빠르게 진행되는 도시화로 인해 문화의 다양성 증대되고 여가시간과 욕구의 증가로 청소년의 사회적 환경은 급격히 변화하고 있지만 청소년의 대부분은 여가시간에 정적이고 개인적 활동을 하고 있으며 문화 및 다양한 활동에 참여할 수 있는 사회적 제도와 지원공간이 필요하다. 청소년카페는 청소년의 휴식, 만남, 정보, 교육, 문화 등 여러 행위가 이루어지는 공간으로 공공시설을 중심으로 그 수가 늘고 있는 추세이므로 청소년카페의 현황조사를 통해 공간적 특성을 파악하고 공간에 대한 만족도와 요구도를 조사하여 청소년의 여가생활을 위한 공간 계획방향 제시가 필요하다고 인식하게 되었다. 이런 관점에서 본 연구는 청소년 카페의 공간과 공간계획요소에 대한 만족도와 요구도를 분석하여 공간계획방안 제시를 목적으로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 기존 청소년 시설에 관한 문헌조사를 통해 분류된 휴게·만남 공간, 교육·정보 공간, 문화 공간, 지원 공간을 기준으로 조사대상 청소년 카페의 공간을 분류하고, 분류된 공간을 중심으로 현황조사를 통해 일반적 특성과 시설 특성을 조사하였고 설문조사를 통해 사용자의 일반적 특성과 공간에 대한 만족도와 요구도, 공간 계획요소에 대한 만족도와 요구도를 조사하였다. 자료처리를 위한 분석방법은 ...
빠르게 진행되는 도시화로 인해 문화의 다양성 증대되고 여가시간과 욕구의 증가로 청소년의 사회적 환경은 급격히 변화하고 있지만 청소년의 대부분은 여가시간에 정적이고 개인적 활동을 하고 있으며 문화 및 다양한 활동에 참여할 수 있는 사회적 제도와 지원공간이 필요하다. 청소년카페는 청소년의 휴식, 만남, 정보, 교육, 문화 등 여러 행위가 이루어지는 공간으로 공공시설을 중심으로 그 수가 늘고 있는 추세이므로 청소년카페의 현황조사를 통해 공간적 특성을 파악하고 공간에 대한 만족도와 요구도를 조사하여 청소년의 여가생활을 위한 공간 계획방향 제시가 필요하다고 인식하게 되었다. 이런 관점에서 본 연구는 청소년 카페의 공간과 공간계획요소에 대한 만족도와 요구도를 분석하여 공간계획방안 제시를 목적으로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 기존 청소년 시설에 관한 문헌조사를 통해 분류된 휴게·만남 공간, 교육·정보 공간, 문화 공간, 지원 공간을 기준으로 조사대상 청소년 카페의 공간을 분류하고, 분류된 공간을 중심으로 현황조사를 통해 일반적 특성과 시설 특성을 조사하였고 설문조사를 통해 사용자의 일반적 특성과 공간에 대한 만족도와 요구도, 공간 계획요소에 대한 만족도와 요구도를 조사하였다. 자료처리를 위한 분석방법은 SPSS 21.0for Windows 통계 패키지를 이용하여 빈도분석, 평균비교, 일원배치 분산분석을 통해 유의도를 검증하였고 IPA분석을 실시하였다. 분석결과를 토대로한 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 언제나 어디서나 접근하기에 용이하게 학교, 지하철역, 광장, 공원 등에 청소년이 활동할 수 있는 공간을 마련해 주어야 하고 친구나 동아리, 모임 등을 위한 공간에 대한 지원을 해주어야 한다. 둘째, 청소년이 여가시간을 보내기 위해 생활권에서 접근 할 수 있는 청소년카페의 확충하여 청소년을 위한 여가공간을 지원해주어야 한다. 셋째, 지역의 청소년의 욕구를 조사하여 반영한 프로그램을 중심으로 지역별로 특성화된 청소년카페 공간을 계획해야 한다. 넷째, 청소년카페는 외부에서 쉽게 인지할 수 있고 청소년이 선호하는 색채나 디자인을 이용하여 인지성과 접근성을 높이고 프라이버시, 방음, 설비계획을 통해 쾌적한 환경으로 계획해야 한다. 본 연구결과는 청소년의 여가 생활을 위한 청소년카페 계획에 필요한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
빠르게 진행되는 도시화로 인해 문화의 다양성 증대되고 여가시간과 욕구의 증가로 청소년의 사회적 환경은 급격히 변화하고 있지만 청소년의 대부분은 여가시간에 정적이고 개인적 활동을 하고 있으며 문화 및 다양한 활동에 참여할 수 있는 사회적 제도와 지원공간이 필요하다. 청소년카페는 청소년의 휴식, 만남, 정보, 교육, 문화 등 여러 행위가 이루어지는 공간으로 공공시설을 중심으로 그 수가 늘고 있는 추세이므로 청소년카페의 현황조사를 통해 공간적 특성을 파악하고 공간에 대한 만족도와 요구도를 조사하여 청소년의 여가생활을 위한 공간 계획방향 제시가 필요하다고 인식하게 되었다. 이런 관점에서 본 연구는 청소년 카페의 공간과 공간계획요소에 대한 만족도와 요구도를 분석하여 공간계획방안 제시를 목적으로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 기존 청소년 시설에 관한 문헌조사를 통해 분류된 휴게·만남 공간, 교육·정보 공간, 문화 공간, 지원 공간을 기준으로 조사대상 청소년 카페의 공간을 분류하고, 분류된 공간을 중심으로 현황조사를 통해 일반적 특성과 시설 특성을 조사하였고 설문조사를 통해 사용자의 일반적 특성과 공간에 대한 만족도와 요구도, 공간 계획요소에 대한 만족도와 요구도를 조사하였다. 자료처리를 위한 분석방법은 SPSS 21.0for Windows 통계 패키지를 이용하여 빈도분석, 평균비교, 일원배치 분산분석을 통해 유의도를 검증하였고 IPA분석을 실시하였다. 분석결과를 토대로한 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 언제나 어디서나 접근하기에 용이하게 학교, 지하철역, 광장, 공원 등에 청소년이 활동할 수 있는 공간을 마련해 주어야 하고 친구나 동아리, 모임 등을 위한 공간에 대한 지원을 해주어야 한다. 둘째, 청소년이 여가시간을 보내기 위해 생활권에서 접근 할 수 있는 청소년카페의 확충하여 청소년을 위한 여가공간을 지원해주어야 한다. 셋째, 지역의 청소년의 욕구를 조사하여 반영한 프로그램을 중심으로 지역별로 특성화된 청소년카페 공간을 계획해야 한다. 넷째, 청소년카페는 외부에서 쉽게 인지할 수 있고 청소년이 선호하는 색채나 디자인을 이용하여 인지성과 접근성을 높이고 프라이버시, 방음, 설비계획을 통해 쾌적한 환경으로 계획해야 한다. 본 연구결과는 청소년의 여가 생활을 위한 청소년카페 계획에 필요한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Diversity of culture is increasing due to rapid urbanization and the social environment of teenagers is rapidly changing due to the increase in leisure time and desires. However, most of the teenagers are static and doing individual activities in leisure time, and social policy and supporting space ...
Diversity of culture is increasing due to rapid urbanization and the social environment of teenagers is rapidly changing due to the increase in leisure time and desires. However, most of the teenagers are static and doing individual activities in leisure time, and social policy and supporting space to engage in cultural and other various activities. Teenager caf?, a space for several actions such as rest, meeting, information, education, and culture of teenagers, and this has become a trend because of its increasing number, centered on public facilities. Thus it was acknowledged that through research apprehending the spatial features of the current status of teenager caf?, examining satisfaction and need about the space, and suggesting design direction of space for leisure life of teenagers are needed. In such aspect, this study aimed to analyze the space of teenager caf? as well as the satisfaction and need on space design elements to suggest a space design plan. To accomplish the goal of the study, the study target, teenager caf?’s space, was classified on the standard of rest and meeting space, education and information space, cultural space, and supporting space through a documentary research about teenager facilities. The general features and facility features that centered on classified spaces were examined through current status examination. Satisfaction and need on user’s general feature and space and satisfaction and need on space design elements were examined through a survey. For the analysis method for document processing, SPSS 21.0 for Windows statistics package was used to verify the significance level through frequency analysis, average comparison, and one-way analysis of variance and it was also used to conduct the IPA analysis. First, space, where teenagers can be active, must be provided in school, subway station, square, or park so that teenagers can easily approach wherever or whenever. Also, support on space for friends, clubs, or gathering must also be provided. Second, teenager caf?, which are accessible and where teenagers can go from their living zone to spend leisure time, must be expanded to provide leisure space for them. Third, centering on the program that surveyed and reflected the teenagers’ desire of the region, space of teenager caf? specialized by region must be planned. Fourth, teenager caf? should be easily acknowledged from outside, have increased accessibility and awareness by using color or design preferred by teenagers, and should be designed pleasantly through privacy, soundproof, and design plans. The result of this study could be utilized as resource needed in the design of teenager caf? for the leisure life of teenagers.
Diversity of culture is increasing due to rapid urbanization and the social environment of teenagers is rapidly changing due to the increase in leisure time and desires. However, most of the teenagers are static and doing individual activities in leisure time, and social policy and supporting space to engage in cultural and other various activities. Teenager caf?, a space for several actions such as rest, meeting, information, education, and culture of teenagers, and this has become a trend because of its increasing number, centered on public facilities. Thus it was acknowledged that through research apprehending the spatial features of the current status of teenager caf?, examining satisfaction and need about the space, and suggesting design direction of space for leisure life of teenagers are needed. In such aspect, this study aimed to analyze the space of teenager caf? as well as the satisfaction and need on space design elements to suggest a space design plan. To accomplish the goal of the study, the study target, teenager caf?’s space, was classified on the standard of rest and meeting space, education and information space, cultural space, and supporting space through a documentary research about teenager facilities. The general features and facility features that centered on classified spaces were examined through current status examination. Satisfaction and need on user’s general feature and space and satisfaction and need on space design elements were examined through a survey. For the analysis method for document processing, SPSS 21.0 for Windows statistics package was used to verify the significance level through frequency analysis, average comparison, and one-way analysis of variance and it was also used to conduct the IPA analysis. First, space, where teenagers can be active, must be provided in school, subway station, square, or park so that teenagers can easily approach wherever or whenever. Also, support on space for friends, clubs, or gathering must also be provided. Second, teenager caf?, which are accessible and where teenagers can go from their living zone to spend leisure time, must be expanded to provide leisure space for them. Third, centering on the program that surveyed and reflected the teenagers’ desire of the region, space of teenager caf? specialized by region must be planned. Fourth, teenager caf? should be easily acknowledged from outside, have increased accessibility and awareness by using color or design preferred by teenagers, and should be designed pleasantly through privacy, soundproof, and design plans. The result of this study could be utilized as resource needed in the design of teenager caf? for the leisure life of teenagers.
주제어
#생활권 청소년 시설 청소년 카페 공간 계획요소 livingzone teenager facility teenager café space design elements
학위논문 정보
저자
김민희
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
공간디자인전공
지도교수
하미경
발행연도
2015
총페이지
ix, 145 p.
키워드
생활권 청소년 시설 청소년 카페 공간 계획요소 livingzone teenager facility teenager café space design elements
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.