본 연구는 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성과의 관계에 대하여 알아보고 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계를 분석하여 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 차이에 대해 연구하였다. 본 연구를 통해 보육교사의 특성을 보다 명확하게 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것이라 여기며, 보육교사의 개인의 역량강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육프로그램을 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사의 관련변인에 따른 교사효능감에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 관련변인에 따른 영아의 놀이성에는 어떤 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도S군과 전라북도K군의 어린이집에 재원중인 1.2세 영아 298명 과 그들의 담임교사 53명을 대상으로 하였다. 교사효능감 측정은 김아영(1997)의 교사효능감 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 평정하기 위해 사용한 도구는 Barnett(1991)가 제작한 아동의 놀이성 척도(Children's ...
본 연구는 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성과의 관계에 대하여 알아보고 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계를 분석하여 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 차이에 대해 연구하였다. 본 연구를 통해 보육교사의 특성을 보다 명확하게 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것이라 여기며, 보육교사의 개인의 역량강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육프로그램을 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사의 관련변인에 따른 교사효능감에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 관련변인에 따른 영아의 놀이성에는 어떤 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도S군과 전라북도K군의 어린이집에 재원중인 1.2세 영아 298명 과 그들의 담임교사 53명을 대상으로 하였다. 교사효능감 측정은 김아영(1997)의 교사효능감 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 평정하기 위해 사용한 도구는 Barnett(1991)가 제작한 아동의 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale: CPS)를 김영희(1995) 번안하여 수정·보완 한 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 20.0을 이용하여 분석하였다. 각 측정도구는 영역별 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach‘s a값을 산출하였고, 연구대상자의 일반적 배경을 파악하기위해 빈도와 백분율을 산출 하였다. 연구문제를 검증하기 위해서는 t검증 및 F 검증을 실시하였고, 보육교사의 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 하위변인별 차이를 보기 위해 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경변인별 교사효능감의 차이를 살펴본 결과 재직보육기관의 유형, 경력, 결혼여부에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나 교육정도, 연령에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 기관의 유형에 따라서 경력이 많을수록 기혼일수록 보육교사의 교사효능감이 높은 것을 알 수 있다. 둘째, 보육교사의 관련변인에 따른 영아의 놀이성에는 재직보육기관의유형, 경력, 연령, 결혼여부에 다라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나 교육정도에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 기관의 유형에 따라 경력이 많을수록 연령이 높을수록 기혼 일수록 영아의 놀이성과 관계가 깊은 것을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계를 살펴본 결과, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성은 유의한 차이가 있었다. 보육교사의 교사효능감 수준에 따라 영아의 놀이성에 차이가 있는지 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 교사효능감이 높은 교사가 지도하는 영아들이 교사효능감이 낮은 교사가 지도하는 영아들보다 놀이성이 높다는 것을 알 수 있다. 보육교사의 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 하위요인에 따른 차이의 분석은 보육교사의 교사효능감이 높은 교사집단과 교사효능감이 낮은 집단의 영아가 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움 표현, 유머감각에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성과의 관계에 대하여 알아보고 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계를 분석하여 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 차이에 대해 연구하였다. 본 연구를 통해 보육교사의 특성을 보다 명확하게 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것이라 여기며, 보육교사의 개인의 역량강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육프로그램을 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사의 관련변인에 따른 교사효능감에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 관련변인에 따른 영아의 놀이성에는 어떤 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도S군과 전라북도K군의 어린이집에 재원중인 1.2세 영아 298명 과 그들의 담임교사 53명을 대상으로 하였다. 교사효능감 측정은 김아영(1997)의 교사효능감 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 평정하기 위해 사용한 도구는 Barnett(1991)가 제작한 아동의 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale: CPS)를 김영희(1995) 번안하여 수정·보완 한 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 20.0을 이용하여 분석하였다. 각 측정도구는 영역별 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach‘s a값을 산출하였고, 연구대상자의 일반적 배경을 파악하기위해 빈도와 백분율을 산출 하였다. 연구문제를 검증하기 위해서는 t검증 및 F 검증을 실시하였고, 보육교사의 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 하위변인별 차이를 보기 위해 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경변인별 교사효능감의 차이를 살펴본 결과 재직보육기관의 유형, 경력, 결혼여부에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나 교육정도, 연령에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 기관의 유형에 따라서 경력이 많을수록 기혼일수록 보육교사의 교사효능감이 높은 것을 알 수 있다. 둘째, 보육교사의 관련변인에 따른 영아의 놀이성에는 재직보육기관의유형, 경력, 연령, 결혼여부에 다라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나 교육정도에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 기관의 유형에 따라 경력이 많을수록 연령이 높을수록 기혼 일수록 영아의 놀이성과 관계가 깊은 것을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성에 대한 관계를 살펴본 결과, 보육교사의 교사효능감과 영아의 놀이성은 유의한 차이가 있었다. 보육교사의 교사효능감 수준에 따라 영아의 놀이성에 차이가 있는지 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 교사효능감이 높은 교사가 지도하는 영아들이 교사효능감이 낮은 교사가 지도하는 영아들보다 놀이성이 높다는 것을 알 수 있다. 보육교사의 교사효능감에 따른 영아의 놀이성의 하위요인에 따른 차이의 분석은 보육교사의 교사효능감이 높은 교사집단과 교사효능감이 낮은 집단의 영아가 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움 표현, 유머감각에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
This study is about a relation between nursing teacher's sense of efficacy and playfulness of infant, also analyzes a relation between of them and finds out the difference of playfulness depending on teacher's sense of efficacy. This research will help you to understand characters of nursing teacher...
This study is about a relation between nursing teacher's sense of efficacy and playfulness of infant, also analyzes a relation between of them and finds out the difference of playfulness depending on teacher's sense of efficacy. This research will help you to understand characters of nursing teacher clearly. The aim of the research is to offer the concrete information to strengthen each nursing teacher's ability and to offer the source for development of effective education program. Here are the main subjects according to the aim of the research. First, what is the difference in Child care efficacy depending on related variables of nursing teacher? Second, what is the difference in Infant's playfulness depending on related variables of nursing teacher? Third, what is the relationship between nursing teacher's sense of efficacy and infant's playfulness? The subjects of study are 298infants in their 1-2 years old and 53 homeroom teachers in S city in Chungcheongnam-do Province and Kcity in Jeollabuk-do Province. This study used by Kim A young for measurement of teacher's efficacy and for estimation of infant's playfulness. The collected materials is analyzed by SPSS WIN 20.0. Each scale calculates Cronbach‘s alpha to find out the areal reliability and calculates frequency and percentage to understand the background of the subjects. This study implemented t-test and f-test to verify research problems and product moment correlation by Pearson to figure out the relation between nursing teacher's efficacy and infant's playfulness. Here is the summarize of the result of this study. First, it shows that there is a meaningful statistical difference depending on child care institution's type, career and marital status but there is no big statistical difference depending on level of education and age. These results show that higher teacher's sense of efficacy can be shown when teachers have lots of experience and when they are married. Second, study shows that there is a meaningful statistical difference depending on child care institution's type, career, age and marital status but there is no big statistical difference depending on level of education. These results show that close connection with infant's playfulness can be shown when teachers are older, married and have lots of experience. Third, there is a significant correlation of nursing teacher's efficacy with infant's playfulness. the highest correlation in each factor is a relation between confidence of nursing teacher and social spontaneous ability of infant and the lowest correlation is a relation between teacher's sense of self-regulation and infant's sense of humor. Whereas, there is no correlation between confidence, defiant mind, sense of self-regulation among nursing teacher's efficacy and sense of humor, intellectual, physical and social spontaneous ability and ability to express happiness among infant's playfulness. In infant's playfulness factors, it shows that there is a strong relation between each factor such as sense of humor, intellectual, physical and social spontaneous ability and ability to express happiness.
This study is about a relation between nursing teacher's sense of efficacy and playfulness of infant, also analyzes a relation between of them and finds out the difference of playfulness depending on teacher's sense of efficacy. This research will help you to understand characters of nursing teacher clearly. The aim of the research is to offer the concrete information to strengthen each nursing teacher's ability and to offer the source for development of effective education program. Here are the main subjects according to the aim of the research. First, what is the difference in Child care efficacy depending on related variables of nursing teacher? Second, what is the difference in Infant's playfulness depending on related variables of nursing teacher? Third, what is the relationship between nursing teacher's sense of efficacy and infant's playfulness? The subjects of study are 298infants in their 1-2 years old and 53 homeroom teachers in S city in Chungcheongnam-do Province and Kcity in Jeollabuk-do Province. This study used by Kim A young for measurement of teacher's efficacy and for estimation of infant's playfulness. The collected materials is analyzed by SPSS WIN 20.0. Each scale calculates Cronbach‘s alpha to find out the areal reliability and calculates frequency and percentage to understand the background of the subjects. This study implemented t-test and f-test to verify research problems and product moment correlation by Pearson to figure out the relation between nursing teacher's efficacy and infant's playfulness. Here is the summarize of the result of this study. First, it shows that there is a meaningful statistical difference depending on child care institution's type, career and marital status but there is no big statistical difference depending on level of education and age. These results show that higher teacher's sense of efficacy can be shown when teachers have lots of experience and when they are married. Second, study shows that there is a meaningful statistical difference depending on child care institution's type, career, age and marital status but there is no big statistical difference depending on level of education. These results show that close connection with infant's playfulness can be shown when teachers are older, married and have lots of experience. Third, there is a significant correlation of nursing teacher's efficacy with infant's playfulness. the highest correlation in each factor is a relation between confidence of nursing teacher and social spontaneous ability of infant and the lowest correlation is a relation between teacher's sense of self-regulation and infant's sense of humor. Whereas, there is no correlation between confidence, defiant mind, sense of self-regulation among nursing teacher's efficacy and sense of humor, intellectual, physical and social spontaneous ability and ability to express happiness among infant's playfulness. In infant's playfulness factors, it shows that there is a strong relation between each factor such as sense of humor, intellectual, physical and social spontaneous ability and ability to express happiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.