본 연구의 목적은 어린이집 원장의 감성리더십과 유아교사의 감성지능, 교사 효능감 그리고, 교사-유아 상호작용 간의 구조적 관계를 분석하고 이론적, 실 천적 함의를 제시하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 교사의 감성지능이 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 3. 교사효능감이 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 4. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감을 매개로 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 연구대상은 서울과 경기도 지역에 위치한 어린이집 교사들로, 650명에게 설 문지를 배부하여 회수된 581부 중 539부를 최종 선정하여 ...
본 연구의 목적은 어린이집 원장의 감성리더십과 유아교사의 감성지능, 교사 효능감 그리고, 교사-유아 상호작용 간의 구조적 관계를 분석하고 이론적, 실 천적 함의를 제시하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 교사의 감성지능이 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 3. 교사효능감이 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 4. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감을 매개로 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 연구대상은 서울과 경기도 지역에 위치한 어린이집 교사들로, 650명에게 설 문지를 배부하여 회수된 581부 중 539부를 최종 선정하여 자료 분석에 사용하 였다. 연구도구는 원장의 감성리더십 측정을 위하여 이석열(2006)이 개발한 원장의 감성리더십 척도를 사용하였고, 교사의 감성지능 측정을 위해서는 Mayer, Salovey & Caruso(1997)의 감성지능 척도 MSCEIT를 번안, 수정한 척도를 사 용하였다. 교사효능감 측정을 위해서는 황은영(2005)이 개발한 척도를 사용하 였고, 교사-유아 상호작용을 측정하기 위해서는 이정숙(2003)이 문항을 추출한 척도를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료의 통계적 처리는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하 였다. 구체적인 자료 분석 방법은 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도분 석과 기술통계 분석을 실시하였으며, 신뢰도와 타당도를 검증을 위해 내적 일 관성 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 실시하였다. 변수들의 상관성 을 파악하기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 연구 모형 및 가설 검증을 위해 구조방정식 모델을, 매개효과를 검증하기 위하여 부트스트레핑과 Sobel 검증을 각각 실시하였다. 본 연구의 결과를 분석하여 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원장의 감성리더십은 교사의 감성지능, 교사효능감, 교사-유아 상호 작용에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 교사의 감성지능은 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 교사의 효능감은 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것으 로 확인되었다. 넷째, 원장의 감성리더십은 교사의 감성지능과 교사효능감을 매개로 교사-유 아의 상호작용에 간접효과를 나타내는 것으로 확인되었다. 다섯째, 여러 경로 중 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능을 돕고, 교사 의 감성지능이 교사효능감을 도울 때, 교사-유아 상호작용에 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 어린이집 원장의 감성리더십과 교사-유아 상호작용 간의 관계에 대한 연구를 찾기 힘든 시점에서 교사-유아 상호작용에 관련된 여러 변인들 간의 인과관계를 검증하고 원장의 감성리더십의 중요성을 부각시켰다는데 의 의가 있다. 이러한 검증을 통해 유아교사들이 교사-유아 상호작용에 영향을 미 치는 관련변인들의 효과를 동시에 이해할 수 있는 구조모델을 제시하였다. 또 한 이를 통해 원장의 감성리더십 증진을 위한 프로그램 개발과 필요성에 대한 인식과 함께, 교사-유아 상호작용에 도움을 주는 원장의 효과적인 역할을 모색하는데 필요한 이론적, 실천적 기초자료를 제시하였다.
본 연구의 목적은 어린이집 원장의 감성리더십과 유아교사의 감성지능, 교사 효능감 그리고, 교사-유아 상호작용 간의 구조적 관계를 분석하고 이론적, 실 천적 함의를 제시하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 교사의 감성지능이 교사효능감, 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 3. 교사효능감이 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 4. 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능, 교사효능감을 매개로 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는가? 연구대상은 서울과 경기도 지역에 위치한 어린이집 교사들로, 650명에게 설 문지를 배부하여 회수된 581부 중 539부를 최종 선정하여 자료 분석에 사용하 였다. 연구도구는 원장의 감성리더십 측정을 위하여 이석열(2006)이 개발한 원장의 감성리더십 척도를 사용하였고, 교사의 감성지능 측정을 위해서는 Mayer, Salovey & Caruso(1997)의 감성지능 척도 MSCEIT를 번안, 수정한 척도를 사 용하였다. 교사효능감 측정을 위해서는 황은영(2005)이 개발한 척도를 사용하 였고, 교사-유아 상호작용을 측정하기 위해서는 이정숙(2003)이 문항을 추출한 척도를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료의 통계적 처리는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하 였다. 구체적인 자료 분석 방법은 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도분 석과 기술통계 분석을 실시하였으며, 신뢰도와 타당도를 검증을 위해 내적 일 관성 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 실시하였다. 변수들의 상관성 을 파악하기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 연구 모형 및 가설 검증을 위해 구조방정식 모델을, 매개효과를 검증하기 위하여 부트스트레핑과 Sobel 검증을 각각 실시하였다. 본 연구의 결과를 분석하여 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원장의 감성리더십은 교사의 감성지능, 교사효능감, 교사-유아 상호 작용에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 교사의 감성지능은 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 교사의 효능감은 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것으 로 확인되었다. 넷째, 원장의 감성리더십은 교사의 감성지능과 교사효능감을 매개로 교사-유 아의 상호작용에 간접효과를 나타내는 것으로 확인되었다. 다섯째, 여러 경로 중 원장의 감성리더십이 교사의 감성지능을 돕고, 교사 의 감성지능이 교사효능감을 도울 때, 교사-유아 상호작용에 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 어린이집 원장의 감성리더십과 교사-유아 상호작용 간의 관계에 대한 연구를 찾기 힘든 시점에서 교사-유아 상호작용에 관련된 여러 변인들 간의 인과관계를 검증하고 원장의 감성리더십의 중요성을 부각시켰다는데 의 의가 있다. 이러한 검증을 통해 유아교사들이 교사-유아 상호작용에 영향을 미 치는 관련변인들의 효과를 동시에 이해할 수 있는 구조모델을 제시하였다. 또 한 이를 통해 원장의 감성리더십 증진을 위한 프로그램 개발과 필요성에 대한 인식과 함께, 교사-유아 상호작용에 도움을 주는 원장의 효과적인 역할을 모색하는데 필요한 이론적, 실천적 기초자료를 제시하였다.
This research analyzed the emotional leadership of a director of child care center, the emotional intelligence of preschool teachers, teacher efficacy and the interaction between teachers and children and proposed a theoretical and practical implication. The research questions for this study are as ...
This research analyzed the emotional leadership of a director of child care center, the emotional intelligence of preschool teachers, teacher efficacy and the interaction between teachers and children and proposed a theoretical and practical implication. The research questions for this study are as follows: 1. Does the emotional leadership of a director of child care center influence teachers' emotional intelligence, teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively? 2. Does teachers' emotional intelligence influence teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively? 3. Does teacher efficacy influence the interaction between teachers and children? 4. Does the emotional leadership of a director of child care center influence the interaction between teachers and children positively by teachers' emotional intelligence and teacher efficacy? The data was collected through a survey of a total of 650 child care teachers located in Seoul and Gyeonggi-do, among whom 581 teachers responded to the questionnaire and 539 answers were finally used for the data analysis. The research used a tool developed by Seok-yul Lee(2006) to measure the emotional leadership of a director of chid care center, a revised tool based on MSCEIT by Mayer, Salovey & Caruso(1997) to measure teachers' emotional intelligence, a tool by Eunyoung Hwang(2005) to measure teacher efficacy, and a revised tool based on Jeongsuk Lee(2003) to measure the interaction between teachers and children. The data was processed statistically by SPSS Ver 18.0 program and AMOS Ver 18.0 program. Frequency analysis and descriptive statistic analysis were used to capture the demographic characteristic. To verify reliability and validity, internal consistency analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory correlation analysis were implemented. To grasp the interrelationship between variables, correlation analysis was conducted. Also, Bootstrapping and Sobel were used to verify the mediation effect, and AMOS 18.0 was fulfilled to verify the research model and hypothesis. The following conclusion was drawn: 1. It was verified that the emotional leadership of a director of child care center influenced teachers' emotional intelligence, teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively. 2. It was verified that teachers' emotional intelligence influenced teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively. 3. It was verified that teacher efficacy influenced the interaction between teachers and children positively. 4. It was verified that the emotional leadership of a director of child care center influenced the interaction between teachers and children indirectly and effectively by teacher efficacy. 5. It showed that both when the director's emotional leadership helped teachers' emotional intelligence and when teachers' emotional intelligence helped teacher efficacy, the interaction between teachers and children could be maximized. This research is important in that it verified the cause-and-effect among many variables about the interaction between teachers and children and emphasized the importance of the emotional leadership of a director of child care center. Also, through the verification, it proposed a structure model that could help child care teachers understand the effects of related variables that influence the interaction between teachers and children simultaneously. Furthermore, it suggested the importance of the development of programs to improve the emotional leadership of a director of child care center and presented a theoretical and practical data necessary for the efficient role of the director to help the interaction between teachers and children.
This research analyzed the emotional leadership of a director of child care center, the emotional intelligence of preschool teachers, teacher efficacy and the interaction between teachers and children and proposed a theoretical and practical implication. The research questions for this study are as follows: 1. Does the emotional leadership of a director of child care center influence teachers' emotional intelligence, teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively? 2. Does teachers' emotional intelligence influence teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively? 3. Does teacher efficacy influence the interaction between teachers and children? 4. Does the emotional leadership of a director of child care center influence the interaction between teachers and children positively by teachers' emotional intelligence and teacher efficacy? The data was collected through a survey of a total of 650 child care teachers located in Seoul and Gyeonggi-do, among whom 581 teachers responded to the questionnaire and 539 answers were finally used for the data analysis. The research used a tool developed by Seok-yul Lee(2006) to measure the emotional leadership of a director of chid care center, a revised tool based on MSCEIT by Mayer, Salovey & Caruso(1997) to measure teachers' emotional intelligence, a tool by Eunyoung Hwang(2005) to measure teacher efficacy, and a revised tool based on Jeongsuk Lee(2003) to measure the interaction between teachers and children. The data was processed statistically by SPSS Ver 18.0 program and AMOS Ver 18.0 program. Frequency analysis and descriptive statistic analysis were used to capture the demographic characteristic. To verify reliability and validity, internal consistency analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory correlation analysis were implemented. To grasp the interrelationship between variables, correlation analysis was conducted. Also, Bootstrapping and Sobel were used to verify the mediation effect, and AMOS 18.0 was fulfilled to verify the research model and hypothesis. The following conclusion was drawn: 1. It was verified that the emotional leadership of a director of child care center influenced teachers' emotional intelligence, teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively. 2. It was verified that teachers' emotional intelligence influenced teacher efficacy and the interaction between teachers and children positively. 3. It was verified that teacher efficacy influenced the interaction between teachers and children positively. 4. It was verified that the emotional leadership of a director of child care center influenced the interaction between teachers and children indirectly and effectively by teacher efficacy. 5. It showed that both when the director's emotional leadership helped teachers' emotional intelligence and when teachers' emotional intelligence helped teacher efficacy, the interaction between teachers and children could be maximized. This research is important in that it verified the cause-and-effect among many variables about the interaction between teachers and children and emphasized the importance of the emotional leadership of a director of child care center. Also, through the verification, it proposed a structure model that could help child care teachers understand the effects of related variables that influence the interaction between teachers and children simultaneously. Furthermore, it suggested the importance of the development of programs to improve the emotional leadership of a director of child care center and presented a theoretical and practical data necessary for the efficient role of the director to help the interaction between teachers and children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.