초등 3,4학년 국어교과서 이야기 교수-학습 활동에 제시된 질문 양상 Questions of teaching and learning activity for fairy tales in Korean textbooks for 3,4th grades in elementary school원문보기
이 연구는 초등학교 3,4학년 국어교과서의 이야기 교수-학습 활동에 제시된 질문 양상을 분석하고, 앞으로 교과서 이야기 감상 영역의 질문이 나아가야하는 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 제 Ⅱ장에서는 질문의 역할과 중요성을 살펴보고 교과서 질문의 특수성을 밝힌다. 그리고 이야기 교수-학습 활동의 특성과 질문의 역할을 분석하여 교과서 이야기 교수-학습 활동 질문의 지향점과 가치를 찾아 교과서 질문 분석 기준을 마련한다. 제 Ⅲ장에서는 앞서 정립한 이야기 교수-학습 활동을 위한 질문의 조건을 바탕으로 교과서 질문의 분석 기준을 마련한 후 교과서의 질문을 분석한다. ...
이 연구는 초등학교 3,4학년 국어교과서의 이야기 교수-학습 활동에 제시된 질문 양상을 분석하고, 앞으로 교과서 이야기 감상 영역의 질문이 나아가야하는 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 제 Ⅱ장에서는 질문의 역할과 중요성을 살펴보고 교과서 질문의 특수성을 밝힌다. 그리고 이야기 교수-학습 활동의 특성과 질문의 역할을 분석하여 교과서 이야기 교수-학습 활동 질문의 지향점과 가치를 찾아 교과서 질문 분석 기준을 마련한다. 제 Ⅲ장에서는 앞서 정립한 이야기 교수-학습 활동을 위한 질문의 조건을 바탕으로 교과서 질문의 분석 기준을 마련한 후 교과서의 질문을 분석한다. 분석 대상은 초등 3~4학년의 국어 교과서 문학 영역 중 이야기 교수-학습 활동에 제시되어 있는 질문으로 삼는다. 교과서 문학 영역의 이야기 교수-학습 활동의 질문을 분석한 결과는 다음과 같다. 1) 질문을 통해 학습자 반응과 반응의 수준을 다양하게 유도하는가? 첫째, 이야기를 읽고 난 후 반응을 다양한 방법으로 표현할 수 있는 정보를 제시하는 질문이 많아 다양한 방법으로 반응을 표현해 보도록 유도하였다. 둘째, 이야기의 이해와 해석을 돕는 사실적 질문은 다양하고 구체적으로 제시하고 있는 반면, 심미적 읽기를 위한 감상과 반응을 유도하는 추론적, 비평적, 감상적 질문은 단계적, 구체적으로 제시하지 않아 일차원적이고 단순한 감상을 나열하게 하였다. 셋째, 학습자의 다양한 차원의 감상을 촉진하는 질문이 아닌 특정한 감상 형태와 감상의 정형화를 유도할 위험이 있는 질문들이 있었다. 2) 이야기 읽기 전략의 교수-학습과 이야기 감상의 교수-학습을 비교하였을 때, 교과서에 제시된 질문이 단계적이고 순차적으로 사고를 자극하고 있는가? 문학적 지식을 학습하는 차시의 질문은 단계적, 체계적으로 제시되고 그 비중이 높은 반면, 문학의 감상을 학습하는 차시의 질문은 감상보다는 감상 방법이나 전략의 학습을 위한 질문의 비중이 높았다. 3) 심미적 읽기를 유도하여 삶의 성찰과 반성으로 감상이 연결되는가? 첫째, 모든 차시를 반응 중심 이론을 반영하여 학습 할 수 있는 것은 아니지만, 학습 목표가 지나치게 문학 읽기 전략과 방법의 교수-학습 활동에 치중되어 심미적 읽기의 비중이 낮게 나타난 단원이 있다. 둘째, 문학작품을 바탕으로 하여 스스로의 정체성을 고민하고 삶의 방향을 탐색하게 유도하는 질문이 없었다. 4) 학습자 간의 상호작용을 통한 감상의 명료화와 심화가 유의미하게 일어나고 있는가? “느낀 점을 친구들과 이야기 해 봅시다”라는 질문이 특정한 교수-학습(학습자간의 상호작용을 통한 반응 명료화)을 유도하고자 한 것이 아니라 “나의 느낀 점을 말하여 봅시다”와 별 차이 없이 제시되고 있다. 모든 이야기 교수-학습 활동에서 다양한 차원의 감상과 감상의 심화를 유도하기 어려운 것이다. 그러나 문학 교육은 단순한 문학 읽기 기능의 학습이나 다른 것을 위한 도구로서 사용되어서는 안 되고, 학습자가 문학 자체의 가치를 느끼고 알도록 돕는 역할을 하여야 한다. 즉, 문학 교육이 궁극적으로 지향하여야 하는 바는 문학을 통해 스스로의 삶에 대한 성찰을 하는 심미적 읽기 태도를 지닌 평생 독자를 함양하는 것이다. 문학의 본질을 훼손하지 않는 이야기 감상 교육을 위하여, 교과서 이야기 교수-학습의 질문이 독자의 주체적이고 능동적인 감상을 이끄는 반응 활성화를 유도하는 질문이 되어야 한다.
이 연구는 초등학교 3,4학년 국어교과서의 이야기 교수-학습 활동에 제시된 질문 양상을 분석하고, 앞으로 교과서 이야기 감상 영역의 질문이 나아가야하는 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 제 Ⅱ장에서는 질문의 역할과 중요성을 살펴보고 교과서 질문의 특수성을 밝힌다. 그리고 이야기 교수-학습 활동의 특성과 질문의 역할을 분석하여 교과서 이야기 교수-학습 활동 질문의 지향점과 가치를 찾아 교과서 질문 분석 기준을 마련한다. 제 Ⅲ장에서는 앞서 정립한 이야기 교수-학습 활동을 위한 질문의 조건을 바탕으로 교과서 질문의 분석 기준을 마련한 후 교과서의 질문을 분석한다. 분석 대상은 초등 3~4학년의 국어 교과서 문학 영역 중 이야기 교수-학습 활동에 제시되어 있는 질문으로 삼는다. 교과서 문학 영역의 이야기 교수-학습 활동의 질문을 분석한 결과는 다음과 같다. 1) 질문을 통해 학습자 반응과 반응의 수준을 다양하게 유도하는가? 첫째, 이야기를 읽고 난 후 반응을 다양한 방법으로 표현할 수 있는 정보를 제시하는 질문이 많아 다양한 방법으로 반응을 표현해 보도록 유도하였다. 둘째, 이야기의 이해와 해석을 돕는 사실적 질문은 다양하고 구체적으로 제시하고 있는 반면, 심미적 읽기를 위한 감상과 반응을 유도하는 추론적, 비평적, 감상적 질문은 단계적, 구체적으로 제시하지 않아 일차원적이고 단순한 감상을 나열하게 하였다. 셋째, 학습자의 다양한 차원의 감상을 촉진하는 질문이 아닌 특정한 감상 형태와 감상의 정형화를 유도할 위험이 있는 질문들이 있었다. 2) 이야기 읽기 전략의 교수-학습과 이야기 감상의 교수-학습을 비교하였을 때, 교과서에 제시된 질문이 단계적이고 순차적으로 사고를 자극하고 있는가? 문학적 지식을 학습하는 차시의 질문은 단계적, 체계적으로 제시되고 그 비중이 높은 반면, 문학의 감상을 학습하는 차시의 질문은 감상보다는 감상 방법이나 전략의 학습을 위한 질문의 비중이 높았다. 3) 심미적 읽기를 유도하여 삶의 성찰과 반성으로 감상이 연결되는가? 첫째, 모든 차시를 반응 중심 이론을 반영하여 학습 할 수 있는 것은 아니지만, 학습 목표가 지나치게 문학 읽기 전략과 방법의 교수-학습 활동에 치중되어 심미적 읽기의 비중이 낮게 나타난 단원이 있다. 둘째, 문학작품을 바탕으로 하여 스스로의 정체성을 고민하고 삶의 방향을 탐색하게 유도하는 질문이 없었다. 4) 학습자 간의 상호작용을 통한 감상의 명료화와 심화가 유의미하게 일어나고 있는가? “느낀 점을 친구들과 이야기 해 봅시다”라는 질문이 특정한 교수-학습(학습자간의 상호작용을 통한 반응 명료화)을 유도하고자 한 것이 아니라 “나의 느낀 점을 말하여 봅시다”와 별 차이 없이 제시되고 있다. 모든 이야기 교수-학습 활동에서 다양한 차원의 감상과 감상의 심화를 유도하기 어려운 것이다. 그러나 문학 교육은 단순한 문학 읽기 기능의 학습이나 다른 것을 위한 도구로서 사용되어서는 안 되고, 학습자가 문학 자체의 가치를 느끼고 알도록 돕는 역할을 하여야 한다. 즉, 문학 교육이 궁극적으로 지향하여야 하는 바는 문학을 통해 스스로의 삶에 대한 성찰을 하는 심미적 읽기 태도를 지닌 평생 독자를 함양하는 것이다. 문학의 본질을 훼손하지 않는 이야기 감상 교육을 위하여, 교과서 이야기 교수-학습의 질문이 독자의 주체적이고 능동적인 감상을 이끄는 반응 활성화를 유도하는 질문이 되어야 한다.
This study has its purpose in analysising the questions based on reader response theory in the Korean textbook which is for 3,4 th grades in elementary school. The major findings of the study are as follows; First, there are some questions about variety method to present responses after reading the ...
This study has its purpose in analysising the questions based on reader response theory in the Korean textbook which is for 3,4 th grades in elementary school. The major findings of the study are as follows; First, there are some questions about variety method to present responses after reading the story. For example, making books, send a letter to hero in the story, drawing pictures, etc. Second, inducing responses of ‘understanding’ and ‘interpretation’ questions are shown diverse and specific, but inducing responses of ‘rational’, ‘evaluation’, ‘emotion’ questions are not. As a result, students can’t have emotional responses and their responses are turned to be simple. Third, there are some questions that leads students to certain and formulaic response. They are hard to induce various kind of responses. Fourth, the questions to learn literature knowledge and procedural knowledge are presented consistently and step by step. And also accounted for a high proportion. On the other hand, the questions to learn how to read literature, and how to organize new meanings from them are not. And they are focused on the technic to understand literature. Fifth, the question that ‘talking my appreciation with friends’ has no difference with ‘speaking my appreciation’. ‘Talking my appreciation with my friends’ should be more like ‘sharing someone’s appreciation or interaction to lead deep impression’. sixth, the instructional objectives are concentrated to learning reading skills or reading method. Therefore the part of aesthetic reading has low proportion. seventh, there wasn't any questions which were leading student to be conscious about their identity and concerning about their further life. It is hard to make literature lessons only based on reader response theory. But literature education in elementary school should be a role in helping to know to feel the value of literature. It should not be learning tools for reading or for other language functions. In other words, literature education should encourage student to have aesthetic reading attitude and become a lifetime readers. To become a literature education that does not undermine the essence of literature, questions in the literature textbook and literature lesson should leads principals and proactive response of students that activates responses kind of ‘understanding’, ‘interpretation’, ‘rational’, ‘evaluation’, ‘emotion’ responses.
This study has its purpose in analysising the questions based on reader response theory in the Korean textbook which is for 3,4 th grades in elementary school. The major findings of the study are as follows; First, there are some questions about variety method to present responses after reading the story. For example, making books, send a letter to hero in the story, drawing pictures, etc. Second, inducing responses of ‘understanding’ and ‘interpretation’ questions are shown diverse and specific, but inducing responses of ‘rational’, ‘evaluation’, ‘emotion’ questions are not. As a result, students can’t have emotional responses and their responses are turned to be simple. Third, there are some questions that leads students to certain and formulaic response. They are hard to induce various kind of responses. Fourth, the questions to learn literature knowledge and procedural knowledge are presented consistently and step by step. And also accounted for a high proportion. On the other hand, the questions to learn how to read literature, and how to organize new meanings from them are not. And they are focused on the technic to understand literature. Fifth, the question that ‘talking my appreciation with friends’ has no difference with ‘speaking my appreciation’. ‘Talking my appreciation with my friends’ should be more like ‘sharing someone’s appreciation or interaction to lead deep impression’. sixth, the instructional objectives are concentrated to learning reading skills or reading method. Therefore the part of aesthetic reading has low proportion. seventh, there wasn't any questions which were leading student to be conscious about their identity and concerning about their further life. It is hard to make literature lessons only based on reader response theory. But literature education in elementary school should be a role in helping to know to feel the value of literature. It should not be learning tools for reading or for other language functions. In other words, literature education should encourage student to have aesthetic reading attitude and become a lifetime readers. To become a literature education that does not undermine the essence of literature, questions in the literature textbook and literature lesson should leads principals and proactive response of students that activates responses kind of ‘understanding’, ‘interpretation’, ‘rational’, ‘evaluation’, ‘emotion’ responses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.