최근 우리 사회는 다문화를 넘어서 세계화 시대를 살아가고 있다고 말할 수 있다. 이러한 시대에 다양한 사람들과 함께 살아가기 위해 다문화시민성, 세계시민성을 함양하는 것에 대한 필요성과 요구가 늘어나고 있다. 하지만 우리나라는 단일민족이라는 역사를 강조하였기 때문에 다문화 사회로 발전하면서 많은 사회 문제들이 생겨났다. 또한 다문화에 대한 정책이나 교육에 있어서 아직까지 다문화 가정을 위한 분리주의적 교육, 동화주의 교육으로 진행되고 있는 문제점을 볼 수 있다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 ...
최근 우리 사회는 다문화를 넘어서 세계화 시대를 살아가고 있다고 말할 수 있다. 이러한 시대에 다양한 사람들과 함께 살아가기 위해 다문화시민성, 세계시민성을 함양하는 것에 대한 필요성과 요구가 늘어나고 있다. 하지만 우리나라는 단일민족이라는 역사를 강조하였기 때문에 다문화 사회로 발전하면서 많은 사회 문제들이 생겨났다. 또한 다문화에 대한 정책이나 교육에 있어서 아직까지 다문화 가정을 위한 분리주의적 교육, 동화주의 교육으로 진행되고 있는 문제점을 볼 수 있다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 다문화교육은 모두가 평등한 관점에서 다양한 문화를 수용하고 편견과 차별 없이 서로를 존중할 수 있도록 한 사회나 국가 안에서 뿐만 아니라 전지구적인 관점에서 세계시민성을 가질 수 있도록 교육하고 실천하고 행동할 수 있어야 한다. 이 연구에서는 박물관에서의 세계시민성 함양을 위한 다문화교육프로그램을 개발하고 적용하여 세계시민성 함양에 얼마나 많은 영향을 주었는지 확인하고자 하였다. 이에 앞서 박물관 교육과 다문화교육의 특징과 세계시민성이란 무엇인지, 세계시민성 함양 교육의 사전조사를 실시하였으며, 이를 토대로 세계시민성 함양을 위한 다문화 교육프로그램의 세계시민성의 분석 요소, 프로그램의 설계 원칙을 수립하였다. 프로그램의 설계원칙은 '프로젝트 학습', '전시물 기반학습', '변혁적 접근법', '협동학습', '성찰적 학습'으로 수립하였으며, KOICA 지구촌체험관의 전시내용을 바탕으로 프로그램을 설계하였다. 내용적인 측면에서 세계시민성을 기를 수 있는 내용으로 확장하여 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 적용은 2차시로 480분 동안 진행되었으며, 14세 에서 17세까지의 25명의 청소년을 대상으로 진행되었다. 세계시민성 함양에 효과적이었는지를 확인하기 위해서 마인드맵, 성찰저널, 면담 등의 자료를 수집하여 분석하였고, 그 결과를 토대로 세계시민성 함양에 대한 효과성을 파악하였다. 세계시민성의 내용을 지식, 기술, 태도 영역으로 나누어 분석하였다. 지식 영역에서는 교육 전에는 ' 아프리카', '가난' 등의 간단히 생각할 수 있는 수준이었다면, 교육 후에는 구체적인 나라 이름이나 세계적인 문제에 대해서 더욱 구체적으로 생각할 수 있게 되었음을 알 수 있었다. 기술 영역에서는 다양한 관점을 가지고 유연한 생각을 할 수 있게 됨을 확인하였다. 이를 바탕으로 태도 영역에서의 효과는 실제 행동으로 실천할 수 있는 단계까지 발전하였음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 세계화 시대로 발전하는 사회의 흐름에 맞게 다문화교육의 내용도 함께 변화하여야하며, 가지고 있는 문제점들을 해결하기 위한 노력으로 세계시민성 함양이라는 주제를 다문화교육에 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구를 통해 다문화교육이 지역적인 관점에서 나아가 전 지구적인 관점에서 서로 배려하고 존중하며 공존할 수 있는 세상을 만들어 나갈 수 있는 교육이 될 수 있을 것이라 기대한다.
최근 우리 사회는 다문화를 넘어서 세계화 시대를 살아가고 있다고 말할 수 있다. 이러한 시대에 다양한 사람들과 함께 살아가기 위해 다문화시민성, 세계시민성을 함양하는 것에 대한 필요성과 요구가 늘어나고 있다. 하지만 우리나라는 단일민족이라는 역사를 강조하였기 때문에 다문화 사회로 발전하면서 많은 사회 문제들이 생겨났다. 또한 다문화에 대한 정책이나 교육에 있어서 아직까지 다문화 가정을 위한 분리주의적 교육, 동화주의 교육으로 진행되고 있는 문제점을 볼 수 있다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 다문화교육은 모두가 평등한 관점에서 다양한 문화를 수용하고 편견과 차별 없이 서로를 존중할 수 있도록 한 사회나 국가 안에서 뿐만 아니라 전지구적인 관점에서 세계시민성을 가질 수 있도록 교육하고 실천하고 행동할 수 있어야 한다. 이 연구에서는 박물관에서의 세계시민성 함양을 위한 다문화교육프로그램을 개발하고 적용하여 세계시민성 함양에 얼마나 많은 영향을 주었는지 확인하고자 하였다. 이에 앞서 박물관 교육과 다문화교육의 특징과 세계시민성이란 무엇인지, 세계시민성 함양 교육의 사전조사를 실시하였으며, 이를 토대로 세계시민성 함양을 위한 다문화 교육프로그램의 세계시민성의 분석 요소, 프로그램의 설계 원칙을 수립하였다. 프로그램의 설계원칙은 '프로젝트 학습', '전시물 기반학습', '변혁적 접근법', '협동학습', '성찰적 학습'으로 수립하였으며, KOICA 지구촌체험관의 전시내용을 바탕으로 프로그램을 설계하였다. 내용적인 측면에서 세계시민성을 기를 수 있는 내용으로 확장하여 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 적용은 2차시로 480분 동안 진행되었으며, 14세 에서 17세까지의 25명의 청소년을 대상으로 진행되었다. 세계시민성 함양에 효과적이었는지를 확인하기 위해서 마인드맵, 성찰저널, 면담 등의 자료를 수집하여 분석하였고, 그 결과를 토대로 세계시민성 함양에 대한 효과성을 파악하였다. 세계시민성의 내용을 지식, 기술, 태도 영역으로 나누어 분석하였다. 지식 영역에서는 교육 전에는 ' 아프리카', '가난' 등의 간단히 생각할 수 있는 수준이었다면, 교육 후에는 구체적인 나라 이름이나 세계적인 문제에 대해서 더욱 구체적으로 생각할 수 있게 되었음을 알 수 있었다. 기술 영역에서는 다양한 관점을 가지고 유연한 생각을 할 수 있게 됨을 확인하였다. 이를 바탕으로 태도 영역에서의 효과는 실제 행동으로 실천할 수 있는 단계까지 발전하였음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 세계화 시대로 발전하는 사회의 흐름에 맞게 다문화교육의 내용도 함께 변화하여야하며, 가지고 있는 문제점들을 해결하기 위한 노력으로 세계시민성 함양이라는 주제를 다문화교육에 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구를 통해 다문화교육이 지역적인 관점에서 나아가 전 지구적인 관점에서 서로 배려하고 존중하며 공존할 수 있는 세상을 만들어 나갈 수 있는 교육이 될 수 있을 것이라 기대한다.
The Korean society has been experiencing the global era beyond multiculturalism. In this age, in order to live with people from diverse backgrounds, globalcitizenship has been increasingly demanded and required. However, Korea has emphasized its history as a single ethnic and there are many social p...
The Korean society has been experiencing the global era beyond multiculturalism. In this age, in order to live with people from diverse backgrounds, globalcitizenship has been increasingly demanded and required. However, Korea has emphasized its history as a single ethnic and there are many social problem in its conversion to multicultural society. Also, for multicultural policies or education, separate or assimilation education for multicultural families is problematic. Multicultural education to solve these problems requires to educate, practice, and act in order to have globalcitizenship in global perspective as well as in a society or a country for accepting various cultures and respecting each other without prejudice and discrimination. This study aims at developing and applying multicultural education program for raising globalcitizenship in museum and checking its effects on growth of the globalcitizenship. Before this, the advanced investigation on characteristics of museum education and multicultural education, what is globalcitizenship, and educating to raise globalcitizenship was conducted, and based on it, analytic element of globalcitizenship of multicultural education program to raise it and the principle of the design of the program were established. The principles of design of the program were established with ‘Project learning’, ‘Learning based on exhibition’, ‘Transformation approach’, ‘Cooperative learning’ and ‘Reflective learning’. And based on KOICA global village exhibition center, the program was designed. For the contents, by extending it to those to raise globalcitizenship, the program was made. For the application of the program, for two days, total 480 minutes, it was proceeded to 25 adolescents ranged in ages between 14 and 17 years olds. In order to check its effectiveness to raising of globalcitizenship, sources including mind map, reflection diary, and interviews were collected for the analysis. Based on the results, the effectiveness of raising globalcitizenship was figured out. The contents of globalcitizenship were divided into knowledge, skill, and attitude for the analysis. For knowledge area, before education, students just thought simply of ‘Africa’ and ‘Poverty’ but after education, they became to think of specific names of countries or the global issues in detail. For skill part, the students became to think more flexibly with various perspectives. Based on them, for attitude area, the effects have been developed to practice them in reality. This study has a significance to apply the topic of globalcitizenship to multicultural education for efforts to solve problems with challenge to change contents of multicultural education fit to the flow of society as the age of globalization. Through this study, multicultural education is expected to contribute to make world for caring, respecting, and co-existing in global perspective beyond local one.
The Korean society has been experiencing the global era beyond multiculturalism. In this age, in order to live with people from diverse backgrounds, globalcitizenship has been increasingly demanded and required. However, Korea has emphasized its history as a single ethnic and there are many social problem in its conversion to multicultural society. Also, for multicultural policies or education, separate or assimilation education for multicultural families is problematic. Multicultural education to solve these problems requires to educate, practice, and act in order to have globalcitizenship in global perspective as well as in a society or a country for accepting various cultures and respecting each other without prejudice and discrimination. This study aims at developing and applying multicultural education program for raising globalcitizenship in museum and checking its effects on growth of the globalcitizenship. Before this, the advanced investigation on characteristics of museum education and multicultural education, what is globalcitizenship, and educating to raise globalcitizenship was conducted, and based on it, analytic element of globalcitizenship of multicultural education program to raise it and the principle of the design of the program were established. The principles of design of the program were established with ‘Project learning’, ‘Learning based on exhibition’, ‘Transformation approach’, ‘Cooperative learning’ and ‘Reflective learning’. And based on KOICA global village exhibition center, the program was designed. For the contents, by extending it to those to raise globalcitizenship, the program was made. For the application of the program, for two days, total 480 minutes, it was proceeded to 25 adolescents ranged in ages between 14 and 17 years olds. In order to check its effectiveness to raising of globalcitizenship, sources including mind map, reflection diary, and interviews were collected for the analysis. Based on the results, the effectiveness of raising globalcitizenship was figured out. The contents of globalcitizenship were divided into knowledge, skill, and attitude for the analysis. For knowledge area, before education, students just thought simply of ‘Africa’ and ‘Poverty’ but after education, they became to think of specific names of countries or the global issues in detail. For skill part, the students became to think more flexibly with various perspectives. Based on them, for attitude area, the effects have been developed to practice them in reality. This study has a significance to apply the topic of globalcitizenship to multicultural education for efforts to solve problems with challenge to change contents of multicultural education fit to the flow of society as the age of globalization. Through this study, multicultural education is expected to contribute to make world for caring, respecting, and co-existing in global perspective beyond local one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.