본 연구는 학령기 말더듬 아동을 대상으로 집단 인지행동놀이치료를 실시하여 부정적 자기지각에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 학령기 말더듬 아동 중 초등학교 3학년이며, 파라다이스 유창성 검사Ⅱ를 실시하여 말더듬 중증도 ‘중...
본 연구는 학령기 말더듬 아동을 대상으로 집단 인지행동놀이치료를 실시하여 부정적 자기지각에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 학령기 말더듬 아동 중 초등학교 3학년이며, 파라다이스 유창성 검사Ⅱ를 실시하여 말더듬 중증도 ‘중간’을 보이고, 이로 인해 1년 이상 개별 치료가 진행되어 사전 검사 시에는 말더듬 중증도 ‘약함’을 보이고, 자기지각 측정도구로 선별한 4명의 아동으로 구성하였다. 연구문제는 첫째, ‘집단 인지행동 놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 부정적 자기지각에 영향을 미치는가’, 둘째, ‘집단 인지행동놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 회기 내에서 보이는 자기지각에 영향을 미치는가’이다. 프로그램은 부정적 자기지각으로 인한 비합리적 사고의 중재를 중점으로 하여 인지 왜곡의 확인, 부정적인 사고의 수정, 합리적 사고의 대체 및 내면화를 목표로 실시하였다. 프로그램 진행은 한 회기 60분, 주 2회, 총 12회기로 실시하였다. 학령기 말더듬 아동의 자기지각 변화는 사전·사후·추후의 자기지각 척도 검사에서 측정된 점수로 비교하였으며, 매 회기 회기평가서와 행동관찰을 통해 아동의 지각 변화를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 집단 인지행동 놀이치료 프로그램을 통해 학령기 말더듬 아동의 사전·사후·추후의 자기지각 점수를 비교한 결과 부정적 자기지각이 감소하였으며, 자기보고 질문지를 통한 결과 긍정적 자기지각이 향상되었다. 따라서 본 연구는 소수사례 연구로서 일반화하는데 제한점은 있으나, 집단 인지행동 놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 부정적 자기지각을 긍정적 자기지각으로 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 학령기 말더듬 아동을 대상으로 집단 인지행동 놀이치료를 실시하여 부정적 자기지각에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 학령기 말더듬 아동 중 초등학교 3학년이며, 파라다이스 유창성 검사Ⅱ를 실시하여 말더듬 중증도 ‘중간’을 보이고, 이로 인해 1년 이상 개별 치료가 진행되어 사전 검사 시에는 말더듬 중증도 ‘약함’을 보이고, 자기지각 측정도구로 선별한 4명의 아동으로 구성하였다. 연구문제는 첫째, ‘집단 인지행동 놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 부정적 자기지각에 영향을 미치는가’, 둘째, ‘집단 인지행동놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 회기 내에서 보이는 자기지각에 영향을 미치는가’이다. 프로그램은 부정적 자기지각으로 인한 비합리적 사고의 중재를 중점으로 하여 인지 왜곡의 확인, 부정적인 사고의 수정, 합리적 사고의 대체 및 내면화를 목표로 실시하였다. 프로그램 진행은 한 회기 60분, 주 2회, 총 12회기로 실시하였다. 학령기 말더듬 아동의 자기지각 변화는 사전·사후·추후의 자기지각 척도 검사에서 측정된 점수로 비교하였으며, 매 회기 회기평가서와 행동관찰을 통해 아동의 지각 변화를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 집단 인지행동 놀이치료 프로그램을 통해 학령기 말더듬 아동의 사전·사후·추후의 자기지각 점수를 비교한 결과 부정적 자기지각이 감소하였으며, 자기보고 질문지를 통한 결과 긍정적 자기지각이 향상되었다. 따라서 본 연구는 소수사례 연구로서 일반화하는데 제한점은 있으나, 집단 인지행동 놀이치료가 학령기 말더듬 아동의 부정적 자기지각을 긍정적 자기지각으로 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to investigate the effects of conducting cognitive behavioral group play therapy on negative self-perception of school-age children with stuttering. The subjects were 4 students who were third grade in elementary school in Daegu city and showed stuttering severity indic...
The purpose of this study was to investigate the effects of conducting cognitive behavioral group play therapy on negative self-perception of school-age children with stuttering. The subjects were 4 students who were third grade in elementary school in Daegu city and showed stuttering severity indicator of ‘medium’ in Paradise-Fluency Assessment II, that received individual treatment of more than one year due to stuttering. But they were showed stuttering severity of ‘low’ in pre-test and selected for Self-Perception Scale. The research issues were 1) ‘does cognitive behavioral group play therapy have an effect on negative self-perception of school-age children with stuttering’ and 2) ‘does cognitive behavioral group play therapy have an effect on self-perception of school-age children with stuttering in the sessions.’ This program was conducted with confirmation of cognitive distortion, modification of negative self-perception, and substitution and internalization of rationalization due to intervention of negative self-perception. In intervention session, program was carried out 60 minutes twice a week, and conducted in a total of 12 sessions. Pre-post test and post-follow up test of each session for Self-Perception Scale score were compared and analyzed The results of the study were as follows. the cognitive behavioral group play therapy program was confirmed that negative self-perception decreased and positive self-perception increased in school-age children with stuttering.
The purpose of this study was to investigate the effects of conducting cognitive behavioral group play therapy on negative self-perception of school-age children with stuttering. The subjects were 4 students who were third grade in elementary school in Daegu city and showed stuttering severity indicator of ‘medium’ in Paradise-Fluency Assessment II, that received individual treatment of more than one year due to stuttering. But they were showed stuttering severity of ‘low’ in pre-test and selected for Self-Perception Scale. The research issues were 1) ‘does cognitive behavioral group play therapy have an effect on negative self-perception of school-age children with stuttering’ and 2) ‘does cognitive behavioral group play therapy have an effect on self-perception of school-age children with stuttering in the sessions.’ This program was conducted with confirmation of cognitive distortion, modification of negative self-perception, and substitution and internalization of rationalization due to intervention of negative self-perception. In intervention session, program was carried out 60 minutes twice a week, and conducted in a total of 12 sessions. Pre-post test and post-follow up test of each session for Self-Perception Scale score were compared and analyzed The results of the study were as follows. the cognitive behavioral group play therapy program was confirmed that negative self-perception decreased and positive self-perception increased in school-age children with stuttering.
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