[학위논문]도시지역과 도농경계지역 청소년기 고등학생의 일탈행동에 관한 인식과 경험 분석 Analysing awareness and experience about adolescent deviant behaviors in high school in urban and urban-rural boundary areas원문보기
오늘날 고등학생들의 일탈행동은 심각한 수준에 이르렀다. 절도, 폭력 등 학생범죄자 중 고등학생이 41%로 가장 많았다. 따라서 청소년들이 일으키는 각종 범죄행동 중심에는 고등학생들이 있다. 또한 2013년 기준으로 우리나라 전체 학생 중 0.93%인 60,568명이 학업을 중단하였다. 그중에서 고등학생이 가장 많았다. 청소년의 일탈행동이 중요한 이유는 잦은 일탈행동이 결국 비행 범죄의 양적인 증가뿐만 아니라 건강에도 부정적인 영향을 미치고, 학업실패와 지속적이고 반사회적 행동과 성인 범죄까지 이어질 가능성이 크기 때문이다.
본 연구에서는 고등학생들의 일탈행동에 대한 지역별, 성별, 학업성적, 경제수준(...
오늘날 고등학생들의 일탈행동은 심각한 수준에 이르렀다. 절도, 폭력 등 학생범죄자 중 고등학생이 41%로 가장 많았다. 따라서 청소년들이 일으키는 각종 범죄행동 중심에는 고등학생들이 있다. 또한 2013년 기준으로 우리나라 전체 학생 중 0.93%인 60,568명이 학업을 중단하였다. 그중에서 고등학생이 가장 많았다. 청소년의 일탈행동이 중요한 이유는 잦은 일탈행동이 결국 비행 범죄의 양적인 증가뿐만 아니라 건강에도 부정적인 영향을 미치고, 학업실패와 지속적이고 반사회적 행동과 성인 범죄까지 이어질 가능성이 크기 때문이다.
본 연구에서는 고등학생들의 일탈행동에 대한 지역별, 성별, 학업성적, 경제수준(SES) 간에 인식 차이와 도시지역 및 도농경계지역 고등학생들의 일탈행동의 경험 차이를 비교분석하고, 일탈행동 경험에 유의미한 영향을 미치는 변인을 분석하고자 한다.
특히 점차 도시화되어 가고 있는 도시 외곽지역, 즉 도시와 인접한 농어촌지역인 도농경계지역 고등학생들과 기존의 도시지역 고등학생들의 일탈행동 관련 변인들을 도출하여 분석하고, 각 변인들이 고등학생들의 일탈행동에 미치는 영향을 검증하여 고등학생들의 일탈행동 예방에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다.
연구자는 고등학생들의 10개 항목 일탈행동(음주, 흡연, 가출, 무단결석, 환각제, 유해업소, 폭력, 도박, 금품갈취, 음란물)에 대한 인식(認識) 실태와 30개 문항에 대한 고등학생들의 경험(經驗), 기본적인 질문 7문항을 포함하여 87문항으로 구성된 설문지 조사를 하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구내용과 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 지위영역에서 도시지역과 도농경계지역 고등학생들의 항목별 일탈행동들을 살펴보면, 고등학생들 10명 중 5~6명이 술을 마시는 것으로 인식하였으며, 특히 도농경계지역 학생들이 음주를 더 많이 한다고 인식하였다. 무단결석도 도농경계지역 학생들이 더 많이 한다고 생각하였다. 고등학생들이 ‘중2’ 시기에 무단결석을 처음하며, 도시지역 학생이 좀 더 일찍 무단결석을 경험하는 것으로 인식하였다. 무단결석의 이유로 도농경계지역의 경우 ‘공부가 싫어서’(70%)가 많았다. 도시지역 학생들은 ‘고1’ 이전에 유해업소에 많이 출입하는 것으로 나타났으며, 유해업소 출입 이유는 도시지역에서는 ‘즐기기 위해서’, 도농경계지역에서는 ‘호기심 때문에’라는 대답이 많았다. 본드 등의 환각제 사용은 도시지역 학생들은 고등학교 입학 전에 환각제를 경험할 것이라는 인식이 지배적이었으나 도농경계지역 학생들은 고등학교 입학이후에 환각제를 많이 경험하는 것으로 나타났다. 도농경계지역 학생들이 학교생활만족도가 낮을수록 부모님에 대한 반항 경험과 교칙위반 경험이 많은 것으로 나타났으며, 성적이 하위권인 학생들이 선생님에 대한 반항 경험도 많은 것을 알 수 있었다. 고등학생들은 대체로 성적이 하위권인 학생들이 컨닝 경험이 많았다.
둘째, 폭력영역에서의 일탈행동 연구결과를 살펴보면, 고등학생 10명 중 3∼4명 정도가 폭력을 해봤을 것으로 생각하였다. 특히, 도농경계지역 고등학생들이 폭력을 많이 사용하는 것으로 인식하였다. 폭력은 주로 ‘학교’에서 일어나고, 폭력의 시작 시기는 ‘중2’였으며, 도시지역 학생들이 좀 더 일찍 폭력을 하는 것으로 나타났다. 그러나 ‘중2’때를 제외하면 도농경계지역 학생들이 폭력을 많이 하는 것으로 인식하였다. 도시지역에서는 남학생과 성적이 상위권인 학생, 그리고 학교생활만족도가 낮을수록 욕설을 많이 하고, 도농경계지역 학생들도 역시 남학생이 욕설을 많이 하며, 학업성적이 하위권인 학생과 학교생활만족도가 낮고, 가정의 경제수준(SES)이 낮은 학생들이 대체로 욕설을 많이 하는 것으로 나타났다. 도시지역 학생들은 여학생보다 남학생이 집단따돌림을 당한 경험이 많고, 학업성적이 중위권 보다는 상위권 학생이 집단따돌림을 당한 아픔을 안고 있었다. 그리고 도농경계지역 학생들은 부모관심정도가 낮을수록 집단따돌림을 당한 경험도 많았고, 집단따돌림에 가담한 경험도 많은 것으로 나타났다. 그리고 도시지역의 학생들 중에서 성적이 상위권인 학생들이 다른 학생을 괴롭힌 경험이 많고, 도농경계지역 학생들은 학교생활만족도가 낮을수록 상대를 괴롭힌 경험이 많은 것을 알 수 있었다.
셋째, 재산영역에서의 연구결과를 살펴보면, 금품갈취 가해자 비율은 ‘10%미만(10명 중 1명 미만)’으로 낮았지만 도농경계지역 학생들은 금품갈취를 많이 하는 것으로 인식하고 있었다. 도박은 도시지역 학생들은 ‘중2’부터라는 응답이 많고, 도농경계지역 학생들은 ‘중3’시기에 처음 경험한 것으로 나타났다.
넷째, 성영역에서의 연구결과를 살펴보면, 고등학생들 중 ‘70% 이상’이 음란물을 보는 것으로 인식하였으며, 특히 도시지역 학생들이 더 많이 시청한다고 생각하였다.
다섯째, 사이버영역에서의 연구결과를 살펴보면, 도시지역 학생들 중에서 1학년보다 2학년이 저작권 침해 경험이 많았고, 도농경계지역 학생들은 남학생이 저작권 침해 경험이 많았다. 고등학교 2학년들이 사행성 게임 경험이 많았으며, 특히 도농경계지역의 학업성적이 하위권인 학생들이 사행성 게임 경험을 많이 하는 것을 알 수 있었다.
오늘날 고등학생들의 일탈행동은 심각한 수준에 이르렀다. 절도, 폭력 등 학생범죄자 중 고등학생이 41%로 가장 많았다. 따라서 청소년들이 일으키는 각종 범죄행동 중심에는 고등학생들이 있다. 또한 2013년 기준으로 우리나라 전체 학생 중 0.93%인 60,568명이 학업을 중단하였다. 그중에서 고등학생이 가장 많았다. 청소년의 일탈행동이 중요한 이유는 잦은 일탈행동이 결국 비행 범죄의 양적인 증가뿐만 아니라 건강에도 부정적인 영향을 미치고, 학업실패와 지속적이고 반사회적 행동과 성인 범죄까지 이어질 가능성이 크기 때문이다.
본 연구에서는 고등학생들의 일탈행동에 대한 지역별, 성별, 학업성적, 경제수준(SES) 간에 인식 차이와 도시지역 및 도농경계지역 고등학생들의 일탈행동의 경험 차이를 비교분석하고, 일탈행동 경험에 유의미한 영향을 미치는 변인을 분석하고자 한다.
특히 점차 도시화되어 가고 있는 도시 외곽지역, 즉 도시와 인접한 농어촌지역인 도농경계지역 고등학생들과 기존의 도시지역 고등학생들의 일탈행동 관련 변인들을 도출하여 분석하고, 각 변인들이 고등학생들의 일탈행동에 미치는 영향을 검증하여 고등학생들의 일탈행동 예방에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다.
연구자는 고등학생들의 10개 항목 일탈행동(음주, 흡연, 가출, 무단결석, 환각제, 유해업소, 폭력, 도박, 금품갈취, 음란물)에 대한 인식(認識) 실태와 30개 문항에 대한 고등학생들의 경험(經驗), 기본적인 질문 7문항을 포함하여 87문항으로 구성된 설문지 조사를 하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구내용과 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 지위영역에서 도시지역과 도농경계지역 고등학생들의 항목별 일탈행동들을 살펴보면, 고등학생들 10명 중 5~6명이 술을 마시는 것으로 인식하였으며, 특히 도농경계지역 학생들이 음주를 더 많이 한다고 인식하였다. 무단결석도 도농경계지역 학생들이 더 많이 한다고 생각하였다. 고등학생들이 ‘중2’ 시기에 무단결석을 처음하며, 도시지역 학생이 좀 더 일찍 무단결석을 경험하는 것으로 인식하였다. 무단결석의 이유로 도농경계지역의 경우 ‘공부가 싫어서’(70%)가 많았다. 도시지역 학생들은 ‘고1’ 이전에 유해업소에 많이 출입하는 것으로 나타났으며, 유해업소 출입 이유는 도시지역에서는 ‘즐기기 위해서’, 도농경계지역에서는 ‘호기심 때문에’라는 대답이 많았다. 본드 등의 환각제 사용은 도시지역 학생들은 고등학교 입학 전에 환각제를 경험할 것이라는 인식이 지배적이었으나 도농경계지역 학생들은 고등학교 입학이후에 환각제를 많이 경험하는 것으로 나타났다. 도농경계지역 학생들이 학교생활만족도가 낮을수록 부모님에 대한 반항 경험과 교칙위반 경험이 많은 것으로 나타났으며, 성적이 하위권인 학생들이 선생님에 대한 반항 경험도 많은 것을 알 수 있었다. 고등학생들은 대체로 성적이 하위권인 학생들이 컨닝 경험이 많았다.
둘째, 폭력영역에서의 일탈행동 연구결과를 살펴보면, 고등학생 10명 중 3∼4명 정도가 폭력을 해봤을 것으로 생각하였다. 특히, 도농경계지역 고등학생들이 폭력을 많이 사용하는 것으로 인식하였다. 폭력은 주로 ‘학교’에서 일어나고, 폭력의 시작 시기는 ‘중2’였으며, 도시지역 학생들이 좀 더 일찍 폭력을 하는 것으로 나타났다. 그러나 ‘중2’때를 제외하면 도농경계지역 학생들이 폭력을 많이 하는 것으로 인식하였다. 도시지역에서는 남학생과 성적이 상위권인 학생, 그리고 학교생활만족도가 낮을수록 욕설을 많이 하고, 도농경계지역 학생들도 역시 남학생이 욕설을 많이 하며, 학업성적이 하위권인 학생과 학교생활만족도가 낮고, 가정의 경제수준(SES)이 낮은 학생들이 대체로 욕설을 많이 하는 것으로 나타났다. 도시지역 학생들은 여학생보다 남학생이 집단따돌림을 당한 경험이 많고, 학업성적이 중위권 보다는 상위권 학생이 집단따돌림을 당한 아픔을 안고 있었다. 그리고 도농경계지역 학생들은 부모관심정도가 낮을수록 집단따돌림을 당한 경험도 많았고, 집단따돌림에 가담한 경험도 많은 것으로 나타났다. 그리고 도시지역의 학생들 중에서 성적이 상위권인 학생들이 다른 학생을 괴롭힌 경험이 많고, 도농경계지역 학생들은 학교생활만족도가 낮을수록 상대를 괴롭힌 경험이 많은 것을 알 수 있었다.
셋째, 재산영역에서의 연구결과를 살펴보면, 금품갈취 가해자 비율은 ‘10%미만(10명 중 1명 미만)’으로 낮았지만 도농경계지역 학생들은 금품갈취를 많이 하는 것으로 인식하고 있었다. 도박은 도시지역 학생들은 ‘중2’부터라는 응답이 많고, 도농경계지역 학생들은 ‘중3’시기에 처음 경험한 것으로 나타났다.
넷째, 성영역에서의 연구결과를 살펴보면, 고등학생들 중 ‘70% 이상’이 음란물을 보는 것으로 인식하였으며, 특히 도시지역 학생들이 더 많이 시청한다고 생각하였다.
다섯째, 사이버영역에서의 연구결과를 살펴보면, 도시지역 학생들 중에서 1학년보다 2학년이 저작권 침해 경험이 많았고, 도농경계지역 학생들은 남학생이 저작권 침해 경험이 많았다. 고등학교 2학년들이 사행성 게임 경험이 많았으며, 특히 도농경계지역의 학업성적이 하위권인 학생들이 사행성 게임 경험을 많이 하는 것을 알 수 있었다.
The level of deviant behaviors of the high school students is serious these days. High school students take up 41% of the student criminals related to the theft and violence, which is the highest percentage. Therefore, they are primary causes of juvenile crime. Also, 60,568(0.98%) of total students ...
The level of deviant behaviors of the high school students is serious these days. High school students take up 41% of the student criminals related to the theft and violence, which is the highest percentage. Therefore, they are primary causes of juvenile crime. Also, 60,568(0.98%) of total students quit their studying in 2013. Among them, the number of high school students is the highest as 50.2%. Juvenile deviant behavior is important because it increases the number of deviant behaviors and has bad effect on students’ health.
Furthermore, it leads to commit adult crime and antisocial behaviors.
In this study, the different experiences of deviant behaviors between students in urban areas and urban-rural boundary areas are compared according to regions, gender, academic grades and an economic standard, analyzing variables which have meaningful effects on experiences of deviant behaviors.
In this study, students in urbanizing suburban areas(urban-rural boundary areas) and urban areas are analyzed regarding relevant variables of deviant behaviors. Furthermore, the purpose of this study is for providing basic data for preventing deviant behaviors.
The researcher surveys recognition of high school students regarding deviant behaviors(drinking, smoking, running away from home, playing truant, using drugs, visiting harmful shops, violence, gambling, extortion, pornography). The survey consists of 87 items including 10 items of deviant behaviors, experiences of 30 items, and basic questions.
The result is as following.
Looking into itemized deviant behavior of high school students, 5∼6 out of 10 students drink alcohol. Especially, 7 out of 10 students in urban-rural area drink alcohol, resulting in that students in urban-rural boundary area drink more.
Many people think the playing truant is not serious as the figure is below 1 out of 10. However, they think students in urban-rural boundary play truant more frequently. The beginning period of deviant behavior is junior in the middle school. Students in urban area start faster. The main reason of playing truant is a dislike of studying(70%). 3∼4 out of 10 high school students think that they use violence. Especially, students in urban-rural boundary use the most. The place where violence mainly happen is a school. The most common period that violence happen in is the period of second grade in the middle school. However, except for that period, students in urban-rural boundary areas use violence frequently.
Extortion offender ratio is low as below ‘10%(less than 1 in 10 people)’ students in urban-rural boundary areas recognize that one student was aware that a lot of extortion.
About 70% of high school students watch pornography, especially thinking that students in urban watch it more often. Accessing to harmful shop is the most common for freshman in highschool. Urban students are likely to access harmful shops before freshman in highschool. The reason for accessing harmful shops is for pleasure in urban and for curiosity in urban-rural boundary areas. Students in urban areas have experience of inhaling glue before entering high school. On the other hand, students in urban-rural boundary areas experience it after entering the high school.
The most common period of starting gambling is a freshman in high school. However, students in urban areas respond that they do it when they are junior in the middle school and senior in the case of students in urban-rural boundary areas.
Students who are boys, low ranks, and have low satisfaction of schools are more likely to use swear words in both urban and urban-rural areas.
Students who have low satisfaction of school life tend to have more experience of rebellion and violating school rules. Also, students in urban-rural areas have more experiences of rebellion against their teachers.
Juniors have more experiences of copyright Infringement than freshman in urban. Boys have a lot of experiences of copyright Infringement in urban rural boundary areas.
Students on low ranking have more experiences of cheating regardless of their region. Also, students on high ranking have more experience of bullying in urban. Students who have low satisfaction of in urban-rural areas have more experience of bullying.
Juniors in high school have a lot of experiences of gambling. Especially, low level students in urban-rural areas play it more.
Boys have more experiences of bullying than girls in urban areas. High ranking students have more experiences of being bullied. Students whose parents have little caring have more experiences of being bullied.
There is no dependent variable that have a meaningful effect on experiences of bullying. However, students in urban-rural areas have more experiences of bulling when their parents have low concern degree.
The level of deviant behaviors of the high school students is serious these days. High school students take up 41% of the student criminals related to the theft and violence, which is the highest percentage. Therefore, they are primary causes of juvenile crime. Also, 60,568(0.98%) of total students quit their studying in 2013. Among them, the number of high school students is the highest as 50.2%. Juvenile deviant behavior is important because it increases the number of deviant behaviors and has bad effect on students’ health.
Furthermore, it leads to commit adult crime and antisocial behaviors.
In this study, the different experiences of deviant behaviors between students in urban areas and urban-rural boundary areas are compared according to regions, gender, academic grades and an economic standard, analyzing variables which have meaningful effects on experiences of deviant behaviors.
In this study, students in urbanizing suburban areas(urban-rural boundary areas) and urban areas are analyzed regarding relevant variables of deviant behaviors. Furthermore, the purpose of this study is for providing basic data for preventing deviant behaviors.
The researcher surveys recognition of high school students regarding deviant behaviors(drinking, smoking, running away from home, playing truant, using drugs, visiting harmful shops, violence, gambling, extortion, pornography). The survey consists of 87 items including 10 items of deviant behaviors, experiences of 30 items, and basic questions.
The result is as following.
Looking into itemized deviant behavior of high school students, 5∼6 out of 10 students drink alcohol. Especially, 7 out of 10 students in urban-rural area drink alcohol, resulting in that students in urban-rural boundary area drink more.
Many people think the playing truant is not serious as the figure is below 1 out of 10. However, they think students in urban-rural boundary play truant more frequently. The beginning period of deviant behavior is junior in the middle school. Students in urban area start faster. The main reason of playing truant is a dislike of studying(70%). 3∼4 out of 10 high school students think that they use violence. Especially, students in urban-rural boundary use the most. The place where violence mainly happen is a school. The most common period that violence happen in is the period of second grade in the middle school. However, except for that period, students in urban-rural boundary areas use violence frequently.
Extortion offender ratio is low as below ‘10%(less than 1 in 10 people)’ students in urban-rural boundary areas recognize that one student was aware that a lot of extortion.
About 70% of high school students watch pornography, especially thinking that students in urban watch it more often. Accessing to harmful shop is the most common for freshman in highschool. Urban students are likely to access harmful shops before freshman in highschool. The reason for accessing harmful shops is for pleasure in urban and for curiosity in urban-rural boundary areas. Students in urban areas have experience of inhaling glue before entering high school. On the other hand, students in urban-rural boundary areas experience it after entering the high school.
The most common period of starting gambling is a freshman in high school. However, students in urban areas respond that they do it when they are junior in the middle school and senior in the case of students in urban-rural boundary areas.
Students who are boys, low ranks, and have low satisfaction of schools are more likely to use swear words in both urban and urban-rural areas.
Students who have low satisfaction of school life tend to have more experience of rebellion and violating school rules. Also, students in urban-rural areas have more experiences of rebellion against their teachers.
Juniors have more experiences of copyright Infringement than freshman in urban. Boys have a lot of experiences of copyright Infringement in urban rural boundary areas.
Students on low ranking have more experiences of cheating regardless of their region. Also, students on high ranking have more experience of bullying in urban. Students who have low satisfaction of in urban-rural areas have more experience of bullying.
Juniors in high school have a lot of experiences of gambling. Especially, low level students in urban-rural areas play it more.
Boys have more experiences of bullying than girls in urban areas. High ranking students have more experiences of being bullied. Students whose parents have little caring have more experiences of being bullied.
There is no dependent variable that have a meaningful effect on experiences of bullying. However, students in urban-rural areas have more experiences of bulling when their parents have low concern degree.
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