애니메이션(Animation)은 ‘이미지의 사회’, ‘영상 시대’ 라고 불리는 오늘날에 점점 중요하게 부각되는 한 영역으로서, 사회 각 분야에서 광범위하게 활용되고 있으며 학습자의 요구 또한 높아짐에 따라 애니메이션 관련 교과를 채택하는 전문계 고등학교가 증가되고 있다.
본 연구는, 전문계 고등학교에서 이루어지고 있는 애니메이션 교육의 장애요인을 파악하고 플립북(Flip book)을 통해 학생들에게 쉽고 재미있게 기본 개념을 이해시키기 위한 방안을 모색하여 제안하고자 하였다.
제 2장에서는 애니메이션의 이해를 위해 논문 ...
애니메이션(Animation)은 ‘이미지의 사회’, ‘영상 시대’ 라고 불리는 오늘날에 점점 중요하게 부각되는 한 영역으로서, 사회 각 분야에서 광범위하게 활용되고 있으며 학습자의 요구 또한 높아짐에 따라 애니메이션 관련 교과를 채택하는 전문계 고등학교가 증가되고 있다.
본 연구는, 전문계 고등학교에서 이루어지고 있는 애니메이션 교육의 장애요인을 파악하고 플립북(Flip book)을 통해 학생들에게 쉽고 재미있게 기본 개념을 이해시키기 위한 방안을 모색하여 제안하고자 하였다.
제 2장에서는 애니메이션의 이해를 위해 논문 자료와 참고 서적 등의 선행 연구 자료를 바탕으로 애니메이션의 개념 및 원리에 대한 연구를 하였고, 이를 바탕으로 애니메이션의 전통적인 기법 중 플립북의 개념 및 제작 방법 등에 대해 이론적으로 고찰해 봄으로써 연구의 당위성을 분석해 보았다.
제 3장에서는 특성화 고등학교 애니메이션 교과의 내용을 분석하고 플립북을 통한 애니메이션 교수학습지도안을 구상하고 적용해 보았다. 수업 과정은 3차시로 나누어 진행되었다. 1차시와 2차시 수업에서는 애니메이션의 기원과 우리나라 애니메이션의 역사에 대해서 알아보고 애니메이션의 다양한 기법에 대해 교사의 안내에 따라 시청각자료와 함께 정리하였다. 3차시 수업에서는 직접 학생들이 플립북을 제작하여 넘겨봄으로써 전시 수업에서 이론적으로 정리하였던 애니메이션의 원리를 경험해볼 수 있는 기회를 마련하였다. 이러한 플립북 제작 기회는 학생들에게 언제 어디서든 연필 한 자루만 있으면 플립북을 제작 할 수 있고 제작 과정을 통해 전체적인 스토리와 앞뒤 관계의 연결성에 대해서 고민하면서 애니메이션의 초당 프레임의 개념을 이해할 수 있게 하는 계기가 되었다.
오늘날 애니메이션에 대한 교육적 접근이 다각적으로 연구되고 있는 상황에서 플립북을 통한 애니메이션 기본 개념 연구는 전문계 고등학교 애니메이션과 수업에서 재미있고 흥미롭게 수업할 수 있는 방안을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
애니메이션(Animation)은 ‘이미지의 사회’, ‘영상 시대’ 라고 불리는 오늘날에 점점 중요하게 부각되는 한 영역으로서, 사회 각 분야에서 광범위하게 활용되고 있으며 학습자의 요구 또한 높아짐에 따라 애니메이션 관련 교과를 채택하는 전문계 고등학교가 증가되고 있다.
본 연구는, 전문계 고등학교에서 이루어지고 있는 애니메이션 교육의 장애요인을 파악하고 플립북(Flip book)을 통해 학생들에게 쉽고 재미있게 기본 개념을 이해시키기 위한 방안을 모색하여 제안하고자 하였다.
제 2장에서는 애니메이션의 이해를 위해 논문 자료와 참고 서적 등의 선행 연구 자료를 바탕으로 애니메이션의 개념 및 원리에 대한 연구를 하였고, 이를 바탕으로 애니메이션의 전통적인 기법 중 플립북의 개념 및 제작 방법 등에 대해 이론적으로 고찰해 봄으로써 연구의 당위성을 분석해 보았다.
제 3장에서는 특성화 고등학교 애니메이션 교과의 내용을 분석하고 플립북을 통한 애니메이션 교수학습지도안을 구상하고 적용해 보았다. 수업 과정은 3차시로 나누어 진행되었다. 1차시와 2차시 수업에서는 애니메이션의 기원과 우리나라 애니메이션의 역사에 대해서 알아보고 애니메이션의 다양한 기법에 대해 교사의 안내에 따라 시청각자료와 함께 정리하였다. 3차시 수업에서는 직접 학생들이 플립북을 제작하여 넘겨봄으로써 전시 수업에서 이론적으로 정리하였던 애니메이션의 원리를 경험해볼 수 있는 기회를 마련하였다. 이러한 플립북 제작 기회는 학생들에게 언제 어디서든 연필 한 자루만 있으면 플립북을 제작 할 수 있고 제작 과정을 통해 전체적인 스토리와 앞뒤 관계의 연결성에 대해서 고민하면서 애니메이션의 초당 프레임의 개념을 이해할 수 있게 하는 계기가 되었다.
오늘날 애니메이션에 대한 교육적 접근이 다각적으로 연구되고 있는 상황에서 플립북을 통한 애니메이션 기본 개념 연구는 전문계 고등학교 애니메이션과 수업에서 재미있고 흥미롭게 수업할 수 있는 방안을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
As animation is a part which is getting important in these days called “society of image” or “age of media” and it is widely used at many filed, many Vocational High Schools adopt subject related with animation following learner’s request is getting high.
This study comprehends what obstructive fact...
As animation is a part which is getting important in these days called “society of image” or “age of media” and it is widely used at many filed, many Vocational High Schools adopt subject related with animation following learner’s request is getting high.
This study comprehends what obstructive factors of animation education at vocational high school are and through Flip book, this study search and suggests plan that can be method for students to understand basic concept interestingly easily.
At the second chapter, for understanding animation, based on preceded thesis documents and reference data, this study searches for concept and principle of animation. On the basis of it, among traditional technique, as this study considerate the concept and production method of Flip book theoretically, it makes known the appropriateness of this study.
At the third chapter, this study designs and applies animation Teaching Learning scenario through Flip book as well as analysis about the contents of the subject related animation at Characterization High School.
Class curriculum is divided three classes. At the first and second chapter, this study looks into origins of animation and history of animation of Korea. And it organizes about diversity technique of animation as teacher’s guide with audiovisual documentation.
At the third class, as students make and look through Flip book, it gives the students opportunity which they can experience of principle of animation that the students learned theoretically at the former time.
In that regard, to students, this opportunity of making Flip book can be chance that they can make Flip book any time, any where with only one single pencil. Also, through process of making it, they can consider about an overall story and link of before and behind to understand of concept of animation 24frames per second.
Nowadays, there is much study which accesses educationally about animation. In this situation, study about basic concept of animation through Flip book can suggest the manner of interesting and exciting class in the department of animation at Vocational High School.
As animation is a part which is getting important in these days called “society of image” or “age of media” and it is widely used at many filed, many Vocational High Schools adopt subject related with animation following learner’s request is getting high.
This study comprehends what obstructive factors of animation education at vocational high school are and through Flip book, this study search and suggests plan that can be method for students to understand basic concept interestingly easily.
At the second chapter, for understanding animation, based on preceded thesis documents and reference data, this study searches for concept and principle of animation. On the basis of it, among traditional technique, as this study considerate the concept and production method of Flip book theoretically, it makes known the appropriateness of this study.
At the third chapter, this study designs and applies animation Teaching Learning scenario through Flip book as well as analysis about the contents of the subject related animation at Characterization High School.
Class curriculum is divided three classes. At the first and second chapter, this study looks into origins of animation and history of animation of Korea. And it organizes about diversity technique of animation as teacher’s guide with audiovisual documentation.
At the third class, as students make and look through Flip book, it gives the students opportunity which they can experience of principle of animation that the students learned theoretically at the former time.
In that regard, to students, this opportunity of making Flip book can be chance that they can make Flip book any time, any where with only one single pencil. Also, through process of making it, they can consider about an overall story and link of before and behind to understand of concept of animation 24frames per second.
Nowadays, there is much study which accesses educationally about animation. In this situation, study about basic concept of animation through Flip book can suggest the manner of interesting and exciting class in the department of animation at Vocational High School.
주제어
#애니메이션
#플립북
#플립북을통한애니메이션지도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.