본 연구는 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 관한 수용자 인식에 대해 조사하기 위해 문화계발효과와 제 3자 효과 이론을 적용하여 연구를 진행했다. 우선 문화계발효과의 초기가설에 의거하여 개그프로그램의 시청량에 따른 수용자들의 프로그램 폭력성과 선정성에 대한 인식과 그것에 대한 사회적인 효과를 알아보려고 하였다. 다음 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 제3자 효과가 발생하는지, 그리고 제3자 효과는 개그프로그램에서 나타나는 폭력성과 선정성에 대한 규제 지지에 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 대학생들을 대상으로 설문조사를 진행했는데 총 195명의 응답 자료가 본 논문의 분석에 사용되었다. 연구결과에 의하면 개그프로그램의 시청량에 따른 문화계발 효과는 발생하지 않았지만 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 자신들보다는 일반 성인, 일반 성인보다는 어린이,청소년들이 부정적인 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각을 하는 제 3자 효과가 발생하였다. 그리고 이러한 편향된 지각을 설명하는 예측변인으로 수용자들 개인의 특성 변인들을 투입하여 ...
본 연구는 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 관한 수용자 인식에 대해 조사하기 위해 문화계발효과와 제 3자 효과 이론을 적용하여 연구를 진행했다. 우선 문화계발효과의 초기가설에 의거하여 개그프로그램의 시청량에 따른 수용자들의 프로그램 폭력성과 선정성에 대한 인식과 그것에 대한 사회적인 효과를 알아보려고 하였다. 다음 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 제3자 효과가 발생하는지, 그리고 제3자 효과는 개그프로그램에서 나타나는 폭력성과 선정성에 대한 규제 지지에 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 대학생들을 대상으로 설문조사를 진행했는데 총 195명의 응답 자료가 본 논문의 분석에 사용되었다. 연구결과에 의하면 개그프로그램의 시청량에 따른 문화계발 효과는 발생하지 않았지만 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 자신들보다는 일반 성인, 일반 성인보다는 어린이,청소년들이 부정적인 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각을 하는 제 3자 효과가 발생하였다. 그리고 이러한 편향된 지각을 설명하는 예측변인으로 수용자들 개인의 특성 변인들을 투입하여 회귀분석을 한 결과 개그프로그램에 대한 폭력성과 선정성 인식이 자신보다는 일반 성인이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각에 영향을 미치는 것으로 나타났는데 폭력성 인식은 정적인 영향, 선정성 인식은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대한 규제 지지에 대해 자신보다는 어린이, 청소년들이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각이 유의미한 여향을 미쳤고, 자신보다는 일반 성인이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각은 규제의 필요함에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 외에 응답자 개인의 특성 중에서도 성별과 개인에게 지각된 영향이 유의미한 영향을 미쳤다.
본 연구는 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 관한 수용자 인식에 대해 조사하기 위해 문화계발효과와 제 3자 효과 이론을 적용하여 연구를 진행했다. 우선 문화계발효과의 초기가설에 의거하여 개그프로그램의 시청량에 따른 수용자들의 프로그램 폭력성과 선정성에 대한 인식과 그것에 대한 사회적인 효과를 알아보려고 하였다. 다음 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 제3자 효과가 발생하는지, 그리고 제3자 효과는 개그프로그램에서 나타나는 폭력성과 선정성에 대한 규제 지지에 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 대학생들을 대상으로 설문조사를 진행했는데 총 195명의 응답 자료가 본 논문의 분석에 사용되었다. 연구결과에 의하면 개그프로그램의 시청량에 따른 문화계발 효과는 발생하지 않았지만 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대해 자신들보다는 일반 성인, 일반 성인보다는 어린이,청소년들이 부정적인 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각을 하는 제 3자 효과가 발생하였다. 그리고 이러한 편향된 지각을 설명하는 예측변인으로 수용자들 개인의 특성 변인들을 투입하여 회귀분석을 한 결과 개그프로그램에 대한 폭력성과 선정성 인식이 자신보다는 일반 성인이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각에 영향을 미치는 것으로 나타났는데 폭력성 인식은 정적인 영향, 선정성 인식은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 개그프로그램의 폭력성과 선정성에 대한 규제 지지에 대해 자신보다는 어린이, 청소년들이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각이 유의미한 여향을 미쳤고, 자신보다는 일반 성인이 영향을 더 받을 것이라는 편향된 지각은 규제의 필요함에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 외에 응답자 개인의 특성 중에서도 성별과 개인에게 지각된 영향이 유의미한 영향을 미쳤다.
The purpose of this study was to explore the audiences’ cognition about violence and sexuality of gag program by applying the cultivation theory and third-person effects on gag program. First based on initial hypothesis about cultivation theory it was to explore the cognition of respondents about ga...
The purpose of this study was to explore the audiences’ cognition about violence and sexuality of gag program by applying the cultivation theory and third-person effects on gag program. First based on initial hypothesis about cultivation theory it was to explore the cognition of respondents about gag program's violence and sexuality and its social effects in accordance with amount of program viewing. Second, exploring the third-person effect on violence and sexuality of gag program and examing that dose third-person effect affect the regulation support for restricting violence and sexuality found in gag program. A total of 195 undergraduate students participated this survey. The result shows that though there was no cultivation effects caused by respondents ' program viewing but the third-person effect increases with the increasing of social distance. And to explain the third-person effect accordance with personal characteristics, there were only factor of cognition of violence and sexuality of gag program is predictive variable for personal biased perception. In addition, regulation support can be predicted by the perception that the program will give more negative impact on children than themselves, and the perception that give more negative impact on average adults was only affect the need for regulation. Among the personal characteristics of the respondents, gender and perceived personal impact is predictive variable for supporting overall regulations.
The purpose of this study was to explore the audiences’ cognition about violence and sexuality of gag program by applying the cultivation theory and third-person effects on gag program. First based on initial hypothesis about cultivation theory it was to explore the cognition of respondents about gag program's violence and sexuality and its social effects in accordance with amount of program viewing. Second, exploring the third-person effect on violence and sexuality of gag program and examing that dose third-person effect affect the regulation support for restricting violence and sexuality found in gag program. A total of 195 undergraduate students participated this survey. The result shows that though there was no cultivation effects caused by respondents ' program viewing but the third-person effect increases with the increasing of social distance. And to explain the third-person effect accordance with personal characteristics, there were only factor of cognition of violence and sexuality of gag program is predictive variable for personal biased perception. In addition, regulation support can be predicted by the perception that the program will give more negative impact on children than themselves, and the perception that give more negative impact on average adults was only affect the need for regulation. Among the personal characteristics of the respondents, gender and perceived personal impact is predictive variable for supporting overall regulations.
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