본 연구는 국립광주박물관 방문객을 대상으로 서비스스케이프가 만족도에 미치는 영향과 서비스스케이프가 체험활동 요인에 미치는 영향을 파악하고, 또한 체험활동 요인이 만족도에 미치는 영향을 파악한 후 서비스스케이프와 만족도 간에 있어서 체험활동 요인의 매개역할을 규명하고자 하였다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2014년 12월 26일 - 12월 28일까지(3일간) 국립광주박물관의 방문객을 대상으로 편의표본추출법으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 270부를 배포하여 260부를 회수하였으나 그중 불성실하게 답변한 설문지 10부를 제외하고 250부를 최종 표본으로 선정하였다. 실증분석은 ...
본 연구는 국립광주박물관 방문객을 대상으로 서비스스케이프가 만족도에 미치는 영향과 서비스스케이프가 체험활동 요인에 미치는 영향을 파악하고, 또한 체험활동 요인이 만족도에 미치는 영향을 파악한 후 서비스스케이프와 만족도 간에 있어서 체험활동 요인의 매개역할을 규명하고자 하였다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2014년 12월 26일 - 12월 28일까지(3일간) 국립광주박물관의 방문객을 대상으로 편의표본추출법으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 270부를 배포하여 260부를 회수하였으나 그중 불성실하게 답변한 설문지 10부를 제외하고 250부를 최종 표본으로 선정하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for widows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 박물관 서비스스케이프에 대한 탐색적 요인분석 결과 서비스스케이프는 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 등 4개 요인이 도출되었으며, 체험활동 요인은 활동지향, 목표지향, 학습지향 등 3개 요인, 만족도는 단일 요인으로 도출되었다.
둘째, 박물관 서비스스케이프의 모든 요인이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 매력성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부대시설, 분위기, 청결성/편리성 요인 순으로 영향을 미쳤다.
셋째, 박물관 서비스스케이프와 체험활동 요인과의 영향관계에서는 서비스스케이프의 모든 요인이 활동지향과 학습지향 요인에 유의적인 영향을 미쳤으며, 목표지향 요인에는 서비스스케이프 요인 중 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 체험활동 요인과 만족도와의 영향관계에서는 체험활동의 모든 요인이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도에 미치는 영향력에서는 학습지향, 목표지향, 활동지향 요인 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 박물관 서비스스케이프 요인과 만족도 간의 영향관계에서 체험요인의 매개역할 검정에서는 체험요인 중 활동지향 요인은 서비스스케이프 요인 중 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 목표지향 요인에서는 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 학습지향 요인의 매개역할에 대한 검정에서는 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다.
이와 같은 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제시할 수 있다.
첫째, 서비스스케이프와 만족도 간에 있어서 체험활동 요인이 매개역할을 한다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 향후 이 분야의 연구의 기초가 될 수 있을 것이다.
둘째, 서비스스케이프 요인 중 매력성이 방문객의 만족도에 가장 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 따라서 방문객의 관심을 끌기 위해서는 외관 정비 및 전시조형물 등에 관심을 가져야 할 것으로 보인다.
셋째, 방문객이 체험활동 요인 중 활동지향을 높게 지각시키기 위해서는 서비스스케이프의 매력성, 학습지향을 높이기 위해서는 청결성과 편리성, 목표지향을 높이기 위해서는 부대시설에 대해 많은 관심을 가져야 할 것으로 보인다.
넷째, 체험활동 요인과 만족도와의 영향관계에서는 체험활동 요인이 만족도의 모든 요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 그 중에서도 학습지향 요인이 만족도에 가장 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 따라서 박물관의 운영관리자는 방문객의 만족도를 높이기 위해서는 지적호기심을 충족시킬 수 있고, 다른 시각에서 사물을 볼 수 있도록 하며, 새로운 사실을 직접 확인하고, 새로운 지식을 습득할 있는 프로그램을 개발하여야 할 것이다.
본 연구는 국립광주박물관 방문객을 대상으로 서비스스케이프가 만족도에 미치는 영향과 서비스스케이프가 체험활동 요인에 미치는 영향을 파악하고, 또한 체험활동 요인이 만족도에 미치는 영향을 파악한 후 서비스스케이프와 만족도 간에 있어서 체험활동 요인의 매개역할을 규명하고자 하였다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2014년 12월 26일 - 12월 28일까지(3일간) 국립광주박물관의 방문객을 대상으로 편의표본추출법으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 270부를 배포하여 260부를 회수하였으나 그중 불성실하게 답변한 설문지 10부를 제외하고 250부를 최종 표본으로 선정하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for widows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 박물관 서비스스케이프에 대한 탐색적 요인분석 결과 서비스스케이프는 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 등 4개 요인이 도출되었으며, 체험활동 요인은 활동지향, 목표지향, 학습지향 등 3개 요인, 만족도는 단일 요인으로 도출되었다.
둘째, 박물관 서비스스케이프의 모든 요인이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 매력성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부대시설, 분위기, 청결성/편리성 요인 순으로 영향을 미쳤다.
셋째, 박물관 서비스스케이프와 체험활동 요인과의 영향관계에서는 서비스스케이프의 모든 요인이 활동지향과 학습지향 요인에 유의적인 영향을 미쳤으며, 목표지향 요인에는 서비스스케이프 요인 중 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 체험활동 요인과 만족도와의 영향관계에서는 체험활동의 모든 요인이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도에 미치는 영향력에서는 학습지향, 목표지향, 활동지향 요인 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 박물관 서비스스케이프 요인과 만족도 간의 영향관계에서 체험요인의 매개역할 검정에서는 체험요인 중 활동지향 요인은 서비스스케이프 요인 중 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 목표지향 요인에서는 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 학습지향 요인의 매개역할에 대한 검정에서는 청결성/편리성, 부대시설, 매력성, 분위기 요인이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다.
이와 같은 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제시할 수 있다.
첫째, 서비스스케이프와 만족도 간에 있어서 체험활동 요인이 매개역할을 한다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 향후 이 분야의 연구의 기초가 될 수 있을 것이다.
둘째, 서비스스케이프 요인 중 매력성이 방문객의 만족도에 가장 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 따라서 방문객의 관심을 끌기 위해서는 외관 정비 및 전시조형물 등에 관심을 가져야 할 것으로 보인다.
셋째, 방문객이 체험활동 요인 중 활동지향을 높게 지각시키기 위해서는 서비스스케이프의 매력성, 학습지향을 높이기 위해서는 청결성과 편리성, 목표지향을 높이기 위해서는 부대시설에 대해 많은 관심을 가져야 할 것으로 보인다.
넷째, 체험활동 요인과 만족도와의 영향관계에서는 체험활동 요인이 만족도의 모든 요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 그 중에서도 학습지향 요인이 만족도에 가장 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 따라서 박물관의 운영관리자는 방문객의 만족도를 높이기 위해서는 지적호기심을 충족시킬 수 있고, 다른 시각에서 사물을 볼 수 있도록 하며, 새로운 사실을 직접 확인하고, 새로운 지식을 습득할 있는 프로그램을 개발하여야 할 것이다.
This study is to grasp the effect of servicescape on the satisfaction and the effect of servicescape on the experience activity factor, and also the effect of experience activity factor on the satisfaction, targeting Gwangju National Museum visitors, and to search for whether the experience activity...
This study is to grasp the effect of servicescape on the satisfaction and the effect of servicescape on the experience activity factor, and also the effect of experience activity factor on the satisfaction, targeting Gwangju National Museum visitors, and to search for whether the experience activity factor between museum servicescape and satisfaction makes a mediating role.
To achieve this research purpose, I conducted a questionnaire survey by using the convenience sampling, targeting Gwangju National Museum visitors from December 26 to December 28, 2014 (3 days) and I distributed a total of 270 questionnaires, and among them I collected 260 copies. Finally selected 250 copies after excluding 10 copies of inaccurate responses and used SPSS 18.0 for windows statistical package program for the empirical analysis.
The results of this study are as follows.
First, as the result of exploratory factor analysis on the Museum servicescape, the servicescape drawn out four sub factors such as cleanness/convenience, facilities, attractiveness, atmosphere, etc. and the experience activity factor drawn out three sub factors such as activity-oriented, goal-oriented, and learning-oriented, etc. and the satisfaction drawn out as a single factor.
Second, it appeared that all factors of Museum servicescape had the meaningful effect on satisfaction. Among them, the attractiveness had the most influence on the satisfaction, and appeared in the order of facilities, atmosphere, and cleanliness/ convenience factor.
Third, in the relationship between the museum servicescape and the experience activity factor, all factors of servicescape had meaningful influence on activity-oriented and learning-oriented factors, and in the goal-oriented, the facilities, attractiveness, and atmosphere factor of servicescape factors significantly showed the meaningful effect.
Fourth, in the relationship between experience activity factor and satisfaction, it appeared that all factors of experience activity factor showed the meaningful effect on satisfaction, and the effect on satisfaction appeared in the order of learning-oriented, goal-oriented, and activity-oriented factor.
Fifth, in the verification of a mediating role of activity-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the activity-oriented between all sub factors of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role. In the verification of a mediating role of goal-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the goal-oriented between facilities, attractiveness, atmosphere except for cleanliness/convenience of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role. In the verification of a mediating role of learning-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the learning-oriented between all sub factors of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role.
Based on these results, it is possible to provide the following implications.
First, it could be confirmed that between servicescape and satisfaction, the experience activity factor had a mediating role. Hereafter, this will be able to serve as the basis of the future study of this field.
Second, it appeared that attractiveness of servicescape factors have the most influence on the satisfaction of visitors. In order to attract attention of visitors in the museum, they should interest in the exterior maintenance and sculpture exhibition etc.
Third, through the implications in the relationship of museum servicescape and experience activity factor, in order for visitors to recognize highly the activity-oriented of visitors' experience activity factors, they should have the interest in the attractiveness, and to elevate the goal-oriented, they should have the interest in the facilities, and to enhance the learning-oriented, they should have the interest in cleanliness and convenience of the Museum.
Fourth, it appeared that in the relationship between experience activity factor and satisfaction, the experience activity factor had the influence on all sub factors of satisfaction, Among them, the learning-oriented had the most influence on the satisfaction. Therefore, the operating manager of the museum should develop programs that can satisfy the intellectual curiosity of visitors, make them see things from different perspectives, and make them confirm new facts directly, and acquire new knowledge.
This study is to grasp the effect of servicescape on the satisfaction and the effect of servicescape on the experience activity factor, and also the effect of experience activity factor on the satisfaction, targeting Gwangju National Museum visitors, and to search for whether the experience activity factor between museum servicescape and satisfaction makes a mediating role.
To achieve this research purpose, I conducted a questionnaire survey by using the convenience sampling, targeting Gwangju National Museum visitors from December 26 to December 28, 2014 (3 days) and I distributed a total of 270 questionnaires, and among them I collected 260 copies. Finally selected 250 copies after excluding 10 copies of inaccurate responses and used SPSS 18.0 for windows statistical package program for the empirical analysis.
The results of this study are as follows.
First, as the result of exploratory factor analysis on the Museum servicescape, the servicescape drawn out four sub factors such as cleanness/convenience, facilities, attractiveness, atmosphere, etc. and the experience activity factor drawn out three sub factors such as activity-oriented, goal-oriented, and learning-oriented, etc. and the satisfaction drawn out as a single factor.
Second, it appeared that all factors of Museum servicescape had the meaningful effect on satisfaction. Among them, the attractiveness had the most influence on the satisfaction, and appeared in the order of facilities, atmosphere, and cleanliness/ convenience factor.
Third, in the relationship between the museum servicescape and the experience activity factor, all factors of servicescape had meaningful influence on activity-oriented and learning-oriented factors, and in the goal-oriented, the facilities, attractiveness, and atmosphere factor of servicescape factors significantly showed the meaningful effect.
Fourth, in the relationship between experience activity factor and satisfaction, it appeared that all factors of experience activity factor showed the meaningful effect on satisfaction, and the effect on satisfaction appeared in the order of learning-oriented, goal-oriented, and activity-oriented factor.
Fifth, in the verification of a mediating role of activity-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the activity-oriented between all sub factors of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role. In the verification of a mediating role of goal-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the goal-oriented between facilities, attractiveness, atmosphere except for cleanliness/convenience of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role. In the verification of a mediating role of learning-oriented between museum servicescape factor and satisfaction, the learning-oriented between all sub factors of museum servicescape and satisfaction had a partial mediating role.
Based on these results, it is possible to provide the following implications.
First, it could be confirmed that between servicescape and satisfaction, the experience activity factor had a mediating role. Hereafter, this will be able to serve as the basis of the future study of this field.
Second, it appeared that attractiveness of servicescape factors have the most influence on the satisfaction of visitors. In order to attract attention of visitors in the museum, they should interest in the exterior maintenance and sculpture exhibition etc.
Third, through the implications in the relationship of museum servicescape and experience activity factor, in order for visitors to recognize highly the activity-oriented of visitors' experience activity factors, they should have the interest in the attractiveness, and to elevate the goal-oriented, they should have the interest in the facilities, and to enhance the learning-oriented, they should have the interest in cleanliness and convenience of the Museum.
Fourth, it appeared that in the relationship between experience activity factor and satisfaction, the experience activity factor had the influence on all sub factors of satisfaction, Among them, the learning-oriented had the most influence on the satisfaction. Therefore, the operating manager of the museum should develop programs that can satisfy the intellectual curiosity of visitors, make them see things from different perspectives, and make them confirm new facts directly, and acquire new knowledge.
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