아동의 정서적 지적발달은 끊임없는 환경과의 접촉 속에서 일어난다고 할 수 있는데, 환경에는 여러 요소가 있지만 아동들의 접하게 되는 모든 사물이 색채를 내포하고 있기 때문에 색채가 갖는 영역은 상당히 큰 부분을 차지하고 있다. 최근 교육의 동향은 과학과 기술의 발달과 함께 전파매체의 발달은 과거보다 더 다양한 색채와 접할 수 있는 생활 여건을 조성하였으며 현대의 생활은 그 자체가 곧 색채라고 해도 과언이 아닐 정도로 색채는 우리 생활의 일부분이 되었다. 특히 산업의 발달과 함께 색채학의 영역은 다른 분야와는 달리 생리, 심리, 물리, 화학 등의 복잡한 측면을 가지고 있기 때문에 아동의 지적, 정서적, 신체적 성숙과 발달과정을 토대로 잠재적 수준까지 성취하도록 하는 체계적인 교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 색은 인간의 시각이 60%이상 의존하는 매우 중요한 요소이며, 색채는 아동이 그린 어떠한 단순한 형태보다도 그들의 정서 상태를 이해하고 자아표현의 중요한 수단으로, 색채를 선택하는 아동의 내면을 이해하는데 도움을 준다. 이와 같이 색채는 아동에게 있어서 매우 중요한 역할을 하고 있으며, 더 나아가 본 연구는 이에 대한 사회전반적인 인식을 고취시키고 그 밑거름이 되고자 한다. 조사는 대도시인 G시의 초등학교 2곳, 중소도시인 전남의 N시 2곳으로 초등학교 4교 아동 407명을 대상으로 2월에 실시하였으며 색채선호와 ...
아동의 정서적 지적발달은 끊임없는 환경과의 접촉 속에서 일어난다고 할 수 있는데, 환경에는 여러 요소가 있지만 아동들의 접하게 되는 모든 사물이 색채를 내포하고 있기 때문에 색채가 갖는 영역은 상당히 큰 부분을 차지하고 있다. 최근 교육의 동향은 과학과 기술의 발달과 함께 전파매체의 발달은 과거보다 더 다양한 색채와 접할 수 있는 생활 여건을 조성하였으며 현대의 생활은 그 자체가 곧 색채라고 해도 과언이 아닐 정도로 색채는 우리 생활의 일부분이 되었다. 특히 산업의 발달과 함께 색채학의 영역은 다른 분야와는 달리 생리, 심리, 물리, 화학 등의 복잡한 측면을 가지고 있기 때문에 아동의 지적, 정서적, 신체적 성숙과 발달과정을 토대로 잠재적 수준까지 성취하도록 하는 체계적인 교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 색은 인간의 시각이 60%이상 의존하는 매우 중요한 요소이며, 색채는 아동이 그린 어떠한 단순한 형태보다도 그들의 정서 상태를 이해하고 자아표현의 중요한 수단으로, 색채를 선택하는 아동의 내면을 이해하는데 도움을 준다. 이와 같이 색채는 아동에게 있어서 매우 중요한 역할을 하고 있으며, 더 나아가 본 연구는 이에 대한 사회전반적인 인식을 고취시키고 그 밑거름이 되고자 한다. 조사는 대도시인 G시의 초등학교 2곳, 중소도시인 전남의 N시 2곳으로 초등학교 4교 아동 407명을 대상으로 2월에 실시하였으며 색채선호와 정서지능 및 사회성 설문 응답이 충실한 남자 아동 202명, 여자 아동 198명, 총 400명의 자료가 분석에 사용되었다. 조사도구는 색채선호조사 Howard 와 Dorthy Sun(2003)이 CRR(Color Reflection Reading)의 8가지 색채 -빨강, 주황, 노랑, 초록, 청록, 파랑, 보라, 마제타-를 사용하였다. 아동의 정서지능검사도구로는 문용린(1997) 초고용(초등학교 3학년~ 6학년)으로 -정서인식 능력, 정서표현 능력, 감정이입 능력, 정서조절 능력, 정서활용 능력-의 다섯 가지 하위요인으로 구성되었으며, 사회성 검사는 임귀성(1999)-신뢰성, 지도성, 근면성,안정성, 사교성, 준법성-을 사용하였다. 연구대상의 일반적인 특성을 아라보기 위해 빈도와 백분율을 사용하였고, 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's a 값을 산출하였으며, 자료는 빈도와 백분율, One-Wey ANOVA를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 색채 선호의 일반적인 경향은 파랑을 가장 선호하였으며 두번째는 노랑이 파랑과 비슷하게 높은 색채 선호를 보였다. 세 번째 색채 선호는 빨강이었으며, 초록, 청록, 주황, 마젠타 순의 결과를 보였고, 보라의 색채 선호는 가장 낮게 나타났다. 둘째, 아동의 일반적 특성에 따른 색채 선호는 아동의 성별과 유의한 차이가 나타났다. 아동의 성별 색채 선호는 남자 아동이 파랑을 가장 선호하였고 두 번째는 빨강의 색채 선호를 나타냈으며 마젠타의 색채선호가 가장 낮았다. 여자 아동은 노랑을 가장 선호하였고 두 번째는 빨강의 색채 선호를 하였으며 보라의색채 선호가 가장 낮았다. 셋째, 아동의 색채 선호에 따른 정서지능은 남자 아동에게 결과가 유의하게 나타났다. 주황 색채를 선호하는 남자 아동이 높은 정서지능을 나타났으며 마젠타 색채 선호 남자 아동은 가장 낮은 정서 지능을 나타냈다. 또한 정서지능 하위요인인 정서인식 영역에서 보면 빨강의 색채를 선호하는 아동이 정서인식이 높았다. 여자 아동에게는 색채 선호에 따른 정서지능은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째. 아동의 색채선호에 따른 사회성은 남자 아동, 여자 아동에게 유의한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 사회성의 하위영역인-신뢰성, 지도성, 근면성, 안정성, 사교성, 준법성-등 노랑과 초록의 색채선호가 높은 아동이 신뢰성 점수가 높은 반면 파랑의 색채선호가 가장 낮게 나타났다.
아동의 정서적 지적발달은 끊임없는 환경과의 접촉 속에서 일어난다고 할 수 있는데, 환경에는 여러 요소가 있지만 아동들의 접하게 되는 모든 사물이 색채를 내포하고 있기 때문에 색채가 갖는 영역은 상당히 큰 부분을 차지하고 있다. 최근 교육의 동향은 과학과 기술의 발달과 함께 전파매체의 발달은 과거보다 더 다양한 색채와 접할 수 있는 생활 여건을 조성하였으며 현대의 생활은 그 자체가 곧 색채라고 해도 과언이 아닐 정도로 색채는 우리 생활의 일부분이 되었다. 특히 산업의 발달과 함께 색채학의 영역은 다른 분야와는 달리 생리, 심리, 물리, 화학 등의 복잡한 측면을 가지고 있기 때문에 아동의 지적, 정서적, 신체적 성숙과 발달과정을 토대로 잠재적 수준까지 성취하도록 하는 체계적인 교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 색은 인간의 시각이 60%이상 의존하는 매우 중요한 요소이며, 색채는 아동이 그린 어떠한 단순한 형태보다도 그들의 정서 상태를 이해하고 자아표현의 중요한 수단으로, 색채를 선택하는 아동의 내면을 이해하는데 도움을 준다. 이와 같이 색채는 아동에게 있어서 매우 중요한 역할을 하고 있으며, 더 나아가 본 연구는 이에 대한 사회전반적인 인식을 고취시키고 그 밑거름이 되고자 한다. 조사는 대도시인 G시의 초등학교 2곳, 중소도시인 전남의 N시 2곳으로 초등학교 4교 아동 407명을 대상으로 2월에 실시하였으며 색채선호와 정서지능 및 사회성 설문 응답이 충실한 남자 아동 202명, 여자 아동 198명, 총 400명의 자료가 분석에 사용되었다. 조사도구는 색채선호조사 Howard 와 Dorthy Sun(2003)이 CRR(Color Reflection Reading)의 8가지 색채 -빨강, 주황, 노랑, 초록, 청록, 파랑, 보라, 마제타-를 사용하였다. 아동의 정서지능검사도구로는 문용린(1997) 초고용(초등학교 3학년~ 6학년)으로 -정서인식 능력, 정서표현 능력, 감정이입 능력, 정서조절 능력, 정서활용 능력-의 다섯 가지 하위요인으로 구성되었으며, 사회성 검사는 임귀성(1999)-신뢰성, 지도성, 근면성,안정성, 사교성, 준법성-을 사용하였다. 연구대상의 일반적인 특성을 아라보기 위해 빈도와 백분율을 사용하였고, 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's a 값을 산출하였으며, 자료는 빈도와 백분율, One-Wey ANOVA를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 색채 선호의 일반적인 경향은 파랑을 가장 선호하였으며 두번째는 노랑이 파랑과 비슷하게 높은 색채 선호를 보였다. 세 번째 색채 선호는 빨강이었으며, 초록, 청록, 주황, 마젠타 순의 결과를 보였고, 보라의 색채 선호는 가장 낮게 나타났다. 둘째, 아동의 일반적 특성에 따른 색채 선호는 아동의 성별과 유의한 차이가 나타났다. 아동의 성별 색채 선호는 남자 아동이 파랑을 가장 선호하였고 두 번째는 빨강의 색채 선호를 나타냈으며 마젠타의 색채선호가 가장 낮았다. 여자 아동은 노랑을 가장 선호하였고 두 번째는 빨강의 색채 선호를 하였으며 보라의색채 선호가 가장 낮았다. 셋째, 아동의 색채 선호에 따른 정서지능은 남자 아동에게 결과가 유의하게 나타났다. 주황 색채를 선호하는 남자 아동이 높은 정서지능을 나타났으며 마젠타 색채 선호 남자 아동은 가장 낮은 정서 지능을 나타냈다. 또한 정서지능 하위요인인 정서인식 영역에서 보면 빨강의 색채를 선호하는 아동이 정서인식이 높았다. 여자 아동에게는 색채 선호에 따른 정서지능은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째. 아동의 색채선호에 따른 사회성은 남자 아동, 여자 아동에게 유의한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 사회성의 하위영역인-신뢰성, 지도성, 근면성, 안정성, 사교성, 준법성-등 노랑과 초록의 색채선호가 높은 아동이 신뢰성 점수가 높은 반면 파랑의 색채선호가 가장 낮게 나타났다.
Children's emotional intelligence development can be said to occur in the constant contact with the environment, there are various factors in the environment, however all objects that the children meet connote color, accordingly, the scope of color takes a great part. Recent trend of education has f...
Children's emotional intelligence development can be said to occur in the constant contact with the environment, there are various factors in the environment, however all objects that the children meet connote color, accordingly, the scope of color takes a great part. Recent trend of education has formed a living condition that can meet more diversified color compared to the past with the development of broadcast media along with development of science and technology, also, color has become a part of our life, it is not too much to say that current life is the color itself. Particularly, along with the development of industry, the area of chromatics has complex aspects such as physiology, psychology, physics, and chemistry, etc., differently from other areas, necessity in systematic education to achieve up to latent level is even more required based on children's intellectual, emotional, and physical maturity and development process. Color is a very important factor that human vision depends over 60%, which is an important means to understand their emotional state and express self than any other simple shape that children draw, that helps children's inner side who select color. This way, color takes a very important role for children, furthermore, this research intended to enhance the overall social recognition on this and become the foundation thereof. The survey was conducted in February, targeting 407 children from 4 elementary schools, i.e. 2 elementary schools in G city, a large city, and 2 elementary schools in N city of Jeonnam, medium-sized city, data of total 400 children, i.e. 202 boys and 198 girls was utilized for analysis, who faithfully responded to color preference, emotional intelligence, and sociality questionnaires. As the research tools, color preference research and 8 colors of Howard and Dorothy Sun(2003)'s CRR(Color Reflection Reading)- red, orange, yellow, green, blue-green, blue, violet, and magenta- were utilized. Children's emotional intelligence inspection tool was Moon, yongrin(1997) elementary upper grades use(elementary 3rd~6th grades) - composed of five sub factors - emotional recognition ability, emotional expression ability, empathy ability, emotional control ability, emotion utilization ability - and sociality inspection was conducted by utilizing Yim, gwiseong(1999) - reliability, leadership, diligence, stability, sociability, compliance. In order to investigate general characteristics of research object, this research utilized frequency and percentage, and in order to investigate reliability of measuring tool, calculated Cronbach‘s α value, and data was analyzed using frequency, percentage, and One-Way ANOVA. Research result is as follows. First, general tendency of children's color preference appeared highest in blue, second preferred color was yellow, which was similar to blue. Third preferred color was red, and appeared in order of green, blue-green, orange, and magenta, however violet displayed the lowest color preference. Second, color preference according to children's general characteristic showed meaningful in the gender of children. In respect of children's color preference, boys preferred blue the most, second preferred color was red, and magenta appeared the lowest preference. Girls preferred yellow the most, second preferred color was red, while violet appeared the lowest preference. Third, emotional intelligence along with children's color preference displayed significant result in boys. Boys who preferred orange showed high emotional intelligence, however boys who preferred magenta displayed lowest emotional intelligence. Also, considering emotional recognition area, sub factor of emotional intelligence, children who preferred red displayed high emotional recognition. Girls did not display meaningful difference in emotional intelligence along with color preference. Fourth, sociality along with children's color preference did not display meaningful difference both in boys and girls. However, among the subordinate scope of sociality – reliability, leadership, diligence, stability, sociability, compliance - children with high color preference in yellow and green displayed high reliability score, however color preference appeared the lowest in blue.
Children's emotional intelligence development can be said to occur in the constant contact with the environment, there are various factors in the environment, however all objects that the children meet connote color, accordingly, the scope of color takes a great part. Recent trend of education has formed a living condition that can meet more diversified color compared to the past with the development of broadcast media along with development of science and technology, also, color has become a part of our life, it is not too much to say that current life is the color itself. Particularly, along with the development of industry, the area of chromatics has complex aspects such as physiology, psychology, physics, and chemistry, etc., differently from other areas, necessity in systematic education to achieve up to latent level is even more required based on children's intellectual, emotional, and physical maturity and development process. Color is a very important factor that human vision depends over 60%, which is an important means to understand their emotional state and express self than any other simple shape that children draw, that helps children's inner side who select color. This way, color takes a very important role for children, furthermore, this research intended to enhance the overall social recognition on this and become the foundation thereof. The survey was conducted in February, targeting 407 children from 4 elementary schools, i.e. 2 elementary schools in G city, a large city, and 2 elementary schools in N city of Jeonnam, medium-sized city, data of total 400 children, i.e. 202 boys and 198 girls was utilized for analysis, who faithfully responded to color preference, emotional intelligence, and sociality questionnaires. As the research tools, color preference research and 8 colors of Howard and Dorothy Sun(2003)'s CRR(Color Reflection Reading)- red, orange, yellow, green, blue-green, blue, violet, and magenta- were utilized. Children's emotional intelligence inspection tool was Moon, yongrin(1997) elementary upper grades use(elementary 3rd~6th grades) - composed of five sub factors - emotional recognition ability, emotional expression ability, empathy ability, emotional control ability, emotion utilization ability - and sociality inspection was conducted by utilizing Yim, gwiseong(1999) - reliability, leadership, diligence, stability, sociability, compliance. In order to investigate general characteristics of research object, this research utilized frequency and percentage, and in order to investigate reliability of measuring tool, calculated Cronbach‘s α value, and data was analyzed using frequency, percentage, and One-Way ANOVA. Research result is as follows. First, general tendency of children's color preference appeared highest in blue, second preferred color was yellow, which was similar to blue. Third preferred color was red, and appeared in order of green, blue-green, orange, and magenta, however violet displayed the lowest color preference. Second, color preference according to children's general characteristic showed meaningful in the gender of children. In respect of children's color preference, boys preferred blue the most, second preferred color was red, and magenta appeared the lowest preference. Girls preferred yellow the most, second preferred color was red, while violet appeared the lowest preference. Third, emotional intelligence along with children's color preference displayed significant result in boys. Boys who preferred orange showed high emotional intelligence, however boys who preferred magenta displayed lowest emotional intelligence. Also, considering emotional recognition area, sub factor of emotional intelligence, children who preferred red displayed high emotional recognition. Girls did not display meaningful difference in emotional intelligence along with color preference. Fourth, sociality along with children's color preference did not display meaningful difference both in boys and girls. However, among the subordinate scope of sociality – reliability, leadership, diligence, stability, sociability, compliance - children with high color preference in yellow and green displayed high reliability score, however color preference appeared the lowest in blue.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.