청소년들은 성장기의 과도기적 생활로 인하여 정서가 불안한 상태이며, 특히 입시 위주의 교육으로 인해 우리나라 청소년들은 다른 나라 청소년들보다 심한 스트레스를 받고 있다. 청소년기는 자아에 대한 인식이 확립되는 중요한 시기임에도 불구하고 자신에 대한 탐구나 자신을 둘러싼 인간관계를 쉽게 지나쳐버리거나 중요성에 대해 크게 인식하지 못하고 있다. 이러한 문제들은 개인 뿐 아니라 가정, 학교, 사회에서도 심각한 문제가 되고 있다.
그러나 이러한 현실을 직면하면서도 입시에 편중되어 있는 현재의 교과 학습을 통해서는 청소년들의 쌓여가...
청소년들은 성장기의 과도기적 생활로 인하여 정서가 불안한 상태이며, 특히 입시 위주의 교육으로 인해 우리나라 청소년들은 다른 나라 청소년들보다 심한 스트레스를 받고 있다. 청소년기는 자아에 대한 인식이 확립되는 중요한 시기임에도 불구하고 자신에 대한 탐구나 자신을 둘러싼 인간관계를 쉽게 지나쳐버리거나 중요성에 대해 크게 인식하지 못하고 있다. 이러한 문제들은 개인 뿐 아니라 가정, 학교, 사회에서도 심각한 문제가 되고 있다.
그러나 이러한 현실을 직면하면서도 입시에 편중되어 있는 현재의 교과 학습을 통해서는 청소년들의 쌓여가는 스트레스를 풀어줄 수 있는 기회와 진정한 자아를 발견할 수 있는 기회를 갖기란 매우 어렵다. 따라서 청소년들을 바르게 이해하고 관심 있게 살펴주는 지도와 그에 따른 교육방안 연구가 절실히 요구된다.
본 연구자는 아동미술교육과 미술치료기법에 국한된 핑거페인팅 기법을 미술 교과에 도입시켜 청소년들의 스트레스를 줄여주고, 카타르시스를 느끼게 하여 정서적 안정을 찾게 할 수 있는 미술 수업으로 확장시키고자 하였다. 더불어 자아개념과 자아정체성 확립에 효과적인 자화상이라는 제재를 활용함으로써 중등학교 미술수업 연구를 시작 하게 되었다.
본 연구는 총 4차시로 이루어져 미술중점학교인 대구 S중학교 1학년 5반과 1학년 6반을 상대로 진행을 하였기 때문에 핑거페인팅을 활용한 자화상 그리기 수업의 효과성을 일반화하기에는 한계가 있다고 사료된다. 또한 핑거페인팅에 대한 학문적 접근과 미술교육의 사례가 국내외에서 아직 많이 부족한 실정이기 때문에 연구내용의 깊이가 얕다는 한계를 가지고 있다.
이에 본 연구자는 많은 미술교사들에게 핑거페인팅을 활용한 자화상 그리기가 미술교육의 가능성과 효용가치를 알려주는 촉매제가 되길 바라며, 학교 현장에서 적용되길 희망한다. 본 연구는 청소년들의 심적 탈출구 및 자아확립에 도움을 줄 수 있는 가치 있는 교육으로 활용된다면 중등미술교육에 새로운 교육방향을 제시할 수 있을 것이다.
청소년들은 성장기의 과도기적 생활로 인하여 정서가 불안한 상태이며, 특히 입시 위주의 교육으로 인해 우리나라 청소년들은 다른 나라 청소년들보다 심한 스트레스를 받고 있다. 청소년기는 자아에 대한 인식이 확립되는 중요한 시기임에도 불구하고 자신에 대한 탐구나 자신을 둘러싼 인간관계를 쉽게 지나쳐버리거나 중요성에 대해 크게 인식하지 못하고 있다. 이러한 문제들은 개인 뿐 아니라 가정, 학교, 사회에서도 심각한 문제가 되고 있다.
그러나 이러한 현실을 직면하면서도 입시에 편중되어 있는 현재의 교과 학습을 통해서는 청소년들의 쌓여가는 스트레스를 풀어줄 수 있는 기회와 진정한 자아를 발견할 수 있는 기회를 갖기란 매우 어렵다. 따라서 청소년들을 바르게 이해하고 관심 있게 살펴주는 지도와 그에 따른 교육방안 연구가 절실히 요구된다.
본 연구자는 아동미술교육과 미술치료기법에 국한된 핑거페인팅 기법을 미술 교과에 도입시켜 청소년들의 스트레스를 줄여주고, 카타르시스를 느끼게 하여 정서적 안정을 찾게 할 수 있는 미술 수업으로 확장시키고자 하였다. 더불어 자아개념과 자아정체성 확립에 효과적인 자화상이라는 제재를 활용함으로써 중등학교 미술수업 연구를 시작 하게 되었다.
본 연구는 총 4차시로 이루어져 미술중점학교인 대구 S중학교 1학년 5반과 1학년 6반을 상대로 진행을 하였기 때문에 핑거페인팅을 활용한 자화상 그리기 수업의 효과성을 일반화하기에는 한계가 있다고 사료된다. 또한 핑거페인팅에 대한 학문적 접근과 미술교육의 사례가 국내외에서 아직 많이 부족한 실정이기 때문에 연구내용의 깊이가 얕다는 한계를 가지고 있다.
이에 본 연구자는 많은 미술교사들에게 핑거페인팅을 활용한 자화상 그리기가 미술교육의 가능성과 효용가치를 알려주는 촉매제가 되길 바라며, 학교 현장에서 적용되길 희망한다. 본 연구는 청소년들의 심적 탈출구 및 자아확립에 도움을 줄 수 있는 가치 있는 교육으로 활용된다면 중등미술교육에 새로운 교육방향을 제시할 수 있을 것이다.
Adolescents are emotionally unstable due to the transitional situation of growth period and especially korean adolescents are more distressed by college entrance exam-oriented education. Adolescence is a very important period since self-awareness is established in this phase. Despite this, adolescen...
Adolescents are emotionally unstable due to the transitional situation of growth period and especially korean adolescents are more distressed by college entrance exam-oriented education. Adolescence is a very important period since self-awareness is established in this phase. Despite this, adolescents do not explore themselves and relationships surrounding them and can not realize how important this period is. These are big problems in home, school, and society as well as individuals.
However, although we are facing these problems, it is very hard to relieve their accumulated stress and help them finding their true ego in the current examination-oriented education system. Therefore, an instruction method that understands adolescents correctly and care them closely and researches supporting this education are urgently required.
I tried to relieve adolescents' stress by introducing finger painting technique which was limited to children's art education and art therapy to art curriculum. In addition, I tried to expand it to an art education that adolescents can be emotionally stable by helping them feel catharsis. Along with this, I began to study middle school art education utilizing self-portrait which is considered effective for finding identity and understanding the concept of ego.
This study was consisted of 4 periods and conducted in the first year middle school students(class 5 and 6) of art-focusing school, S middle school in Daegu. Therefore it is hard to generalize the efficacy of the portrait lesson with finger painting technique. In addition, the depth of the research is not deep enough because the academic approach to finger painting and finger painting-applied art education cases are lack in korea and other countries.
I hope that portrait drawing with finger painting become a stimulant reminding the potential of art education and utility value to many art teachers and this can be applied to real school education. This study will suggest a new middle school art education system if it is utilized as a valuable education that can help adolescents find identity and relieve their stress.
Adolescents are emotionally unstable due to the transitional situation of growth period and especially korean adolescents are more distressed by college entrance exam-oriented education. Adolescence is a very important period since self-awareness is established in this phase. Despite this, adolescents do not explore themselves and relationships surrounding them and can not realize how important this period is. These are big problems in home, school, and society as well as individuals.
However, although we are facing these problems, it is very hard to relieve their accumulated stress and help them finding their true ego in the current examination-oriented education system. Therefore, an instruction method that understands adolescents correctly and care them closely and researches supporting this education are urgently required.
I tried to relieve adolescents' stress by introducing finger painting technique which was limited to children's art education and art therapy to art curriculum. In addition, I tried to expand it to an art education that adolescents can be emotionally stable by helping them feel catharsis. Along with this, I began to study middle school art education utilizing self-portrait which is considered effective for finding identity and understanding the concept of ego.
This study was consisted of 4 periods and conducted in the first year middle school students(class 5 and 6) of art-focusing school, S middle school in Daegu. Therefore it is hard to generalize the efficacy of the portrait lesson with finger painting technique. In addition, the depth of the research is not deep enough because the academic approach to finger painting and finger painting-applied art education cases are lack in korea and other countries.
I hope that portrait drawing with finger painting become a stimulant reminding the potential of art education and utility value to many art teachers and this can be applied to real school education. This study will suggest a new middle school art education system if it is utilized as a valuable education that can help adolescents find identity and relieve their stress.
주제어
#핑거페인팅
#자화상
#미술수업
#중등학교
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.