본 연구는 고등학교 1학년을 대상으로 자율적 협동학습(Co-op Co-op) 모형을 적용하여 학습자가 자유롭게 악곡과 악기를 선택하는 기악앙상블 수업지도안을 개발하는데 그 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 내용체계는 표현, 감상, 생활화 3개 영역으로, 그 중 본 연구에서는 ‘표현’영역을 중심으로 하는 기악활동 수업을 구성하였다. 기악활동은 음악교과에서 많은 비중을 차지하고 있는 활동으로, 지금까지 경험한 다양한 악기의 사용이 가능하고 가창으로는 어려운 더 넓은 음역의 소리와 음색으로 다양한 표현이 가능한 활동이다. 본 연구에서는 기악활동의 이러한 장점을 교육에 활용하기 위해 기악앙상블이라는 소규모 합주형태를 주제로 한 지도안을 계획하였다. 기악앙상블은 상호 간의 협동이 중요하므로 협동학습 모형 중 자율적 협동학습 모형을 적용하여 지도안을 구성하였다. 협동학습은 집단의 공동 과제를 완성하기 위해 함께하는 학습모형으로, 구성원들 간의 상호의존성과 책임감이 요구되는 기악앙상블 수업에 있어 그 효과를 기대할 수 있다. 우선, 수업지도안을 구성하기 위해 협동학습의 개념과 특징, 자율적 협동학습 모형의 개념, 특징과 수업절차, 그리고 기악교육의 중요성과 교육적 의의, 2015 개정 음악과 교육과정의 표현영역을 이론적 배경을 통해 알아보았다. 수업지도안은 총 5차시로, 기악앙상블을 구성하고 연습하여 완성시키는 수업 절차로 구성하였다. 각 차시의 수업에서는 전체 학습목표의 성취를 위해 차시별 학습목표가 제시되었으며, 케이건(Spencer Kagan, 1944-)이 제시한 자율적 협동학습 모형의 10단계를 적용하여 단계별로 학습하도록 구성되었다. 1차시에서는 학급주제를 선정하는 학급토론, 앙상블을 위한 모둠의 구성, 모둠의 협동기술 습득을 위한 모둠세우기 활동, 2차시는 모둠별 연주할 악곡과 악기 선택, 3차시에서는 개별 연습과 모둠 내에서의 발표, 4차시는 앙상블 합주 연습, 5차시에서는 연주발표와 평가 및 피드백의 학습 단계를 거쳐서 기악앙상블을 완성하게 된다. 이러한 수업 과정을 통해 학생들은 기악앙상블을 창의적으로 구성해 완성할 수 있으며 상호협동과 책임감의 학습이 가능하다. 이처럼 본 수업지도안 연구는 악기연주 능력만을 평가하는 일반적인 기악 학습 방법에서 벗어나 학생들의 창의적인 앙상블 구성과 상호협동능력, 책임감의 학습이 가능하다. 또한, 악기에 대한 학생들의 흥미와 적극적인 수업참여를 이끌 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 기악교육은 누구에게나 악기를 다룬다는 즐거움을 경험하게 하는 좋은 음악 표현활동으로서, 자율적인 ...
본 연구는 고등학교 1학년을 대상으로 자율적 협동학습(Co-op Co-op) 모형을 적용하여 학습자가 자유롭게 악곡과 악기를 선택하는 기악앙상블 수업지도안을 개발하는데 그 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 내용체계는 표현, 감상, 생활화 3개 영역으로, 그 중 본 연구에서는 ‘표현’영역을 중심으로 하는 기악활동 수업을 구성하였다. 기악활동은 음악교과에서 많은 비중을 차지하고 있는 활동으로, 지금까지 경험한 다양한 악기의 사용이 가능하고 가창으로는 어려운 더 넓은 음역의 소리와 음색으로 다양한 표현이 가능한 활동이다. 본 연구에서는 기악활동의 이러한 장점을 교육에 활용하기 위해 기악앙상블이라는 소규모 합주형태를 주제로 한 지도안을 계획하였다. 기악앙상블은 상호 간의 협동이 중요하므로 협동학습 모형 중 자율적 협동학습 모형을 적용하여 지도안을 구성하였다. 협동학습은 집단의 공동 과제를 완성하기 위해 함께하는 학습모형으로, 구성원들 간의 상호의존성과 책임감이 요구되는 기악앙상블 수업에 있어 그 효과를 기대할 수 있다. 우선, 수업지도안을 구성하기 위해 협동학습의 개념과 특징, 자율적 협동학습 모형의 개념, 특징과 수업절차, 그리고 기악교육의 중요성과 교육적 의의, 2015 개정 음악과 교육과정의 표현영역을 이론적 배경을 통해 알아보았다. 수업지도안은 총 5차시로, 기악앙상블을 구성하고 연습하여 완성시키는 수업 절차로 구성하였다. 각 차시의 수업에서는 전체 학습목표의 성취를 위해 차시별 학습목표가 제시되었으며, 케이건(Spencer Kagan, 1944-)이 제시한 자율적 협동학습 모형의 10단계를 적용하여 단계별로 학습하도록 구성되었다. 1차시에서는 학급주제를 선정하는 학급토론, 앙상블을 위한 모둠의 구성, 모둠의 협동기술 습득을 위한 모둠세우기 활동, 2차시는 모둠별 연주할 악곡과 악기 선택, 3차시에서는 개별 연습과 모둠 내에서의 발표, 4차시는 앙상블 합주 연습, 5차시에서는 연주발표와 평가 및 피드백의 학습 단계를 거쳐서 기악앙상블을 완성하게 된다. 이러한 수업 과정을 통해 학생들은 기악앙상블을 창의적으로 구성해 완성할 수 있으며 상호협동과 책임감의 학습이 가능하다. 이처럼 본 수업지도안 연구는 악기연주 능력만을 평가하는 일반적인 기악 학습 방법에서 벗어나 학생들의 창의적인 앙상블 구성과 상호협동능력, 책임감의 학습이 가능하다. 또한, 악기에 대한 학생들의 흥미와 적극적인 수업참여를 이끌 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 기악교육은 누구에게나 악기를 다룬다는 즐거움을 경험하게 하는 좋은 음악 표현활동으로서, 자율적인 의사결정을 통해 악곡과 악기를 선택하고, 협동능력을 학습할 수 있는 본 연구의 기악앙상블 수업 지도안이 수업에 활용되어 학생들에게 더욱 다양하고 흥미를 가질 수 있는 음악수업의 경험을 제공해주길 기대해 본다.
본 연구는 고등학교 1학년을 대상으로 자율적 협동학습(Co-op Co-op) 모형을 적용하여 학습자가 자유롭게 악곡과 악기를 선택하는 기악앙상블 수업지도안을 개발하는데 그 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 내용체계는 표현, 감상, 생활화 3개 영역으로, 그 중 본 연구에서는 ‘표현’영역을 중심으로 하는 기악활동 수업을 구성하였다. 기악활동은 음악교과에서 많은 비중을 차지하고 있는 활동으로, 지금까지 경험한 다양한 악기의 사용이 가능하고 가창으로는 어려운 더 넓은 음역의 소리와 음색으로 다양한 표현이 가능한 활동이다. 본 연구에서는 기악활동의 이러한 장점을 교육에 활용하기 위해 기악앙상블이라는 소규모 합주형태를 주제로 한 지도안을 계획하였다. 기악앙상블은 상호 간의 협동이 중요하므로 협동학습 모형 중 자율적 협동학습 모형을 적용하여 지도안을 구성하였다. 협동학습은 집단의 공동 과제를 완성하기 위해 함께하는 학습모형으로, 구성원들 간의 상호의존성과 책임감이 요구되는 기악앙상블 수업에 있어 그 효과를 기대할 수 있다. 우선, 수업지도안을 구성하기 위해 협동학습의 개념과 특징, 자율적 협동학습 모형의 개념, 특징과 수업절차, 그리고 기악교육의 중요성과 교육적 의의, 2015 개정 음악과 교육과정의 표현영역을 이론적 배경을 통해 알아보았다. 수업지도안은 총 5차시로, 기악앙상블을 구성하고 연습하여 완성시키는 수업 절차로 구성하였다. 각 차시의 수업에서는 전체 학습목표의 성취를 위해 차시별 학습목표가 제시되었으며, 케이건(Spencer Kagan, 1944-)이 제시한 자율적 협동학습 모형의 10단계를 적용하여 단계별로 학습하도록 구성되었다. 1차시에서는 학급주제를 선정하는 학급토론, 앙상블을 위한 모둠의 구성, 모둠의 협동기술 습득을 위한 모둠세우기 활동, 2차시는 모둠별 연주할 악곡과 악기 선택, 3차시에서는 개별 연습과 모둠 내에서의 발표, 4차시는 앙상블 합주 연습, 5차시에서는 연주발표와 평가 및 피드백의 학습 단계를 거쳐서 기악앙상블을 완성하게 된다. 이러한 수업 과정을 통해 학생들은 기악앙상블을 창의적으로 구성해 완성할 수 있으며 상호협동과 책임감의 학습이 가능하다. 이처럼 본 수업지도안 연구는 악기연주 능력만을 평가하는 일반적인 기악 학습 방법에서 벗어나 학생들의 창의적인 앙상블 구성과 상호협동능력, 책임감의 학습이 가능하다. 또한, 악기에 대한 학생들의 흥미와 적극적인 수업참여를 이끌 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 기악교육은 누구에게나 악기를 다룬다는 즐거움을 경험하게 하는 좋은 음악 표현활동으로서, 자율적인 의사결정을 통해 악곡과 악기를 선택하고, 협동능력을 학습할 수 있는 본 연구의 기악앙상블 수업 지도안이 수업에 활용되어 학생들에게 더욱 다양하고 흥미를 가질 수 있는 음악수업의 경험을 제공해주길 기대해 본다.
The purpose of this study is to develop a teaching plan of instrument ensemble class where learners can choose their notes and musical instrument applying autonomous cooperative learning (Co-op Co-op) model for the first-grade high school students. The music subject curriculum in 2015 revised curric...
The purpose of this study is to develop a teaching plan of instrument ensemble class where learners can choose their notes and musical instrument applying autonomous cooperative learning (Co-op Co-op) model for the first-grade high school students. The music subject curriculum in 2015 revised curriculum is composed of three areas such as expression, appreciation, and internalization. In this study, musical instrument classes focusing on ‘Expression’ area was composed. Instrument activities occupy a good portion of music subject. This is an activity that students can use a variety of musical instruments that they have experienced so far to express in a wide range of sounds and tones that are difficult in the vocal area. In this study, a teaching plan with the theme of small instrument ensemble to utilize these advantages of instrumental music in education. The teaching plan was constructed applying the autonomous cooperative learning model among many cooperative learning models, as mutual cooperation is very important in instrument ensemble. In the cooperative learning students in the group should work together to complete the common task of the group. Therefore, it is very effective in instrument ensemble classes where interdependence and accountability of members are required. To compose a teaching plan, the concept and characteristics of cooperative learning, the concept of autonomous cooperative learning model, characteristics and class operation procedures, the importance and educational significance of instrumental education and the expression area of music subject in the 2015 revised curriculum were reviewed. The teaching plan was composed of 5 units of classes and was organized to construct instrument ensembles, practice and complete the lesson. In each lesson the lesson-specific learning objectives were presented for the achievement of the overall learning objectives. It was composed to learn step by step applying 10 steps of autonomous cooperative learning model proposed by Kagan(Spencer Kagan, 1944-). In the first class, classroom discussion is made to select the theme, groups are composed for ensembles, and group setting is made to learn cooperative skills of the group activities. In the second class, they select the work and instrument they will play. In the third class, individual practice and presentation is made in the group. In the fourth class, they will make ensemble practices and finally in the 5thclass, the instrument ensemble is completed through presentation, evaluation and feed-back process. Through these classes, students can construct an instrument ensemble creatively and learn the mutual cooperation and nurture the sense of responsibility. In this way, the teaching plan in this study enables students to construct creative ensembles, learn mutual cooperative skills, and learn responsibility beyond the general instrument learning method where instrument playing skills and performance only can be evaluated. In addition, it is meaningful in that it can lead students' interest in instruments and active participation in class. Musical instrument education is a good music expression activity that allows anyone to experience the joy of dealing with musical instruments. It is hoped that the instrument ensemble teaching plan in this study where they can select musical work and musical instrument that they will play and learn cooperation will be used in class to provide students with more diverse and interesting music learning experiences.
The purpose of this study is to develop a teaching plan of instrument ensemble class where learners can choose their notes and musical instrument applying autonomous cooperative learning (Co-op Co-op) model for the first-grade high school students. The music subject curriculum in 2015 revised curriculum is composed of three areas such as expression, appreciation, and internalization. In this study, musical instrument classes focusing on ‘Expression’ area was composed. Instrument activities occupy a good portion of music subject. This is an activity that students can use a variety of musical instruments that they have experienced so far to express in a wide range of sounds and tones that are difficult in the vocal area. In this study, a teaching plan with the theme of small instrument ensemble to utilize these advantages of instrumental music in education. The teaching plan was constructed applying the autonomous cooperative learning model among many cooperative learning models, as mutual cooperation is very important in instrument ensemble. In the cooperative learning students in the group should work together to complete the common task of the group. Therefore, it is very effective in instrument ensemble classes where interdependence and accountability of members are required. To compose a teaching plan, the concept and characteristics of cooperative learning, the concept of autonomous cooperative learning model, characteristics and class operation procedures, the importance and educational significance of instrumental education and the expression area of music subject in the 2015 revised curriculum were reviewed. The teaching plan was composed of 5 units of classes and was organized to construct instrument ensembles, practice and complete the lesson. In each lesson the lesson-specific learning objectives were presented for the achievement of the overall learning objectives. It was composed to learn step by step applying 10 steps of autonomous cooperative learning model proposed by Kagan(Spencer Kagan, 1944-). In the first class, classroom discussion is made to select the theme, groups are composed for ensembles, and group setting is made to learn cooperative skills of the group activities. In the second class, they select the work and instrument they will play. In the third class, individual practice and presentation is made in the group. In the fourth class, they will make ensemble practices and finally in the 5thclass, the instrument ensemble is completed through presentation, evaluation and feed-back process. Through these classes, students can construct an instrument ensemble creatively and learn the mutual cooperation and nurture the sense of responsibility. In this way, the teaching plan in this study enables students to construct creative ensembles, learn mutual cooperative skills, and learn responsibility beyond the general instrument learning method where instrument playing skills and performance only can be evaluated. In addition, it is meaningful in that it can lead students' interest in instruments and active participation in class. Musical instrument education is a good music expression activity that allows anyone to experience the joy of dealing with musical instruments. It is hoped that the instrument ensemble teaching plan in this study where they can select musical work and musical instrument that they will play and learn cooperation will be used in class to provide students with more diverse and interesting music learning experiences.
주제어
#기악앙상블 고등학교 자율적 협동학습(Co-op Co-op) instrumental ensemble high school autonomous cooperative learning model(Co-op Co-op)
학위논문 정보
저자
민경한
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
장지원
발행연도
2019
총페이지
vii, 86장
키워드
기악앙상블 고등학교 자율적 협동학습(Co-op Co-op) instrumental ensemble high school autonomous cooperative learning model(Co-op Co-op)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.