박물관의 시작은 개인의 사적인 공간으로서의 의미가 컸다면 오늘날은 공적인 공공의 공간으로서의 의미가 있다. 사회의 변화에 따라 개방된 공간으로서 박물관의 사회적 역할도 변화하였다. 대중에게 개방되기 시작한 초기 박물관은 소장 자료에 대한 연구와 전시 보존의 기능에 집중하였다면, 오늘날 박물관은 문화유산을 보존하고 인류 보편적 가치를 공유하는 소통과 교육의 역할이 강조되고 있다. 이러한 박물관의 교육적 기능은 박물관의 다른 기능인 수집·연구·전시·보존의 기능과 함께 그 역할을 유기적으로 수행해야한다. 박물관의 기능은 소장 자료를 그...
박물관의 시작은 개인의 사적인 공간으로서의 의미가 컸다면 오늘날은 공적인 공공의 공간으로서의 의미가 있다. 사회의 변화에 따라 개방된 공간으로서 박물관의 사회적 역할도 변화하였다. 대중에게 개방되기 시작한 초기 박물관은 소장 자료에 대한 연구와 전시 보존의 기능에 집중하였다면, 오늘날 박물관은 문화유산을 보존하고 인류 보편적 가치를 공유하는 소통과 교육의 역할이 강조되고 있다. 이러한 박물관의 교육적 기능은 박물관의 다른 기능인 수집·연구·전시·보존의 기능과 함께 그 역할을 유기적으로 수행해야한다. 박물관의 기능은 소장 자료를 그 중심에 두고 작동한다. 그러므로 박물관의 정체성을 소장 자료로 규정되며 소장 자료를 중심으로 전시와 교육도 기획되고 운영된다. 특히 박물관의 상설전시는 상당히 오랜 기간 유지되는 전시로, 박물관의 지향점과 정체성을 가장 잘 보여준다. 그러므로 박물관 상설전시연계 교육은 상설전시에 대한 이해를 일차적 목표로 한다. 박물관 교육 참여자들은 상설전시연계 교육의 참여로 박물관의 설립취지와 지향점을 인지하고, 박물관 교육을 통해 사고력의 확장을 경험할 수 있다. 그러므로 각 박물관의 상설전시연계 교육 프로그램의 활성화 방안 연구는 각각의 박물관의 지향점에 대한 정체성을 명확히 하고, 박물관 교육의 효용성을 교육 참여자들이 경험하게 한다.
2017년부터 2019년까지 국립중앙박물관, 국립민속박물관, 대한민국역사박물관의 상설 전시와 어린이 대상 상설전시연계 교육 프로그램의 현황 분석을 통해 상설전시가 교육 프로그램에 어떻게 반영되었는지 분석하고, 각 박물관의 상설전시의 특징을 교육 프로그램에 반영할 수 있는 방안을 고찰해 보았다. 분석과 활성화 방안에 대한 연구는 박물관의 전시 구성 요소와 박물관의 교육 프로그램 구성 요소가 부합되는 교육 주제, 교육 방법, 교육 대상으로 분류하여 이루어졌다.
그 결과 ‘국립박물관 상설전시연계 어린이 교육 프로그램 활성화 방안’은 박물관별 변별력을 갖춘 주제로 특화된 교육 프로그램을 기획하고 운영하며, 박물관 교육에 대한 접근법을 다양화하고, 내용은 심화시키며, 교육 대상에 대한 지속적인 연구 결과를 교육 프로그램에 적용하는 것이었다. 이러한 활성화 방안으로 통해 박물관의 상설전시연계 교육은 질적 향상과 궁극적인 박물관 교육의 목표를 이루며, 박물관은 본래의 정체성과 설립 취지, 지향점을 공고히 할 수 있을 것이다.
박물관의 시작은 개인의 사적인 공간으로서의 의미가 컸다면 오늘날은 공적인 공공의 공간으로서의 의미가 있다. 사회의 변화에 따라 개방된 공간으로서 박물관의 사회적 역할도 변화하였다. 대중에게 개방되기 시작한 초기 박물관은 소장 자료에 대한 연구와 전시 보존의 기능에 집중하였다면, 오늘날 박물관은 문화유산을 보존하고 인류 보편적 가치를 공유하는 소통과 교육의 역할이 강조되고 있다. 이러한 박물관의 교육적 기능은 박물관의 다른 기능인 수집·연구·전시·보존의 기능과 함께 그 역할을 유기적으로 수행해야한다. 박물관의 기능은 소장 자료를 그 중심에 두고 작동한다. 그러므로 박물관의 정체성을 소장 자료로 규정되며 소장 자료를 중심으로 전시와 교육도 기획되고 운영된다. 특히 박물관의 상설전시는 상당히 오랜 기간 유지되는 전시로, 박물관의 지향점과 정체성을 가장 잘 보여준다. 그러므로 박물관 상설전시연계 교육은 상설전시에 대한 이해를 일차적 목표로 한다. 박물관 교육 참여자들은 상설전시연계 교육의 참여로 박물관의 설립취지와 지향점을 인지하고, 박물관 교육을 통해 사고력의 확장을 경험할 수 있다. 그러므로 각 박물관의 상설전시연계 교육 프로그램의 활성화 방안 연구는 각각의 박물관의 지향점에 대한 정체성을 명확히 하고, 박물관 교육의 효용성을 교육 참여자들이 경험하게 한다.
2017년부터 2019년까지 국립중앙박물관, 국립민속박물관, 대한민국역사박물관의 상설 전시와 어린이 대상 상설전시연계 교육 프로그램의 현황 분석을 통해 상설전시가 교육 프로그램에 어떻게 반영되었는지 분석하고, 각 박물관의 상설전시의 특징을 교육 프로그램에 반영할 수 있는 방안을 고찰해 보았다. 분석과 활성화 방안에 대한 연구는 박물관의 전시 구성 요소와 박물관의 교육 프로그램 구성 요소가 부합되는 교육 주제, 교육 방법, 교육 대상으로 분류하여 이루어졌다.
그 결과 ‘국립박물관 상설전시연계 어린이 교육 프로그램 활성화 방안’은 박물관별 변별력을 갖춘 주제로 특화된 교육 프로그램을 기획하고 운영하며, 박물관 교육에 대한 접근법을 다양화하고, 내용은 심화시키며, 교육 대상에 대한 지속적인 연구 결과를 교육 프로그램에 적용하는 것이었다. 이러한 활성화 방안으로 통해 박물관의 상설전시연계 교육은 질적 향상과 궁극적인 박물관 교육의 목표를 이루며, 박물관은 본래의 정체성과 설립 취지, 지향점을 공고히 할 수 있을 것이다.
The beginning of the museum was meaningful as a private space for individuals, but today it is meaningful as a public space. The social role of the museum as an open space has also changed with the changes in society. While early museums, when began to open to the public, focused on the function of ...
The beginning of the museum was meaningful as a private space for individuals, but today it is meaningful as a public space. The social role of the museum as an open space has also changed with the changes in society. While early museums, when began to open to the public, focused on the function of research on collections and exhibit preservation, today's museums are emphasizing the role of communication and education to preserve cultural heritage and share universal values. These educational functions of museums, along with the functions of collection, research, exhibition, and preservation, should be performed organizationally. The unique functions of a museum operate with its collection at the center. Therefore, the identity of the museum is defined as a collection of materials, and exhibitions and education are planned and operated around them as well. In particular, the permanent exhibition is a fairly long-standing exhibition that best demonstrates the direction and identity of the museum. Therefore, permanent exhibition-linked education in museums is primarily aimed at understanding permanent exhibitions. Participants in museum education can learn the purpose and direction of the museum by participating in permanent exhibition-linked education, and experience the expansion of thinking. Thus, research on how to promote permanent exhibition-linked education programs in each museum clarifies the identity of each museum's orientation, and allows participants to experience the efficiency of museum education. From 2017 to 2019, through the analysis of the permanent exhibition of the National Museum of Korea, the National Folk Museum of Korea, and the National Museum of Korean Contemporary History, it is studied how the permanent exhibition was reflected in the educational program. In addition, it is contemplated how the permanent exhibition of each museum can be applied to the educational program. The study of analysis and activation methods was conducted by classifying them into educational topics, teaching methods, and educational subjects that correspond to the museum's exhibition components and the museum's educational program components. As a result,‘A Study on the Revitalization of Children’s Education Program in the Permanent Exhibition-Linked of the National Museum’was to plan and operate specialized educational programs with differentiated themes, diversify access to museum education, deepen contents, and apply continuous research results to educational programs. These activation measures will enable the museum's permanent exhibition-linked education to achieve the goals of quality improvement and eventual museum education, and the museum will be able to solidify its original identity, purpose of establishment, and orientation.
The beginning of the museum was meaningful as a private space for individuals, but today it is meaningful as a public space. The social role of the museum as an open space has also changed with the changes in society. While early museums, when began to open to the public, focused on the function of research on collections and exhibit preservation, today's museums are emphasizing the role of communication and education to preserve cultural heritage and share universal values. These educational functions of museums, along with the functions of collection, research, exhibition, and preservation, should be performed organizationally. The unique functions of a museum operate with its collection at the center. Therefore, the identity of the museum is defined as a collection of materials, and exhibitions and education are planned and operated around them as well. In particular, the permanent exhibition is a fairly long-standing exhibition that best demonstrates the direction and identity of the museum. Therefore, permanent exhibition-linked education in museums is primarily aimed at understanding permanent exhibitions. Participants in museum education can learn the purpose and direction of the museum by participating in permanent exhibition-linked education, and experience the expansion of thinking. Thus, research on how to promote permanent exhibition-linked education programs in each museum clarifies the identity of each museum's orientation, and allows participants to experience the efficiency of museum education. From 2017 to 2019, through the analysis of the permanent exhibition of the National Museum of Korea, the National Folk Museum of Korea, and the National Museum of Korean Contemporary History, it is studied how the permanent exhibition was reflected in the educational program. In addition, it is contemplated how the permanent exhibition of each museum can be applied to the educational program. The study of analysis and activation methods was conducted by classifying them into educational topics, teaching methods, and educational subjects that correspond to the museum's exhibition components and the museum's educational program components. As a result,‘A Study on the Revitalization of Children’s Education Program in the Permanent Exhibition-Linked of the National Museum’was to plan and operate specialized educational programs with differentiated themes, diversify access to museum education, deepen contents, and apply continuous research results to educational programs. These activation measures will enable the museum's permanent exhibition-linked education to achieve the goals of quality improvement and eventual museum education, and the museum will be able to solidify its original identity, purpose of establishment, and orientation.
주제어
#상설전시연계 전시 자료 박물관 교육 박물관 정체성 국립중앙박물관 국립민속박물관 대한민국역사박물관 Permanent Exhibition Linked Exhibition Materials Museum Education The Identity of the Museum National Museum of Korea National Folk Museum of Korea National Museum of Korean Contemporary History
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.