본 연구는 필라테스의 참여자와 비참여자의 여성적 매력이 삶의 질에 미치는 영향관계와 두 변인 간에 자존감이 매개효과를 가지는지를 살펴보았다. 연구문제의 검증을 위해 수도권에 위치한 휘트니스 클럽에 다니는 필라테스 참여자 270명과 비참여자 250명에게 총 520명을 그 표본으로 하였다. 배포된 총 520부의 설문지 중 참여자 259부 비참여자 238부의 설문지가 회수되었다. 회수된 설문지 중 연구 자료로서 가치가 없다고 판단되거나 ...
본 연구는 필라테스의 참여자와 비참여자의 여성적 매력이 삶의 질에 미치는 영향관계와 두 변인 간에 자존감이 매개효과를 가지는지를 살펴보았다. 연구문제의 검증을 위해 수도권에 위치한 휘트니스 클럽에 다니는 필라테스 참여자 270명과 비참여자 250명에게 총 520명을 그 표본으로 하였다. 배포된 총 520부의 설문지 중 참여자 259부 비참여자 238부의 설문지가 회수되었다. 회수된 설문지 중 연구 자료로서 가치가 없다고 판단되거나 이상치가 존재하는 설문을 제외하고 최종적으로 참여자 239부와 비참여자 180부를 최종 통계분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 SPSSWIN 21.0프로그램을 이용하여 빈도분석과 필라테스 참여에 따른 여성적 매력, 자존감, 삶의 질의 차이를 살펴보기 위해 독립표본 t-검정을 실시하였고, 변인들의 평균 및 표준편차, 첨도, 왜도를 산출하여 상관분석을 실시하였다. 또한 여성적 매력과 삶의 질의 관계에 자존감이 매개역할을 하는지 알아보기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 조건을 단순 및 다중 회귀분석(Regression 을 실시하여 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 필라테스 참여자와 비참여자들의 여성적 매력, 자존감, 삶의 질의 차이는 필라테스에 참여한 그룹이 그렇지 않은 그룹 보다 높게 나타났다. 둘째, 여성적 매력, 자존감, 삶의 질은 상호 영향을 미치는 관계에서 필라테스의 참여에 따른 개인적 신체적 매력, 자존감, 삶의 질은 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 개인적 신체적 매력과 삶의 질 사이에서 자존감의 매개역할을 검증한 결과 필라테스 참여자의 높은 개인적 신체적 매력은 삶의 질에 직접적인 효과가 없었고 자존감은 모든 효과가 자존감을 거쳐 가는 완전매개역할을 하였다. 비참여자의 개인적 신체적 매력은 삶의 질에 직접적인 효과로 자존감을 경유하여 일부 거쳐 가는 부분매개역할을 하였다. 이 연구 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 필라테스 참여자들이 삶의 질을 높이기 위해 여성적 매력에 대한 적극적인 연구 관심이 필요하다. 둘째, 필라테스 참여자들의 높은 자존감을 형성하기 위한 여성적 매력 관리 프로그램 개발이 요구된다. 셋째, 필라테스 참여자들의 자존감을 증진시킬 수 있는 다양한 채널을 열어두어야 한다. 이를 위해서 필라테스의 특성을 고려한 연구 변인들로 이루어진 체계적인 측정도구들을 고안하고, 필라테스에 대한 연구영역을 확대해야 한다. 본 연구를 계기로 필라테스 프로그램을 통한 효율적인 여성적 매력 관리와 자존감, 삶의 질의 증진 방안을 모색하고, 필라테스 브랜드 강화 및 신체적, 정신적으로 효과 있는 프로그램화가 추진되어 활성화를 기대해본다.
본 연구는 필라테스의 참여자와 비참여자의 여성적 매력이 삶의 질에 미치는 영향관계와 두 변인 간에 자존감이 매개효과를 가지는지를 살펴보았다. 연구문제의 검증을 위해 수도권에 위치한 휘트니스 클럽에 다니는 필라테스 참여자 270명과 비참여자 250명에게 총 520명을 그 표본으로 하였다. 배포된 총 520부의 설문지 중 참여자 259부 비참여자 238부의 설문지가 회수되었다. 회수된 설문지 중 연구 자료로서 가치가 없다고 판단되거나 이상치가 존재하는 설문을 제외하고 최종적으로 참여자 239부와 비참여자 180부를 최종 통계분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 SPSS WIN 21.0프로그램을 이용하여 빈도분석과 필라테스 참여에 따른 여성적 매력, 자존감, 삶의 질의 차이를 살펴보기 위해 독립표본 t-검정을 실시하였고, 변인들의 평균 및 표준편차, 첨도, 왜도를 산출하여 상관분석을 실시하였다. 또한 여성적 매력과 삶의 질의 관계에 자존감이 매개역할을 하는지 알아보기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 조건을 단순 및 다중 회귀분석(Regression 을 실시하여 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 필라테스 참여자와 비참여자들의 여성적 매력, 자존감, 삶의 질의 차이는 필라테스에 참여한 그룹이 그렇지 않은 그룹 보다 높게 나타났다. 둘째, 여성적 매력, 자존감, 삶의 질은 상호 영향을 미치는 관계에서 필라테스의 참여에 따른 개인적 신체적 매력, 자존감, 삶의 질은 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 개인적 신체적 매력과 삶의 질 사이에서 자존감의 매개역할을 검증한 결과 필라테스 참여자의 높은 개인적 신체적 매력은 삶의 질에 직접적인 효과가 없었고 자존감은 모든 효과가 자존감을 거쳐 가는 완전매개역할을 하였다. 비참여자의 개인적 신체적 매력은 삶의 질에 직접적인 효과로 자존감을 경유하여 일부 거쳐 가는 부분매개역할을 하였다. 이 연구 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 필라테스 참여자들이 삶의 질을 높이기 위해 여성적 매력에 대한 적극적인 연구 관심이 필요하다. 둘째, 필라테스 참여자들의 높은 자존감을 형성하기 위한 여성적 매력 관리 프로그램 개발이 요구된다. 셋째, 필라테스 참여자들의 자존감을 증진시킬 수 있는 다양한 채널을 열어두어야 한다. 이를 위해서 필라테스의 특성을 고려한 연구 변인들로 이루어진 체계적인 측정도구들을 고안하고, 필라테스에 대한 연구영역을 확대해야 한다. 본 연구를 계기로 필라테스 프로그램을 통한 효율적인 여성적 매력 관리와 자존감, 삶의 질의 증진 방안을 모색하고, 필라테스 브랜드 강화 및 신체적, 정신적으로 효과 있는 프로그램화가 추진되어 활성화를 기대해본다.
This study examined the influencing relationship of the feminine attractiveness of participants and non-participants of pilates on the quality of life. Moreover, this study also examined whether the self-esteem between the two variables would have mediating effect. To verify the research problems, t...
This study examined the influencing relationship of the feminine attractiveness of participants and non-participants of pilates on the quality of life. Moreover, this study also examined whether the self-esteem between the two variables would have mediating effect. To verify the research problems, this study utilized a total of 520 people (270 pilates participants and 250 non-participants) who were attending the fitness clubs located in the capital region. This study collected 259 copies from the participants and 238 copies from the non-participants out of a total of 520 questionnaires. This study used 239 copies from the participants and 180 copies from the non-participants for the final statistical analysis by excluding those incomplete questionnaires having no value as research data or having abnormal data. This study conducted frequency analysis using SPSS WIN 21.0 program. Moreover, this study also conducted independent sample t-test in order to determine the differences in feminine attractiveness, self-esteem and quality of life depending on whether the study subjects participated in pilates program or not. Then, this study conducted correlation analysis by calculating the mean, standard deviation, kurtosis and skewness of variables. In addition, this study conducted single regression analysis and multiple regression analysis on the three-phase condition proposed by Baron & Kenny (1986) in order to find whether self-esteem would play a mediation role for feminine attractiveness and quality of life. The conclusion resulting from the analysis thereof is as follows. First, the group having participated in the pilates program had a high degree of difference in feminine attractiveness, self-esteem and quality of life than the group not having participated in the pilates program. Second, personal physical attractiveness, self-esteem and quality of life had a positive impact in mutually influencing relationship as a result of participation in the pilates program. Third, this study verified the mediation role of self-esteem between personal physical attractiveness and quality of life. As a result thereof, a high degree of personal physical attractiveness of pilates program participants did not have direct impact on quality of life. Moreover, self-esteem played complete mediation role making all effects go through self-esteem. The personal physical attractiveness of non-participants played partial mediation role making direct impact on quality of life via self-esteem. The following implications are suggested based on the results of this study. First, it is required to have a lot of interests in feminine attractiveness in order for pilates participants to improve the quality of life. Second, it is required to develop feminine attractiveness management program for forming a high degree of self-esteem among pilates participants. Third, it is imperative to open various channels to promote the self-esteem of pilates participants. To this end, it is required to devise systematic measurement instruments consisting of research variables in consideration of the attributes of pilates. Also, it is imperative to expand the research area of pilates. It is hoped that this study will provide an opportunity to devise a measure to manage feminine attractiveness efficiently and to enhance self-esteem and quality of life through pilates program. Moreover, it is hoped that this study will help increase the awareness of pilates brand and implement and vitalize physically and mentally effective programs.
This study examined the influencing relationship of the feminine attractiveness of participants and non-participants of pilates on the quality of life. Moreover, this study also examined whether the self-esteem between the two variables would have mediating effect. To verify the research problems, this study utilized a total of 520 people (270 pilates participants and 250 non-participants) who were attending the fitness clubs located in the capital region. This study collected 259 copies from the participants and 238 copies from the non-participants out of a total of 520 questionnaires. This study used 239 copies from the participants and 180 copies from the non-participants for the final statistical analysis by excluding those incomplete questionnaires having no value as research data or having abnormal data. This study conducted frequency analysis using SPSS WIN 21.0 program. Moreover, this study also conducted independent sample t-test in order to determine the differences in feminine attractiveness, self-esteem and quality of life depending on whether the study subjects participated in pilates program or not. Then, this study conducted correlation analysis by calculating the mean, standard deviation, kurtosis and skewness of variables. In addition, this study conducted single regression analysis and multiple regression analysis on the three-phase condition proposed by Baron & Kenny (1986) in order to find whether self-esteem would play a mediation role for feminine attractiveness and quality of life. The conclusion resulting from the analysis thereof is as follows. First, the group having participated in the pilates program had a high degree of difference in feminine attractiveness, self-esteem and quality of life than the group not having participated in the pilates program. Second, personal physical attractiveness, self-esteem and quality of life had a positive impact in mutually influencing relationship as a result of participation in the pilates program. Third, this study verified the mediation role of self-esteem between personal physical attractiveness and quality of life. As a result thereof, a high degree of personal physical attractiveness of pilates program participants did not have direct impact on quality of life. Moreover, self-esteem played complete mediation role making all effects go through self-esteem. The personal physical attractiveness of non-participants played partial mediation role making direct impact on quality of life via self-esteem. The following implications are suggested based on the results of this study. First, it is required to have a lot of interests in feminine attractiveness in order for pilates participants to improve the quality of life. Second, it is required to develop feminine attractiveness management program for forming a high degree of self-esteem among pilates participants. Third, it is imperative to open various channels to promote the self-esteem of pilates participants. To this end, it is required to devise systematic measurement instruments consisting of research variables in consideration of the attributes of pilates. Also, it is imperative to expand the research area of pilates. It is hoped that this study will provide an opportunity to devise a measure to manage feminine attractiveness efficiently and to enhance self-esteem and quality of life through pilates program. Moreover, it is hoped that this study will help increase the awareness of pilates brand and implement and vitalize physically and mentally effective programs.
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