유자(Citrus junos, citron)는 운향과, 감귤속, 후생감귤아속에 속하며 중국 양쯔강 상류가 원산지로 한국, 중국 및 일본 등지에서 재배되고 있다. 유자는 뛰어난 향과 특유의 산미를 지니므로 유자청, 유자즙, 유자향을 제조하는데 이용되고 있다. 최근 농림수산식품부가 농산물가공산업육성을 위해 전통식품의 가공사업 지원 정책을 추진하면서 유자음료 개발 및 가공제품이 히트상품으로 떠오르고 있지만, 유자차 역시 다른 수출 농산물과 마찬가지로 업체 난립, 과수의 노령화(40-50%)에 따라 원료생산량이 감소되면서 원료가격 상승 등으로 경쟁력을 갖추지 못한 점은 고질적인 장애요인으로 꼽히고 있으며, 다양한 가공제품 개발을 통한 차별화된 ...
유자(Citrus junos, citron)는 운향과, 감귤속, 후생감귤아속에 속하며 중국 양쯔강 상류가 원산지로 한국, 중국 및 일본 등지에서 재배되고 있다. 유자는 뛰어난 향과 특유의 산미를 지니므로 유자청, 유자즙, 유자향을 제조하는데 이용되고 있다. 최근 농림수산식품부가 농산물가공산업육성을 위해 전통식품의 가공사업 지원 정책을 추진하면서 유자음료 개발 및 가공제품이 히트상품으로 떠오르고 있지만, 유자차 역시 다른 수출 농산물과 마찬가지로 업체 난립, 과수의 노령화(40-50%)에 따라 원료생산량이 감소되면서 원료가격 상승 등으로 경쟁력을 갖추지 못한 점은 고질적인 장애요인으로 꼽히고 있으며, 다양한 가공제품 개발을 통한 차별화된 제품개발이 요구되는 실정이다. 따라서 본 연구조사를 통하여 국내외 식품기업에 의해 형성된 유자차의 세분 시장을 심층적으로 조사 분석함으로써 정보파악에 따르는 중복적인 노력을 경감하고, 시장을 둘러싼 각 이해관계자에게 품목시장에 대한 기본 정보를 제공하고자 한다. 또한 비용과 인력의 문제로 정보수집 활동이 어려운 개발 중소기업에게 품목 시장의 현황정보를 제공하여 유자차의 시장규모를 파악함으로써 유자차 생산, 유통, 가공업체 종사자들에게 차별화된 제품개발 등에 따른 의사결정을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
유자(Citrus junos, citron)는 운향과, 감귤속, 후생감귤아속에 속하며 중국 양쯔강 상류가 원산지로 한국, 중국 및 일본 등지에서 재배되고 있다. 유자는 뛰어난 향과 특유의 산미를 지니므로 유자청, 유자즙, 유자향을 제조하는데 이용되고 있다. 최근 농림수산식품부가 농산물가공산업육성을 위해 전통식품의 가공사업 지원 정책을 추진하면서 유자음료 개발 및 가공제품이 히트상품으로 떠오르고 있지만, 유자차 역시 다른 수출 농산물과 마찬가지로 업체 난립, 과수의 노령화(40-50%)에 따라 원료생산량이 감소되면서 원료가격 상승 등으로 경쟁력을 갖추지 못한 점은 고질적인 장애요인으로 꼽히고 있으며, 다양한 가공제품 개발을 통한 차별화된 제품개발이 요구되는 실정이다. 따라서 본 연구조사를 통하여 국내외 식품기업에 의해 형성된 유자차의 세분 시장을 심층적으로 조사 분석함으로써 정보파악에 따르는 중복적인 노력을 경감하고, 시장을 둘러싼 각 이해관계자에게 품목시장에 대한 기본 정보를 제공하고자 한다. 또한 비용과 인력의 문제로 정보수집 활동이 어려운 개발 중소기업에게 품목 시장의 현황정보를 제공하여 유자차의 시장규모를 파악함으로써 유자차 생산, 유통, 가공업체 종사자들에게 차별화된 제품개발 등에 따른 의사결정을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
The Citron (Citrus junos) which belongs to the Rutaceae, citrus and meta citrus is being cultivated in Korea, Japan and China. Upper class of Yangtze River in China is place of origin. The Citron has an excellent flavor and a unique sourness. Therefore, it has been used to manufacture Citron Tea, Ci...
The Citron (Citrus junos) which belongs to the Rutaceae, citrus and meta citrus is being cultivated in Korea, Japan and China. Upper class of Yangtze River in China is place of origin. The Citron has an excellent flavor and a unique sourness. Therefore, it has been used to manufacture Citron Tea, Citron juice and Citron incense.
Recently, the Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries (MIFAFF) push ahead the supporting policies to the traditional foods business for promoting the agricultural processing sectors. From these results of efforts, the citron processed foods emerge as the most popular products. Nonetheless, the Citron tea, like other export farm produces, is regarded as a deep-seated obstructive factor, noncompetitive in accordance with increasing the raw materials prices and decreasing the raw material production because of flooded businesses and aging of orchards (40-50 %). Accordingly, the development of a differentiated product through a various manufacturing methods is required for the lack of alternatives.
This research with an in-depth profiling and analyzing survey, therefore, to the segmented markets of citron tea, which are formed by foreign and domestic food companies leads to reduce a redundant effort. And also this report may provide basic information for making decision to small and medium enterprises and peoples engaged in development, manufacturing, and distributing of citron tea relates with difficulties about collecting data of the status of citron tea market.
The Citron (Citrus junos) which belongs to the Rutaceae, citrus and meta citrus is being cultivated in Korea, Japan and China. Upper class of Yangtze River in China is place of origin. The Citron has an excellent flavor and a unique sourness. Therefore, it has been used to manufacture Citron Tea, Citron juice and Citron incense.
Recently, the Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries (MIFAFF) push ahead the supporting policies to the traditional foods business for promoting the agricultural processing sectors. From these results of efforts, the citron processed foods emerge as the most popular products. Nonetheless, the Citron tea, like other export farm produces, is regarded as a deep-seated obstructive factor, noncompetitive in accordance with increasing the raw materials prices and decreasing the raw material production because of flooded businesses and aging of orchards (40-50 %). Accordingly, the development of a differentiated product through a various manufacturing methods is required for the lack of alternatives.
This research with an in-depth profiling and analyzing survey, therefore, to the segmented markets of citron tea, which are formed by foreign and domestic food companies leads to reduce a redundant effort. And also this report may provide basic information for making decision to small and medium enterprises and peoples engaged in development, manufacturing, and distributing of citron tea relates with difficulties about collecting data of the status of citron tea market.
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