본 연구는 고궁 문화유산을 관람하는 관광객들을 대상으로 그들이 고궁을 관람하는 동기가 무엇이며 관광체험을 통해 만족과 재방문행동의도에 어떤 구조적 영향 관계를 미치고 있는지에 대하여 규명하였다. 시대의 흐름과 사회의 변천에 따른 현대사회에서의 문화유산은 모든 국민에게 정신적으로나 지적으로 풍요로운 관광자원이므로 그 무엇과도 비교 할 수 없는 중요한 관광대상이 되었다. 지금까지는 문화유산이 보존에만 지나치게 강조되어 왔으나 최근에 와서는 보호·보전적 차원에서 관광적 활용이 동시에 이루어지는 것이 바람직하다는 견해가 지배적이다. 세계관광기구(UNWTO)에 의하면 국제 관광객의 40%이상이 문화유산을 관람하는 관광객이라고 추산하고 있으며, 이러한 관광객들은 여행 중에 각종 문화유산으로서의 고궁, 유적지, 박물관, 유물 등을 관람하거나 문화공연을 관람하는 사람들이라고 제시하고 있다. 이와 같이 문화유산을 관광하는 관광객들이 증대되고 있으므로 새로운 관광시장 추세로서의 문화관광연구에 관심사가 높아지고 있다. 이러한 관광 패턴의 변화에 따라 최근 우리나라에서도 문화유산 관람형태가 재조명되고 있으며, 그 중에서도 고궁에 대한 관심이 높아진 새로운 문화관광시대를 맞이하게 되었다. 특히 고궁은 문화관광자원으로서의 매력과 가치가 높은 문화유산이며 국가 위상을 높일 수 있는 대상이므로 이에 대한 연구가 필요하다. 문화유산을 관리 측면에서 보면 관광을 포함한 보호·보전 방안을 수립하는 것이 필요하며, 관광자원으로서의 활용은 공급자 측면에서 관람객에게 어떤 ...
본 연구는 고궁 문화유산을 관람하는 관광객들을 대상으로 그들이 고궁을 관람하는 동기가 무엇이며 관광체험을 통해 만족과 재방문행동의도에 어떤 구조적 영향 관계를 미치고 있는지에 대하여 규명하였다. 시대의 흐름과 사회의 변천에 따른 현대사회에서의 문화유산은 모든 국민에게 정신적으로나 지적으로 풍요로운 관광자원이므로 그 무엇과도 비교 할 수 없는 중요한 관광대상이 되었다. 지금까지는 문화유산이 보존에만 지나치게 강조되어 왔으나 최근에 와서는 보호·보전적 차원에서 관광적 활용이 동시에 이루어지는 것이 바람직하다는 견해가 지배적이다. 세계관광기구(UNWTO)에 의하면 국제 관광객의 40%이상이 문화유산을 관람하는 관광객이라고 추산하고 있으며, 이러한 관광객들은 여행 중에 각종 문화유산으로서의 고궁, 유적지, 박물관, 유물 등을 관람하거나 문화공연을 관람하는 사람들이라고 제시하고 있다. 이와 같이 문화유산을 관광하는 관광객들이 증대되고 있으므로 새로운 관광시장 추세로서의 문화관광연구에 관심사가 높아지고 있다. 이러한 관광 패턴의 변화에 따라 최근 우리나라에서도 문화유산 관람형태가 재조명되고 있으며, 그 중에서도 고궁에 대한 관심이 높아진 새로운 문화관광시대를 맞이하게 되었다. 특히 고궁은 문화관광자원으로서의 매력과 가치가 높은 문화유산이며 국가 위상을 높일 수 있는 대상이므로 이에 대한 연구가 필요하다. 문화유산을 관리 측면에서 보면 관광을 포함한 보호·보전 방안을 수립하는 것이 필요하며, 관광자원으로서의 활용은 공급자 측면에서 관람객에게 어떤 동기부여를 제공할 것인지가 중요하다. 따라서 이를 위한 연구로서는 무엇보다도 먼저 고궁을 방문한 관람객들은 주로 어떤 동기로 체험성을 경험하고 그 체험성은 어떤 경로를 통해 관광만족에 영향을 미치고, 또한 그 만족은 재방문 행동의도에 어떤 영향을 미치는가에 대한 연구가 이루어져야한다. 이러한 연구의 필요성과 중요성에 의해 본 연구는 관광동기와 체험구조를 분석하고자 하였다. 관광동기 요인은 선행연구를 바탕으로 도출한 고유성, 역사성, 교육성, 예술성, 향수성으로 구성하였다. 고유성은 문화유산이 지니고 있는 원형그대로의 독특성을 의미하고, 역사성은 시대 변천과정을 거쳐 오랜 역사 속에서 오늘날에 이르는 동안 역사적 가치를 지닌 당대의 자취를 의미한다. 교육성은 문화유산 자체가 지니고 있는 역사적 사실과 교육적 가치를 지니고 있는 것을 의미하며, 예술성은 역사적 장소를 예술로 표현한 아름다움을 의미하고, 향수성은 옛 선조들의 삶의 방식에 대한 그리움과 향수를 경험하는 것을 의미한다. 특히 본 연구에서는 향수성을 고궁을 방문하는 새로운 동기요인으로 제시하였으며, 이들의 실증분석을 통해 동기요인이 체험 및 만족과 재방문 행동의도에 영향을 미치는 구조적 영향 관계를 규명하였다. 이를 규명하기 위해 본 연구에 사용한 설문구성 내용은 일반적 사항 7문항, 관광동기에 관한 구성내용 27문항, 관광체험에 대한 구성내용 5문항, 관광만족에 대한 구성내용 7문항, 재방문 행동의도에 대한 구성내용 6문항, 인구통계학적 구성내용 6문항 등 전체 58개 문항으로 구성하였다. 각각의 관광동기요인이 체험에 미치는 영향관계를 1차적으로 분석한 결과 문화유산 관광동기는 관광체험에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으며, 2차적 분석결과는 관광체험 및 만족이 재방문 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 즉, 각각의 관광동기→관광체험성/ 관광체험성→관광만족도/ 관광만족도→재방문 행동의도에 영향을 미치는 구조적 관계가 성립됨을 확인 할 수 있었다. 따라서 문화유산 고궁 관람 동기가 체험 및 만족을 통하여 재방문 행동의도에 미치는 구조적 영향관계에는 체험의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 목적에 따른 전체적인 분석 결과를 보면 문화유산 관광동기는 향수성 동기가 가장 크게 나타났으며 그 다음으로 예술성, 교육성, 역사성 순으로 나타났다. 또한 각 고궁별 차별성에서는 경복궁은 예술성 동기, 덕수궁은 교육성 동기, 창경궁은 교육성 동기, 창덕궁은 향수성 동기가 관람에 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과에서 알 수 있듯이 현대인들은 문화유산 관람동기부여가 체험을 통해 문화유산의 소중함을 재인식하게 되고, 만족도에 따라 재방문의도에 변화가 있음을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 고궁별 관광동기에 알맞은 문화컨텐츠개발에 도움이 될 것으로 기대한다.
본 연구는 고궁 문화유산을 관람하는 관광객들을 대상으로 그들이 고궁을 관람하는 동기가 무엇이며 관광체험을 통해 만족과 재방문행동의도에 어떤 구조적 영향 관계를 미치고 있는지에 대하여 규명하였다. 시대의 흐름과 사회의 변천에 따른 현대사회에서의 문화유산은 모든 국민에게 정신적으로나 지적으로 풍요로운 관광자원이므로 그 무엇과도 비교 할 수 없는 중요한 관광대상이 되었다. 지금까지는 문화유산이 보존에만 지나치게 강조되어 왔으나 최근에 와서는 보호·보전적 차원에서 관광적 활용이 동시에 이루어지는 것이 바람직하다는 견해가 지배적이다. 세계관광기구(UNWTO)에 의하면 국제 관광객의 40%이상이 문화유산을 관람하는 관광객이라고 추산하고 있으며, 이러한 관광객들은 여행 중에 각종 문화유산으로서의 고궁, 유적지, 박물관, 유물 등을 관람하거나 문화공연을 관람하는 사람들이라고 제시하고 있다. 이와 같이 문화유산을 관광하는 관광객들이 증대되고 있으므로 새로운 관광시장 추세로서의 문화관광연구에 관심사가 높아지고 있다. 이러한 관광 패턴의 변화에 따라 최근 우리나라에서도 문화유산 관람형태가 재조명되고 있으며, 그 중에서도 고궁에 대한 관심이 높아진 새로운 문화관광시대를 맞이하게 되었다. 특히 고궁은 문화관광자원으로서의 매력과 가치가 높은 문화유산이며 국가 위상을 높일 수 있는 대상이므로 이에 대한 연구가 필요하다. 문화유산을 관리 측면에서 보면 관광을 포함한 보호·보전 방안을 수립하는 것이 필요하며, 관광자원으로서의 활용은 공급자 측면에서 관람객에게 어떤 동기부여를 제공할 것인지가 중요하다. 따라서 이를 위한 연구로서는 무엇보다도 먼저 고궁을 방문한 관람객들은 주로 어떤 동기로 체험성을 경험하고 그 체험성은 어떤 경로를 통해 관광만족에 영향을 미치고, 또한 그 만족은 재방문 행동의도에 어떤 영향을 미치는가에 대한 연구가 이루어져야한다. 이러한 연구의 필요성과 중요성에 의해 본 연구는 관광동기와 체험구조를 분석하고자 하였다. 관광동기 요인은 선행연구를 바탕으로 도출한 고유성, 역사성, 교육성, 예술성, 향수성으로 구성하였다. 고유성은 문화유산이 지니고 있는 원형그대로의 독특성을 의미하고, 역사성은 시대 변천과정을 거쳐 오랜 역사 속에서 오늘날에 이르는 동안 역사적 가치를 지닌 당대의 자취를 의미한다. 교육성은 문화유산 자체가 지니고 있는 역사적 사실과 교육적 가치를 지니고 있는 것을 의미하며, 예술성은 역사적 장소를 예술로 표현한 아름다움을 의미하고, 향수성은 옛 선조들의 삶의 방식에 대한 그리움과 향수를 경험하는 것을 의미한다. 특히 본 연구에서는 향수성을 고궁을 방문하는 새로운 동기요인으로 제시하였으며, 이들의 실증분석을 통해 동기요인이 체험 및 만족과 재방문 행동의도에 영향을 미치는 구조적 영향 관계를 규명하였다. 이를 규명하기 위해 본 연구에 사용한 설문구성 내용은 일반적 사항 7문항, 관광동기에 관한 구성내용 27문항, 관광체험에 대한 구성내용 5문항, 관광만족에 대한 구성내용 7문항, 재방문 행동의도에 대한 구성내용 6문항, 인구통계학적 구성내용 6문항 등 전체 58개 문항으로 구성하였다. 각각의 관광동기요인이 체험에 미치는 영향관계를 1차적으로 분석한 결과 문화유산 관광동기는 관광체험에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으며, 2차적 분석결과는 관광체험 및 만족이 재방문 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 즉, 각각의 관광동기→관광체험성/ 관광체험성→관광만족도/ 관광만족도→재방문 행동의도에 영향을 미치는 구조적 관계가 성립됨을 확인 할 수 있었다. 따라서 문화유산 고궁 관람 동기가 체험 및 만족을 통하여 재방문 행동의도에 미치는 구조적 영향관계에는 체험의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 목적에 따른 전체적인 분석 결과를 보면 문화유산 관광동기는 향수성 동기가 가장 크게 나타났으며 그 다음으로 예술성, 교육성, 역사성 순으로 나타났다. 또한 각 고궁별 차별성에서는 경복궁은 예술성 동기, 덕수궁은 교육성 동기, 창경궁은 교육성 동기, 창덕궁은 향수성 동기가 관람에 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과에서 알 수 있듯이 현대인들은 문화유산 관람동기부여가 체험을 통해 문화유산의 소중함을 재인식하게 되고, 만족도에 따라 재방문의도에 변화가 있음을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 고궁별 관광동기에 알맞은 문화컨텐츠개발에 도움이 될 것으로 기대한다.
This research contains research value in the fact that the tour motivations of tourists to ancient palaces as cultural heritage sites can influence revisiting intentions by influencing tour experience and satisfaction, and ultimately enhance national brand. Modern day humans have nostalgia for the p...
This research contains research value in the fact that the tour motivations of tourists to ancient palaces as cultural heritage sites can influence revisiting intentions by influencing tour experience and satisfaction, and ultimately enhance national brand. Modern day humans have nostalgia for the past and its value. As they obtain opportunities to travel, they show various motivations and needs about cultural heritage sites, as well as desire for cultural experience, and thus the era of cultural tourism has begun. Palaces of Korea are cultural heritage sites with high attraction and value, and we need further research on these palaces, as they contain significance in creating the national brand, and enhancing Korea's history, culture, and image. The purpose of this study was to investigate whether tourist motivations have any influence on experience, satisfaction, and revisiting behavior, and if they have any structural relationship between each other, and to propose the significance and implications of the results of this research. We have conducted theoretical documentation study, and preceding research, and simultaneously conducted empirical field study. Through theoretical research, we designed hypotheses and research models, and conducted surveys on tourists who visited the four ancient palaces of Korea. As part of the field research, the main survey was conducted after the preliminary survey to supplement the findings of the first survey. The preliminary survey was conducted on April 12th, on a sample of 30 visitors to Changgyeonggung palace, and the survey was further enhanced and supplemented the questionnaire to write the final draft. The survey was conducted during a period fo 12 days, from May 5th to 16th, 2014, on tourists to the 4 Korean palaces(Gyeongbokgung, Changdeokgung, Changgyeonggung, Deoksugung). Participation in the survey was voluntary, and a sample of 383 questionnaires were used for data analysis on the results. SPSS `1.9 for window statistical package program was used to analyse general and populational characteristic statistics, to conduct frequency analysis. AMOS 5.0 program was used to conduct relativity tests, confirmational cause analysis, confidence test on tourist motivation, experience, and revisiting motivation. Hypothesis test was conducted using AMOS 5.9 program to conduct path analysis, difference analysis on each palace, and structural equation modeling. We were able to confirm reliability, identifiability, and convergent validity between study purpose and the findings of the research through confirmational cause analysis. In general, the goodness of fit level was satisfactory, and thus we were able to confirm suitability between the actual field data and the concept of this study. Below are the results of this study in summary. Firstly, when conducting frequency analysis in order to analyse populational statistics on the sample of visitors, in terms of gender, male(73.9%) participants constructed a higher portion of the sample than female(26.1%) participants. In terms of age group and occupation, 21 ~ 29(28.7%), and student(50.1%) showed the highest ratio among the participants. College graduates constituted 32.6%, and Seoul residents constituted 66.8%. 30.5% of the sample responded their household income was over 3 million KRW, which shows that the social status of the majority of visitors was significantly high. Time consumed to tour the palace was less than 2 hours for 58.7% of the tourists, and in terms of tour motivation, the greatest number of tourists responded it was through their friends' recommendation. Secondly, the results showed that palace tour motivation causes a significant influence on tour experience. Among major tour motivators, artistic value showed the highest amount of influence, and nostalgic, educational, historical, and authentic value, in that order. Third, palace cultural heritage site visiting experience showed to have significant impact on tourist satisfaction. Fourth, tourist satisfaction showed to have significant influence on revisiting behavior. The effect of tourist motivation on experience, and ultimately on satisfaction showed to have a mediator effect, depending on one's experience. Among motivational factors, historical, educational, artistic, and nostalgic value showed to have a complete mediator effect, while authentic vallue does not have a mediator effect. From this finding, we can interpret that respondents had confusion differentiating between authentic and historical value. When analysing differences between each palace and their structural value on the basis of the research findings, listing the motivational factors in order of their significance level in each palace, Gyeongbokgung palace showed artistic, nostalgic, historical, authentic, educational value, Deoksugung showed educational, nostalgic, artistic, historical, and authentic value, Changgyeonggung showed educational, nostalgic, artistic, authentic, historical value, and Changdeokgung showed nostalgic, artistic, educational, historic, and authentic value. And tourist motivation in the structural relationship of 4 palaces commonly showed nostalgic, artistic, educational, and historical value. As we can confirm from the results of this study, tourists of the complex modern world identify the importance of cultural heritage, through their palace tourism motivation, and through their experience. Ultimately, their satisfaction influences revisiting behavior. In short, tourist motivation is a significant preceeding factor, which influences experience and satisfaction, and tour satisfaction, which stems from tourist experience, is a significant factor which decides revisiting behavior. Therefore, in order to actively protect and preserve palaces as cultural heritage sites, and to vitalize tours and visits, we must designate motivation drivers for each palace, and develop cultural contents suitable for self-realization.
This research contains research value in the fact that the tour motivations of tourists to ancient palaces as cultural heritage sites can influence revisiting intentions by influencing tour experience and satisfaction, and ultimately enhance national brand. Modern day humans have nostalgia for the past and its value. As they obtain opportunities to travel, they show various motivations and needs about cultural heritage sites, as well as desire for cultural experience, and thus the era of cultural tourism has begun. Palaces of Korea are cultural heritage sites with high attraction and value, and we need further research on these palaces, as they contain significance in creating the national brand, and enhancing Korea's history, culture, and image. The purpose of this study was to investigate whether tourist motivations have any influence on experience, satisfaction, and revisiting behavior, and if they have any structural relationship between each other, and to propose the significance and implications of the results of this research. We have conducted theoretical documentation study, and preceding research, and simultaneously conducted empirical field study. Through theoretical research, we designed hypotheses and research models, and conducted surveys on tourists who visited the four ancient palaces of Korea. As part of the field research, the main survey was conducted after the preliminary survey to supplement the findings of the first survey. The preliminary survey was conducted on April 12th, on a sample of 30 visitors to Changgyeonggung palace, and the survey was further enhanced and supplemented the questionnaire to write the final draft. The survey was conducted during a period fo 12 days, from May 5th to 16th, 2014, on tourists to the 4 Korean palaces(Gyeongbokgung, Changdeokgung, Changgyeonggung, Deoksugung). Participation in the survey was voluntary, and a sample of 383 questionnaires were used for data analysis on the results. SPSS `1.9 for window statistical package program was used to analyse general and populational characteristic statistics, to conduct frequency analysis. AMOS 5.0 program was used to conduct relativity tests, confirmational cause analysis, confidence test on tourist motivation, experience, and revisiting motivation. Hypothesis test was conducted using AMOS 5.9 program to conduct path analysis, difference analysis on each palace, and structural equation modeling. We were able to confirm reliability, identifiability, and convergent validity between study purpose and the findings of the research through confirmational cause analysis. In general, the goodness of fit level was satisfactory, and thus we were able to confirm suitability between the actual field data and the concept of this study. Below are the results of this study in summary. Firstly, when conducting frequency analysis in order to analyse populational statistics on the sample of visitors, in terms of gender, male(73.9%) participants constructed a higher portion of the sample than female(26.1%) participants. In terms of age group and occupation, 21 ~ 29(28.7%), and student(50.1%) showed the highest ratio among the participants. College graduates constituted 32.6%, and Seoul residents constituted 66.8%. 30.5% of the sample responded their household income was over 3 million KRW, which shows that the social status of the majority of visitors was significantly high. Time consumed to tour the palace was less than 2 hours for 58.7% of the tourists, and in terms of tour motivation, the greatest number of tourists responded it was through their friends' recommendation. Secondly, the results showed that palace tour motivation causes a significant influence on tour experience. Among major tour motivators, artistic value showed the highest amount of influence, and nostalgic, educational, historical, and authentic value, in that order. Third, palace cultural heritage site visiting experience showed to have significant impact on tourist satisfaction. Fourth, tourist satisfaction showed to have significant influence on revisiting behavior. The effect of tourist motivation on experience, and ultimately on satisfaction showed to have a mediator effect, depending on one's experience. Among motivational factors, historical, educational, artistic, and nostalgic value showed to have a complete mediator effect, while authentic vallue does not have a mediator effect. From this finding, we can interpret that respondents had confusion differentiating between authentic and historical value. When analysing differences between each palace and their structural value on the basis of the research findings, listing the motivational factors in order of their significance level in each palace, Gyeongbokgung palace showed artistic, nostalgic, historical, authentic, educational value, Deoksugung showed educational, nostalgic, artistic, historical, and authentic value, Changgyeonggung showed educational, nostalgic, artistic, authentic, historical value, and Changdeokgung showed nostalgic, artistic, educational, historic, and authentic value. And tourist motivation in the structural relationship of 4 palaces commonly showed nostalgic, artistic, educational, and historical value. As we can confirm from the results of this study, tourists of the complex modern world identify the importance of cultural heritage, through their palace tourism motivation, and through their experience. Ultimately, their satisfaction influences revisiting behavior. In short, tourist motivation is a significant preceeding factor, which influences experience and satisfaction, and tour satisfaction, which stems from tourist experience, is a significant factor which decides revisiting behavior. Therefore, in order to actively protect and preserve palaces as cultural heritage sites, and to vitalize tours and visits, we must designate motivation drivers for each palace, and develop cultural contents suitable for self-realization.
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