이 연구는 오늘날 그 수가 증가하고 있는 자폐 범주성 장애아동이 통합교육환경에서 협동미술활동을 통하여 얻을 수 있는 효과에 관한 것이다. 급속히 변화하는 현대사회 속에서 장애에 대한 사회적 인식의 변화에 따라 장애아동은 일반학교에 통합되어 교육받는 수가 증가하게 하였다. 통합교육의 효과에 대한 검증이 증가하고 있는 가운데에서 의사소통의 장애를 겪는 자폐 범주성 장애아동은 물리적인 통합만으로는 통합의 목적을 이룰 수 없고 구조화 되고 계획적인 교수방법으로 교육적 효과가 성취될 것으로 고려되었다. 첫 번째로 사회적 인식의 변화로 인하여 늘어나고 있는 통합교육이 상황을 살펴보고, 자폐 범주성 장애아동의 정의와 특징을 알아보았다. 두 번째로 복잡해진 현대 사회가 다양한 구성원을 포함하게 되고, 학교현장에서 다양한 학습자에게 도움을 주는 ...
이 연구는 오늘날 그 수가 증가하고 있는 자폐 범주성 장애아동이 통합교육환경에서 협동미술활동을 통하여 얻을 수 있는 효과에 관한 것이다. 급속히 변화하는 현대사회 속에서 장애에 대한 사회적 인식의 변화에 따라 장애아동은 일반학교에 통합되어 교육받는 수가 증가하게 하였다. 통합교육의 효과에 대한 검증이 증가하고 있는 가운데에서 의사소통의 장애를 겪는 자폐 범주성 장애아동은 물리적인 통합만으로는 통합의 목적을 이룰 수 없고 구조화 되고 계획적인 교수방법으로 교육적 효과가 성취될 것으로 고려되었다. 첫 번째로 사회적 인식의 변화로 인하여 늘어나고 있는 통합교육이 상황을 살펴보고, 자폐 범주성 장애아동의 정의와 특징을 알아보았다. 두 번째로 복잡해진 현대 사회가 다양한 구성원을 포함하게 되고, 학교현장에서 다양한 학습자에게 도움을 주는 협동학습이 어떤 구조를 가지고 있는지 알아보았다. 세 번째로 미술교과로 협동학습을 구조화 하였을 때 얻을 수 있는 효과를 알아보았다. 또한 협동미술로 프로그램을 만들기 위하여 세 가지 접근으로 구성하였다. 첫 번째로 근래에 활발히 연구되어지는 미술치료 방법을 도입하였다. 두 번째로 다양한 매체의 사용으로 호기심과 재미로 더해진 상호작용이 일어나도록 하였다. 세 번째로 학교 내·외의 미술활동 뿐만 아니라 미술관을 활용한 확장 된 협동미술 활동을 구상하였다. 이에 따라 9가지의 협동미술프로그램을 계획하였으며, 이 프로그램을 통합환경의 방과후 프로그램이나 동아리 프로그램에 적용하였을 때 기대되어지는 효과는 다음과 같다. 첫 번째, 자폐 범주성 장애아동의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있다. 협동학습은 구조적으로 학습능력이 뛰어난 학습자와 부족한 학습자가공동의 목표를 향하여 나아가게 함으로써 서로 도와야 하는 구조이다. 이 과정 속에서 비장애또래아동과 의사소통을 시도하게 되고, 이는 자폐 범주성 장애아동에게 사회성의 자극을 주며 의사소통이 많아지게 한다. 두 번째, 자폐 범주성 장애아동은 사회적 상호작용이 증가한다. 협동미술 활동은 공간과 재료를 함께 사용하며 매체를 주고받는 등 자연스러운 상호작용이 일어나게 된다. 세 번째, 자폐 범주성 장애아동의 제한된 관심과 흥미는 매체의 다양함과 활동공간의 다양함 때문에 협동미술활동을 통하여 확장되고 높은 성취감을 느끼게 된다. 위와 같은 프로그램을 통하여 자폐 범주성 장애아동은 자신감이 고취되고, 사회의 구성원으로서 자연스럽게 융화되기를 기대한다.
이 연구는 오늘날 그 수가 증가하고 있는 자폐 범주성 장애아동이 통합교육환경에서 협동미술활동을 통하여 얻을 수 있는 효과에 관한 것이다. 급속히 변화하는 현대사회 속에서 장애에 대한 사회적 인식의 변화에 따라 장애아동은 일반학교에 통합되어 교육받는 수가 증가하게 하였다. 통합교육의 효과에 대한 검증이 증가하고 있는 가운데에서 의사소통의 장애를 겪는 자폐 범주성 장애아동은 물리적인 통합만으로는 통합의 목적을 이룰 수 없고 구조화 되고 계획적인 교수방법으로 교육적 효과가 성취될 것으로 고려되었다. 첫 번째로 사회적 인식의 변화로 인하여 늘어나고 있는 통합교육이 상황을 살펴보고, 자폐 범주성 장애아동의 정의와 특징을 알아보았다. 두 번째로 복잡해진 현대 사회가 다양한 구성원을 포함하게 되고, 학교현장에서 다양한 학습자에게 도움을 주는 협동학습이 어떤 구조를 가지고 있는지 알아보았다. 세 번째로 미술교과로 협동학습을 구조화 하였을 때 얻을 수 있는 효과를 알아보았다. 또한 협동미술로 프로그램을 만들기 위하여 세 가지 접근으로 구성하였다. 첫 번째로 근래에 활발히 연구되어지는 미술치료 방법을 도입하였다. 두 번째로 다양한 매체의 사용으로 호기심과 재미로 더해진 상호작용이 일어나도록 하였다. 세 번째로 학교 내·외의 미술활동 뿐만 아니라 미술관을 활용한 확장 된 협동미술 활동을 구상하였다. 이에 따라 9가지의 협동미술프로그램을 계획하였으며, 이 프로그램을 통합환경의 방과후 프로그램이나 동아리 프로그램에 적용하였을 때 기대되어지는 효과는 다음과 같다. 첫 번째, 자폐 범주성 장애아동의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있다. 협동학습은 구조적으로 학습능력이 뛰어난 학습자와 부족한 학습자가공동의 목표를 향하여 나아가게 함으로써 서로 도와야 하는 구조이다. 이 과정 속에서 비장애또래아동과 의사소통을 시도하게 되고, 이는 자폐 범주성 장애아동에게 사회성의 자극을 주며 의사소통이 많아지게 한다. 두 번째, 자폐 범주성 장애아동은 사회적 상호작용이 증가한다. 협동미술 활동은 공간과 재료를 함께 사용하며 매체를 주고받는 등 자연스러운 상호작용이 일어나게 된다. 세 번째, 자폐 범주성 장애아동의 제한된 관심과 흥미는 매체의 다양함과 활동공간의 다양함 때문에 협동미술활동을 통하여 확장되고 높은 성취감을 느끼게 된다. 위와 같은 프로그램을 통하여 자폐 범주성 장애아동은 자신감이 고취되고, 사회의 구성원으로서 자연스럽게 융화되기를 기대한다.
The object of this study is about the effects of an inclusive education environment for increasing numbers of children with autism through cooperative art programs. With rapid changes in modern society, there are many disabled children who are educated under the standard education system to mature s...
The object of this study is about the effects of an inclusive education environment for increasing numbers of children with autism through cooperative art programs. With rapid changes in modern society, there are many disabled children who are educated under the standard education system to mature social thought. It was deeply considered to not only achieve the object of physical inclusion but also to acquire education effects through organized teaching method. First, It was inquired the definition of autistic children as well as the circumstance of inclusive education according to maturing social thought. Secondly, It was examined what sort of cooperative structure could be helpful in associated with school members who have various backgrounds in complicated society. Thirdly, The effects of cooperative education when it comes to structuring in art subjects were confirmed. Futhermore, There were three approaching formats to establishing a cooperative art program. First, An art therapy method which is actively studied nowadays was adopted. Secondly, Interesting and fun activities using various materials that could uplift reciprocal action levels were applied. Thirdly, There was a concept plan in applying an art museum program as well as school art activities. To make a conclusion, it is projected to apply an inclusuve education environment after school programs or group programs through 9 various cooperative art education programs, expecting effects are shown below. First, Children with autistic communication ability could be improved. Cooperative education is a mutual support structure between superior members and inferior members who have a same object to proceed. On this course, stimulated autistic children would communicate more with normal children. Secondly, Children with autism would increase social reciprocal action. It could be fostered in natural way between members by using same space and materials through interacting. Thirdly, Through various materials and activity space, autistic children who are prone to interest and fun can obtain high levels of achievement. Through the programs mentioned above, the achievement of self esteem and the adaptation as a social member for autistic children is expected.
The object of this study is about the effects of an inclusive education environment for increasing numbers of children with autism through cooperative art programs. With rapid changes in modern society, there are many disabled children who are educated under the standard education system to mature social thought. It was deeply considered to not only achieve the object of physical inclusion but also to acquire education effects through organized teaching method. First, It was inquired the definition of autistic children as well as the circumstance of inclusive education according to maturing social thought. Secondly, It was examined what sort of cooperative structure could be helpful in associated with school members who have various backgrounds in complicated society. Thirdly, The effects of cooperative education when it comes to structuring in art subjects were confirmed. Futhermore, There were three approaching formats to establishing a cooperative art program. First, An art therapy method which is actively studied nowadays was adopted. Secondly, Interesting and fun activities using various materials that could uplift reciprocal action levels were applied. Thirdly, There was a concept plan in applying an art museum program as well as school art activities. To make a conclusion, it is projected to apply an inclusuve education environment after school programs or group programs through 9 various cooperative art education programs, expecting effects are shown below. First, Children with autistic communication ability could be improved. Cooperative education is a mutual support structure between superior members and inferior members who have a same object to proceed. On this course, stimulated autistic children would communicate more with normal children. Secondly, Children with autism would increase social reciprocal action. It could be fostered in natural way between members by using same space and materials through interacting. Thirdly, Through various materials and activity space, autistic children who are prone to interest and fun can obtain high levels of achievement. Through the programs mentioned above, the achievement of self esteem and the adaptation as a social member for autistic children is expected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.