보편적으로 대학을 진학하는 시대 흐름 속에서 대학 내 학생들의 중도탈락 현상이 점차 증가하고 있으며 그로 인해 사회적 비용낭비라는 지적까지 받고 있다. 이러한 이유로 많은 대학과 연구자들은 대학생의 중도탈락에 대한 원인과 해결방안에 대해 다방면으로 연구가 꾸준히 진행해왔으며 그에 따라 학습부진 대학생에 대한 연구도 자연스럽게 이루어졌다. 학습부진에 대한 선행연구를 통해 학습자들은 학습에 대한 방법, 의지가 부족하거나 적성이나 진로, 목표가 다르거나 학업 스트레스 등의 내적인 요인과 학교 위치로 인한 장기 통학 시간, 낯선 수업방식 등 외적인 요인들에 따라 학습에 어려움을 가지는 것을 알 수 있다. 이러한 학습자들의 인지적 능력을 향상시키고, ...
보편적으로 대학을 진학하는 시대 흐름 속에서 대학 내 학생들의 중도탈락 현상이 점차 증가하고 있으며 그로 인해 사회적 비용낭비라는 지적까지 받고 있다. 이러한 이유로 많은 대학과 연구자들은 대학생의 중도탈락에 대한 원인과 해결방안에 대해 다방면으로 연구가 꾸준히 진행해왔으며 그에 따라 학습부진 대학생에 대한 연구도 자연스럽게 이루어졌다. 학습부진에 대한 선행연구를 통해 학습자들은 학습에 대한 방법, 의지가 부족하거나 적성이나 진로, 목표가 다르거나 학업 스트레스 등의 내적인 요인과 학교 위치로 인한 장기 통학 시간, 낯선 수업방식 등 외적인 요인들에 따라 학습에 어려움을 가지는 것을 알 수 있다. 이러한 학습자들의 인지적 능력을 향상시키고, 학업적 효능감을 증대시키고 전공학문에 대한 성취동기를 부여하는 것은 중요하다. 이에 본 연구에서는 이러한 학습자의 학업부진의 문제를 해결하기 위해 가장 필요한 능력을 ‘자기주도적 학습능력’이라고 보고 이를 향상하기 위한 프로그램 모형을 e-포트폴리오를 활용하도록 재구성하고 이를 이용해 프로그램을 설계, 개발, 적용하는 것을 첫 번째 목표로 하였고, 개발된 프로그램을 적용하여 프로그램이 타당한지에 대해 알아보고자 하였다. 연구 방법으로는 먼저 선행연구를 통해 프로그램 모형을 재구성하고, 그에 따라 e-포트폴리오와 멘토링을 결합한 ‘스터디 포트폴리오’ 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램을 대학교의 학습부진한 대학생 19명을 대상으로 10회에 거쳐 적용하여 효과성을 분석하였다. 효과성 분석을 위해서 학습자의 자기주도학습 능력 사전·사후 설문지, 자기주도학습 발달단계 루브릭, 면담, e-포트폴리오 학습기록, 멘토 활동기록, 중간 성찰에세이, 최종 성찰에세이를 자료로 활용하였다. 그 결과 멘티를 대상으로 한 자기주도학습 능력 설문지 조사 결과로만 볼 때에, 자기주도학습 능력의 세 가지 하위영역 중 학습계획, 학습실행 부분에서는 효과가 있다고 나타났고, 학습평가 부분에서는 효과가 없다고 나타났다. 그러나 멘토를 대상으로 한 자기주도학습 발달단계 루브릭 사전·사후 조사 결과 학습계획, 학습실행, 학습평가 모두의 영역에서 효과가 있었다고 나타났으며, 멘티 대상 면담에서도 세 가지 영역 모두에서 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 또한 이러한 자기주도학습 능력 향상 이외에도 ‘시간관리의 중요성’을 인지하고, ‘학습동기, 의지, 책임감’이 생성되는 것과 ‘공부하는 습관’의 생성되는 부분, ‘전공지식’의 교류의 장을 경험하는 것을 통해 학습자의 내적인 요인에 긍정적인 영향을 미쳤던 것을 알 수 있었다. 본 연구는 이제까지 자기주도학습 능력과 관련한 학습부진 대학생 프로그램 연구가 많지 않은 상황에서 이에 대한 자기주도학습 프로그램 모형을 제시하고 e-포트폴리오를 활용한 프로그램을 구현한 것, 자기주도학습 발달단계 루브릭을 개발하여 이를 학습자에게 적용한 연구로서 의의가 있다. 그러므로 추후 학습부진 대학생을 지도하는 대학 담당자 및 관련 연구자에게 실제적인 도움을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
보편적으로 대학을 진학하는 시대 흐름 속에서 대학 내 학생들의 중도탈락 현상이 점차 증가하고 있으며 그로 인해 사회적 비용낭비라는 지적까지 받고 있다. 이러한 이유로 많은 대학과 연구자들은 대학생의 중도탈락에 대한 원인과 해결방안에 대해 다방면으로 연구가 꾸준히 진행해왔으며 그에 따라 학습부진 대학생에 대한 연구도 자연스럽게 이루어졌다. 학습부진에 대한 선행연구를 통해 학습자들은 학습에 대한 방법, 의지가 부족하거나 적성이나 진로, 목표가 다르거나 학업 스트레스 등의 내적인 요인과 학교 위치로 인한 장기 통학 시간, 낯선 수업방식 등 외적인 요인들에 따라 학습에 어려움을 가지는 것을 알 수 있다. 이러한 학습자들의 인지적 능력을 향상시키고, 학업적 효능감을 증대시키고 전공학문에 대한 성취동기를 부여하는 것은 중요하다. 이에 본 연구에서는 이러한 학습자의 학업부진의 문제를 해결하기 위해 가장 필요한 능력을 ‘자기주도적 학습능력’이라고 보고 이를 향상하기 위한 프로그램 모형을 e-포트폴리오를 활용하도록 재구성하고 이를 이용해 프로그램을 설계, 개발, 적용하는 것을 첫 번째 목표로 하였고, 개발된 프로그램을 적용하여 프로그램이 타당한지에 대해 알아보고자 하였다. 연구 방법으로는 먼저 선행연구를 통해 프로그램 모형을 재구성하고, 그에 따라 e-포트폴리오와 멘토링을 결합한 ‘스터디 포트폴리오’ 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램을 대학교의 학습부진한 대학생 19명을 대상으로 10회에 거쳐 적용하여 효과성을 분석하였다. 효과성 분석을 위해서 학습자의 자기주도학습 능력 사전·사후 설문지, 자기주도학습 발달단계 루브릭, 면담, e-포트폴리오 학습기록, 멘토 활동기록, 중간 성찰에세이, 최종 성찰에세이를 자료로 활용하였다. 그 결과 멘티를 대상으로 한 자기주도학습 능력 설문지 조사 결과로만 볼 때에, 자기주도학습 능력의 세 가지 하위영역 중 학습계획, 학습실행 부분에서는 효과가 있다고 나타났고, 학습평가 부분에서는 효과가 없다고 나타났다. 그러나 멘토를 대상으로 한 자기주도학습 발달단계 루브릭 사전·사후 조사 결과 학습계획, 학습실행, 학습평가 모두의 영역에서 효과가 있었다고 나타났으며, 멘티 대상 면담에서도 세 가지 영역 모두에서 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 또한 이러한 자기주도학습 능력 향상 이외에도 ‘시간관리의 중요성’을 인지하고, ‘학습동기, 의지, 책임감’이 생성되는 것과 ‘공부하는 습관’의 생성되는 부분, ‘전공지식’의 교류의 장을 경험하는 것을 통해 학습자의 내적인 요인에 긍정적인 영향을 미쳤던 것을 알 수 있었다. 본 연구는 이제까지 자기주도학습 능력과 관련한 학습부진 대학생 프로그램 연구가 많지 않은 상황에서 이에 대한 자기주도학습 프로그램 모형을 제시하고 e-포트폴리오를 활용한 프로그램을 구현한 것, 자기주도학습 발달단계 루브릭을 개발하여 이를 학습자에게 적용한 연구로서 의의가 있다. 그러므로 추후 학습부진 대학생을 지도하는 대학 담당자 및 관련 연구자에게 실제적인 도움을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Currently in Korea, it is an almost universal phenomenon for students to attend a university, however the rate of undergraduate students quiting school is also increasing year by year, which is creating a large amount of wasted money to time in our society. Therefore, many colleges and researchers h...
Currently in Korea, it is an almost universal phenomenon for students to attend a university, however the rate of undergraduate students quiting school is also increasing year by year, which is creating a large amount of wasted money to time in our society. Therefore, many colleges and researchers have conducted many studies on the causes and solutions for these high rates. Through the previous studies on underachieving, it is known that learners are affected by both internal factors and external factors. The internal factors include not knowing how to study, lack of will, different talent or purpose and study stress. The External factors include problems such as longer commuting times and unfamiliar lecture methods for their difficulties in learning. Studies showed that is important to raise their perception ability, increase their academic efficacy, and to motivate and inspire them. All of which will improve their ability to succeed in studying their major. Accordingly, this study thinks the most urgently needed ability to solve their underachievement is 'self-directed learning ability' and aims at designing, developing, and applying a program to use and re-figure e-portfolio for improving student ability. It will also discover out whether the program is valid by testing it with the KBU student body. The following research methods were used, firstly, through the previous studies, the program model was refigured and then a 'study portfolio' program combined with e-portfolio and mentoring was developed. The developed program was applied to 19 underachieving college students 10 times in order to analyze its effectiveness. To analyze its effectiveness, The follwing methods were utilized pre-test and post-test questionnaires on the self-directed learning of the learners, a rubric of the self-directed development phases, interviews, e-portfolio learning records, mentor's records, reflective essays at the middle and end of the study. According to the results shown in the questionnaires on the self-directed learning ability of the mentees, and two sub-elements improved self-directed learning ability: learning plans, learning practice showed an effect, while learning evaluation had no effect. However, accrording to the results of pre- and post-rubric research on the self-directed development phases of the mentors, all three areas showed an effect. Interviews with the mentees also showed positive changes in all three areas. Over and above use in the development of self-directed learning ability, students were reported improvements in their preceptions the 'importance of time management', creating 'learning inspiration, will, and responsibility' and 'studying habits', and experiencing exchanges of 'knowledge of the major'. All of these created has positive effects on the learners' internal factors. Currentty there are a lack of programs available related to self-directed learning ability for underachieving college students. This study suggests the need to create more self-directed learning program models, to realize programs using e-portfolio, to develop rubrics of the self-directed learning development phases, and to apply these to learners. These actions will practically help college managers and my fllow researchers in this field to guide those underachieving students in improving therir studies.
Currently in Korea, it is an almost universal phenomenon for students to attend a university, however the rate of undergraduate students quiting school is also increasing year by year, which is creating a large amount of wasted money to time in our society. Therefore, many colleges and researchers have conducted many studies on the causes and solutions for these high rates. Through the previous studies on underachieving, it is known that learners are affected by both internal factors and external factors. The internal factors include not knowing how to study, lack of will, different talent or purpose and study stress. The External factors include problems such as longer commuting times and unfamiliar lecture methods for their difficulties in learning. Studies showed that is important to raise their perception ability, increase their academic efficacy, and to motivate and inspire them. All of which will improve their ability to succeed in studying their major. Accordingly, this study thinks the most urgently needed ability to solve their underachievement is 'self-directed learning ability' and aims at designing, developing, and applying a program to use and re-figure e-portfolio for improving student ability. It will also discover out whether the program is valid by testing it with the KBU student body. The following research methods were used, firstly, through the previous studies, the program model was refigured and then a 'study portfolio' program combined with e-portfolio and mentoring was developed. The developed program was applied to 19 underachieving college students 10 times in order to analyze its effectiveness. To analyze its effectiveness, The follwing methods were utilized pre-test and post-test questionnaires on the self-directed learning of the learners, a rubric of the self-directed development phases, interviews, e-portfolio learning records, mentor's records, reflective essays at the middle and end of the study. According to the results shown in the questionnaires on the self-directed learning ability of the mentees, and two sub-elements improved self-directed learning ability: learning plans, learning practice showed an effect, while learning evaluation had no effect. However, accrording to the results of pre- and post-rubric research on the self-directed development phases of the mentors, all three areas showed an effect. Interviews with the mentees also showed positive changes in all three areas. Over and above use in the development of self-directed learning ability, students were reported improvements in their preceptions the 'importance of time management', creating 'learning inspiration, will, and responsibility' and 'studying habits', and experiencing exchanges of 'knowledge of the major'. All of these created has positive effects on the learners' internal factors. Currentty there are a lack of programs available related to self-directed learning ability for underachieving college students. This study suggests the need to create more self-directed learning program models, to realize programs using e-portfolio, to develop rubrics of the self-directed learning development phases, and to apply these to learners. These actions will practically help college managers and my fllow researchers in this field to guide those underachieving students in improving therir studies.
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