애니메이션에 있어 ‘연기’의 영역은 중요하다. 캐릭터의 음성과 표정 및 움직임을 통해 투영되는 ‘캐릭터 연기’는 관객의 감정을 몰입하게도 하고 이화시키기도 한다. 캐릭터 연기는 시각적 연기와 청각적 연기로 구분된다. 두 영역이 조화를 이루지 않으면 캐릭터의 시,청각적 연기는 불일치 현상이 발생되고, 관객은 캐릭터 연기의 이질화를 느낀다. 이를 해결하기 위해 선행되어야 할 부분이 바로 애니메이션 제작자에게 필요한 ‘메소드 연기’훈련을 해야 한다는 점이다. 연기자나 성우가 공식적으로 배우는 연기가 바로 ‘메소드 연기’ 훈련이다. 이 ...
애니메이션에 있어 ‘연기’의 영역은 중요하다. 캐릭터의 음성과 표정 및 움직임을 통해 투영되는 ‘캐릭터 연기’는 관객의 감정을 몰입하게도 하고 이화시키기도 한다. 캐릭터 연기는 시각적 연기와 청각적 연기로 구분된다. 두 영역이 조화를 이루지 않으면 캐릭터의 시,청각적 연기는 불일치 현상이 발생되고, 관객은 캐릭터 연기의 이질화를 느낀다. 이를 해결하기 위해 선행되어야 할 부분이 바로 애니메이션 제작자에게 필요한 ‘메소드 연기’훈련을 해야 한다는 점이다. 연기자나 성우가 공식적으로 배우는 연기가 바로 ‘메소드 연기’ 훈련이다. 이 훈련을 모르는 상태에서 연기자나 성우에게 캐릭터 연기의 길을 제작자는 제시 할 수 없다. 따라서 애니메이션 제작자는 메소드 연기 훈련을 해야 한다. 본 논문에서는 메소드 연기 훈련으로 감정 훈련과 시각적 연기훈련, 청각적 연기 훈련으로 구분하여 세부적으로 제시했다. 감정훈련은 감정 노트를 기반으로 하고, 시각적 연기 훈련은 표정(얼굴 이완 훈련, 얼굴 근육훈련, 거울을 이용한 얼굴 표정 훈련, 다른 사람 표정 관찰하여 이미지화 훈련)과 신체 훈련(기본동작-이완훈련, 관찰-이미지화 훈련, 관찰 - 동작화 훈련, 일상 동작 - 마임훈련, 특정 상황 설정- 마임훈련)으로 구분하여 제시하였고, 청각적 연기 훈련은 호흡(복식호흡), 음성(자세훈련, 발성훈련, 발음훈련, 음색훈련), 화술 훈련(강조법, 단문대사 훈련, 장문대사 훈련)으로 나누어 설명 및 예시적용 사례를 제시하였다. 이러한 훈련을 통해 국내 애니메이션 제작자들
스스로 각자가 구축하고자 하는 캐릭터 연기에 대해 시각적 연기나 청각적 연기에 대한 길을 제시 할 수 있는 초석이 되기를 고대 한다.
애니메이션에 있어 ‘연기’의 영역은 중요하다. 캐릭터의 음성과 표정 및 움직임을 통해 투영되는 ‘캐릭터 연기’는 관객의 감정을 몰입하게도 하고 이화시키기도 한다. 캐릭터 연기는 시각적 연기와 청각적 연기로 구분된다. 두 영역이 조화를 이루지 않으면 캐릭터의 시,청각적 연기는 불일치 현상이 발생되고, 관객은 캐릭터 연기의 이질화를 느낀다. 이를 해결하기 위해 선행되어야 할 부분이 바로 애니메이션 제작자에게 필요한 ‘메소드 연기’훈련을 해야 한다는 점이다. 연기자나 성우가 공식적으로 배우는 연기가 바로 ‘메소드 연기’ 훈련이다. 이 훈련을 모르는 상태에서 연기자나 성우에게 캐릭터 연기의 길을 제작자는 제시 할 수 없다. 따라서 애니메이션 제작자는 메소드 연기 훈련을 해야 한다. 본 논문에서는 메소드 연기 훈련으로 감정 훈련과 시각적 연기훈련, 청각적 연기 훈련으로 구분하여 세부적으로 제시했다. 감정훈련은 감정 노트를 기반으로 하고, 시각적 연기 훈련은 표정(얼굴 이완 훈련, 얼굴 근육훈련, 거울을 이용한 얼굴 표정 훈련, 다른 사람 표정 관찰하여 이미지화 훈련)과 신체 훈련(기본동작-이완훈련, 관찰-이미지화 훈련, 관찰 - 동작화 훈련, 일상 동작 - 마임훈련, 특정 상황 설정- 마임훈련)으로 구분하여 제시하였고, 청각적 연기 훈련은 호흡(복식호흡), 음성(자세훈련, 발성훈련, 발음훈련, 음색훈련), 화술 훈련(강조법, 단문대사 훈련, 장문대사 훈련)으로 나누어 설명 및 예시적용 사례를 제시하였다. 이러한 훈련을 통해 국내 애니메이션 제작자들
스스로 각자가 구축하고자 하는 캐릭터 연기에 대해 시각적 연기나 청각적 연기에 대한 길을 제시 할 수 있는 초석이 되기를 고대 한다.
‘Act’ line is critical for animation. ‘Act of Characters’ reflected by characters’ voice, look and motion seizes or dissimilate audiences’ emotion. Act of characters is divided into visual act and auditory act. If 2 lines don’t harmony each other, characters’ visual & auditory act becomes discordant...
‘Act’ line is critical for animation. ‘Act of Characters’ reflected by characters’ voice, look and motion seizes or dissimilate audiences’ emotion. Act of characters is divided into visual act and auditory act. If 2 lines don’t harmony each other, characters’ visual & auditory act becomes discordant and audiences feel their heterogeneity. To troubleshoot this problem, animation producers have to train for ‘Methodical Act’ first of all. Actors or radio actors train officially for ‘Methodical Act’. Producers cannot suggest acting line to actors or radio actors when they don’t know this training. Therefore, animation producers have to train for methodical act. In this study, the author suggested methodical act training in detail, classifying it into visual act training and auditory act training. Emotional training was based on the emotional note and visual training was classified into look training (such as face relaxation training, face muscular training and face training with a mirror and imagination training with other faces) and physical training (such as basic motions ? relaxation training, observation - imagination training, observation-motion training, common behaviour ? mime training, setting a specific circumstance ? mime training) to suggest them; auditory act training was divided into respiration training (such as abdominal breathing), voice training (such as stance training, vocalization training, articulation training, timbre training) and narrative skill training (such as accentuating method, short conversation training, long conversation training) to explain them and suggest several examples applying cases. Through such training, the author anticipates that domestic animation producers can suggest visual acting method or audit acting method for characters’ act for producers themselves.
‘Act’ line is critical for animation. ‘Act of Characters’ reflected by characters’ voice, look and motion seizes or dissimilate audiences’ emotion. Act of characters is divided into visual act and auditory act. If 2 lines don’t harmony each other, characters’ visual & auditory act becomes discordant and audiences feel their heterogeneity. To troubleshoot this problem, animation producers have to train for ‘Methodical Act’ first of all. Actors or radio actors train officially for ‘Methodical Act’. Producers cannot suggest acting line to actors or radio actors when they don’t know this training. Therefore, animation producers have to train for methodical act. In this study, the author suggested methodical act training in detail, classifying it into visual act training and auditory act training. Emotional training was based on the emotional note and visual training was classified into look training (such as face relaxation training, face muscular training and face training with a mirror and imagination training with other faces) and physical training (such as basic motions ? relaxation training, observation - imagination training, observation-motion training, common behaviour ? mime training, setting a specific circumstance ? mime training) to suggest them; auditory act training was divided into respiration training (such as abdominal breathing), voice training (such as stance training, vocalization training, articulation training, timbre training) and narrative skill training (such as accentuating method, short conversation training, long conversation training) to explain them and suggest several examples applying cases. Through such training, the author anticipates that domestic animation producers can suggest visual acting method or audit acting method for characters’ act for producers themselves.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.