최근 몇 년 사이에 극지방에서는 빙하가 녹아내리고, 세계 곳곳에서는 때 아닌 홍수와 가뭄, 이상 고온 현상 등으로 지구 생태계에 위기가 다가옴에 따라 소비자들의 의식이 변하고 있다. 즉, 물질주의적 생활양식에 따른 환경, 인권, 동물 등에 대한 문제점을 인식하면서 친환경적이며 사회적 책임을 다하는 기업을 제품을 구매하고 자연과 사회, 문화의 지속가능성을 생각하고 사용하거나 처분하는 ‘윤리적 소비자’들이 늘고 있는 것이다. 그렇다면 미래 우리사회의 경제의 주역이 될 청소년 소비자들의 ...
최근 몇 년 사이에 극지방에서는 빙하가 녹아내리고, 세계 곳곳에서는 때 아닌 홍수와 가뭄, 이상 고온 현상 등으로 지구 생태계에 위기가 다가옴에 따라 소비자들의 의식이 변하고 있다. 즉, 물질주의적 생활양식에 따른 환경, 인권, 동물 등에 대한 문제점을 인식하면서 친환경적이며 사회적 책임을 다하는 기업을 제품을 구매하고 자연과 사회, 문화의 지속가능성을 생각하고 사용하거나 처분하는 ‘윤리적 소비자’들이 늘고 있는 것이다. 그렇다면 미래 우리사회의 경제의 주역이 될 청소년 소비자들의 윤리적 소비 수준은 어떠한가? 본 연구는 청소년 소비자들의 성별 및 학년, 용돈 관리행동 등에 따른 소비태도의 합리성과 윤리적 소비태도의 차이를 연구하고자 한다. 본 연구의 결과는 향후 윤리적 소비문화의 의미를 정착시키기 위한 소비자교육의 내용이나 정책에 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 이를 수행하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남·여 중·고등학생의 소비태도의 합리성에 차이가 있는가? 둘째, 남·여 중·고등학생의 윤리적 소비는 차이가 있는가? 셋째, 소비태도의 합리성 유형에 따라 남·여 중·고등학생의 윤리적 소비에 차이가 있는가? 본 연구의 목적을 위해 전라북도 전주시와 익산시에 소재하는 중·고등학교에 다니는 남·여 학생 540명을 대상으로 설문을 조사하였고, 그 중 484부의 질문지를 SPSS Statististics 22에 의해 분석되었으며, 분석방법은 기술적 통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차), 요인분석(Factor Analysis), t-test, 일원분산분석(One-way ANOVA), Duncan's Multiple Range Test를 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 소비태도는 ① 여학생이 남학생보다 구매계획성 및 적극성에서 높게 나타난 반면, 지속성에서는 남학생이 여학생보다 높게 나타났고, ② 고등학생이 중학생보다 외적요인을 중시하는 비합리적인 소비태도 성향이 높은 것으로 나타났다. 또한 ③ 용돈 계층이 낮은 그룹이 높은 그룹보다 지속성이 있는 소비태도를 갖고 있는 반면, 용돈 계층이 높은 그룹이 낮은 그룹보다 외적요인을 중시하는 비합리적인 소비태도의 경향을 보였다. 아울러 ④ 용돈 계획을 수립한 학생은 계획을 수립하지 않은 학생보다 구매계획을 잘 하고, 적극적인 소비태도를 갖고 있으며, 지속성이 높은 소비태도를 갖고 있는 것으로 나타나 평상시 용돈 사용에 대하여 계획을 한 청소년들이 합리적인 소비태도를 보이는 것으로 확인되었다. 둘째, 윤리적 소비태도에서는 성별 및 학년, 용돈금액 그룹에서는 통계적으로 유의한 차이가 발견되지 않았다. 그러나 ① 용돈을 규칙적으로 받는 학생이 불규칙적으로 받는 학생보다 녹색소비와 공동체운동의 윤리적 소비 수준이 높은 것으로 나타났다. 또한 ② 용돈 사용에 대한 계획을 세우는지에 따라서 윤리적 소비 관련 모든 요인들에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 돈의 소중함을 알고 평상시 용돈 사용에 대한 계획을 수립하는 청소년 소비자가 윤리적 소비 수준이 높음을 알 수 있다. 셋째, 소비태도의 합리성 유형에 따른 윤리적 소비의 차이는 합리적 소비형이 비합리적 소비형보다 윤리적 소비의 구매운동, 기부와 나눔, 녹색소비, 로컬소비, 공동체운동, 적극적실천 등 모든 요인에서 높은 수준을 보였다. 따라서 윤리적 소비 수준을 향상시키기 위해서는 꼭 필요한 물건인지를 꼼꼼히 따지고 구입하고 제품을 아껴 쓰며, 충동적이고 비합리적인 소비를 하지 않는 등의 합리적 소비형의 태도를 갖추어야 된다는 것이다. 이 같은 연구결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 그 동안 가정이나 학교, 사회에서의 소비자교육은 청소년의 올바른 소비가치관 형성 및 바람직한 소비생활의 기틀 마련 등 합리적인 구매행동에 초점을 두었다. 즉 상품을 구입할 때에는 가격과 품질을 비교하며 최소의 비용으로 최대의 만족을 얻을 수 있는 합리적 소비가 중요하다고 강조하였다. 그러나 합리적 소비에서는 미처 우리가 관심을 두지 않았던 환경이나 복지, 노동조건, 인권, 사회 환원 등에 대한 중요성을 알지 못했다. 청소년 소비자들의 윤리적 소비에서 녹색소비를 제외한 전반적인 윤리적 소비태도에 대한 수준은 낮은 것으로 나타났는데, 이는 아직 청소년 소비자들이 윤리적 소비에 대한 이해도가 낮기 때문으로 생각된다. 즉 청소년 소비자들은 ‘현재’와 ‘나’ 자신에 관심이 집중된 현대의 소비문화 속에서 자신의 구매행동이 자신의 만족 외에 외부적으로 어떤 영향을 미칠지를 고려하는 윤리적 소비의 실천에 대한 이해가 부족하다. 따라서 자연 및 환경, 인권, 동물 보호 등의 사회적 책임의식과 올바른 윤리적 가치관 함양, 윤리적 소비태도 등을 위한 소비자교육 및 홍보 활동이 필요할 것으로 사료된다. 또한 윤리적 소비에 대한 구체적인 생활의 기술들을 거론하는 방식의 실용적 프로그램의 개발과 더불어 바람직한 미래지향적 방향성을 이끌어 줄 수 있는 윤리와 소비자주의적 철학의 내면화를 고민하는 소비자교육적
최근 몇 년 사이에 극지방에서는 빙하가 녹아내리고, 세계 곳곳에서는 때 아닌 홍수와 가뭄, 이상 고온 현상 등으로 지구 생태계에 위기가 다가옴에 따라 소비자들의 의식이 변하고 있다. 즉, 물질주의적 생활양식에 따른 환경, 인권, 동물 등에 대한 문제점을 인식하면서 친환경적이며 사회적 책임을 다하는 기업을 제품을 구매하고 자연과 사회, 문화의 지속가능성을 생각하고 사용하거나 처분하는 ‘윤리적 소비자’들이 늘고 있는 것이다. 그렇다면 미래 우리사회의 경제의 주역이 될 청소년 소비자들의 윤리적 소비 수준은 어떠한가? 본 연구는 청소년 소비자들의 성별 및 학년, 용돈 관리행동 등에 따른 소비태도의 합리성과 윤리적 소비태도의 차이를 연구하고자 한다. 본 연구의 결과는 향후 윤리적 소비문화의 의미를 정착시키기 위한 소비자교육의 내용이나 정책에 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 이를 수행하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남·여 중·고등학생의 소비태도의 합리성에 차이가 있는가? 둘째, 남·여 중·고등학생의 윤리적 소비는 차이가 있는가? 셋째, 소비태도의 합리성 유형에 따라 남·여 중·고등학생의 윤리적 소비에 차이가 있는가? 본 연구의 목적을 위해 전라북도 전주시와 익산시에 소재하는 중·고등학교에 다니는 남·여 학생 540명을 대상으로 설문을 조사하였고, 그 중 484부의 질문지를 SPSS Statististics 22에 의해 분석되었으며, 분석방법은 기술적 통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차), 요인분석(Factor Analysis), t-test, 일원분산분석(One-way ANOVA), Duncan's Multiple Range Test를 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 소비태도는 ① 여학생이 남학생보다 구매계획성 및 적극성에서 높게 나타난 반면, 지속성에서는 남학생이 여학생보다 높게 나타났고, ② 고등학생이 중학생보다 외적요인을 중시하는 비합리적인 소비태도 성향이 높은 것으로 나타났다. 또한 ③ 용돈 계층이 낮은 그룹이 높은 그룹보다 지속성이 있는 소비태도를 갖고 있는 반면, 용돈 계층이 높은 그룹이 낮은 그룹보다 외적요인을 중시하는 비합리적인 소비태도의 경향을 보였다. 아울러 ④ 용돈 계획을 수립한 학생은 계획을 수립하지 않은 학생보다 구매계획을 잘 하고, 적극적인 소비태도를 갖고 있으며, 지속성이 높은 소비태도를 갖고 있는 것으로 나타나 평상시 용돈 사용에 대하여 계획을 한 청소년들이 합리적인 소비태도를 보이는 것으로 확인되었다. 둘째, 윤리적 소비태도에서는 성별 및 학년, 용돈금액 그룹에서는 통계적으로 유의한 차이가 발견되지 않았다. 그러나 ① 용돈을 규칙적으로 받는 학생이 불규칙적으로 받는 학생보다 녹색소비와 공동체운동의 윤리적 소비 수준이 높은 것으로 나타났다. 또한 ② 용돈 사용에 대한 계획을 세우는지에 따라서 윤리적 소비 관련 모든 요인들에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 돈의 소중함을 알고 평상시 용돈 사용에 대한 계획을 수립하는 청소년 소비자가 윤리적 소비 수준이 높음을 알 수 있다. 셋째, 소비태도의 합리성 유형에 따른 윤리적 소비의 차이는 합리적 소비형이 비합리적 소비형보다 윤리적 소비의 구매운동, 기부와 나눔, 녹색소비, 로컬소비, 공동체운동, 적극적실천 등 모든 요인에서 높은 수준을 보였다. 따라서 윤리적 소비 수준을 향상시키기 위해서는 꼭 필요한 물건인지를 꼼꼼히 따지고 구입하고 제품을 아껴 쓰며, 충동적이고 비합리적인 소비를 하지 않는 등의 합리적 소비형의 태도를 갖추어야 된다는 것이다. 이 같은 연구결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 그 동안 가정이나 학교, 사회에서의 소비자교육은 청소년의 올바른 소비가치관 형성 및 바람직한 소비생활의 기틀 마련 등 합리적인 구매행동에 초점을 두었다. 즉 상품을 구입할 때에는 가격과 품질을 비교하며 최소의 비용으로 최대의 만족을 얻을 수 있는 합리적 소비가 중요하다고 강조하였다. 그러나 합리적 소비에서는 미처 우리가 관심을 두지 않았던 환경이나 복지, 노동조건, 인권, 사회 환원 등에 대한 중요성을 알지 못했다. 청소년 소비자들의 윤리적 소비에서 녹색소비를 제외한 전반적인 윤리적 소비태도에 대한 수준은 낮은 것으로 나타났는데, 이는 아직 청소년 소비자들이 윤리적 소비에 대한 이해도가 낮기 때문으로 생각된다. 즉 청소년 소비자들은 ‘현재’와 ‘나’ 자신에 관심이 집중된 현대의 소비문화 속에서 자신의 구매행동이 자신의 만족 외에 외부적으로 어떤 영향을 미칠지를 고려하는 윤리적 소비의 실천에 대한 이해가 부족하다. 따라서 자연 및 환경, 인권, 동물 보호 등의 사회적 책임의식과 올바른 윤리적 가치관 함양, 윤리적 소비태도 등을 위한 소비자교육 및 홍보 활동이 필요할 것으로 사료된다. 또한 윤리적 소비에 대한 구체적인 생활의 기술들을 거론하는 방식의 실용적 프로그램의 개발과 더불어 바람직한 미래지향적 방향성을 이끌어 줄 수 있는 윤리와 소비자주의적 철학의 내면화를 고민하는 소비자교육적
In recent years, the crises on our Earth's ecosystem such as melting glaciers in the polar regions, unseasonable floods, drought, and high temperatures approached. It changed the consciousness of consumers. That is, an increasing number of 'ethical consumers' realize the problems of environments, hu...
In recent years, the crises on our Earth's ecosystem such as melting glaciers in the polar regions, unseasonable floods, drought, and high temperatures approached. It changed the consciousness of consumers. That is, an increasing number of 'ethical consumers' realize the problems of environments, human rights, and animals, which are caused by materialistic lifestyles. Therefore, they buy the products made by eco-friendly and social corporations, and consider the sustainability of nature, society, and culture. Then, what can be said about the ethical consumption of teenagers who will be central players in the economy of our future society? I would like to find the differences of adolescent consumers' gender, grade, and allowance on rationality of consumption and ethical consumption attitudes. In addition, this research has a purpose of providing basic information on the contents or policies of consumer education to set a meaning of an ethical consumption culture. The following are specific research problems to perform it ; First, is there a difference of consumption attitudes' rationality between the male and female middle, high school students? Second, is there a difference of ethical consumption between the male and female middle, high school students? Third, is there a difference of ethical consumption between the male and female middle, high school students according to the type of consumption attitudes' rationality? Based on the above research problems, I conducted a survey targeting 540 male and female students of the middle and high schools in Jeonju and Iksan, North Jeolla Province. Among them, 484 questionnaires were analyzed by SPSS Statistics 22, and the analysis methods were Descriptive Statistics(Frequency, Percentage, Average, Standard deviation), Factor Analysis, t-test, and One-way ANOVA, Duncan's Multiple Range Test. Research results are as follows ; First, in the consumption attitudes of research subjects, ① the number of female students is higher than the one of male students in purchase plans and activeness. While, in terms of persistence, the number of male students was higher than the female ones. ② High school students are more apt to consume irrationally valuing external factors. In addition, ③ the group of lower allowance had a more sustainable consumption attitude than the group of higher allowance. In contrast, the group of higher allowance tended to consume irrationally valuing external factors. ④ The students who made a plan for allowance had a better purchase plan and more active, sustainable consumption attitudes than the students who didn't. Therefore, the adolescents who usually make plans for allowance show a rational consumption attitude. Secondly, in terms of ethical consumption attitudes, the statistically meaningful difference wasn't found among the groups of gender, grade, and the amount of allowance. However, ①the students who receive allowance regularly have a higher standard of ethical consumption of green consumption and community movement than the students who receive irregularly. In addition, ② there is a statistically meaningful difference among all the factors related to ethical consumption according to the plan of allowance use. Therefore, the adolescent consumers who know the value of money and usually plan the allowance use have a higher standard of ethical consumption. Third, the difference of ethical consumption according to the types of consumption attitudes' rationality is that a rational consumption type shows a higher standard in all the factors such as ethical consumption, purchase movement, donation, green consumption, local consumption, community movement, and active practice than an irrational consumption type. Therefore, to enhance the level of ethical consumption, we should have a rational consumption attitude by checking the items carefully whether it is necessary to purchase, conserving the products, and not consuming impulsively nor irrationally. On the basis of the above results, I arrived at a conclusion as follows. A consumer education at home, school, and society has focused on rational consumption behaviors such as forming adolescents' right consumption values and preparing for foundation of desirable consumption styles. That is, it has emphasized a rational consumption to get the greatest satisfaction at the lowest cost by comparing the costs and quality when purchasing products. However, in the rational consumption, we didn't notice the importance of the environment, welfare, labor conditions, human rights, and society restoration, which we have neglected. Adolescent consumers have a low level of overall ethical consumption except the green consumption. It is because they still have a low understanding of ethical consumption. In other words, in the modern consumption culture focusing on the 'present' and 'I', they don't understand the practice of ethical consumption considering what effects their consumption behaviors will bring on. Therefore, we need a consumer education and publicity activities to improve the social responsibility for nature, environments, human rights, and animals protection as well as proper ethical values and ethical consumption attitudes. Additionally, a practical program that shows specific living techniques about ethical consumption should be developed, and the consumption educational perspective should be reinforced, which considers the ethics that guides a desirable, future-oriented direction and the internalization of consumerism philosophy. Furthermore, teen consumers should try to have an ethical consumption attitude not to buy the products harmful to the humans, animals, and the nature no matter how convenient and cheap they are.
In recent years, the crises on our Earth's ecosystem such as melting glaciers in the polar regions, unseasonable floods, drought, and high temperatures approached. It changed the consciousness of consumers. That is, an increasing number of 'ethical consumers' realize the problems of environments, human rights, and animals, which are caused by materialistic lifestyles. Therefore, they buy the products made by eco-friendly and social corporations, and consider the sustainability of nature, society, and culture. Then, what can be said about the ethical consumption of teenagers who will be central players in the economy of our future society? I would like to find the differences of adolescent consumers' gender, grade, and allowance on rationality of consumption and ethical consumption attitudes. In addition, this research has a purpose of providing basic information on the contents or policies of consumer education to set a meaning of an ethical consumption culture. The following are specific research problems to perform it ; First, is there a difference of consumption attitudes' rationality between the male and female middle, high school students? Second, is there a difference of ethical consumption between the male and female middle, high school students? Third, is there a difference of ethical consumption between the male and female middle, high school students according to the type of consumption attitudes' rationality? Based on the above research problems, I conducted a survey targeting 540 male and female students of the middle and high schools in Jeonju and Iksan, North Jeolla Province. Among them, 484 questionnaires were analyzed by SPSS Statistics 22, and the analysis methods were Descriptive Statistics(Frequency, Percentage, Average, Standard deviation), Factor Analysis, t-test, and One-way ANOVA, Duncan's Multiple Range Test. Research results are as follows ; First, in the consumption attitudes of research subjects, ① the number of female students is higher than the one of male students in purchase plans and activeness. While, in terms of persistence, the number of male students was higher than the female ones. ② High school students are more apt to consume irrationally valuing external factors. In addition, ③ the group of lower allowance had a more sustainable consumption attitude than the group of higher allowance. In contrast, the group of higher allowance tended to consume irrationally valuing external factors. ④ The students who made a plan for allowance had a better purchase plan and more active, sustainable consumption attitudes than the students who didn't. Therefore, the adolescents who usually make plans for allowance show a rational consumption attitude. Secondly, in terms of ethical consumption attitudes, the statistically meaningful difference wasn't found among the groups of gender, grade, and the amount of allowance. However, ①the students who receive allowance regularly have a higher standard of ethical consumption of green consumption and community movement than the students who receive irregularly. In addition, ② there is a statistically meaningful difference among all the factors related to ethical consumption according to the plan of allowance use. Therefore, the adolescent consumers who know the value of money and usually plan the allowance use have a higher standard of ethical consumption. Third, the difference of ethical consumption according to the types of consumption attitudes' rationality is that a rational consumption type shows a higher standard in all the factors such as ethical consumption, purchase movement, donation, green consumption, local consumption, community movement, and active practice than an irrational consumption type. Therefore, to enhance the level of ethical consumption, we should have a rational consumption attitude by checking the items carefully whether it is necessary to purchase, conserving the products, and not consuming impulsively nor irrationally. On the basis of the above results, I arrived at a conclusion as follows. A consumer education at home, school, and society has focused on rational consumption behaviors such as forming adolescents' right consumption values and preparing for foundation of desirable consumption styles. That is, it has emphasized a rational consumption to get the greatest satisfaction at the lowest cost by comparing the costs and quality when purchasing products. However, in the rational consumption, we didn't notice the importance of the environment, welfare, labor conditions, human rights, and society restoration, which we have neglected. Adolescent consumers have a low level of overall ethical consumption except the green consumption. It is because they still have a low understanding of ethical consumption. In other words, in the modern consumption culture focusing on the 'present' and 'I', they don't understand the practice of ethical consumption considering what effects their consumption behaviors will bring on. Therefore, we need a consumer education and publicity activities to improve the social responsibility for nature, environments, human rights, and animals protection as well as proper ethical values and ethical consumption attitudes. Additionally, a practical program that shows specific living techniques about ethical consumption should be developed, and the consumption educational perspective should be reinforced, which considers the ethics that guides a desirable, future-oriented direction and the internalization of consumerism philosophy. Furthermore, teen consumers should try to have an ethical consumption attitude not to buy the products harmful to the humans, animals, and the nature no matter how convenient and cheap they are.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.