본 연구의 목적은 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성발달에 미치는 영향을 연구하여, 연극놀이를 활용한 교수법의 효과성을 입증하고자한다. 이번 연구는 인성 발달 영역 중에서 사회성과 자아존중감 측면을 중심으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 궁극적 목적은 다음과 같다. 첫째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 사회성 발달에 효과적임을 입증하여, 고등학교 생활을 하면서 대인관계에 어려움을 겪고 있는 학생들에게 함께 사는 즐거움에 대하여 깨닫게 해주어 학창시절뿐 아니라 졸업 후 성인이 되어서도 함께 살아가는 삶의 기쁨을 영위하게 하고자 한다. 또한, 사회적 능력인 표현력을 길러 주어 자기 생각과 감정을 자신 있게 표현하며 살아 ...
본 연구의 목적은 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성발달에 미치는 영향을 연구하여, 연극놀이를 활용한 교수법의 효과성을 입증하고자한다. 이번 연구는 인성 발달 영역 중에서 사회성과 자아존중감 측면을 중심으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 궁극적 목적은 다음과 같다. 첫째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 사회성 발달에 효과적임을 입증하여, 고등학교 생활을 하면서 대인관계에 어려움을 겪고 있는 학생들에게 함께 사는 즐거움에 대하여 깨닫게 해주어 학창시절뿐 아니라 졸업 후 성인이 되어서도 함께 살아가는 삶의 기쁨을 영위하게 하고자 한다. 또한, 사회적 능력인 표현력을 길러 주어 자기 생각과 감정을 자신 있게 표현하며 살아 갈 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 둘째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 자아존중감 형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하여, 아노미 상황을 겪고 있는 고등학생들에게 자신의 가치를 올바로 깨달아 긍정적인 가치관을 형성하여 학교생활 뿐 아니라 앞으로의 보다 나은 삶의 질을 향상시켜 줌으로써 행복한 삶을 영위하게 하는데 목적이 있다. 셋째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성발달에 효과적이라는 것을 입증하여 다양한 수업에서 연극놀이를 활용한 교수법이 활용되어 여러 곳에서 청소년들에게 올바른 인성을 형성할 수 있게 교육하여 교사, 학생, 학부모 모두가 행복한 삶을 영위 할 수 있도록 하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적을 이루기 위하여 다음의 단계를 거쳤다. 첫 번째 단계에서는 본 연극놀이 프로그램의 기본방향을 설정하고자 연극놀이와 관련된 이론 및 선행연구를 검토하였으며, 청소년의 개념 및 특징, 인성의 개념 및 구성요소, 사회성, 자아존중감의 정의 및 관련 선행 연구 등을 살펴보았다. 두 번째 단계에서는 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학교 학생의 인성 발달과 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 주는가를 알아보기 위한 연구로, 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미칠 것인가?’ 또한, ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 미칠 것인가?’ 그리고 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 인성발달에 영향을 줄 것인가?’ 이렇게 세 가지 문제를 연구 문제로 설정하였으며 또한, 이러한 교수법이 고등학생 인성 발달 및 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하고자 다음과 같이 연구 가설을 설정하였다. ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’, ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 그리고 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 인성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 이렇게 세 가지 내용으로 연구가설을 설정하였다. 세 번째 단계에서는 연구의 시행 단계로써, 연극놀이 프로그램의 목표, 구성, 시행기법 및 내용으로 설정하였다. 시행된 연극놀이 프로그램은 총 16회로 구성되어 있으며, 단계별로는 1단계 연극놀이 프로그램은 1회 마음 열기, 2회부터 3회는 감각놀이, 4회부터 6회는 표현놀이로 구성되어 있다. 1회부터 3회는 언어를 사용하지 않고, 몸짓과 표정으로 표현하는 프로그램으로 구성 하였으며, 4회부터 6회는 간단한 언어를 사용하여 표현할 수 있는 프로그램으로 구성하였다. 이렇게 구성한 이유는 언어를 먼저 사용하게 되면 몸짓이나 표정 등에 비언어적 표현이 다양하게 나타나지 못하기 때문에 처음에는 언어보다 몸짓이나 표정 등의 비언어적 표현을 다양하게 사용하도록 프로그램을 구성하였다. 2단계 연극놀이 프로그램은 ‘게임’ 형식의 놀이를 이용한 ‘즉흥극’ 꾸미기이다. 즉, 1단계에서 했던 ‘게임’ 형식의 연극 놀이는 도입 과정으로써 몸과 마음을 여는 시간이었다면 2단계 연극놀이 프로그램은 표현력, 발표력, 사회성 등 여러 면에서 다양한 활동을 할 수 있는 프로그램으로 구성하였다. 즉, ‘게임’ 형식의 연극놀이를 모둠끼리 의견을 나누어 즉흥극으로 꾸며 발표하는 수업이 2단계 프로그램이다. 2단계에서의 핵심은 서로의 의견을 조합하여 공동 참여로 수업을 진행하게 하는 것이다. 다음으로 3단계는 2단계 ‘즉흥극’이 확장된 수업 방식으로, 하나의 주제로 드라마를 창작하는 프로그램으로 구성하였다. 정리하면 총 3단계로 게임-즉흥극-드라마 만들기로 구성된 연극 놀이 프로그램으로 진행하였다. 이와 같이 본 연극놀이 프로그램은 이론적 근거와 광범한 선행연구들을 토대로 개발되었으며, 관련 전문가들의 타당도 검증을 거쳐 완성되었다. 연극놀이 프로그램의 시행기법 및 내용으로는 먼저 모둠 편성은 매회 제비뽑기로 새롭게 편성하였으며, 모둠별로 발표할 때도 제비뽑기로 정한 순서대로 하고, 상대 모둠이 발표하는 동안에 나머지 모둠은 관객이 되어 발표하는 내용을 잘 보고, 모든 모둠 발표순서가 끝난 후에는 연극비평가가 되어 서로의 발표한 내용을 평가하는 시간을 갖게 하였다. 또한, 연극 놀이 프로그램이 시행되기 전에 학생들이 꼭 알아야 할 몇 가지 규칙 및 약속에 대해서 자세하게 설명해 주었다. 먼저 1단계 ‘게임’ 형식에 연극놀이 프로그램을 진행하기 위해서는 수업 시작 전 몇 가지 규칙을 정하고 진행한다. 이렇게 진행하는 이유는 안정성의 문제뿐만 아니라 연극놀이 프로그램은 ‘게임’ 수업이 아닌 표현력과 인성을 길러주는 수업이라는 것을 정확히 알려주기 위해서이다. 이렇게 했을 때 학생들은 ‘게임’의 결과보다도 과정에서 얻을 수 있는 효과에 대해 집중하게 되어 프로그램에 더 잘 참여 할 수 있게 된다. 다음으로 연극놀이 프로그램에 참여하면서 절대 하지 말아야 하는 말에 대한 약속이다. 그리고 관람 할 때 가져야 할 자세에 대해서 알려준다. 마지막으로 프로그램이 마칠 때마다 활동 일지를 쓰게 한다. 이렇게 함으로써, 프로그램이 끝난 후에도 활동한 것에 대해 다시 한 번 더 생각해보며, 글로 적어보게 함으로써 연극놀이 프로그램의 참 목표를 성취할 수 있게 하였다. 네 번째 단계는 연구 내용을 측정한 연구 방법이다. 본 연구의 대상은 고등학교 학생으로 연극 놀이 프로그램을 시행하고 사전, 사후 검사를 실시하여 실증적인 효과성을 통계 분석하였다. 본 연구에서는 연극놀이 프로그램의 효과성을 입증하기 위하여, 비동일 통제집단 비교설계를 활용하였다. 먼저 서울시에 소재한 ○○고등학교를 선정한 후, 피 연구자 선발 방법으로 전체 학생들에게 연극놀이동아리를 공개 모집하였고, 관심 있는 학생들이 자발적으로 참여하도록 하였다. 최종 선발은 남녀 및 나이대별로 제비뽑기하여 7명 남자, 8명 여자로 구성된 17, 18, 19살 고등학생으로 실험 집단을 구성하였다. 이렇게 선정된 집단 15명은 실험집단으로 선발되지 않은 15명은 비교 집단으로 배치한 후, 프로그램 실시 전에 사전척도검사를 실시하고 연극놀이 프로그램이 끝난 후 사후척도검사를 실시하였다. 다섯 번째로는 사회성, 자아존중감 검사지 반응 분석을 통해 비교집단과 실험집단을 정량적인 방법으로 비교하여 설명하였고, 정성적인 방법으로 피 연구자의 소감문, 피 연구자의 부모, 친구, 담임교사의 평가에 의한 분석, 연구자 관찰에 의한 분석을 종합하여 연극놀이 프로그램을 활용한 교수법의 효과성을 분석하였다. 연구 결과, 연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생 사회성발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 또한, 이러한 교수법이 고등학생의 자아존중감 향상에도 긍정적인 영향을 준다는 것이 입증되었다. 이에 따라, 본 연구에서 <연구가설1>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’는 검증되었다. 또한 <연구가설2>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 줄 것이다’도 검증되었다. 이것으로 연극놀이를 활용한 교수법이 사회성 및 자아존중감형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하였고, <연구가설3>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 또한 검증되었다. 이상에서 살펴 본 결과, 연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생 사회성 및 자아존중감, 인성 발달에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 교육 현장에서 고등학생 인성 발달에 대하여 적극적인 교육 및 연구가 시행되어 고등학생의 사회성 및 자아존중감의 향상시킬 수 있는 기회가 앞으로도 계속 되길 기대해 본다.
본 연구의 목적은 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성발달에 미치는 영향을 연구하여, 연극놀이를 활용한 교수법의 효과성을 입증하고자한다. 이번 연구는 인성 발달 영역 중에서 사회성과 자아존중감 측면을 중심으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 궁극적 목적은 다음과 같다. 첫째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 사회성 발달에 효과적임을 입증하여, 고등학교 생활을 하면서 대인관계에 어려움을 겪고 있는 학생들에게 함께 사는 즐거움에 대하여 깨닫게 해주어 학창시절뿐 아니라 졸업 후 성인이 되어서도 함께 살아가는 삶의 기쁨을 영위하게 하고자 한다. 또한, 사회적 능력인 표현력을 길러 주어 자기 생각과 감정을 자신 있게 표현하며 살아 갈 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 둘째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 자아존중감 형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하여, 아노미 상황을 겪고 있는 고등학생들에게 자신의 가치를 올바로 깨달아 긍정적인 가치관을 형성하여 학교생활 뿐 아니라 앞으로의 보다 나은 삶의 질을 향상시켜 줌으로써 행복한 삶을 영위하게 하는데 목적이 있다. 셋째, 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성발달에 효과적이라는 것을 입증하여 다양한 수업에서 연극놀이를 활용한 교수법이 활용되어 여러 곳에서 청소년들에게 올바른 인성을 형성할 수 있게 교육하여 교사, 학생, 학부모 모두가 행복한 삶을 영위 할 수 있도록 하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적을 이루기 위하여 다음의 단계를 거쳤다. 첫 번째 단계에서는 본 연극놀이 프로그램의 기본방향을 설정하고자 연극놀이와 관련된 이론 및 선행연구를 검토하였으며, 청소년의 개념 및 특징, 인성의 개념 및 구성요소, 사회성, 자아존중감의 정의 및 관련 선행 연구 등을 살펴보았다. 두 번째 단계에서는 연극놀이를 활용한 교수법이 고등학교 학생의 인성 발달과 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 주는가를 알아보기 위한 연구로, 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미칠 것인가?’ 또한, ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 미칠 것인가?’ 그리고 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 인성발달에 영향을 줄 것인가?’ 이렇게 세 가지 문제를 연구 문제로 설정하였으며 또한, 이러한 교수법이 고등학생 인성 발달 및 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하고자 다음과 같이 연구 가설을 설정하였다. ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’, ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 그리고 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 인성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 이렇게 세 가지 내용으로 연구가설을 설정하였다. 세 번째 단계에서는 연구의 시행 단계로써, 연극놀이 프로그램의 목표, 구성, 시행기법 및 내용으로 설정하였다. 시행된 연극놀이 프로그램은 총 16회로 구성되어 있으며, 단계별로는 1단계 연극놀이 프로그램은 1회 마음 열기, 2회부터 3회는 감각놀이, 4회부터 6회는 표현놀이로 구성되어 있다. 1회부터 3회는 언어를 사용하지 않고, 몸짓과 표정으로 표현하는 프로그램으로 구성 하였으며, 4회부터 6회는 간단한 언어를 사용하여 표현할 수 있는 프로그램으로 구성하였다. 이렇게 구성한 이유는 언어를 먼저 사용하게 되면 몸짓이나 표정 등에 비언어적 표현이 다양하게 나타나지 못하기 때문에 처음에는 언어보다 몸짓이나 표정 등의 비언어적 표현을 다양하게 사용하도록 프로그램을 구성하였다. 2단계 연극놀이 프로그램은 ‘게임’ 형식의 놀이를 이용한 ‘즉흥극’ 꾸미기이다. 즉, 1단계에서 했던 ‘게임’ 형식의 연극 놀이는 도입 과정으로써 몸과 마음을 여는 시간이었다면 2단계 연극놀이 프로그램은 표현력, 발표력, 사회성 등 여러 면에서 다양한 활동을 할 수 있는 프로그램으로 구성하였다. 즉, ‘게임’ 형식의 연극놀이를 모둠끼리 의견을 나누어 즉흥극으로 꾸며 발표하는 수업이 2단계 프로그램이다. 2단계에서의 핵심은 서로의 의견을 조합하여 공동 참여로 수업을 진행하게 하는 것이다. 다음으로 3단계는 2단계 ‘즉흥극’이 확장된 수업 방식으로, 하나의 주제로 드라마를 창작하는 프로그램으로 구성하였다. 정리하면 총 3단계로 게임-즉흥극-드라마 만들기로 구성된 연극 놀이 프로그램으로 진행하였다. 이와 같이 본 연극놀이 프로그램은 이론적 근거와 광범한 선행연구들을 토대로 개발되었으며, 관련 전문가들의 타당도 검증을 거쳐 완성되었다. 연극놀이 프로그램의 시행기법 및 내용으로는 먼저 모둠 편성은 매회 제비뽑기로 새롭게 편성하였으며, 모둠별로 발표할 때도 제비뽑기로 정한 순서대로 하고, 상대 모둠이 발표하는 동안에 나머지 모둠은 관객이 되어 발표하는 내용을 잘 보고, 모든 모둠 발표순서가 끝난 후에는 연극비평가가 되어 서로의 발표한 내용을 평가하는 시간을 갖게 하였다. 또한, 연극 놀이 프로그램이 시행되기 전에 학생들이 꼭 알아야 할 몇 가지 규칙 및 약속에 대해서 자세하게 설명해 주었다. 먼저 1단계 ‘게임’ 형식에 연극놀이 프로그램을 진행하기 위해서는 수업 시작 전 몇 가지 규칙을 정하고 진행한다. 이렇게 진행하는 이유는 안정성의 문제뿐만 아니라 연극놀이 프로그램은 ‘게임’ 수업이 아닌 표현력과 인성을 길러주는 수업이라는 것을 정확히 알려주기 위해서이다. 이렇게 했을 때 학생들은 ‘게임’의 결과보다도 과정에서 얻을 수 있는 효과에 대해 집중하게 되어 프로그램에 더 잘 참여 할 수 있게 된다. 다음으로 연극놀이 프로그램에 참여하면서 절대 하지 말아야 하는 말에 대한 약속이다. 그리고 관람 할 때 가져야 할 자세에 대해서 알려준다. 마지막으로 프로그램이 마칠 때마다 활동 일지를 쓰게 한다. 이렇게 함으로써, 프로그램이 끝난 후에도 활동한 것에 대해 다시 한 번 더 생각해보며, 글로 적어보게 함으로써 연극놀이 프로그램의 참 목표를 성취할 수 있게 하였다. 네 번째 단계는 연구 내용을 측정한 연구 방법이다. 본 연구의 대상은 고등학교 학생으로 연극 놀이 프로그램을 시행하고 사전, 사후 검사를 실시하여 실증적인 효과성을 통계 분석하였다. 본 연구에서는 연극놀이 프로그램의 효과성을 입증하기 위하여, 비동일 통제집단 비교설계를 활용하였다. 먼저 서울시에 소재한 ○○고등학교를 선정한 후, 피 연구자 선발 방법으로 전체 학생들에게 연극놀이동아리를 공개 모집하였고, 관심 있는 학생들이 자발적으로 참여하도록 하였다. 최종 선발은 남녀 및 나이대별로 제비뽑기하여 7명 남자, 8명 여자로 구성된 17, 18, 19살 고등학생으로 실험 집단을 구성하였다. 이렇게 선정된 집단 15명은 실험집단으로 선발되지 않은 15명은 비교 집단으로 배치한 후, 프로그램 실시 전에 사전척도검사를 실시하고 연극놀이 프로그램이 끝난 후 사후척도검사를 실시하였다. 다섯 번째로는 사회성, 자아존중감 검사지 반응 분석을 통해 비교집단과 실험집단을 정량적인 방법으로 비교하여 설명하였고, 정성적인 방법으로 피 연구자의 소감문, 피 연구자의 부모, 친구, 담임교사의 평가에 의한 분석, 연구자 관찰에 의한 분석을 종합하여 연극놀이 프로그램을 활용한 교수법의 효과성을 분석하였다. 연구 결과, 연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생 사회성발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 또한, 이러한 교수법이 고등학생의 자아존중감 향상에도 긍정적인 영향을 준다는 것이 입증되었다. 이에 따라, 본 연구에서 <연구가설1>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’는 검증되었다. 또한 <연구가설2>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 줄 것이다’도 검증되었다. 이것으로 연극놀이를 활용한 교수법이 사회성 및 자아존중감형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 입증하였고, <연구가설3>로 설정한 ‘연극놀이를 활용한 교수법이 고등학생의 인성 발달에 긍정적인 영향을 줄 것이다’ 또한 검증되었다. 이상에서 살펴 본 결과, 연극놀이를 활용한 교수법은 고등학생 사회성 및 자아존중감, 인성 발달에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 교육 현장에서 고등학생 인성 발달에 대하여 적극적인 교육 및 연구가 시행되어 고등학생의 사회성 및 자아존중감의 향상시킬 수 있는 기회가 앞으로도 계속 되길 기대해 본다.
The purpose of this research is to observe the impacts of using theater-play teaching method on students’ character development and to prove the benefits of its teaching style. This research is especially concentrated on social skills and self-esteem among many character development categories. Thes...
The purpose of this research is to observe the impacts of using theater-play teaching method on students’ character development and to prove the benefits of its teaching style. This research is especially concentrated on social skills and self-esteem among many character development categories. These are the main goals of this research. First, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method helps hight school students to develop their social skills and it benefits the students who are having a difficult time to maintain a healthy relationship with their classmate in school. As they develop social skills, they can enjoy associating with others and they will more likely continue this positive interactions with people they meet even after they graduate hight school. Also, I believe that it will helps them to express their opinions and feelings with confidence. Second, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method plays an important role to build their self-esteem. There are many high school students who are going through Anomi phenomenon and I believe that this teaching style will help them to understand themselves better in a better way and help them to motivate to see the bright side of themselves. I am certain that this will ultimately improve their lifestyle in schools and eventually leads them to make a better life. Third, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method affects students’ character development. I want to use this teaching style in different subject classes so that it will be also beneficial for teachers and parents not only for the students. This research was completed with following procedures. First, I looked into previous studies related to theater-play, the characteristics of teenager, the meanings and contents of character, social skills and the definition of self-esteem. Second, I selected three questions to find out how the theater-play teaching method will affect students’ character development and their self-esteem. These are the questions; 1. How does the theater-play teaching style will affect hight school students social skills? 2. How does the theater-play teaching style will affect high school students self-esteem? 3. How does the theater-play teaching style will affect high school students character development? After selecting these questions, I made this research hypotheses statements as following; 1. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ social skill development. 2. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ self-esteem development. 3. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ character development. Third, I made a plan how to do this research. The whole research procedure is divided into three things which are purpose of theater-play program, construction of theater-play program and enforcement techniques and contents of the theater-play program. This theater-play program is completed by 16 different types of different activities. The first step is consisted of 6 small activities. These are the list of the activities. The first step is warming up and the second and third steps are play with using senses. The fourth, fifth and sixth steps are expressive play. From the step one to three tend not to use any verbal language but only to use physical movement or facial expression. The reason why I made this procedure in the early stage is because I know that when people are allowed to use verbal language, most times it hinders for them to use various expression of body language, their facial expression or any types of non-verbal expression. The second step of this program is to present improvisational play. I assume that students are warmed up from the first step activities and this time, they will be encouraged to exercise their expression, presentation and cooperation. In short, the second step is to present their improvisational play as a game and the main goal of this procedure is to encourage students to be able to cooperate each other. The third step is an extended activity of the second step and it is to make drama with one same topic. In short, ‘game-improvisational play-drama play’ is the outline of this program. This program was made based on studying many theories and various previous researches and when I converse many professional teachers, they seemed like to have a good approval response to this program as well. As far as enforcement techniques, small groups were selected by a draw and the order of presentation was also selected by a draw. Also, when one group presents their play, the rest of the groups are supposed to pretend to be an audience and after the presentation they pretend to be critics and they are to give the group some comments about the presentation. Also, I needed to explain rules to the students before this program started. Especially for the first ‘game’ step, I wanted to make sure to have some rules before the class began. The reason why I have an emphasis on some rules is to be sure that this is a class to help students to improve their expression skills and character not just a game to have fun. And of course the safety is another reason. When the program is guided by some rules, they students was able to concentrate on the positive effects on them through the class not only the result of the game and this motivates them to be involved in the program. I also made some rules of what not to do during this program. Not only that, I also instructed students how to be a good audience during other group’s presentation and explain the attitude of audience as well. As an audience, they had to write a report whenever the program was completed. By doing so, they were able to rethink about what they did during the program and I believe that writing out their opinions about the activities on the paper helps them to gain the goals that I was intended for them to attain during this program. Fourth, I want to explain what kind of research method I used to measure the content of the research. The test group was hight school students and I have them survey before they began the program and also after the program and from the result of the survey, I was able to do statistical analysis on the effects of the program. In order to prove the impacts of the theater-play teaching method, I use the comparison scale test with different type of controlled-group. First of all, I selected the one high school located in Seoul and I did audition to have a group of theater play team and I allowed everyone to be able to do try-out voluntarily if they are interested. The final decision was made by a draw. The theater play team had seven male students and eight female students and they were the age group of seventeen, eighteen and nineteen years old high school students. This selected fifteen students group and another group with non-selected fifteen students (seven male students and eight female students) were compared. These two different type of controlled groups were tested the scale before and after the theater-play program. Fifth, I want to explain the comparison of two groups through survey and using this survey method shows the quantitative number of two groups difference and it makes easier to understand the result visually. I also analyzed the result of this program through reading the reports from students, parents, friends and teachers. After I analyzing the result of this program, I assure that using theater-play teaching method plays an positive role in high school students social skill development. Not only that this teaching style also have a positive impact on high school students’ self-esteem. Therefore all three of the research hypotheses are to be verified as true. These are the research hypotheses; 1. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ social skill development. 2. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on hight school students; self-esteem development. 3. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on hight school students’ character development. As a result, teaching students with using the theater-play teaching method affects high school students’ social skills, self-esteem and character development in a positive way. I hope that this research will encourage teachers to use the theater-play teaching method more often in different subject classes and used as an avenue of helping students’ character development. Not only that, I hope that this research will motivate other researchers and educators to pursue more studies and researches about how to help our students’ social skill, self-esteem and character development in their field so that the students will have more opportunities to build their integrity throughout the school years.
The purpose of this research is to observe the impacts of using theater-play teaching method on students’ character development and to prove the benefits of its teaching style. This research is especially concentrated on social skills and self-esteem among many character development categories. These are the main goals of this research. First, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method helps hight school students to develop their social skills and it benefits the students who are having a difficult time to maintain a healthy relationship with their classmate in school. As they develop social skills, they can enjoy associating with others and they will more likely continue this positive interactions with people they meet even after they graduate hight school. Also, I believe that it will helps them to express their opinions and feelings with confidence. Second, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method plays an important role to build their self-esteem. There are many high school students who are going through Anomi phenomenon and I believe that this teaching style will help them to understand themselves better in a better way and help them to motivate to see the bright side of themselves. I am certain that this will ultimately improve their lifestyle in schools and eventually leads them to make a better life. Third, I would like to prove that teaching students with theater-play teaching method affects students’ character development. I want to use this teaching style in different subject classes so that it will be also beneficial for teachers and parents not only for the students. This research was completed with following procedures. First, I looked into previous studies related to theater-play, the characteristics of teenager, the meanings and contents of character, social skills and the definition of self-esteem. Second, I selected three questions to find out how the theater-play teaching method will affect students’ character development and their self-esteem. These are the questions; 1. How does the theater-play teaching style will affect hight school students social skills? 2. How does the theater-play teaching style will affect high school students self-esteem? 3. How does the theater-play teaching style will affect high school students character development? After selecting these questions, I made this research hypotheses statements as following; 1. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ social skill development. 2. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ self-esteem development. 3. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ character development. Third, I made a plan how to do this research. The whole research procedure is divided into three things which are purpose of theater-play program, construction of theater-play program and enforcement techniques and contents of the theater-play program. This theater-play program is completed by 16 different types of different activities. The first step is consisted of 6 small activities. These are the list of the activities. The first step is warming up and the second and third steps are play with using senses. The fourth, fifth and sixth steps are expressive play. From the step one to three tend not to use any verbal language but only to use physical movement or facial expression. The reason why I made this procedure in the early stage is because I know that when people are allowed to use verbal language, most times it hinders for them to use various expression of body language, their facial expression or any types of non-verbal expression. The second step of this program is to present improvisational play. I assume that students are warmed up from the first step activities and this time, they will be encouraged to exercise their expression, presentation and cooperation. In short, the second step is to present their improvisational play as a game and the main goal of this procedure is to encourage students to be able to cooperate each other. The third step is an extended activity of the second step and it is to make drama with one same topic. In short, ‘game-improvisational play-drama play’ is the outline of this program. This program was made based on studying many theories and various previous researches and when I converse many professional teachers, they seemed like to have a good approval response to this program as well. As far as enforcement techniques, small groups were selected by a draw and the order of presentation was also selected by a draw. Also, when one group presents their play, the rest of the groups are supposed to pretend to be an audience and after the presentation they pretend to be critics and they are to give the group some comments about the presentation. Also, I needed to explain rules to the students before this program started. Especially for the first ‘game’ step, I wanted to make sure to have some rules before the class began. The reason why I have an emphasis on some rules is to be sure that this is a class to help students to improve their expression skills and character not just a game to have fun. And of course the safety is another reason. When the program is guided by some rules, they students was able to concentrate on the positive effects on them through the class not only the result of the game and this motivates them to be involved in the program. I also made some rules of what not to do during this program. Not only that, I also instructed students how to be a good audience during other group’s presentation and explain the attitude of audience as well. As an audience, they had to write a report whenever the program was completed. By doing so, they were able to rethink about what they did during the program and I believe that writing out their opinions about the activities on the paper helps them to gain the goals that I was intended for them to attain during this program. Fourth, I want to explain what kind of research method I used to measure the content of the research. The test group was hight school students and I have them survey before they began the program and also after the program and from the result of the survey, I was able to do statistical analysis on the effects of the program. In order to prove the impacts of the theater-play teaching method, I use the comparison scale test with different type of controlled-group. First of all, I selected the one high school located in Seoul and I did audition to have a group of theater play team and I allowed everyone to be able to do try-out voluntarily if they are interested. The final decision was made by a draw. The theater play team had seven male students and eight female students and they were the age group of seventeen, eighteen and nineteen years old high school students. This selected fifteen students group and another group with non-selected fifteen students (seven male students and eight female students) were compared. These two different type of controlled groups were tested the scale before and after the theater-play program. Fifth, I want to explain the comparison of two groups through survey and using this survey method shows the quantitative number of two groups difference and it makes easier to understand the result visually. I also analyzed the result of this program through reading the reports from students, parents, friends and teachers. After I analyzing the result of this program, I assure that using theater-play teaching method plays an positive role in high school students social skill development. Not only that this teaching style also have a positive impact on high school students’ self-esteem. Therefore all three of the research hypotheses are to be verified as true. These are the research hypotheses; 1. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on high school students’ social skill development. 2. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on hight school students; self-esteem development. 3. Teaching students with using the theater-play teaching method will have positive impacts on hight school students’ character development. As a result, teaching students with using the theater-play teaching method affects high school students’ social skills, self-esteem and character development in a positive way. I hope that this research will encourage teachers to use the theater-play teaching method more often in different subject classes and used as an avenue of helping students’ character development. Not only that, I hope that this research will motivate other researchers and educators to pursue more studies and researches about how to help our students’ social skill, self-esteem and character development in their field so that the students will have more opportunities to build their integrity throughout the school years.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.