초등돌봄교실은 사회적인 관심과 요구에 의해 양적 측면에서는 많은 발전을 이루어왔지만 질적인 면에서 여러 문제들에 직면하고 있다. 이러한 문제들은 초등돌봄교실의 운영전반을 체계적으로 분석하고 바람직한 지향과 개선방안을 찾아나감으로써 극복될 수 있다. 그 동안 대부분의 연구들은 초등돌봄교실의 일부 측면에 대한 실태나 만족도를 조사하였기 때문에 초등돌봄교실의 문제를 극복하는데 한계가 있었다. 본 연구는 초등돌봄교실의 운영전반을 분석하기 위한 영역을 설정하고 이를 바탕으로 바람직한 초등돌봄교실의 지향과 개선방안을 찾고자 하였다. 본 연구에서는 우선 초등돌봄제도의 운영전반을 체계적으로 분석하기 위해 교육부가 2015년에 제안한 초등돌봄교실의 운영지표들 중 서로 관련되어 있는 것들을 유목화하여 운영 관리 영역, 운영 프로그램 영역, 인력 관리 영역, 운영 지원 영역 등 네 영역으로 구분하였다. 운영 관리 영역에는 운영비용, 운영시설, 운영체계, 감독체계, 운영 프로그램 영역에는 운영대상, 운영시간, 프로그램, 인력 관리 영역에는 자격관리, 돌봄인력, 처우·신분으로, 운영 지원 영역에는 지원체계, 연계체계가 포함되었다. 본 연구에서는 각 영역별 운영지표를 중심으로 초등돌봄교실의 지향과 개선방안에 대한 현장 전문가와 실무자의 의견을 조사하였다. 연구대상자 중 전문가로는 각 지역의 초등돌봄교사 관련 단체 임원으로 활동하고 경력이 3년 이상인 내부 전문가 41명과 초등돌봄과 관련된 연구나 업무를 최소 3년 이상 수행하고 있는 외부 전문가 10명을, 실무자로는 현재 초등돌봄교실에 근무하고 있는 전국 초등돌봄전담사를 선정하였다. 본 연구에서 활용한 측정도구에는 초등돌봄교실의 운영 전반에 대한 4가지 영역의 12가지 지표를 반영한 52문항과 실무자용 조사문항 12문항을 초과하여 총 64문항이 포함되었다. 각 영역에 대한 전문가와 실무자의 의견조사에 대한 결과분석은 응답비율이 비교적 높거나 의미 있다고 판단된 내용을 중심으로 ...
초등돌봄교실은 사회적인 관심과 요구에 의해 양적 측면에서는 많은 발전을 이루어왔지만 질적인 면에서 여러 문제들에 직면하고 있다. 이러한 문제들은 초등돌봄교실의 운영전반을 체계적으로 분석하고 바람직한 지향과 개선방안을 찾아나감으로써 극복될 수 있다. 그 동안 대부분의 연구들은 초등돌봄교실의 일부 측면에 대한 실태나 만족도를 조사하였기 때문에 초등돌봄교실의 문제를 극복하는데 한계가 있었다. 본 연구는 초등돌봄교실의 운영전반을 분석하기 위한 영역을 설정하고 이를 바탕으로 바람직한 초등돌봄교실의 지향과 개선방안을 찾고자 하였다. 본 연구에서는 우선 초등돌봄제도의 운영전반을 체계적으로 분석하기 위해 교육부가 2015년에 제안한 초등돌봄교실의 운영지표들 중 서로 관련되어 있는 것들을 유목화하여 운영 관리 영역, 운영 프로그램 영역, 인력 관리 영역, 운영 지원 영역 등 네 영역으로 구분하였다. 운영 관리 영역에는 운영비용, 운영시설, 운영체계, 감독체계, 운영 프로그램 영역에는 운영대상, 운영시간, 프로그램, 인력 관리 영역에는 자격관리, 돌봄인력, 처우·신분으로, 운영 지원 영역에는 지원체계, 연계체계가 포함되었다. 본 연구에서는 각 영역별 운영지표를 중심으로 초등돌봄교실의 지향과 개선방안에 대한 현장 전문가와 실무자의 의견을 조사하였다. 연구대상자 중 전문가로는 각 지역의 초등돌봄교사 관련 단체 임원으로 활동하고 경력이 3년 이상인 내부 전문가 41명과 초등돌봄과 관련된 연구나 업무를 최소 3년 이상 수행하고 있는 외부 전문가 10명을, 실무자로는 현재 초등돌봄교실에 근무하고 있는 전국 초등돌봄전담사를 선정하였다. 본 연구에서 활용한 측정도구에는 초등돌봄교실의 운영 전반에 대한 4가지 영역의 12가지 지표를 반영한 52문항과 실무자용 조사문항 12문항을 초과하여 총 64문항이 포함되었다. 각 영역에 대한 전문가와 실무자의 의견조사에 대한 결과분석은 응답비율이 비교적 높거나 의미 있다고 판단된 내용을 중심으로 빈도분석을 통해 이루어졌으며, 전문가 또는 실무자 의견조사에서 두 지표가 상반적이지 않고 보완적인 경우에는 비율을 합산하였고 의견 간에 차이가 크거나 상반될 경우에는 가장 많은 의견만을 제시하였다. 본 연구에서 얻어진 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 운영 관리 영역에서 전문가와 실무자 의견이 거의 동일하게 나타났다. 다만, 직영과 위탁 운영 측면에서 교사에 대한 처우와 운영의 안정성에 대한 전문가와 실무자의 의견 차이를 확인할 수 있었다. 또한 평가체계 구축의 필요성에 대해서는 전문가 모두 동의하였으며 가장 시급하게 개선해야 할 것으로 법적 근거를 기반으로 한 감독체계로 나타났다. 또한 운영시설에서 전용교실이 초등돌봄교실로 적절하다는 의견이 다른 지표에 비해서 높은 비율을 나타냈다. 둘째, 운영 프로그램 영역에서도 전문가와 실무자 의견에서 차이를 보이지 않았다. 초등돌봄교실에서 제공해야 할 적절한 프로그램으로 ‘가정교육 + 학교교육’ 프로그램이라는 의견이 많았으며, 이것은 초등돌봄교실이 ‘보호+교육’의 기능을 수행해야 한다는 것을 보여준다. 일관성 있고 내실 있는 운영을 위해서는 무엇보다 초등돌봄 프로그램에 대한 지침 또는 매뉴얼(표준프로그램)과 평가가 절대적으로 필요하다는 의견이 있었다. 셋째, 인력 관리 영역에서 전문가와 실무자 의견이 거의 유사하였다. 다만, 가장 필요한 인력에 대해서는 다소의 차이를 보였으며 실무자는 보조교사가 가장 필요한 인력이라는 의견을 나타냈다. 인력 관리 영역은 실무자와 관련이 깊은 영역으로, 법적 근거 부재로 인한 운영 혼선과 부당한 대우 및 불분명한 위치가 가장 큰 애로사항이라는 의견을 나타냈다. 또한 인력 관리 영역 중 가장 높은 비율을 보인 지표는 자격관리로, 자격관리에 대한 제도 마련과 자격기준의 명확화가 필요하며, 현재의 자격기준은 지역 및 개인 편차가 있다는 의견을 나타냈다. 넷째, 운영 지원 영역에서도 전문가와 실무자 의견에서 차이가 없었다. 전문가는 제도장치, 예산확보, 전담부서 및 업무경감 등 다양한 지원체계의 필요성에 대해 공감하였다. 또한 실무자는 다양한 연계가 초등돌봄 운영에 필요하고 도움이 된다는 의견을 보였으나 실질적으로 연계하지 못하고 있는 경우가 대부분이며, 연계를 하는 경우에는 전문기관과의 연계, 외부 보다는 내부 연계가 바람직하다는 의견을 나타냈다. 본 연구 결과의 분석에 따른 초등돌봄교실의 활성화 방안에 대한 제언은 다음과 같다. 운영 관리 영역에서는 법적 제도에 근거한 감독체계와 초등돌봄교실을 안정되고 일관되게 운영할 수 있는 국가정책이 요구된다는 점이 가장 주목할 만한 점이었다. 운영 프로그램 영역에서는 법적 제도에 근거한 초등돌봄교실 운영에 대한 명확한 평가기준이 필요하며, 이를 바탕으로 프로그램이나 전반적인 운영상태가 평가되어야 한다고 볼 수 있다. 이는 안정적이고 내실 있는 초등돌봄교실 운영을 위해 필요하다. 인력 관리 영역에서는 그 동안 초등돌봄교사에 대한 부당
초등돌봄교실은 사회적인 관심과 요구에 의해 양적 측면에서는 많은 발전을 이루어왔지만 질적인 면에서 여러 문제들에 직면하고 있다. 이러한 문제들은 초등돌봄교실의 운영전반을 체계적으로 분석하고 바람직한 지향과 개선방안을 찾아나감으로써 극복될 수 있다. 그 동안 대부분의 연구들은 초등돌봄교실의 일부 측면에 대한 실태나 만족도를 조사하였기 때문에 초등돌봄교실의 문제를 극복하는데 한계가 있었다. 본 연구는 초등돌봄교실의 운영전반을 분석하기 위한 영역을 설정하고 이를 바탕으로 바람직한 초등돌봄교실의 지향과 개선방안을 찾고자 하였다. 본 연구에서는 우선 초등돌봄제도의 운영전반을 체계적으로 분석하기 위해 교육부가 2015년에 제안한 초등돌봄교실의 운영지표들 중 서로 관련되어 있는 것들을 유목화하여 운영 관리 영역, 운영 프로그램 영역, 인력 관리 영역, 운영 지원 영역 등 네 영역으로 구분하였다. 운영 관리 영역에는 운영비용, 운영시설, 운영체계, 감독체계, 운영 프로그램 영역에는 운영대상, 운영시간, 프로그램, 인력 관리 영역에는 자격관리, 돌봄인력, 처우·신분으로, 운영 지원 영역에는 지원체계, 연계체계가 포함되었다. 본 연구에서는 각 영역별 운영지표를 중심으로 초등돌봄교실의 지향과 개선방안에 대한 현장 전문가와 실무자의 의견을 조사하였다. 연구대상자 중 전문가로는 각 지역의 초등돌봄교사 관련 단체 임원으로 활동하고 경력이 3년 이상인 내부 전문가 41명과 초등돌봄과 관련된 연구나 업무를 최소 3년 이상 수행하고 있는 외부 전문가 10명을, 실무자로는 현재 초등돌봄교실에 근무하고 있는 전국 초등돌봄전담사를 선정하였다. 본 연구에서 활용한 측정도구에는 초등돌봄교실의 운영 전반에 대한 4가지 영역의 12가지 지표를 반영한 52문항과 실무자용 조사문항 12문항을 초과하여 총 64문항이 포함되었다. 각 영역에 대한 전문가와 실무자의 의견조사에 대한 결과분석은 응답비율이 비교적 높거나 의미 있다고 판단된 내용을 중심으로 빈도분석을 통해 이루어졌으며, 전문가 또는 실무자 의견조사에서 두 지표가 상반적이지 않고 보완적인 경우에는 비율을 합산하였고 의견 간에 차이가 크거나 상반될 경우에는 가장 많은 의견만을 제시하였다. 본 연구에서 얻어진 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 운영 관리 영역에서 전문가와 실무자 의견이 거의 동일하게 나타났다. 다만, 직영과 위탁 운영 측면에서 교사에 대한 처우와 운영의 안정성에 대한 전문가와 실무자의 의견 차이를 확인할 수 있었다. 또한 평가체계 구축의 필요성에 대해서는 전문가 모두 동의하였으며 가장 시급하게 개선해야 할 것으로 법적 근거를 기반으로 한 감독체계로 나타났다. 또한 운영시설에서 전용교실이 초등돌봄교실로 적절하다는 의견이 다른 지표에 비해서 높은 비율을 나타냈다. 둘째, 운영 프로그램 영역에서도 전문가와 실무자 의견에서 차이를 보이지 않았다. 초등돌봄교실에서 제공해야 할 적절한 프로그램으로 ‘가정교육 + 학교교육’ 프로그램이라는 의견이 많았으며, 이것은 초등돌봄교실이 ‘보호+교육’의 기능을 수행해야 한다는 것을 보여준다. 일관성 있고 내실 있는 운영을 위해서는 무엇보다 초등돌봄 프로그램에 대한 지침 또는 매뉴얼(표준프로그램)과 평가가 절대적으로 필요하다는 의견이 있었다. 셋째, 인력 관리 영역에서 전문가와 실무자 의견이 거의 유사하였다. 다만, 가장 필요한 인력에 대해서는 다소의 차이를 보였으며 실무자는 보조교사가 가장 필요한 인력이라는 의견을 나타냈다. 인력 관리 영역은 실무자와 관련이 깊은 영역으로, 법적 근거 부재로 인한 운영 혼선과 부당한 대우 및 불분명한 위치가 가장 큰 애로사항이라는 의견을 나타냈다. 또한 인력 관리 영역 중 가장 높은 비율을 보인 지표는 자격관리로, 자격관리에 대한 제도 마련과 자격기준의 명확화가 필요하며, 현재의 자격기준은 지역 및 개인 편차가 있다는 의견을 나타냈다. 넷째, 운영 지원 영역에서도 전문가와 실무자 의견에서 차이가 없었다. 전문가는 제도장치, 예산확보, 전담부서 및 업무경감 등 다양한 지원체계의 필요성에 대해 공감하였다. 또한 실무자는 다양한 연계가 초등돌봄 운영에 필요하고 도움이 된다는 의견을 보였으나 실질적으로 연계하지 못하고 있는 경우가 대부분이며, 연계를 하는 경우에는 전문기관과의 연계, 외부 보다는 내부 연계가 바람직하다는 의견을 나타냈다. 본 연구 결과의 분석에 따른 초등돌봄교실의 활성화 방안에 대한 제언은 다음과 같다. 운영 관리 영역에서는 법적 제도에 근거한 감독체계와 초등돌봄교실을 안정되고 일관되게 운영할 수 있는 국가정책이 요구된다는 점이 가장 주목할 만한 점이었다. 운영 프로그램 영역에서는 법적 제도에 근거한 초등돌봄교실 운영에 대한 명확한 평가기준이 필요하며, 이를 바탕으로 프로그램이나 전반적인 운영상태가 평가되어야 한다고 볼 수 있다. 이는 안정적이고 내실 있는 초등돌봄교실 운영을 위해 필요하다. 인력 관리 영역에서는 그 동안 초등돌봄교사에 대한 부당
Elementary school care class has been developed quantitatively by social interest and need, but confronted with various problems qualitatively. These problems could be overcame by analyzing managerial system of elementary school care class and by searching for desirable orientations and activation p...
Elementary school care class has been developed quantitatively by social interest and need, but confronted with various problems qualitatively. These problems could be overcame by analyzing managerial system of elementary school care class and by searching for desirable orientations and activation plan. Meanwhile, most of related studies were actual situation research or satisfaction research which deal with partial aspects of elementary school care class. So, this study tried to find domains for reflecting managerial system of elementary school care class and to analyze actual situation and possible alternatives for activation of elementary school care class. This study classified managerial index of elementary school care class presented by the ministry of education in 2015 into four related domains, such as managerial domain, program domain, manpower domain, and support domain. Operating cost, facilities, operating system, supervisory system were included in managerial domain, and recipient, operating time, program were included in program domain, and qualification management, manpower supply, treatment-status were included in manpower domain, and supporting system, cooperating system were included in support domain This study investigated on experts and field officers' awareness about managerial index of elementary school care class in each domains. 41 interior experts and 10 exterior experts participated in the survey for expert and elementary student caring specialist participated in the survey for field officers. 52 items for experts and 64 items for field officers were included in the questionnaire which reflected 12 index and four domains for reflecting managerial system of elementary school care class. Results of this study were analyzed by frequency analysis and descriptive analysis around frequently occurred or meaningful facts. Major results of this study as follows. First, opinions of experts and field officers in managerial domain were similar generally but different in the respect of direct management and consign management and status for officers. Experts suggested the necessity of assessment system and legal ground for elementary school care class. And most of participants agreed that exclusive classroom had to be supplied as elementary school care class. Second, opinions of experts and field officers in program domain were not different. 'Family education + school education' program was mostly relevant program for elementary school care class and this implicated that elementary school care class should encompass functions of 'care' and 'education'. And objective assessment for guidelines and manuals about elementary school care class were necessary for consistent and desirable management Third, there were no different in opinions of experts and field officers in manpower management domain but two groups had different position about necessary manpower. Officers considered assistant teachers as most necessary manpower and managerial confusion, raw deal and uncertain status as most important difficulties. And officers suggested that preparation of qualification management and clarification of qualification standard were necessary. Fourth, The necessity of various support system such as institutional system, secured budget, charged department, and work reduction was suggested by experts. Field officers agreed with the necessity of various cooperating system but thought that cooperating activities on the spot were not satisfactory and preferred cooperating with professional or interior institution. Major suggestions of this study for activation of elementary school care class are as follows. In managerial domain, the establishment of supervisory system based on legal regime and consistent and expectable policy of government are required above all things. In program domain, definitive standards for management of elementary school care class and systematic assessment for program and management are required for stable and desirable management. In manpower domain, qualification standard, labor deal, guarantee of status and responsibility of field officers must be defined clearly by legal regime. Lack of legal regime bring about most of difficulties elementary which filed officers experience on the spot such as poor treatment, uncertain status, and pay differential. In support domain, active support by various cooperating system is helpful for managing elementary school care class but cannot be ineffective without relevant supervisory system based on legal regime.. In conclusion, most urgent problem to solve is the establishment of legal regime for elementary school care class. as legal regime for elementary school care class is established certainly, officers on the spot can work devotedly and governmental investment for elementary school care class can produce satisfactory results.
Elementary school care class has been developed quantitatively by social interest and need, but confronted with various problems qualitatively. These problems could be overcame by analyzing managerial system of elementary school care class and by searching for desirable orientations and activation plan. Meanwhile, most of related studies were actual situation research or satisfaction research which deal with partial aspects of elementary school care class. So, this study tried to find domains for reflecting managerial system of elementary school care class and to analyze actual situation and possible alternatives for activation of elementary school care class. This study classified managerial index of elementary school care class presented by the ministry of education in 2015 into four related domains, such as managerial domain, program domain, manpower domain, and support domain. Operating cost, facilities, operating system, supervisory system were included in managerial domain, and recipient, operating time, program were included in program domain, and qualification management, manpower supply, treatment-status were included in manpower domain, and supporting system, cooperating system were included in support domain This study investigated on experts and field officers' awareness about managerial index of elementary school care class in each domains. 41 interior experts and 10 exterior experts participated in the survey for expert and elementary student caring specialist participated in the survey for field officers. 52 items for experts and 64 items for field officers were included in the questionnaire which reflected 12 index and four domains for reflecting managerial system of elementary school care class. Results of this study were analyzed by frequency analysis and descriptive analysis around frequently occurred or meaningful facts. Major results of this study as follows. First, opinions of experts and field officers in managerial domain were similar generally but different in the respect of direct management and consign management and status for officers. Experts suggested the necessity of assessment system and legal ground for elementary school care class. And most of participants agreed that exclusive classroom had to be supplied as elementary school care class. Second, opinions of experts and field officers in program domain were not different. 'Family education + school education' program was mostly relevant program for elementary school care class and this implicated that elementary school care class should encompass functions of 'care' and 'education'. And objective assessment for guidelines and manuals about elementary school care class were necessary for consistent and desirable management Third, there were no different in opinions of experts and field officers in manpower management domain but two groups had different position about necessary manpower. Officers considered assistant teachers as most necessary manpower and managerial confusion, raw deal and uncertain status as most important difficulties. And officers suggested that preparation of qualification management and clarification of qualification standard were necessary. Fourth, The necessity of various support system such as institutional system, secured budget, charged department, and work reduction was suggested by experts. Field officers agreed with the necessity of various cooperating system but thought that cooperating activities on the spot were not satisfactory and preferred cooperating with professional or interior institution. Major suggestions of this study for activation of elementary school care class are as follows. In managerial domain, the establishment of supervisory system based on legal regime and consistent and expectable policy of government are required above all things. In program domain, definitive standards for management of elementary school care class and systematic assessment for program and management are required for stable and desirable management. In manpower domain, qualification standard, labor deal, guarantee of status and responsibility of field officers must be defined clearly by legal regime. Lack of legal regime bring about most of difficulties elementary which filed officers experience on the spot such as poor treatment, uncertain status, and pay differential. In support domain, active support by various cooperating system is helpful for managing elementary school care class but cannot be ineffective without relevant supervisory system based on legal regime.. In conclusion, most urgent problem to solve is the establishment of legal regime for elementary school care class. as legal regime for elementary school care class is established certainly, officers on the spot can work devotedly and governmental investment for elementary school care class can produce satisfactory results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.