직소Ⅱ모형을 활용한 감상 수업이 수업참여도에 미치는 영향 : 고등학교 1학년을 중심으로 The Effects of Music-Appreciation Class using Model of JigsawⅡ on Learning Instruction-Participation: Focused on First Grade High School Students원문보기
연구의 목적은 직소Ⅱ모형을 감상 영역에 활용한 수업을 통해 학생들의 수업참여도에 미치는 효과성을 알아보는 데 있다. 사전-사후검사 통제집단 설계에 따라 경기도 소재의 Y고등학교 1학년 학생 40명을 대상으로 연구를 진행 및 분석하였다. 연구기간은 2019년 2월 7일부터 2월 15일까지로 하였다. 본 연구의 수업도구로써 2015 개정 음악과 교육과정과 ARCS모형을 기반으로 한 수업지도안을 설계하여 활용하였다. 강의식 수업 4차시의 학습목표와 직소Ⅱ모형을 활용한 수업 4차시의 기본적인 학습목표는 동일하지만, 직소Ⅱ모형을 활용한 실험집단에는 ...
연구의 목적은 직소Ⅱ모형을 감상 영역에 활용한 수업을 통해 학생들의 수업참여도에 미치는 효과성을 알아보는 데 있다. 사전-사후검사 통제집단 설계에 따라 경기도 소재의 Y고등학교 1학년 학생 40명을 대상으로 연구를 진행 및 분석하였다. 연구기간은 2019년 2월 7일부터 2월 15일까지로 하였다. 본 연구의 수업도구로써 2015 개정 음악과 교육과정과 ARCS모형을 기반으로 한 수업지도안을 설계하여 활용하였다. 강의식 수업 4차시의 학습목표와 직소Ⅱ모형을 활용한 수업 4차시의 기본적인 학습목표는 동일하지만, 직소Ⅱ모형을 활용한 실험집단에는 협동학습 목표를 추가하였다. 연구도구로는 차민정 외(2010)가 개발한 수업 참여 측정 도구를 활용하고, 연구 대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 설문지를 사용하였다. 연구도구의 통계 처리는 SPSS Ver. 18.0 통계패키지 프로그램를 이용하여 대응표본t-test를 실시함으로써 수업참여도에 대한 사전-사후 검사를 비교하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직소Ⅱ모형을 활용한 감상 수업은 고등학생의 수업참여도에 미치는 영향이 강의식 수업보다 긍정적이라는 결론을 도출했다. 둘째, ‘수업 준비하기’, ‘수업 활동하기’, ‘의사 표현하기’, ‘수업 확장하기‘, ‘수업 열정’ 와 같은 수업참여도의 다섯가지 하위영역 모두 기존의 강의식 수업에 비교했을 때, 유의한 향상을 보였다. 따라서 직소Ⅱ모형은 수업참여의 상승요인으로 작용했다고 볼 수 있다. 이와 같이 직소Ⅱ모형을 활용한 감상 수업은 음악에 대한 학생의 관심과 흥미를 증진시킬 뿐 아니라 모둠활동을 통해 학생들에게 책무성을 부과함으로써 수업참여도의 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구는 직소Ⅱ모형을 활용한 감상수업이 고등학생의 수업참여도에 미치는 영향을 알아봄으로써 교육현장에서도 활용할 수 있는 교수·학습방법을 모색하고, 수업참여도에 미치는 긍정적 영향을 검증하는 데 그 의의가 있다.
연구의 목적은 직소Ⅱ모형을 감상 영역에 활용한 수업을 통해 학생들의 수업참여도에 미치는 효과성을 알아보는 데 있다. 사전-사후검사 통제집단 설계에 따라 경기도 소재의 Y고등학교 1학년 학생 40명을 대상으로 연구를 진행 및 분석하였다. 연구기간은 2019년 2월 7일부터 2월 15일까지로 하였다. 본 연구의 수업도구로써 2015 개정 음악과 교육과정과 ARCS모형을 기반으로 한 수업지도안을 설계하여 활용하였다. 강의식 수업 4차시의 학습목표와 직소Ⅱ모형을 활용한 수업 4차시의 기본적인 학습목표는 동일하지만, 직소Ⅱ모형을 활용한 실험집단에는 협동학습 목표를 추가하였다. 연구도구로는 차민정 외(2010)가 개발한 수업 참여 측정 도구를 활용하고, 연구 대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 설문지를 사용하였다. 연구도구의 통계 처리는 SPSS Ver. 18.0 통계패키지 프로그램를 이용하여 대응표본t-test를 실시함으로써 수업참여도에 대한 사전-사후 검사를 비교하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직소Ⅱ모형을 활용한 감상 수업은 고등학생의 수업참여도에 미치는 영향이 강의식 수업보다 긍정적이라는 결론을 도출했다. 둘째, ‘수업 준비하기’, ‘수업 활동하기’, ‘의사 표현하기’, ‘수업 확장하기‘, ‘수업 열정’ 와 같은 수업참여도의 다섯가지 하위영역 모두 기존의 강의식 수업에 비교했을 때, 유의한 향상을 보였다. 따라서 직소Ⅱ모형은 수업참여의 상승요인으로 작용했다고 볼 수 있다. 이와 같이 직소Ⅱ모형을 활용한 감상 수업은 음악에 대한 학생의 관심과 흥미를 증진시킬 뿐 아니라 모둠활동을 통해 학생들에게 책무성을 부과함으로써 수업참여도의 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구는 직소Ⅱ모형을 활용한 감상수업이 고등학생의 수업참여도에 미치는 영향을 알아봄으로써 교육현장에서도 활용할 수 있는 교수·학습방법을 모색하고, 수업참여도에 미치는 긍정적 영향을 검증하는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to identify the effects of music-appreciation class using model of Jigsaw II on learning-instruction participation. The participants of this study were forty students in the first grade of Y High School located in Gyeonggi Province and the study was conducted and analyze...
The purpose of this study is to identify the effects of music-appreciation class using model of Jigsaw II on learning-instruction participation. The participants of this study were forty students in the first grade of Y High School located in Gyeonggi Province and the study was conducted and analyzed based on pretest-posttest control group design. The study was carried out from 7 February 2019 to 15 February the same year. For the pretest-posttest control group design, homogeneity was secured by random assignment to experiment group and control group. And homogeneity was identified again by class participation pretest. Also, four classes applying the Jigsaw II Model were conducted for the experiment group, four lecture-style classes were conducted for the control group, and then post test was conducted. For the study, class instruction plan was planned based on ARCS Model and the class participation measurement tool developed by Cha et al(2010). In addition, written survey was carried out to define general characteristics of the study paicipants and their perceptions about music class. When it came to statistical processing of the study tools, pretest-posttest results were compared regarding learning-instruction participation by conducting response sampling t-test after using the SPSS Ver. 19.0 Statistical Package Program. The findings of this study were as follow. First, the conclusion that experiment group are more posit improved than control group when it comes to class participation of high school students. Second, when comparing all five subordinate domains of class participation -'class preparation', 'class activity', 'expressing opinions', 'class expansion', and 'enthusiasm in class',- there was significant improvement. As demonstrated previously, music appreciation classes applying the Jigsaw II Model not only improved students' interest toward music but also had positive influence on class participation improvement by imposing responsibility on students through group activities. Therefore, this study is meaningful in the sense that it explored teaching and learning methods of the Jigsaw II Model which can be used at schools by looking into the effects of music appreciation classes applying the model and that it demonstrated the positive effects of the model on class participation.
The purpose of this study is to identify the effects of music-appreciation class using model of Jigsaw II on learning-instruction participation. The participants of this study were forty students in the first grade of Y High School located in Gyeonggi Province and the study was conducted and analyzed based on pretest-posttest control group design. The study was carried out from 7 February 2019 to 15 February the same year. For the pretest-posttest control group design, homogeneity was secured by random assignment to experiment group and control group. And homogeneity was identified again by class participation pretest. Also, four classes applying the Jigsaw II Model were conducted for the experiment group, four lecture-style classes were conducted for the control group, and then post test was conducted. For the study, class instruction plan was planned based on ARCS Model and the class participation measurement tool developed by Cha et al(2010). In addition, written survey was carried out to define general characteristics of the study paicipants and their perceptions about music class. When it came to statistical processing of the study tools, pretest-posttest results were compared regarding learning-instruction participation by conducting response sampling t-test after using the SPSS Ver. 19.0 Statistical Package Program. The findings of this study were as follow. First, the conclusion that experiment group are more posit improved than control group when it comes to class participation of high school students. Second, when comparing all five subordinate domains of class participation -'class preparation', 'class activity', 'expressing opinions', 'class expansion', and 'enthusiasm in class',- there was significant improvement. As demonstrated previously, music appreciation classes applying the Jigsaw II Model not only improved students' interest toward music but also had positive influence on class participation improvement by imposing responsibility on students through group activities. Therefore, this study is meaningful in the sense that it explored teaching and learning methods of the Jigsaw II Model which can be used at schools by looking into the effects of music appreciation classes applying the model and that it demonstrated the positive effects of the model on class participation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.