[학위논문]위치기반 서비스(LBS) 앱의 정보속성이 지속적 사용의도에 미치는 영향 : 정황 관련성의 조절효과를 중심으로 The effect of the LBS App information attribute on continuous usage intention: the moderating role of context relevance원문보기
스마트폰의 급속한 확산과 보급률의 폭발적인 증가로 인한 스마트폰 사용의 일상화는 소비자의 라이프스타일에 많은 변화를 가져왔다. 현재는 LBS의 정밀한 위치 측위 기술력의 발전에 힘입어 모바일 서비스 분야에서 새로운 형태의 LBS 앱 시장이 기하급수적으로 성장하고 있으며 이에 많은 기업들은 자사의 제품과 서비스를 제공하기 위하여 LBS 앱을 발 빠르게 출시하여 소비자에게 차별화된 서비스를 제공하는 일대일(one-to-one) 마케팅을 수행하고 있다. LBS 앱은 기업의 관점에서 시공간의 제약 없이 소비자들에게 맞춤화된 정보를 제공할 수 있어 성공적인 마케팅 결과를 유도할 수 있는 가장 효율적인 마케팅 채널로 각광 받고 있지만 대부분의 기업은 소비자가 자사의 LBS 앱을 스마트폰에 다운로드하는 데만 적극적이며 다운로드 이후에 소비자로 하여금 앱에 대한 지속적인 사용을 유도할 수 있는 전략을 찾는 데는 매우 소극적이다. 이에 LBS 앱을 활용하여 고객과의 소통을 통한 장기적인 수익 창출과 고객 충성도 향상을 도모하기 위해서는 소비자가 LBS 앱을 다운로드한 이후에 LBS 앱을 지속적으로 사용하게 하는 요인에 대한 실증적인 연구가 마케팅을 하는 많은 기업과 연구자들의 우선적인 핵심과제가 되어야 한다고 판단하고 다음과 같은 연구를 설계하고 실증분석을 실시하였다. 선행연구를 바탕으로 LBS 앱이 제공하는 정보의 속성 중 주요한 요인을 경제성, 편의성, 오락성으로 설정하고 정보신뢰의 선행요인으로 이 세 가지 선행변수의 영향정도를 파악하였다. 또한 본 연구의 대상인 LBS 앱이 기존의 모바일 앱 서비스와 차별화되는 가장 중요한 변수로 여겨지는 LBS 앱이 제공하는 정보의 정황 관련성을 ...
초록(Abstract)
스마트폰의 급속한 확산과 보급률의 폭발적인 증가로 인한 스마트폰 사용의 일상화는 소비자의 라이프스타일에 많은 변화를 가져왔다. 현재는 LBS의 정밀한 위치 측위 기술력의 발전에 힘입어 모바일 서비스 분야에서 새로운 형태의 LBS 앱 시장이 기하급수적으로 성장하고 있으며 이에 많은 기업들은 자사의 제품과 서비스를 제공하기 위하여 LBS 앱을 발 빠르게 출시하여 소비자에게 차별화된 서비스를 제공하는 일대일(one-to-one) 마케팅을 수행하고 있다. LBS 앱은 기업의 관점에서 시공간의 제약 없이 소비자들에게 맞춤화된 정보를 제공할 수 있어 성공적인 마케팅 결과를 유도할 수 있는 가장 효율적인 마케팅 채널로 각광 받고 있지만 대부분의 기업은 소비자가 자사의 LBS 앱을 스마트폰에 다운로드하는 데만 적극적이며 다운로드 이후에 소비자로 하여금 앱에 대한 지속적인 사용을 유도할 수 있는 전략을 찾는 데는 매우 소극적이다. 이에 LBS 앱을 활용하여 고객과의 소통을 통한 장기적인 수익 창출과 고객 충성도 향상을 도모하기 위해서는 소비자가 LBS 앱을 다운로드한 이후에 LBS 앱을 지속적으로 사용하게 하는 요인에 대한 실증적인 연구가 마케팅을 하는 많은 기업과 연구자들의 우선적인 핵심과제가 되어야 한다고 판단하고 다음과 같은 연구를 설계하고 실증분석을 실시하였다. 선행연구를 바탕으로 LBS 앱이 제공하는 정보의 속성 중 주요한 요인을 경제성, 편의성, 오락성으로 설정하고 정보신뢰의 선행요인으로 이 세 가지 선행변수의 영향정도를 파악하였다. 또한 본 연구의 대상인 LBS 앱이 기존의 모바일 앱 서비스와 차별화되는 가장 중요한 변수로 여겨지는 LBS 앱이 제공하는 정보의 정황 관련성을 조절변수로 하여 앱 정보속성이 정보신뢰에 미치는 영향 관계에 대해 검증하였다. 그리고 마지막으로 정보신뢰가 지속적 사용의도에 미치는 영향 및 앱태도의 매개효과에 대해 규명하였다. 본 연구는 최근 비용 효율적 측면에서 가장 효과적인 마케팅 채널로 주목받고 있는 LBS 앱을 대상으로 LBS 앱의 정보 속성과 정보 신뢰, 앱 태도 형성이 LBS 앱의 지속적 사용의도에 미치는 영향과 정황 관련성의 조절효과에 대해 실증적 검증하였다. 그 결과 LBS 앱 정보 속성인 경제성, 편의성, 오락성은 정보신뢰에 모두 긍정적인 영향을 미치며 구체적으로는 오락성, 경제성, 편의성 요인 순으로 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정황 관련성의 조절효과는 경제성과 편의성의 경우 정황 관련성의 조절적 역할에 유의미한 결과가 나타났고, 오락성은 정황 관련성과의 이원상호작용이 유의하지 않은 것으로 나타났다. 아울러 정황 관련성이 높은 집단보다 낮은 집단에서 경제성과 편의성을 높게 지각할수록 앱 정보 신뢰에 대해 더 큰 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었는데 이로 인해 정황 관련성이 낮은 상황에서 메시지를 받은 소비자라 하더라도 경제성과 편의성을 높게 지각하면 앱 정보를 더욱 신뢰한다는 결론을 얻었다. 앱 태도의 매개효과에 대해서는 앱 태도는 앱 정보 신뢰와 지속적 사용의도 간 관계를 부분적으로 매개하는 것을 확인할 수 있었으며 정보신뢰는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
초록(Abstract)
스마트폰의 급속한 확산과 보급률의 폭발적인 증가로 인한 스마트폰 사용의 일상화는 소비자의 라이프스타일에 많은 변화를 가져왔다. 현재는 LBS의 정밀한 위치 측위 기술력의 발전에 힘입어 모바일 서비스 분야에서 새로운 형태의 LBS 앱 시장이 기하급수적으로 성장하고 있으며 이에 많은 기업들은 자사의 제품과 서비스를 제공하기 위하여 LBS 앱을 발 빠르게 출시하여 소비자에게 차별화된 서비스를 제공하는 일대일(one-to-one) 마케팅을 수행하고 있다. LBS 앱은 기업의 관점에서 시공간의 제약 없이 소비자들에게 맞춤화된 정보를 제공할 수 있어 성공적인 마케팅 결과를 유도할 수 있는 가장 효율적인 마케팅 채널로 각광 받고 있지만 대부분의 기업은 소비자가 자사의 LBS 앱을 스마트폰에 다운로드하는 데만 적극적이며 다운로드 이후에 소비자로 하여금 앱에 대한 지속적인 사용을 유도할 수 있는 전략을 찾는 데는 매우 소극적이다. 이에 LBS 앱을 활용하여 고객과의 소통을 통한 장기적인 수익 창출과 고객 충성도 향상을 도모하기 위해서는 소비자가 LBS 앱을 다운로드한 이후에 LBS 앱을 지속적으로 사용하게 하는 요인에 대한 실증적인 연구가 마케팅을 하는 많은 기업과 연구자들의 우선적인 핵심과제가 되어야 한다고 판단하고 다음과 같은 연구를 설계하고 실증분석을 실시하였다. 선행연구를 바탕으로 LBS 앱이 제공하는 정보의 속성 중 주요한 요인을 경제성, 편의성, 오락성으로 설정하고 정보신뢰의 선행요인으로 이 세 가지 선행변수의 영향정도를 파악하였다. 또한 본 연구의 대상인 LBS 앱이 기존의 모바일 앱 서비스와 차별화되는 가장 중요한 변수로 여겨지는 LBS 앱이 제공하는 정보의 정황 관련성을 조절변수로 하여 앱 정보속성이 정보신뢰에 미치는 영향 관계에 대해 검증하였다. 그리고 마지막으로 정보신뢰가 지속적 사용의도에 미치는 영향 및 앱태도의 매개효과에 대해 규명하였다. 본 연구는 최근 비용 효율적 측면에서 가장 효과적인 마케팅 채널로 주목받고 있는 LBS 앱을 대상으로 LBS 앱의 정보 속성과 정보 신뢰, 앱 태도 형성이 LBS 앱의 지속적 사용의도에 미치는 영향과 정황 관련성의 조절효과에 대해 실증적 검증하였다. 그 결과 LBS 앱 정보 속성인 경제성, 편의성, 오락성은 정보신뢰에 모두 긍정적인 영향을 미치며 구체적으로는 오락성, 경제성, 편의성 요인 순으로 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정황 관련성의 조절효과는 경제성과 편의성의 경우 정황 관련성의 조절적 역할에 유의미한 결과가 나타났고, 오락성은 정황 관련성과의 이원상호작용이 유의하지 않은 것으로 나타났다. 아울러 정황 관련성이 높은 집단보다 낮은 집단에서 경제성과 편의성을 높게 지각할수록 앱 정보 신뢰에 대해 더 큰 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었는데 이로 인해 정황 관련성이 낮은 상황에서 메시지를 받은 소비자라 하더라도 경제성과 편의성을 높게 지각하면 앱 정보를 더욱 신뢰한다는 결론을 얻었다. 앱 태도의 매개효과에 대해서는 앱 태도는 앱 정보 신뢰와 지속적 사용의도 간 관계를 부분적으로 매개하는 것을 확인할 수 있었으며 정보신뢰는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The rapid spread of smartphones and penetration rate resulting from the explosive increase of utilization of smartphone users has brought about changes in the lifestyle of the everyday consumer. Presently, Location Determination Technology which is the accuracy of LBS power tha...
Abstract
The rapid spread of smartphones and penetration rate resulting from the explosive increase of utilization of smartphone users has brought about changes in the lifestyle of the everyday consumer. Presently, Location Determination Technology which is the accuracy of LBS power thanks to the development of mobile services in the field of new types of LBS App has great exponential growth. Thus, many business are launching their products and service to consumers through the LBS App by carrying out the One-to-One marketing strategy. LBS App can be customized without the restriction of space and time to provide information which can lead to successful and efficient marketing channel. As such it has gained a lot of popularity. Nonetheless, most businesses strategy pushes users to actively download the LBS App unto consumer's smartphones without inducing sustainable usage of the LBS App. Long-term returns through communication with customers, as well as the customer loyalty is seen as the main priority for businesses. As such, an empirical study has been suggested to explore the factors of consistent usage of the LBS App for business improvement and profit. Thus, research design and empirical analysis were implemented based on this factor. Based on the information provided by previous studies of LBS App, among the many attributes, the main three antecedent variables are the economy, the convenience, and the entertainment, which influences the degree of reliability within the received information. The Information relevance of LBS App is the fundamental objective of this research as compare to other mobile app services. Also, the relationship between the various LBS App information attribution and the reliability of the received information is moderated by the high and low level of relevance. Finally, the information reliability influences the continuous usage intention, and the consumer's attitude towards the app has been explored as the mediator effect. In this study, the LBS App have attracted the attention of the public and is currently the most cost effective marketing channel. As such, the LBS App information attribute, information reliability, and consumer's attitude towards the app as well as the content relevance influences the continuous usage intention have been verified. As a result, LBS attribute, such as economy, convenient, and entertainment all has an impact on the information reliability. Moreover, in accordance to the degree of influence of the attribute are entertainment, economic and convenient, orderly. Finally, the information relevance with the three LBS App Information Attribute was found to be positive under the economic and convenience attribute. However, a negative relationship was shown between information relevance and entertainment. In addition, the lower the information relevance is, the perception of economic and convenience is higher, as such the reliability of the information is found to be higher. It was also identified that the consumer's attitude towards the app is a partially moderating effect in between the information reliability and continuous usage intention. Moreover, the information reliability has a positive influence on the continuous usage intention.
Abstract
The rapid spread of smartphones and penetration rate resulting from the explosive increase of utilization of smartphone users has brought about changes in the lifestyle of the everyday consumer. Presently, Location Determination Technology which is the accuracy of LBS power thanks to the development of mobile services in the field of new types of LBS App has great exponential growth. Thus, many business are launching their products and service to consumers through the LBS App by carrying out the One-to-One marketing strategy. LBS App can be customized without the restriction of space and time to provide information which can lead to successful and efficient marketing channel. As such it has gained a lot of popularity. Nonetheless, most businesses strategy pushes users to actively download the LBS App unto consumer's smartphones without inducing sustainable usage of the LBS App. Long-term returns through communication with customers, as well as the customer loyalty is seen as the main priority for businesses. As such, an empirical study has been suggested to explore the factors of consistent usage of the LBS App for business improvement and profit. Thus, research design and empirical analysis were implemented based on this factor. Based on the information provided by previous studies of LBS App, among the many attributes, the main three antecedent variables are the economy, the convenience, and the entertainment, which influences the degree of reliability within the received information. The Information relevance of LBS App is the fundamental objective of this research as compare to other mobile app services. Also, the relationship between the various LBS App information attribution and the reliability of the received information is moderated by the high and low level of relevance. Finally, the information reliability influences the continuous usage intention, and the consumer's attitude towards the app has been explored as the mediator effect. In this study, the LBS App have attracted the attention of the public and is currently the most cost effective marketing channel. As such, the LBS App information attribute, information reliability, and consumer's attitude towards the app as well as the content relevance influences the continuous usage intention have been verified. As a result, LBS attribute, such as economy, convenient, and entertainment all has an impact on the information reliability. Moreover, in accordance to the degree of influence of the attribute are entertainment, economic and convenient, orderly. Finally, the information relevance with the three LBS App Information Attribute was found to be positive under the economic and convenience attribute. However, a negative relationship was shown between information relevance and entertainment. In addition, the lower the information relevance is, the perception of economic and convenience is higher, as such the reliability of the information is found to be higher. It was also identified that the consumer's attitude towards the app is a partially moderating effect in between the information reliability and continuous usage intention. Moreover, the information reliability has a positive influence on the continuous usage intention.
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