본 연구는 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력에 미치는 효과를 분석하고자한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에서 활용 가능한 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력을 증진시킬 수 있는 교수 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 정보그림책 만들기 활동이 문장발화길이 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 3. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 대구시 S구에 위치한 D 유치원에 재원중인 만 5세 유아 48명(실험집단 25명, 비교집단 23명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단의 경우 74.10개월이고, 비교집단의 경우 75.94개월로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 설명적 텍스트 이해 능력을 파악하기 위하여 실험집단과 비교집단 유아들을 대상으로 Pappas(1991)의 설명적 텍스트 구조 유형에 대한 정의를 바탕으로 Kamberlis와 Bovino(1999)가 고안한 설명적 텍스트 구조 유형 분석기준에 기초하여 검사도구로 제작한 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 수정한 검사도구를 사용하여 설명적 텍스트 이해 검사를 실시하였다. 그리고 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력을 채점하기 위해 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 수정·보완한 검사도구를 사용하여 설명 능력을 평정하였다. 또한 문장발화길이 측면에서 유아의 설명 능력을 살펴보았다. 발화 분석의 기준과 지침은 전병운(1997)이 제시한 방법을 한지희(2010)가 사용한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 그리고 유아의 쓰기 능력을 알아보기 위하여 Lindberg(1987)의 ?Kindergarten Writing Assessment?를 노영희(1994)가 번안하여 사용한 ?유아의 쓰기 능력 평정 척도?를 사용하였다. 실험 처치는 실험 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 실험집단의 유아들에게는 정보그림책책 읽기 후 정보그림책 만들기 활동을 실시하였다. 비교 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일 까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 비교 집단의 유아들에게는 만 5세 누리과정에 기초한 생활 주제에 따른 이야기그림책 읽기 및 이야기그림책 만들기 사후활동을 실시하였다. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해와 설명 능력과 쓰기 능력에 미치는 영향을 파악하기 위하여 실험처치 후 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사후 설명적 텍스트 이해 검사, 설명 능력 검사, 쓰기 능력 검사를 실시하였다. 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력의 사전검사 점수와 사후검사 점수는 ...
본 연구는 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력에 미치는 효과를 분석하고자한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에서 활용 가능한 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력을 증진시킬 수 있는 교수 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 정보그림책 만들기 활동이 문장발화길이 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 3. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 대구시 S구에 위치한 D 유치원에 재원중인 만 5세 유아 48명(실험집단 25명, 비교집단 23명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단의 경우 74.10개월이고, 비교집단의 경우 75.94개월로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 설명적 텍스트 이해 능력을 파악하기 위하여 실험집단과 비교집단 유아들을 대상으로 Pappas(1991)의 설명적 텍스트 구조 유형에 대한 정의를 바탕으로 Kamberlis와 Bovino(1999)가 고안한 설명적 텍스트 구조 유형 분석기준에 기초하여 검사도구로 제작한 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 수정한 검사도구를 사용하여 설명적 텍스트 이해 검사를 실시하였다. 그리고 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력을 채점하기 위해 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 수정·보완한 검사도구를 사용하여 설명 능력을 평정하였다. 또한 문장발화길이 측면에서 유아의 설명 능력을 살펴보았다. 발화 분석의 기준과 지침은 전병운(1997)이 제시한 방법을 한지희(2010)가 사용한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 그리고 유아의 쓰기 능력을 알아보기 위하여 Lindberg(1987)의 ?Kindergarten Writing Assessment?를 노영희(1994)가 번안하여 사용한 ?유아의 쓰기 능력 평정 척도?를 사용하였다. 실험 처치는 실험 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 실험집단의 유아들에게는 정보그림책책 읽기 후 정보그림책 만들기 활동을 실시하였다. 비교 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일 까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 비교 집단의 유아들에게는 만 5세 누리과정에 기초한 생활 주제에 따른 이야기그림책 읽기 및 이야기그림책 만들기 사후활동을 실시하였다. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해와 설명 능력과 쓰기 능력에 미치는 영향을 파악하기 위하여 실험처치 후 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사후 설명적 텍스트 이해 검사, 설명 능력 검사, 쓰기 능력 검사를 실시하였다. 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력의 사전검사 점수와 사후검사 점수는 SPSS Statistics 21.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검정을 실시하여 효과차이를 비교·분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 이해에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 구조적 측면에서 유아의 설명 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 정보그림책 만들기 활동이 문장 발화 길이 측면에서 설명 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 정보그림책 만들기 활동이 유아의 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력 그리고 쓰기 능력을 증진 시키는데 효과적인 교수 방법임을 확인 할 수 있었다.
본 연구는 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력에 미치는 효과를 분석하고자한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에서 활용 가능한 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력을 증진시킬 수 있는 교수 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 정보그림책 만들기 활동이 문장발화길이 측면에서 설명 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 3. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 대구시 S구에 위치한 D 유치원에 재원중인 만 5세 유아 48명(실험집단 25명, 비교집단 23명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단의 경우 74.10개월이고, 비교집단의 경우 75.94개월로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 설명적 텍스트 이해 능력을 파악하기 위하여 실험집단과 비교집단 유아들을 대상으로 Pappas(1991)의 설명적 텍스트 구조 유형에 대한 정의를 바탕으로 Kamberlis와 Bovino(1999)가 고안한 설명적 텍스트 구조 유형 분석기준에 기초하여 검사도구로 제작한 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 수정한 검사도구를 사용하여 설명적 텍스트 이해 검사를 실시하였다. 그리고 설명적 텍스트 구조적 측면에서 설명 능력을 채점하기 위해 박진희와 권민균(2010)의 검사도구를 수정·보완한 검사도구를 사용하여 설명 능력을 평정하였다. 또한 문장발화길이 측면에서 유아의 설명 능력을 살펴보았다. 발화 분석의 기준과 지침은 전병운(1997)이 제시한 방법을 한지희(2010)가 사용한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 그리고 유아의 쓰기 능력을 알아보기 위하여 Lindberg(1987)의 ?Kindergarten Writing Assessment?를 노영희(1994)가 번안하여 사용한 ?유아의 쓰기 능력 평정 척도?를 사용하였다. 실험 처치는 실험 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 실험집단의 유아들에게는 정보그림책책 읽기 후 정보그림책 만들기 활동을 실시하였다. 비교 집단의 경우 2015년 3월 30일부터 5월 8일 까지 6주 동안 총 18회기에 걸쳐 실시하였다. 비교 집단의 유아들에게는 만 5세 누리과정에 기초한 생활 주제에 따른 이야기그림책 읽기 및 이야기그림책 만들기 사후활동을 실시하였다. 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해와 설명 능력과 쓰기 능력에 미치는 영향을 파악하기 위하여 실험처치 후 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사후 설명적 텍스트 이해 검사, 설명 능력 검사, 쓰기 능력 검사를 실시하였다. 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력, 그리고 쓰기 능력의 사전검사 점수와 사후검사 점수는 SPSS Statistics 21.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검정을 실시하여 효과차이를 비교·분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 이해에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정보그림책 만들기 활동이 설명적 텍스트 구조적 측면에서 유아의 설명 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 정보그림책 만들기 활동이 문장 발화 길이 측면에서 설명 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 정보그림책 만들기 활동이 유아의 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 정보그림책 만들기 활동이 유아의 설명적 텍스트 이해, 설명 능력 그리고 쓰기 능력을 증진 시키는데 효과적인 교수 방법임을 확인 할 수 있었다.
The objectives of this study are to develop an information book-making activity (IBA) and examine its effects on children's understanding of expository text, explanatory ability and their wiring ability. Based on the effects of IBA on 5-year-old children, the study proposes an effective instructiona...
The objectives of this study are to develop an information book-making activity (IBA) and examine its effects on children's understanding of expository text, explanatory ability and their wiring ability. Based on the effects of IBA on 5-year-old children, the study proposes an effective instructional method that can facilitate early childhood expository text learning. The following research questions are established: Research Question 1. How does IBA affect children’s understanding of expository texts? Research Question 2. How does IBA affect children’s explanatory ability? 2-1. How does IBA affect children's explanatory ability in terms of expository text structure? 2-2. How does IBA affect children's explanatory ability in terms of mean length of utterance? Research Question 3. How does IBA affect children's writing ability? A total of 48 five-year-old children attending D Kindergarten located in Dae-gu, South Korea were selected for research. They were divided into experimental (25 children) and comparative (23 children) groups. The average ages of children in the experimental and comparative groups were 74.10 and 75.94 months old respectively, which made the two groups homogeneous. In order to observe the children's understanding of expository texts, data were gathered using a modified version of expository text structure testing tool(s) developed by Park and Kwon (2010), which was produced based on Kamberelis and Bovino's (1999) expository text structures' analytical standards informed by Pappas’s (1991) expository text structures. Also, a modified version of Park and Kwon’s (2010) expository text structure testing tool(s) was used to examine children's explanatory ability in terms of expository text structures. To observe children's explanatory ability in terms of mean length of utterance, the study used Han’s (2010) analytical standards of mean length of utterance which was informed by Jeon (1997). Lastly, Noh’s (1994) writing ability rating scale for children- adapted from Lindberg’s (1987) Kindergarten Writing Assessment- was used to examine children's writing ability. Children in the experimental group participated in a total of 18 sessions for six weeks from March 30 to May 8, 2015. They were instructed to read information books on daily topics as provided in the Nuri curriculum for 5-year-olds and then create information books. As for the comparative group, the children attended 18 sessions for eight weeks from March 30 to May 8, 2015. The comparative group was instructed to read narrative picture books on daily topics as provided in the Nuri curriculum for five-year-olds and then make picture books in continuation of the previous activity. To examine the effects of IBA, identical tests were conducted before and after the activity to test children's understanding of expository text, explanatory ability and writing skills. The results were statistically interpreted using a t-test via SPSS. The findings suggest that IBA has a positive influence on children’s (i) understanding of expository text, (ii) explanatory ability in terms of expository text structure, (iii) explanatory ability in terms of mean length of utterance and (iv) writing ability. In conclusion, the results indicate that IBA is a suitable instructional method for enhancing children’s understanding of expository text, explanatory ability and writing ability.
The objectives of this study are to develop an information book-making activity (IBA) and examine its effects on children's understanding of expository text, explanatory ability and their wiring ability. Based on the effects of IBA on 5-year-old children, the study proposes an effective instructional method that can facilitate early childhood expository text learning. The following research questions are established: Research Question 1. How does IBA affect children’s understanding of expository texts? Research Question 2. How does IBA affect children’s explanatory ability? 2-1. How does IBA affect children's explanatory ability in terms of expository text structure? 2-2. How does IBA affect children's explanatory ability in terms of mean length of utterance? Research Question 3. How does IBA affect children's writing ability? A total of 48 five-year-old children attending D Kindergarten located in Dae-gu, South Korea were selected for research. They were divided into experimental (25 children) and comparative (23 children) groups. The average ages of children in the experimental and comparative groups were 74.10 and 75.94 months old respectively, which made the two groups homogeneous. In order to observe the children's understanding of expository texts, data were gathered using a modified version of expository text structure testing tool(s) developed by Park and Kwon (2010), which was produced based on Kamberelis and Bovino's (1999) expository text structures' analytical standards informed by Pappas’s (1991) expository text structures. Also, a modified version of Park and Kwon’s (2010) expository text structure testing tool(s) was used to examine children's explanatory ability in terms of expository text structures. To observe children's explanatory ability in terms of mean length of utterance, the study used Han’s (2010) analytical standards of mean length of utterance which was informed by Jeon (1997). Lastly, Noh’s (1994) writing ability rating scale for children- adapted from Lindberg’s (1987) Kindergarten Writing Assessment- was used to examine children's writing ability. Children in the experimental group participated in a total of 18 sessions for six weeks from March 30 to May 8, 2015. They were instructed to read information books on daily topics as provided in the Nuri curriculum for 5-year-olds and then create information books. As for the comparative group, the children attended 18 sessions for eight weeks from March 30 to May 8, 2015. The comparative group was instructed to read narrative picture books on daily topics as provided in the Nuri curriculum for five-year-olds and then make picture books in continuation of the previous activity. To examine the effects of IBA, identical tests were conducted before and after the activity to test children's understanding of expository text, explanatory ability and writing skills. The results were statistically interpreted using a t-test via SPSS. The findings suggest that IBA has a positive influence on children’s (i) understanding of expository text, (ii) explanatory ability in terms of expository text structure, (iii) explanatory ability in terms of mean length of utterance and (iv) writing ability. In conclusion, the results indicate that IBA is a suitable instructional method for enhancing children’s understanding of expository text, explanatory ability and writing ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.