[학위논문]초등교사의 행정업무 부담이 교사 헌신을 매개로 학생 이해 수준에 미치는 영향 Influence of elementary school teachers' administrative burden on understanding students through teacher commitment원문보기
본 연구의 목적은 교사의 행정업무 부담과 학생에 대한 교사 헌신, 교사의 학생이해 수준의 관계를 분석하여 교사의 학생 이해 수준을 높이기 위한 방안 마련에 시사점을 제공하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 초등교사의 행정업무 부담, 학생에 대한 헌신, 학생이해 수준은 어떠한가? 나. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생이해 수준에 미치는 영향에서 교사 헌신의 매개효과는 어떠한가? 나-1. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생 이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 나-2. 초등교사의 행정업무 부담이 학생에 대한 교사 헌신에 미치는 영향은 어떠한가? 나-3. 초등교사의 행정업무 부담이 교사헌신을 매개로 학생이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 선행연구 분석 및 이론적 배경을 바탕으로 조사연구를 실시하였다. 교장, 교감, 영양교사, 보건교사, 교과전담교사를 제외한 담임교사만을 대상으로 30개의 학교에 10∼20부씩 총 380부의 설문지를 배부하고 회수된 345부의 설문지를 분석에 활용하였다. 담임교사가 지각한 행정업무 부담 수준 측정은 김선미(2011)의 설문지를 재구성하여 사용하였으며, 학생에 대한 교사헌신은 노종희(2004)와 홍창남(2005)의 연구를 토대로 설문문항을 구성하였다. 교사의 학생이해 수준은 김정원(2013)의 설문지를 사용하였다. 배경변인은 선행연구 분석을 통해 성별, 보직여부, 경력, 담당학년, 학급당 학생수, 학교규모로 설정하였다. 배경변인별 각 변인간의 차이를 분석하기 위하여 t/F 분석을 사용하였다. 또한 헹정업무 부담, 교사헌신, 학생이해 세 변인의 관계를 알아보기 위하여 ...
본 연구의 목적은 교사의 행정업무 부담과 학생에 대한 교사 헌신, 교사의 학생이해 수준의 관계를 분석하여 교사의 학생 이해 수준을 높이기 위한 방안 마련에 시사점을 제공하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 초등교사의 행정업무 부담, 학생에 대한 헌신, 학생이해 수준은 어떠한가? 나. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생이해 수준에 미치는 영향에서 교사 헌신의 매개효과는 어떠한가? 나-1. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생 이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 나-2. 초등교사의 행정업무 부담이 학생에 대한 교사 헌신에 미치는 영향은 어떠한가? 나-3. 초등교사의 행정업무 부담이 교사헌신을 매개로 학생이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 선행연구 분석 및 이론적 배경을 바탕으로 조사연구를 실시하였다. 교장, 교감, 영양교사, 보건교사, 교과전담교사를 제외한 담임교사만을 대상으로 30개의 학교에 10∼20부씩 총 380부의 설문지를 배부하고 회수된 345부의 설문지를 분석에 활용하였다. 담임교사가 지각한 행정업무 부담 수준 측정은 김선미(2011)의 설문지를 재구성하여 사용하였으며, 학생에 대한 교사헌신은 노종희(2004)와 홍창남(2005)의 연구를 토대로 설문문항을 구성하였다. 교사의 학생이해 수준은 김정원(2013)의 설문지를 사용하였다. 배경변인은 선행연구 분석을 통해 성별, 보직여부, 경력, 담당학년, 학급당 학생수, 학교규모로 설정하였다. 배경변인별 각 변인간의 차이를 분석하기 위하여 t/F 분석을 사용하였다. 또한 헹정업무 부담, 교사헌신, 학생이해 세 변인의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석, 변인별로 나누어 단계적으로 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 지각한 행정업무 부담 수준은 보통수준으로 나타났으며 하위요인별로 봤을 때 양적부담보다 심리적부담이 더 높은 것으로 나타났다. 학생에 대한 교사 헌신수준은 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로는 동일시 영역이 가장 높았으며, 관여, 가치인식 순으로 나타났다. 초등학교 담임교사의 학생에 대한 이해수준은 비교적 높게 지각하는 것으로 나타났다. 하위요인별로는 공감적이해 수준이 가장 높았으며, 학습영역에 대한 이해, 비학습 영역에 대한 이해 순으로 나타났다. 둘째, 상관관계 분석결과 행정업무 부담과 학생이해 수준은 부적으로 유의미한 상관이 있었으며 학생에 대한 교사헌신과 학생 이해 수준은 정적으로 유의미한 차이를 보였다. 성별, 보직여부, 경력, 학생연령, 학급당 학생수, 학교규모를 통제변인으로 설정하고 회귀분석을 실시한 결과 교사가 지각한 행정업무 부담은 교사의 학생이해에 유의미한 영향이 있으며 학생에 대한 교사 헌신에 영향을 미쳤다. 교사의 행정업무 부담, 학생에 대한 교사헌신, 교사의 학생이해를 하위 요인별로 세분화하여 회귀분석을 실시한 결과 학생에 대한 교사 헌신은 교사의 행정업무 부담과 학생이해 수준을 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합하여 내린 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사들의 업무부담 수준이 보통으로 인식되고 있다. 선행연구의 결과와 비교했을 때 업무부담 수준이 비교적 낮게 인식되고 있으나 여전히 업무부담을 느끼는 교사가 많고, 성별과 보직여부에 따른 차이가 있는 것으로 보아 행정업무경감을 위한 방안이 지속적으로 필요하다. 둘째, 학생에 대한 교사 헌신 수준은 매우 높은 것으로 나타났다. 이는 기본적으로 교사는 학생에게 느끼는 정서적 호감도나 학생의 교육적 성장을 위해 기꺼이 노력하고 있음을 알 수 있다. 셋째, 교사의 행정업무 부담이 교사헌신을 매개로 하여 학생이해 수준에 영향을 미친다. 교사의 학생 이해수준에 행정업무 부담이 직접적인 영향을 미치는 것 보다 교사의 헌신을 매개로 했을 때 더욱 영향력이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과와 결론을 토대로 후속연구에 대한 제언을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 교사의 학생 이해에 중요한 영향을 미치는 학생에 대한 교사헌신을 높이기 위한 방안을 찾기 위한 연구가 필요하다. 둘째, 교사의 행정업무 부담과 교사의 학생이해 수준에 학생에 대한 교사헌신의 매개 효과는 밝혀졌지만 이 변인들 간의 구체적인 영향 정도와 매개수준을 세밀하게 측정해 볼 필요가 있다. 셋째, 연구 대상을 학교 유형이나 급별로 확대한 비교연구가 필요하다. 주제어 : 업무부담, 교사헌신, 학생이해, 매개효과 * 본 논문은 2015년 8월 서울교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 석사학위 논문임.
본 연구의 목적은 교사의 행정업무 부담과 학생에 대한 교사 헌신, 교사의 학생이해 수준의 관계를 분석하여 교사의 학생 이해 수준을 높이기 위한 방안 마련에 시사점을 제공하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. 초등교사의 행정업무 부담, 학생에 대한 헌신, 학생이해 수준은 어떠한가? 나. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생이해 수준에 미치는 영향에서 교사 헌신의 매개효과는 어떠한가? 나-1. 초등교사의 행정업무 부담이 교사의 학생 이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 나-2. 초등교사의 행정업무 부담이 학생에 대한 교사 헌신에 미치는 영향은 어떠한가? 나-3. 초등교사의 행정업무 부담이 교사헌신을 매개로 학생이해 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 선행연구 분석 및 이론적 배경을 바탕으로 조사연구를 실시하였다. 교장, 교감, 영양교사, 보건교사, 교과전담교사를 제외한 담임교사만을 대상으로 30개의 학교에 10∼20부씩 총 380부의 설문지를 배부하고 회수된 345부의 설문지를 분석에 활용하였다. 담임교사가 지각한 행정업무 부담 수준 측정은 김선미(2011)의 설문지를 재구성하여 사용하였으며, 학생에 대한 교사헌신은 노종희(2004)와 홍창남(2005)의 연구를 토대로 설문문항을 구성하였다. 교사의 학생이해 수준은 김정원(2013)의 설문지를 사용하였다. 배경변인은 선행연구 분석을 통해 성별, 보직여부, 경력, 담당학년, 학급당 학생수, 학교규모로 설정하였다. 배경변인별 각 변인간의 차이를 분석하기 위하여 t/F 분석을 사용하였다. 또한 헹정업무 부담, 교사헌신, 학생이해 세 변인의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석, 변인별로 나누어 단계적으로 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 지각한 행정업무 부담 수준은 보통수준으로 나타났으며 하위요인별로 봤을 때 양적부담보다 심리적부담이 더 높은 것으로 나타났다. 학생에 대한 교사 헌신수준은 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로는 동일시 영역이 가장 높았으며, 관여, 가치인식 순으로 나타났다. 초등학교 담임교사의 학생에 대한 이해수준은 비교적 높게 지각하는 것으로 나타났다. 하위요인별로는 공감적이해 수준이 가장 높았으며, 학습영역에 대한 이해, 비학습 영역에 대한 이해 순으로 나타났다. 둘째, 상관관계 분석결과 행정업무 부담과 학생이해 수준은 부적으로 유의미한 상관이 있었으며 학생에 대한 교사헌신과 학생 이해 수준은 정적으로 유의미한 차이를 보였다. 성별, 보직여부, 경력, 학생연령, 학급당 학생수, 학교규모를 통제변인으로 설정하고 회귀분석을 실시한 결과 교사가 지각한 행정업무 부담은 교사의 학생이해에 유의미한 영향이 있으며 학생에 대한 교사 헌신에 영향을 미쳤다. 교사의 행정업무 부담, 학생에 대한 교사헌신, 교사의 학생이해를 하위 요인별로 세분화하여 회귀분석을 실시한 결과 학생에 대한 교사 헌신은 교사의 행정업무 부담과 학생이해 수준을 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합하여 내린 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사들의 업무부담 수준이 보통으로 인식되고 있다. 선행연구의 결과와 비교했을 때 업무부담 수준이 비교적 낮게 인식되고 있으나 여전히 업무부담을 느끼는 교사가 많고, 성별과 보직여부에 따른 차이가 있는 것으로 보아 행정업무경감을 위한 방안이 지속적으로 필요하다. 둘째, 학생에 대한 교사 헌신 수준은 매우 높은 것으로 나타났다. 이는 기본적으로 교사는 학생에게 느끼는 정서적 호감도나 학생의 교육적 성장을 위해 기꺼이 노력하고 있음을 알 수 있다. 셋째, 교사의 행정업무 부담이 교사헌신을 매개로 하여 학생이해 수준에 영향을 미친다. 교사의 학생 이해수준에 행정업무 부담이 직접적인 영향을 미치는 것 보다 교사의 헌신을 매개로 했을 때 더욱 영향력이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과와 결론을 토대로 후속연구에 대한 제언을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 교사의 학생 이해에 중요한 영향을 미치는 학생에 대한 교사헌신을 높이기 위한 방안을 찾기 위한 연구가 필요하다. 둘째, 교사의 행정업무 부담과 교사의 학생이해 수준에 학생에 대한 교사헌신의 매개 효과는 밝혀졌지만 이 변인들 간의 구체적인 영향 정도와 매개수준을 세밀하게 측정해 볼 필요가 있다. 셋째, 연구 대상을 학교 유형이나 급별로 확대한 비교연구가 필요하다. 주제어 : 업무부담, 교사헌신, 학생이해, 매개효과 * 본 논문은 2015년 8월 서울교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 석사학위 논문임.
The purpose of this research is to give implication for having improved plans which help teachers to have an in-depth understanding towards students by analyzing teachers’ administrative burden and understanding students through teacher commitment. Focusing Questions; A. How to understand teachers’ ...
The purpose of this research is to give implication for having improved plans which help teachers to have an in-depth understanding towards students by analyzing teachers’ administrative burden and understanding students through teacher commitment. Focusing Questions; A. How to understand teachers’ administrative burden, teacher commitment, understanding students for elementary school teachers? B. How mediating effect of teachers commitment works elementary school teachers’ understanding level for students with administrative burden. B-1. How does teachers’ administrative burden affect to understand students? B-2. How does teachers’ administrative burden affect to commitment to students? B-3. How does teachers’ administrative burden affect to understand students through teachers commitment. This study was conducted with preceding research analysis, theoretical background to solve above focusing questions. Utilizing the result of 345 recovered questionnaires out of 380 ones, which were handed out 30 elementary schools; 10~20 quantifies for each school, for Homeroom teachers except Principle, Vice Principle, Nutrition teacher, Nurse teacher and Subject teacher. Recomposition of Kim Sun Mi(2011) questionnaire was used to measure the administrative burden levels being perceived by homeroom teachers, and questionnaire about Teachers' devotion to students was based on No Jong Hee(2004) & Hong Chang Nam(2005)' studies. Teachers' understanding level to students was based on Kim Jung Won(2013)'s questionnaire. Background parameters were set as gender, job assignment, career, teaching grade, number of students in class, school scale by analyzing advanced research. To analyze differences of factors, t/F method was employed. Standard multiple regression analysis of administrative burden, teachers' devotion was accomplished. The results of this study was as below. First, the administrative burden level being perceived by homeroom teachers was average level, and as a sub factor, psychological pressure was higher than quantitative one in terms of administrative burden. The level of teachers' devotion to students appeared to high. As sub factors, identification scope was the highest, participation and recognition of value were followed. Elementary school teachers cognized their understanding level of students was relatively high. As sub factors, empathic understanding level was the highest and understanding of studying area, and understanding non-learning area came after. Second, upon the result of mutual relation analyzing, administrative burden and level of understanding students had meaningful correlation, and the teachers commitment and level of understanding students had statically meaningful difference(or gap). Regression of analysis was conducted after setting gender, job assignment, career, teaching grade, number of students in class, school scale as control variable. In consequence, administrative burden levels being perceived by homeroom teachers had influence on understanding students also affected teachers commitment to students. As a result of regression of analysis which was break down into teachers' administrative burden, teachers commitment, understanding level of students as sub-factors, teachers commitment mediated relation between administrative burden and understanding level of students. After synthesizing all results of study, the conclusion of this study is as following. First, the level of administrative burden was recognized as average(or normal). Comparing the results of advanced researches, even though administrative burden was not too high but still teachers felt pressure about their administrative work, moreover, the pressure was related to gender and job assignment. Therefore, it is necessary to reduce administrative works for teachers. Second, the level of commitment to students resulted in very high. This shows that teachers fundamentally make great efforts to build commitment between teacher and students and to assist students' academical growth. Third, teachers' administrative burden affects the understanding level of students on the ground of teacher commitment as mediation. Teachers' understanding level of students was more affected rather administrative burden directly than teacher commitment to students. Here are proposals for follow-up studies based on the result of this study. First, more research is needed to improve teachers commitment which was important matter to understand students. Second, even the mediation effect of teacher commitment upon administrative burden and understanding level of students, there is a necessity to map out a relative influence specifically between above factors. Third, it is necessary that subject of study is need to be expanded for school type or class. Keywords: administrative burden, understand students, teacher commitment * The dissertation was submitted as a partial fulfillment for a Master's Degree in Elementary Education Administration to the committee of the Graduate School of Education at Seoul National University of Education in August 2015.
The purpose of this research is to give implication for having improved plans which help teachers to have an in-depth understanding towards students by analyzing teachers’ administrative burden and understanding students through teacher commitment. Focusing Questions; A. How to understand teachers’ administrative burden, teacher commitment, understanding students for elementary school teachers? B. How mediating effect of teachers commitment works elementary school teachers’ understanding level for students with administrative burden. B-1. How does teachers’ administrative burden affect to understand students? B-2. How does teachers’ administrative burden affect to commitment to students? B-3. How does teachers’ administrative burden affect to understand students through teachers commitment. This study was conducted with preceding research analysis, theoretical background to solve above focusing questions. Utilizing the result of 345 recovered questionnaires out of 380 ones, which were handed out 30 elementary schools; 10~20 quantifies for each school, for Homeroom teachers except Principle, Vice Principle, Nutrition teacher, Nurse teacher and Subject teacher. Recomposition of Kim Sun Mi(2011) questionnaire was used to measure the administrative burden levels being perceived by homeroom teachers, and questionnaire about Teachers' devotion to students was based on No Jong Hee(2004) & Hong Chang Nam(2005)' studies. Teachers' understanding level to students was based on Kim Jung Won(2013)'s questionnaire. Background parameters were set as gender, job assignment, career, teaching grade, number of students in class, school scale by analyzing advanced research. To analyze differences of factors, t/F method was employed. Standard multiple regression analysis of administrative burden, teachers' devotion was accomplished. The results of this study was as below. First, the administrative burden level being perceived by homeroom teachers was average level, and as a sub factor, psychological pressure was higher than quantitative one in terms of administrative burden. The level of teachers' devotion to students appeared to high. As sub factors, identification scope was the highest, participation and recognition of value were followed. Elementary school teachers cognized their understanding level of students was relatively high. As sub factors, empathic understanding level was the highest and understanding of studying area, and understanding non-learning area came after. Second, upon the result of mutual relation analyzing, administrative burden and level of understanding students had meaningful correlation, and the teachers commitment and level of understanding students had statically meaningful difference(or gap). Regression of analysis was conducted after setting gender, job assignment, career, teaching grade, number of students in class, school scale as control variable. In consequence, administrative burden levels being perceived by homeroom teachers had influence on understanding students also affected teachers commitment to students. As a result of regression of analysis which was break down into teachers' administrative burden, teachers commitment, understanding level of students as sub-factors, teachers commitment mediated relation between administrative burden and understanding level of students. After synthesizing all results of study, the conclusion of this study is as following. First, the level of administrative burden was recognized as average(or normal). Comparing the results of advanced researches, even though administrative burden was not too high but still teachers felt pressure about their administrative work, moreover, the pressure was related to gender and job assignment. Therefore, it is necessary to reduce administrative works for teachers. Second, the level of commitment to students resulted in very high. This shows that teachers fundamentally make great efforts to build commitment between teacher and students and to assist students' academical growth. Third, teachers' administrative burden affects the understanding level of students on the ground of teacher commitment as mediation. Teachers' understanding level of students was more affected rather administrative burden directly than teacher commitment to students. Here are proposals for follow-up studies based on the result of this study. First, more research is needed to improve teachers commitment which was important matter to understand students. Second, even the mediation effect of teacher commitment upon administrative burden and understanding level of students, there is a necessity to map out a relative influence specifically between above factors. Third, it is necessary that subject of study is need to be expanded for school type or class. Keywords: administrative burden, understand students, teacher commitment * The dissertation was submitted as a partial fulfillment for a Master's Degree in Elementary Education Administration to the committee of the Graduate School of Education at Seoul National University of Education in August 2015.
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