상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술과 대인관계에 미치는 효과 The Effects of Interaction-Centered Group Art Therapy on the Social Skills and Personal Relationship of Mentally Disabled원문보기
본 연구에서는 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술과 대인관계에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 S시에 소재한 사회복귀시설을 이용하는 정신장애 3급으로 실험집단 12명과 통제집단 12명을 무선 배치하였다. 연구기간은 2014년 9월부터 12월까지 주 1회 60분씩 사전·사후 검사를 제외한 총 12회기를 진행하였다. 측정도구로는 사회적 기술의 변화를 알아보기 위해 사회적 기술 척도와 사회생활기술 척도, 대인관계의 변화를 알아보기 위해 대인관계변화 척도와 대인관계기능 척도를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 사회적 기술 척도에서는 하위 영역 가운데 협동과 자기주장은 유의미한 효과가 있었고, 자아통제는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 관찰자 평정척도인 사회생활기술 척도에서는 유의미한 효과가 있었다. 둘째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 대인관계에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 대인관계변화 척도에서는 하위 영역 가운데 만족감, 신뢰감, ...
본 연구에서는 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술과 대인관계에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 S시에 소재한 사회복귀시설을 이용하는 정신장애 3급으로 실험집단 12명과 통제집단 12명을 무선 배치하였다. 연구기간은 2014년 9월부터 12월까지 주 1회 60분씩 사전·사후 검사를 제외한 총 12회기를 진행하였다. 측정도구로는 사회적 기술의 변화를 알아보기 위해 사회적 기술 척도와 사회생활기술 척도, 대인관계의 변화를 알아보기 위해 대인관계변화 척도와 대인관계기능 척도를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 사회적 기술 척도에서는 하위 영역 가운데 협동과 자기주장은 유의미한 효과가 있었고, 자아통제는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 관찰자 평정척도인 사회생활기술 척도에서는 유의미한 효과가 있었다. 둘째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 대인관계에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 대인관계변화 척도에서는 하위 영역 가운데 만족감, 신뢰감, 개방성은 유의미한 효과가 있었고, 의사소통, 친근감, 민감성, 이해성은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 관찰자 평정척도인 대인관계기능 척도에서는 유의미한 효과가 있었다. 따라서 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 상호작용을 증진시켜 부족한 사회적 기술과 대인관계를 높일 수 있었다고 본다. 본 연구는 사회적으로 어려움을 겪는 정신장애인의 정신건강 증진을 위한 재활 프로그램의 하나로 활용되기를 기대해 본다.
본 연구에서는 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술과 대인관계에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 S시에 소재한 사회복귀시설을 이용하는 정신장애 3급으로 실험집단 12명과 통제집단 12명을 무선 배치하였다. 연구기간은 2014년 9월부터 12월까지 주 1회 60분씩 사전·사후 검사를 제외한 총 12회기를 진행하였다. 측정도구로는 사회적 기술의 변화를 알아보기 위해 사회적 기술 척도와 사회생활기술 척도, 대인관계의 변화를 알아보기 위해 대인관계변화 척도와 대인관계기능 척도를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 사회적 기술에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 사회적 기술 척도에서는 하위 영역 가운데 협동과 자기주장은 유의미한 효과가 있었고, 자아통제는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 관찰자 평정척도인 사회생활기술 척도에서는 유의미한 효과가 있었다. 둘째, 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 대인관계에 긍정적인 효과가 있었다. 자가 평정척도인 대인관계변화 척도에서는 하위 영역 가운데 만족감, 신뢰감, 개방성은 유의미한 효과가 있었고, 의사소통, 친근감, 민감성, 이해성은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 관찰자 평정척도인 대인관계기능 척도에서는 유의미한 효과가 있었다. 따라서 상호작용중심 집단미술치료가 정신장애인의 상호작용을 증진시켜 부족한 사회적 기술과 대인관계를 높일 수 있었다고 본다. 본 연구는 사회적으로 어려움을 겪는 정신장애인의 정신건강 증진을 위한 재활 프로그램의 하나로 활용되기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to find what kind of effects interaction-Centered group art therapy has on the social skills and personal relationship of the mentally disabled. The subjects of the study were disability class 3 patients who are members of a community psychiatric rehabilitation center lo...
The purpose of this study is to find what kind of effects interaction-Centered group art therapy has on the social skills and personal relationship of the mentally disabled. The subjects of the study were disability class 3 patients who are members of a community psychiatric rehabilitation center located in City 'S', where people who are capable of communicating were gathered and divided randomly into an experimental group of 12 people and a control group of 12 people. The study period was from September 2014 to December 2014 and there were a total of 12 sessions, which consisted of a 60 minute session per week, excluding the pre and post tests. In terms of evaluation, Social Skills Scale and Social Life Scale were used to measure the subjects' social skills, and Relationship Change Scale (RCS) and Relationship Function Scale were used to measure the change in their personal relationship. The results of this study can be summarized as the following. First, there was a positive effect on the social skills of the experimental group. Among the subdomain of the Social Skill Scale, there were significant changes in the area of cooperation and assertiveness, but there weren't any statistically significant changes in ego control. However, there was a statistically significant change in terms of Social Life Scale. Second, there was a positive effect on the personal relationship of the experimental group. Among the subdomain of the Relationship Change Scale, there were significant changes in the area of satisfaction, trust and openness, but there weren't any statistically significant changes in communication, intimacy, sensitivity, and understandability. However, there was a statistically significant change in terms of Relationship Function Scale. This study can be used to increase the social skills and personal relationship of the mentally disabled through the interaction programs that target the mentally disabled who lack social skills. Therefore, we hope this study can be utilized as a mental health improvement program for the mentally disabled.
The purpose of this study is to find what kind of effects interaction-Centered group art therapy has on the social skills and personal relationship of the mentally disabled. The subjects of the study were disability class 3 patients who are members of a community psychiatric rehabilitation center located in City 'S', where people who are capable of communicating were gathered and divided randomly into an experimental group of 12 people and a control group of 12 people. The study period was from September 2014 to December 2014 and there were a total of 12 sessions, which consisted of a 60 minute session per week, excluding the pre and post tests. In terms of evaluation, Social Skills Scale and Social Life Scale were used to measure the subjects' social skills, and Relationship Change Scale (RCS) and Relationship Function Scale were used to measure the change in their personal relationship. The results of this study can be summarized as the following. First, there was a positive effect on the social skills of the experimental group. Among the subdomain of the Social Skill Scale, there were significant changes in the area of cooperation and assertiveness, but there weren't any statistically significant changes in ego control. However, there was a statistically significant change in terms of Social Life Scale. Second, there was a positive effect on the personal relationship of the experimental group. Among the subdomain of the Relationship Change Scale, there were significant changes in the area of satisfaction, trust and openness, but there weren't any statistically significant changes in communication, intimacy, sensitivity, and understandability. However, there was a statistically significant change in terms of Relationship Function Scale. This study can be used to increase the social skills and personal relationship of the mentally disabled through the interaction programs that target the mentally disabled who lack social skills. Therefore, we hope this study can be utilized as a mental health improvement program for the mentally disabled.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.