본 연구의 목적은 유아의 발달적 수준에 적합한 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 스토리텔링을 활용한 수학교육에서 요구하는 유아의 수학적 성취도, 언어표현력을 향상시키는 데 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 위치한 O유치원의 만5세반 두 학급의 유아 40명(실험집단:20명, 통제집단:20명)이다. 두 학급은 아파트와 주택가 근처에 위치하고 있으며, 유치원에 비치하고 있는 가정환경 조사서(학부모의 직업, 학력, 생활 수준 등)에 근거하여 파악한 결과 유아들의 사회 · 경제적 배경은 중류층에 해당되었고 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동은 5권의 수학동화로 5주 동안 25회 활동하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 수학성취도 검사와 언어표현력 검사이다. 수학성취도 도구는 4개 하위영역으로 대수, 수와 연산, 기하, 측정으로 구성되어 있으며, 언어표현력은 2개의 하위영역으로 내용일치도, 내용연계성으로 구성되어 있다. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전 · 사후 검사를 ...
본 연구의 목적은 유아의 발달적 수준에 적합한 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 스토리텔링을 활용한 수학교육에서 요구하는 유아의 수학적 성취도, 언어표현력을 향상시키는 데 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 위치한 O유치원의 만5세반 두 학급의 유아 40명(실험집단:20명, 통제집단:20명)이다. 두 학급은 아파트와 주택가 근처에 위치하고 있으며, 유치원에 비치하고 있는 가정환경 조사서(학부모의 직업, 학력, 생활 수준 등)에 근거하여 파악한 결과 유아들의 사회 · 경제적 배경은 중류층에 해당되었고 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동은 5권의 수학동화로 5주 동안 25회 활동하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 수학성취도 검사와 언어표현력 검사이다. 수학성취도 도구는 4개 하위영역으로 대수, 수와 연산, 기하, 측정으로 구성되어 있으며, 언어표현력은 2개의 하위영역으로 내용일치도, 내용연계성으로 구성되어 있다. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전 · 사후 검사를 SPSS Window 18.0 프로그램을 사용하여 점수의 평균과 표준편차를 산출하였고, 두 집단 간의 평균 차이가 유의한지 알아보기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 대수, 수와연산, 기하, 측정에서 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 언어 표현력에 긍정 적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 내용일치도, 내용연계성 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 유아의 발달적 수준에 적합한 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 스토리텔링을 활용한 수학교육에서 요구하는 유아의 수학적 성취도, 언어표현력을 향상시키는 데 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 위치한 O유치원의 만5세반 두 학급의 유아 40명(실험집단:20명, 통제집단:20명)이다. 두 학급은 아파트와 주택가 근처에 위치하고 있으며, 유치원에 비치하고 있는 가정환경 조사서(학부모의 직업, 학력, 생활 수준 등)에 근거하여 파악한 결과 유아들의 사회 · 경제적 배경은 중류층에 해당되었고 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동은 5권의 수학동화로 5주 동안 25회 활동하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 수학성취도 검사와 언어표현력 검사이다. 수학성취도 도구는 4개 하위영역으로 대수, 수와 연산, 기하, 측정으로 구성되어 있으며, 언어표현력은 2개의 하위영역으로 내용일치도, 내용연계성으로 구성되어 있다. 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학적 성취도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전 · 사후 검사를 SPSS Window 18.0 프로그램을 사용하여 점수의 평균과 표준편차를 산출하였고, 두 집단 간의 평균 차이가 유의한지 알아보기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 수학 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 대수, 수와연산, 기하, 측정에서 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 수학동화를 활용한 문학적 접근 활동이 유아의 언어 표현력에 긍정 적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 내용일치도, 내용연계성 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study is intended to identify how the literature approach activity in the use of math storybooks that are appropriate to the development level of children influences on the improvement of mathematical achievement and linguistic expression of children that are required by math education through ...
This study is intended to identify how the literature approach activity in the use of math storybooks that are appropriate to the development level of children influences on the improvement of mathematical achievement and linguistic expression of children that are required by math education through storytelling. Specific research problems based on aforementioned objectives are as follows. 1. How does the literature approach activity in the use of math storybook influence on the mathematical achievement of children? 2. How does the literature approach activity in the use of math storybook influence on the linguistic expression of children? Subjects of this study were 40 children in the age of five from two separate classrooms of O kindergarten that was located at G city in Jeollabuk-do (20 children in the experiment group, and another 20 children in the control group). These two separate classrooms were located near the apartment complex and houses. According to the survey of family environments (parents' occupation, academic background, and standards of living, etc) that were preserved in the kindergarten, social and economic backgrounds of children were placed in the middle class. In addition, literature approach activities in the use of math storybooks were proceeded for five weeks based on 25times five math storybooks. Research tools used in this study were mathematical achievement examination and linguistic expression examination. Mathematical achievement tools were comprised of four sub-categories; algebra, number and operation, geometry, and measurement. Linguistic expression tools consisted of two sub-categories; consistency and connectivity of contents. SPSS Window 18.0 program was used to proceed before/after examination calculating the average and standard deviation of scores on the experiment group and control group in order to identify how literature approach activities in the use of math storybooks influence on the mathematical achievement and linguistic expression. In addition, ANCOVA was conducted to see if the difference of average between two groups was significant. Results derived from this study are as follows. 1. It was confirmed that the literature approach activity in the use of math storybooks positively influenced on the mathematical achievement of children. As for sub-categories, it was turned out to positively influence on all of algebra, number and operation, geometry, and measurement. 2. It was confirmed that the literature approach activity in the use of math storybooks positively influence on the linguistic expression of children. As for sub-categories, it was turned out to positively influence on all of consistency and connectivity of contents.
This study is intended to identify how the literature approach activity in the use of math storybooks that are appropriate to the development level of children influences on the improvement of mathematical achievement and linguistic expression of children that are required by math education through storytelling. Specific research problems based on aforementioned objectives are as follows. 1. How does the literature approach activity in the use of math storybook influence on the mathematical achievement of children? 2. How does the literature approach activity in the use of math storybook influence on the linguistic expression of children? Subjects of this study were 40 children in the age of five from two separate classrooms of O kindergarten that was located at G city in Jeollabuk-do (20 children in the experiment group, and another 20 children in the control group). These two separate classrooms were located near the apartment complex and houses. According to the survey of family environments (parents' occupation, academic background, and standards of living, etc) that were preserved in the kindergarten, social and economic backgrounds of children were placed in the middle class. In addition, literature approach activities in the use of math storybooks were proceeded for five weeks based on 25times five math storybooks. Research tools used in this study were mathematical achievement examination and linguistic expression examination. Mathematical achievement tools were comprised of four sub-categories; algebra, number and operation, geometry, and measurement. Linguistic expression tools consisted of two sub-categories; consistency and connectivity of contents. SPSS Window 18.0 program was used to proceed before/after examination calculating the average and standard deviation of scores on the experiment group and control group in order to identify how literature approach activities in the use of math storybooks influence on the mathematical achievement and linguistic expression. In addition, ANCOVA was conducted to see if the difference of average between two groups was significant. Results derived from this study are as follows. 1. It was confirmed that the literature approach activity in the use of math storybooks positively influenced on the mathematical achievement of children. As for sub-categories, it was turned out to positively influence on all of algebra, number and operation, geometry, and measurement. 2. It was confirmed that the literature approach activity in the use of math storybooks positively influence on the linguistic expression of children. As for sub-categories, it was turned out to positively influence on all of consistency and connectivity of contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.