본 연구는 정서적 학대 경험과 우울증상의 관계에서 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 302명(남 108명, 여 194명)을 대상으로 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에 대한 척도를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에...
본 연구는 정서적 학대 경험과 우울증상의 관계에서 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 302명(남 108명, 여 194명)을 대상으로 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에 대한 척도를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에 따른 남·여에 대한 성차는 나타나지 않았다. 둘째, 정서적 학대 경험이 많을수록 우울증상을 높게 보고하였다. 셋째, 정서적 학대 경험이 많을수록 자기자비 수준이 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 자기자비 수준이 낮을수록 우울증상이 높게 드러났다. 다섯째, 정서적 학대 경험은 낮은 자기자비를 매개로 우울증상을 예측하였다. 본 연구 결과는 비교적 적응적인 삶을 살아가는 대학생 집단에서 우울증상의 발현에 과거 정서적 학대 경험과 자기자비가 중요한 역할을 하고 있음을 의미한다. 이러한 결과를 토대로 상담 및 임상적 개입장면에서 정서적 학대 경험으로 인해 우울증상이 발현된 개인들에게 자기자비와 관련된 개입이 효과적일 수 있음을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 논의하였다. 주요어: 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상
본 연구는 정서적 학대 경험과 우울증상의 관계에서 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 302명(남 108명, 여 194명)을 대상으로 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에 대한 척도를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상에 따른 남·여에 대한 성차는 나타나지 않았다. 둘째, 정서적 학대 경험이 많을수록 우울증상을 높게 보고하였다. 셋째, 정서적 학대 경험이 많을수록 자기자비 수준이 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 자기자비 수준이 낮을수록 우울증상이 높게 드러났다. 다섯째, 정서적 학대 경험은 낮은 자기자비를 매개로 우울증상을 예측하였다. 본 연구 결과는 비교적 적응적인 삶을 살아가는 대학생 집단에서 우울증상의 발현에 과거 정서적 학대 경험과 자기자비가 중요한 역할을 하고 있음을 의미한다. 이러한 결과를 토대로 상담 및 임상적 개입장면에서 정서적 학대 경험으로 인해 우울증상이 발현된 개인들에게 자기자비와 관련된 개입이 효과적일 수 있음을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 논의하였다. 주요어: 정서적 학대 경험, 자기자비, 우울증상
(Abstract) The purpose of this study was to examine mediating effect of self-compassion on the relationship between emotional abuse experience and depressive symptoms. Subjects were 302 university students(male 108, female 194) located in Daegu and Gyeongbuk province of South Korea. The Subjects wer...
(Abstract) The purpose of this study was to examine mediating effect of self-compassion on the relationship between emotional abuse experience and depressive symptoms. Subjects were 302 university students(male 108, female 194) located in Daegu and Gyeongbuk province of South Korea. The Subjects were asked to complete the questionnaires composed with Emotional Abuse Scale of Trauma Antecedents Questionnaire(TAQ), Self-Compassion Scale(SCS), and Center for Episode miologic Studies Depression Scale(CES-D). The main results are as follows. First, a gender difference depending on emotional abuse experience, self-compassion, and depressive symptoms was not observed. Second, students who have emotional abuse experience reported higher depressive symptoms. Third, the more emotional abuse experience, the lower the levels of self-compassion. Fourth, students who showed lower levels of self-compassion had higher depressive symptoms. Fifth, low self-compassion mediated between emotional abuse experience and depressive symptoms. Through the finding of this study, it implicates that past emotional abuse experience and self-compassion play important roles in appearing depressive symptoms among the university students who is relatively adaptive. This result suggests that the intervention related with self-compassion would be effective for the individuals who suffer from depressive symptoms caused by emotional abuse experience, in the fields of counselling and clinical intervention. Finally, the implications for further research and limitations of this study were discussed. Key words: emotional abuse experience, self-compassion, depressive symptoms
(Abstract) The purpose of this study was to examine mediating effect of self-compassion on the relationship between emotional abuse experience and depressive symptoms. Subjects were 302 university students(male 108, female 194) located in Daegu and Gyeongbuk province of South Korea. The Subjects were asked to complete the questionnaires composed with Emotional Abuse Scale of Trauma Antecedents Questionnaire(TAQ), Self-Compassion Scale(SCS), and Center for Episode miologic Studies Depression Scale(CES-D). The main results are as follows. First, a gender difference depending on emotional abuse experience, self-compassion, and depressive symptoms was not observed. Second, students who have emotional abuse experience reported higher depressive symptoms. Third, the more emotional abuse experience, the lower the levels of self-compassion. Fourth, students who showed lower levels of self-compassion had higher depressive symptoms. Fifth, low self-compassion mediated between emotional abuse experience and depressive symptoms. Through the finding of this study, it implicates that past emotional abuse experience and self-compassion play important roles in appearing depressive symptoms among the university students who is relatively adaptive. This result suggests that the intervention related with self-compassion would be effective for the individuals who suffer from depressive symptoms caused by emotional abuse experience, in the fields of counselling and clinical intervention. Finally, the implications for further research and limitations of this study were discussed. Key words: emotional abuse experience, self-compassion, depressive symptoms
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