본 연구의 목적은 성인학습자들의 커리어 미래 적응성과 자아개념 향상에 미치는 사회적 지지 프로그램의 효과를 확인하는 것이다. 따라서 “첫째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 커리어 미래 적응성 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 자아개념에 효과가 있을 것인가? 셋째, 성인기 자아개념과 커리어 미래 적응성의 하위변인들간의 어떤 상관관계가 있을 것인가란 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 사회적 지지 프로그램은 생애주기 연장에 따른 내부 커리어 재설계의 목적을 가지고 내적 성찰, ...
본 연구의 목적은 성인학습자들의 커리어 미래 적응성과 자아개념 향상에 미치는 사회적 지지 프로그램의 효과를 확인하는 것이다. 따라서 “첫째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 커리어 미래 적응성 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 자아개념에 효과가 있을 것인가? 셋째, 성인기 자아개념과 커리어 미래 적응성의 하위변인들간의 어떤 상관관계가 있을 것인가란 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 사회적 지지 프로그램은 생애주기 연장에 따른 내부 커리어 재설계의 목적을 가지고 내적 성찰, 동기부여, 변화를 돕는 전환학습을 이끌어내어 학습자의 통찰과 적응성을 높이도록 구성하였으며 지나온 커리어를 반추하며 의미 찾기, 자신감 회복하기, 정체성 찾기 등의 다양한 프로그램으로 개발된 특성을 가지고 있다. 본 연구의 방법은 관련 문헌 및 선행연구의 종합 고찰을 통해 이론적 배경과 기존의 사회적 지지 프로그램에 기초하여 프로그램을 재구성하였고 실험을 통해 이를 검증하였다. 실험절차는 커리어와 관련된 성인학습에 참여하여 훈련을 받기를 원하는 40대 이후 남녀 성인학습자 34명을 연구 대상으로 하였으며 실험집단, 비교집단 각 17명에게 사전검사로 ‘커리어 미래 적응성 검사’, ‘성인용 자아개념 검사’를 실시한 후 실험집단에는 총 10회기 24시간 교육훈련을 수행하였다. 실험처치 후 프로그램 사전-사후 효과와 비교집단과의 검증을 통한 자료처리 및 분석(T-test, ANCOVA, 상관분석)은 통계 프로그램 SPSS Windows 20.0을 사용하였다. 연구결과 사회적 지지 프로그램은 커리어 미래 적응성 향상과 자아개념에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 특히 생애주기의 연장 및 변화에 따른 커리어 미래의 적응성을 향상시키고 스스로 커리어 관리를 해나가는 데 가장 핵심적인 요인인 커리어 주체성은 단기간 사회적 지지 프로그램의 투입을 통해서 향상될 수 있음이 본 연구를 통해 입증되었다. 비록 사회적 지지 프로그램의 단기간 처치의 특성으로 인해 본 실험에서는 성인기 자아개념이 향상되지는 않았지만, 성인의 자아개념과 커리어 미래 적응성간의 유의한 상관관계를 확인 한 바, 하위요인별 특성을 고려한 프로그램 개발에의 적용 시사점을 지닌다.
본 연구의 목적은 성인학습자들의 커리어 미래 적응성과 자아개념 향상에 미치는 사회적 지지 프로그램의 효과를 확인하는 것이다. 따라서 “첫째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 커리어 미래 적응성 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, 사회적 지지 프로그램은 성인학습자의 자아개념에 효과가 있을 것인가? 셋째, 성인기 자아개념과 커리어 미래 적응성의 하위변인들간의 어떤 상관관계가 있을 것인가란 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 사회적 지지 프로그램은 생애주기 연장에 따른 내부 커리어 재설계의 목적을 가지고 내적 성찰, 동기부여, 변화를 돕는 전환학습을 이끌어내어 학습자의 통찰과 적응성을 높이도록 구성하였으며 지나온 커리어를 반추하며 의미 찾기, 자신감 회복하기, 정체성 찾기 등의 다양한 프로그램으로 개발된 특성을 가지고 있다. 본 연구의 방법은 관련 문헌 및 선행연구의 종합 고찰을 통해 이론적 배경과 기존의 사회적 지지 프로그램에 기초하여 프로그램을 재구성하였고 실험을 통해 이를 검증하였다. 실험절차는 커리어와 관련된 성인학습에 참여하여 훈련을 받기를 원하는 40대 이후 남녀 성인학습자 34명을 연구 대상으로 하였으며 실험집단, 비교집단 각 17명에게 사전검사로 ‘커리어 미래 적응성 검사’, ‘성인용 자아개념 검사’를 실시한 후 실험집단에는 총 10회기 24시간 교육훈련을 수행하였다. 실험처치 후 프로그램 사전-사후 효과와 비교집단과의 검증을 통한 자료처리 및 분석(T-test, ANCOVA, 상관분석)은 통계 프로그램 SPSS Windows 20.0을 사용하였다. 연구결과 사회적 지지 프로그램은 커리어 미래 적응성 향상과 자아개념에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 특히 생애주기의 연장 및 변화에 따른 커리어 미래의 적응성을 향상시키고 스스로 커리어 관리를 해나가는 데 가장 핵심적인 요인인 커리어 주체성은 단기간 사회적 지지 프로그램의 투입을 통해서 향상될 수 있음이 본 연구를 통해 입증되었다. 비록 사회적 지지 프로그램의 단기간 처치의 특성으로 인해 본 실험에서는 성인기 자아개념이 향상되지는 않았지만, 성인의 자아개념과 커리어 미래 적응성간의 유의한 상관관계를 확인 한 바, 하위요인별 특성을 고려한 프로그램 개발에의 적용 시사점을 지닌다.
The purpose of this study is identify effects of social support program, which influence the career future adaptability and self-concept of adult learners. Therefore, the following questions were raised. First, do social support programs have an effect on improving the career future adaptability of ...
The purpose of this study is identify effects of social support program, which influence the career future adaptability and self-concept of adult learners. Therefore, the following questions were raised. First, do social support programs have an effect on improving the career future adaptability of adult learners? Second, do social support programs have an effect on improving the self concept of adult learners? Third, what is the correlation between personal characteristics variables and self-concept that influence one’s career adaptability? Afterwards, this study was conducted to answer the questions. Social support programs are aimed at inner career redesign in line with life cycle extension. In this study, it was designed to boost the insights and adaptability of learners through transformative learning that inspires introspection, motivation, and changes. The program features various contents such as ‘finding a meaning,’ ‘restoring self-confidence,’ and ‘discovering self-identity’ through career reflection. The method of this study is as follows. Based on relevant literature and preceding studies, a social support program was recreated based on the results and existing ones. It was verified through an experiment. The experiment was carried out with 34 adult learners who wished to participate in career-related learning and training. They were equally divided into an experimental group and a comparative group, with 17 subjects in each group. As a pre-test, ‘career future adaptability inventory’ and ‘self concept inventory’ for adults were conducted. In the experimental group, 24-hour education and training were conducted for 10 sessions. After the experiment, data processing and analysis (T-test, ANCOVA, correlation analysis) were conducted by comparing the effects of the program and verifying the results with the comparative group. It was done through t-test, ANCOVA, and a correlation analysis using SPSS Windows 20.0, a statistical program. The findings are as follows. The social support program helped improve their future adaptability and self concept. In particular, career agency, a key factor in boosting future adaptability in line with extension and changes in life cycle and managing one’s career, can be improved through short-term social support program. This study is also significant in that it is aimed at identifying the characteristics of adult self concept as an empirical study. To that end, a standardized test on self concept was utilized. Also, this study has utilized a career future adaptability inventory that can be utilized for career counseling and goal-setting.
The purpose of this study is identify effects of social support program, which influence the career future adaptability and self-concept of adult learners. Therefore, the following questions were raised. First, do social support programs have an effect on improving the career future adaptability of adult learners? Second, do social support programs have an effect on improving the self concept of adult learners? Third, what is the correlation between personal characteristics variables and self-concept that influence one’s career adaptability? Afterwards, this study was conducted to answer the questions. Social support programs are aimed at inner career redesign in line with life cycle extension. In this study, it was designed to boost the insights and adaptability of learners through transformative learning that inspires introspection, motivation, and changes. The program features various contents such as ‘finding a meaning,’ ‘restoring self-confidence,’ and ‘discovering self-identity’ through career reflection. The method of this study is as follows. Based on relevant literature and preceding studies, a social support program was recreated based on the results and existing ones. It was verified through an experiment. The experiment was carried out with 34 adult learners who wished to participate in career-related learning and training. They were equally divided into an experimental group and a comparative group, with 17 subjects in each group. As a pre-test, ‘career future adaptability inventory’ and ‘self concept inventory’ for adults were conducted. In the experimental group, 24-hour education and training were conducted for 10 sessions. After the experiment, data processing and analysis (T-test, ANCOVA, correlation analysis) were conducted by comparing the effects of the program and verifying the results with the comparative group. It was done through t-test, ANCOVA, and a correlation analysis using SPSS Windows 20.0, a statistical program. The findings are as follows. The social support program helped improve their future adaptability and self concept. In particular, career agency, a key factor in boosting future adaptability in line with extension and changes in life cycle and managing one’s career, can be improved through short-term social support program. This study is also significant in that it is aimed at identifying the characteristics of adult self concept as an empirical study. To that end, a standardized test on self concept was utilized. Also, this study has utilized a career future adaptability inventory that can be utilized for career counseling and goal-setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.