이 연구는 평생교육기관 특성과 성인학습자들의 참여 동기가 학습만족도와 참여성과에 어떻게 영향이 미치는지를 알아보기 위함이다. 그리고 이에 따른 결과가 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻고자 하는데 초점을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 평생교육기관 특성이 성인학습자 학습만족도와 참여성과에 어떤 영향을 미치는가와 둘째, 성인학습자의 참여 동기는 학습만족도에 어떤 영향을 미치는가를 밝히는 것, 셋째, 성인학습자의 참여 동기는 참여성과에 매개역할을 하는가이며, 이러한 연구에서 산출한 결과물들이 앞으로 평생학습에서 성인학습자들이 평생학습참여를 제고할 수 있는 기초자료를 제공하는데 어떤 전략적 시사점을 줄 수 있는지를 탐색해 보는 것이다. 이러한 연구문제를 검증하기 위해 총 350부의 설문지를 배포하여 303부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 성인학습자의 인구통계학적 특성으로 성인학습자는 대체로 40대, 대졸자, 기혼자, 여성이 적극적으로 평생학습에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 교육기관특성과 성인학습자 참여 동기가 학습만족도 및 참여성과에 미치는 영향을 주목해 본 결과 평생교육기관에 대한 만족도와 프로그램 운영에 대한 만족도가 높을수록 학습만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 성인학습자의 참여 동기가 학습만족과의 영향관계는 평생교육기관 성인학습자의 참여 동기가 학습만족에 미치는 영향에서 활동지향성 참여 동기는 학습만족에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 학습만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인학습자의 참여 동기가 참여성과에 매개역할을 하는가의 분석결과에서 활동지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의미한 영향을 미치나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻는데 필요한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 성인학습자들이 좀 더 다양한 계층에서 참여할 수 있도록 평생교육의 기회를 확장할 수 있도록 정책적 개선이 필요하다. 둘째, 현재 진행되고 있는 평생교육의 커리큘럼들이나 교 · 강사의 질적 수준 및 평생교육기관의 학습 환경 등이 현재수준보다 더 고품질로 제공될 수 있는 여건이 구비되어야 한다. 셋째, 평생교육이 복지 측면에서 학습을 원하는 시민 누구에게나 ...
이 연구는 평생교육기관 특성과 성인학습자들의 참여 동기가 학습만족도와 참여성과에 어떻게 영향이 미치는지를 알아보기 위함이다. 그리고 이에 따른 결과가 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻고자 하는데 초점을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 평생교육기관 특성이 성인학습자 학습만족도와 참여성과에 어떤 영향을 미치는가와 둘째, 성인학습자의 참여 동기는 학습만족도에 어떤 영향을 미치는가를 밝히는 것, 셋째, 성인학습자의 참여 동기는 참여성과에 매개역할을 하는가이며, 이러한 연구에서 산출한 결과물들이 앞으로 평생학습에서 성인학습자들이 평생학습참여를 제고할 수 있는 기초자료를 제공하는데 어떤 전략적 시사점을 줄 수 있는지를 탐색해 보는 것이다. 이러한 연구문제를 검증하기 위해 총 350부의 설문지를 배포하여 303부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 성인학습자의 인구통계학적 특성으로 성인학습자는 대체로 40대, 대졸자, 기혼자, 여성이 적극적으로 평생학습에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 교육기관특성과 성인학습자 참여 동기가 학습만족도 및 참여성과에 미치는 영향을 주목해 본 결과 평생교육기관에 대한 만족도와 프로그램 운영에 대한 만족도가 높을수록 학습만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 성인학습자의 참여 동기가 학습만족과의 영향관계는 평생교육기관 성인학습자의 참여 동기가 학습만족에 미치는 영향에서 활동지향성 참여 동기는 학습만족에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 학습만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인학습자의 참여 동기가 참여성과에 매개역할을 하는가의 분석결과에서 활동지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의미한 영향을 미치나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻는데 필요한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 성인학습자들이 좀 더 다양한 계층에서 참여할 수 있도록 평생교육의 기회를 확장할 수 있도록 정책적 개선이 필요하다. 둘째, 현재 진행되고 있는 평생교육의 커리큘럼들이나 교 · 강사의 질적 수준 및 평생교육기관의 학습 환경 등이 현재수준보다 더 고품질로 제공될 수 있는 여건이 구비되어야 한다. 셋째, 평생교육이 복지 측면에서 학습을 원하는 시민 누구에게나 공공재로 제공되어야 하며 이를 위해 국가적 차원의 정책마련이 이루어져야 한다.
이 연구는 평생교육기관 특성과 성인학습자들의 참여 동기가 학습만족도와 참여성과에 어떻게 영향이 미치는지를 알아보기 위함이다. 그리고 이에 따른 결과가 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻고자 하는데 초점을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 평생교육기관 특성이 성인학습자 학습만족도와 참여성과에 어떤 영향을 미치는가와 둘째, 성인학습자의 참여 동기는 학습만족도에 어떤 영향을 미치는가를 밝히는 것, 셋째, 성인학습자의 참여 동기는 참여성과에 매개역할을 하는가이며, 이러한 연구에서 산출한 결과물들이 앞으로 평생학습에서 성인학습자들이 평생학습참여를 제고할 수 있는 기초자료를 제공하는데 어떤 전략적 시사점을 줄 수 있는지를 탐색해 보는 것이다. 이러한 연구문제를 검증하기 위해 총 350부의 설문지를 배포하여 303부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 성인학습자의 인구통계학적 특성으로 성인학습자는 대체로 40대, 대졸자, 기혼자, 여성이 적극적으로 평생학습에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 교육기관특성과 성인학습자 참여 동기가 학습만족도 및 참여성과에 미치는 영향을 주목해 본 결과 평생교육기관에 대한 만족도와 프로그램 운영에 대한 만족도가 높을수록 학습만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 성인학습자의 참여 동기가 학습만족과의 영향관계는 평생교육기관 성인학습자의 참여 동기가 학습만족에 미치는 영향에서 활동지향성 참여 동기는 학습만족에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 학습만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인학습자의 참여 동기가 참여성과에 매개역할을 하는가의 분석결과에서 활동지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의미한 영향을 미치나, 학습지향성과 목표지향성 참여 동기는 참여성과에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 평생교육기관의 향후 교육 사업을 설계하고 성과목표를 설정하는 지침을 얻는데 필요한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 성인학습자들이 좀 더 다양한 계층에서 참여할 수 있도록 평생교육의 기회를 확장할 수 있도록 정책적 개선이 필요하다. 둘째, 현재 진행되고 있는 평생교육의 커리큘럼들이나 교 · 강사의 질적 수준 및 평생교육기관의 학습 환경 등이 현재수준보다 더 고품질로 제공될 수 있는 여건이 구비되어야 한다. 셋째, 평생교육이 복지 측면에서 학습을 원하는 시민 누구에게나 공공재로 제공되어야 하며 이를 위해 국가적 차원의 정책마련이 이루어져야 한다.
The objective of this study is to investigate how the property of lifelong education institution and adult learners' participation motive influence the satisfaction in learning and participation result. And the point is to get guideline through such outcome in designing the future education and sett...
The objective of this study is to investigate how the property of lifelong education institution and adult learners' participation motive influence the satisfaction in learning and participation result. And the point is to get guideline through such outcome in designing the future education and setting the result goal of lifelong education institution. The study issue established on the basis of such study object is first, to verify the influence that the property of lifelong education institution and adult learners' satisfaction in learning have on the participation result and second, to verify the influence that adult learners' participation motive has on satisfaction in learning, third, to search whether adult learners' participation motive plays the role of mediation in participation result and to search whether such influences can give any strategic suggestion point in providing basic materials which enable adult learners to reconsider participating in lifelong learning in the future. To verify such study issue, 350 question papers were distributed and 303 were utilized for final analysis. The result of study acquired through this course is as follows. As demographic and statistical property of adult learners, it was found that adult learners were mostly in 40s', university graduate, married. Women were found to actively participate in lifelong learning. Noting how property of education institution & adult learners' participation motive influence the satisfaction in learning and participation result, it was found that satisfaction in learning was higher when they were more satisfied in lifelong education institution and program operation. Second, although with respect to relation between adult learners' participation motive & satisfaction in learning, when it comes to influence that participation motive of adult learners of lifelong education institution has on satisfaction in learning, the activity-oriented participation motive did not affect satisfaction in learning significantly, but learning-oriented and goal-oriented participation motive were found to significantly affect satisfaction in learning. Third, analyzing if adult learners' participation motive played the role of mediation in participation result, it was found that although activity-oriented participation motive directly affect participation result significantly, learning-oriented and goal-oriented participation motive did not directly affect participation result significantly. Based on this result of study, the suggestion point necessary to get guideline in designing future education business and establishing result goal of lifelong education institution is as follows. First, political improvement is necessary to extend opportunity of lifelong education so that adult learners from more diverse classes may participate. Second, circumstances should be prepared so that the current curricula of lifelong education or qualitative level of teachers & lecturers and learning environment of lifelong education institution can be provided in higher quality. Third, lifelong education should be provided as public goods to all citizens who want learning in the aspect of welfare and policy for this objective should be prepared in the national level.
The objective of this study is to investigate how the property of lifelong education institution and adult learners' participation motive influence the satisfaction in learning and participation result. And the point is to get guideline through such outcome in designing the future education and setting the result goal of lifelong education institution. The study issue established on the basis of such study object is first, to verify the influence that the property of lifelong education institution and adult learners' satisfaction in learning have on the participation result and second, to verify the influence that adult learners' participation motive has on satisfaction in learning, third, to search whether adult learners' participation motive plays the role of mediation in participation result and to search whether such influences can give any strategic suggestion point in providing basic materials which enable adult learners to reconsider participating in lifelong learning in the future. To verify such study issue, 350 question papers were distributed and 303 were utilized for final analysis. The result of study acquired through this course is as follows. As demographic and statistical property of adult learners, it was found that adult learners were mostly in 40s', university graduate, married. Women were found to actively participate in lifelong learning. Noting how property of education institution & adult learners' participation motive influence the satisfaction in learning and participation result, it was found that satisfaction in learning was higher when they were more satisfied in lifelong education institution and program operation. Second, although with respect to relation between adult learners' participation motive & satisfaction in learning, when it comes to influence that participation motive of adult learners of lifelong education institution has on satisfaction in learning, the activity-oriented participation motive did not affect satisfaction in learning significantly, but learning-oriented and goal-oriented participation motive were found to significantly affect satisfaction in learning. Third, analyzing if adult learners' participation motive played the role of mediation in participation result, it was found that although activity-oriented participation motive directly affect participation result significantly, learning-oriented and goal-oriented participation motive did not directly affect participation result significantly. Based on this result of study, the suggestion point necessary to get guideline in designing future education business and establishing result goal of lifelong education institution is as follows. First, political improvement is necessary to extend opportunity of lifelong education so that adult learners from more diverse classes may participate. Second, circumstances should be prepared so that the current curricula of lifelong education or qualitative level of teachers & lecturers and learning environment of lifelong education institution can be provided in higher quality. Third, lifelong education should be provided as public goods to all citizens who want learning in the aspect of welfare and policy for this objective should be prepared in the national level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.