본 연구는 공공미술 중 하나인 벽화의 기법을 사진을 도입시켜 가상 벽화 제작지도 방안을 모색하고자 한다. 미술교과에서 벽화는 공공성과 예술성, 기록성, 특수성이라는 의미를 갖고 있다. 이러한 벽화는 미술교과에서 교육적으로 가치가 있으며 미술교육에 필요하다고 생각한다. 벽화를 직접 제작해 보면 이상적이나 수업 시간 내에 실제 벽화를 제작 하는데 한계점이 있다. 벽화 제작하기 충분한 공간 확보의 어려움, 대형 작업으로 인한 경제적 부담감, 벽화의 관리 · 보존의 어려움 등의 한계가 있다. 벽화의 한계성을 극복하고자 사진을 활용한 가상 벽화 제작 수업 연구를 하였다.
가상 벽화의 정당성과 교육적 효과와 함께 수업의 실제를 위한 교수-학습 지도를 연구하는데 목적을 두고 있다. 가상 벽화에 잠재되어 있는 다양한 미술 교육적 가치와 학습자에게 의미 있는 학습 경험을 제공해 줄 수 있다는 가능성을 확인하고자 한다.
본 연구는 고등학교 2학년 대상으로 가상 벽화 제작 수업을 실시하였다. 가상 벽화 수업을 통한 기대할 수 있는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 벽화라는 공공미술의 개념을 이해하고 생활공간을 새로운 분위기로 바꿀 수 있다는 가능성을 인지하게 하였다. 둘째, 실제 벽화의 한계점을 보완하고자 사진을 활용하였다. 사진 인화지는 학생들의 촉각과 시각을 자극시켜 재료에 대한 신선함이 흥미 유발과 창의성을 불러일으킬 수 있었다. 셋째, 가상 벽화 표현을 하면서 실시한 ...
본 연구는 공공미술 중 하나인 벽화의 기법을 사진을 도입시켜 가상 벽화 제작지도 방안을 모색하고자 한다. 미술교과에서 벽화는 공공성과 예술성, 기록성, 특수성이라는 의미를 갖고 있다. 이러한 벽화는 미술교과에서 교육적으로 가치가 있으며 미술교육에 필요하다고 생각한다. 벽화를 직접 제작해 보면 이상적이나 수업 시간 내에 실제 벽화를 제작 하는데 한계점이 있다. 벽화 제작하기 충분한 공간 확보의 어려움, 대형 작업으로 인한 경제적 부담감, 벽화의 관리 · 보존의 어려움 등의 한계가 있다. 벽화의 한계성을 극복하고자 사진을 활용한 가상 벽화 제작 수업 연구를 하였다.
가상 벽화의 정당성과 교육적 효과와 함께 수업의 실제를 위한 교수-학습 지도를 연구하는데 목적을 두고 있다. 가상 벽화에 잠재되어 있는 다양한 미술 교육적 가치와 학습자에게 의미 있는 학습 경험을 제공해 줄 수 있다는 가능성을 확인하고자 한다.
본 연구는 고등학교 2학년 대상으로 가상 벽화 제작 수업을 실시하였다. 가상 벽화 수업을 통한 기대할 수 있는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 벽화라는 공공미술의 개념을 이해하고 생활공간을 새로운 분위기로 바꿀 수 있다는 가능성을 인지하게 하였다. 둘째, 실제 벽화의 한계점을 보완하고자 사진을 활용하였다. 사진 인화지는 학생들의 촉각과 시각을 자극시켜 재료에 대한 신선함이 흥미 유발과 창의성을 불러일으킬 수 있었다. 셋째, 가상 벽화 표현을 하면서 실시한 협동학습은 구성원 간의 공동의 가치 창조의 의미를 이해할 수 있다.
이에 본 연구자는 가상 벽화의 미술 교육적 가능성에 대한 검증 및 다각적이고 실제적인 접근을 통한 지속적인 연구의 필요성을 느꼈다, 본 연구가 앞으로 실제 학교 현장에서 수업에 적용되기를 기대한다.
본 연구는 공공미술 중 하나인 벽화의 기법을 사진을 도입시켜 가상 벽화 제작지도 방안을 모색하고자 한다. 미술교과에서 벽화는 공공성과 예술성, 기록성, 특수성이라는 의미를 갖고 있다. 이러한 벽화는 미술교과에서 교육적으로 가치가 있으며 미술교육에 필요하다고 생각한다. 벽화를 직접 제작해 보면 이상적이나 수업 시간 내에 실제 벽화를 제작 하는데 한계점이 있다. 벽화 제작하기 충분한 공간 확보의 어려움, 대형 작업으로 인한 경제적 부담감, 벽화의 관리 · 보존의 어려움 등의 한계가 있다. 벽화의 한계성을 극복하고자 사진을 활용한 가상 벽화 제작 수업 연구를 하였다.
가상 벽화의 정당성과 교육적 효과와 함께 수업의 실제를 위한 교수-학습 지도를 연구하는데 목적을 두고 있다. 가상 벽화에 잠재되어 있는 다양한 미술 교육적 가치와 학습자에게 의미 있는 학습 경험을 제공해 줄 수 있다는 가능성을 확인하고자 한다.
본 연구는 고등학교 2학년 대상으로 가상 벽화 제작 수업을 실시하였다. 가상 벽화 수업을 통한 기대할 수 있는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 벽화라는 공공미술의 개념을 이해하고 생활공간을 새로운 분위기로 바꿀 수 있다는 가능성을 인지하게 하였다. 둘째, 실제 벽화의 한계점을 보완하고자 사진을 활용하였다. 사진 인화지는 학생들의 촉각과 시각을 자극시켜 재료에 대한 신선함이 흥미 유발과 창의성을 불러일으킬 수 있었다. 셋째, 가상 벽화 표현을 하면서 실시한 협동학습은 구성원 간의 공동의 가치 창조의 의미를 이해할 수 있다.
이에 본 연구자는 가상 벽화의 미술 교육적 가능성에 대한 검증 및 다각적이고 실제적인 접근을 통한 지속적인 연구의 필요성을 느꼈다, 본 연구가 앞으로 실제 학교 현장에서 수업에 적용되기를 기대한다.
This research aimed at seeking virtual mural production class plan by introducing photo to a technique of mural, one of public arts. In art subject, mural has meanings of publicness, artistry, record, and specialty. This mural has an educational value in art subject, which is considered necessary in...
This research aimed at seeking virtual mural production class plan by introducing photo to a technique of mural, one of public arts. In art subject, mural has meanings of publicness, artistry, record, and specialty. This mural has an educational value in art subject, which is considered necessary in art education. It is ideal to produce a mural directly, however there are limitations in producing an actual mural in the class. Such limitations are difficulty in preparing enough space to produce a mural, economic burden due to large scale work, difficulty in management · preservation of mural, etc. In order to overcome limitation of mural, this research conducted a virtual mural production class utilizing photo.
This research aimed at studying teaching-learning guidance for the actuality of class along with justification of virtual mural and educational effect. This research intended to determine various art educational value hidden in virtual mural and the possibility to provide meaningful learning experience to learners.
This research conducted virtual mural production class targeting 2nd graders of high school. The expected educational effects through virtual mural class are as follows. First, the students could understand mural, as the concept of public arts, and cognize the possibility to change living space to a new atmosphere. Second, in order to complement the limitation of the actual mural, this research utilized photo. Photographic paper could induce interest and creativity along with freshness of material by stimulating students' touch sensation and vision. Third, cooperative learning conducted while performing virtual mural expression could understand the meaning of common value creation among the members.
Here, the researcher felt a necessity of continuous research on the educatinal possibility of virtual mural art through verification and diversified and actual approach. The researcher expects this research could be applied to the class at the actual school field, henceforth.
This research aimed at seeking virtual mural production class plan by introducing photo to a technique of mural, one of public arts. In art subject, mural has meanings of publicness, artistry, record, and specialty. This mural has an educational value in art subject, which is considered necessary in art education. It is ideal to produce a mural directly, however there are limitations in producing an actual mural in the class. Such limitations are difficulty in preparing enough space to produce a mural, economic burden due to large scale work, difficulty in management · preservation of mural, etc. In order to overcome limitation of mural, this research conducted a virtual mural production class utilizing photo.
This research aimed at studying teaching-learning guidance for the actuality of class along with justification of virtual mural and educational effect. This research intended to determine various art educational value hidden in virtual mural and the possibility to provide meaningful learning experience to learners.
This research conducted virtual mural production class targeting 2nd graders of high school. The expected educational effects through virtual mural class are as follows. First, the students could understand mural, as the concept of public arts, and cognize the possibility to change living space to a new atmosphere. Second, in order to complement the limitation of the actual mural, this research utilized photo. Photographic paper could induce interest and creativity along with freshness of material by stimulating students' touch sensation and vision. Third, cooperative learning conducted while performing virtual mural expression could understand the meaning of common value creation among the members.
Here, the researcher felt a necessity of continuous research on the educatinal possibility of virtual mural art through verification and diversified and actual approach. The researcher expects this research could be applied to the class at the actual school field, henceforth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.