우리나라는 2018년 고령자 인구가 전체인구의 14.4%를 차지하여 고령사회(aged society)로 진입하고 2026년에 초 고령사회(super-aged society)로 진입할 예정이다. 특히, 2050년에는 고령자 인구가 전체 인구의 38%로서 고령자 수가 세계에서 가장 많은 나라 중에 하나가 될 것으로 예측되고 있다. 결국 이러한 결과는 고령운전자 수의 증가로 이어져서 고령운전자를 위한 교통안전 대책을 수립할 시점에 이르렀다. 본 연구는 다가오는 고령화사회에 대비해 고령운전자들을 대상으로 교차로에서 발생하는 교통사고의 특성을 규명하고, 고령운전자들이 교차로에서 안전하게 주행할 수 있도록 도시부 교차로의 설계방향을 제시하는 것을 목표로 연구를 진행하였다. 본 연구의 대상인 고령운전자들은 단일로보다 교차로에서 사고가 집중되는 것으로 나타났고, 특히, 교차로 회전부에서 사고심각도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 심각성에 반해 국내연구는 고령보행자와 관련한 연구에만 집중되고 있어 고령운전자를 위한 과학적이고 체계적인 연구가 필요한 시점이다. 특히, 국내 고령운전자와 관련한 연구는 고령자의 신체능력 저하에 따른 표지판의 정보제공방법에 대한 연구로 진행되고 있을 뿐이다. 반면, 미국의경우는 위험도로구간에 대해서 고령자운전자의 교차로 도로 기하구조 설계 가이드라인(guideline)을 실제 설계에 활용할 수 있도록 보급하고 있다. 그러나 국내 고령운전자 안전을 위한 도로 기하구조 개선위주의 연구는 국외에 비해 매우 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 국외연구의 동향에 따라 국내 도로기하구조 측면에서 개선방향을 도출하고자 하였고 기존 교통사고 자료를 이용하여, 고령운전자의 사고특성을 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 기존교통사고자료 구성을 기반으로 일반운전자와 고령운전자의 교통사고특성을 비교하여 명확히 구분되는 고령운전자의 사고특성을 도출하였다. 둘째, 일반운전자와 구분되는 고령운전자의 특성을 도로의 기하구조측면에서 구성을 세분화 하여 고령운전자의 사고특성을 심층적으로 분석하였다. 셋째, 심층분석된 사고특성을 기반으로 고령운전자의 안전한 주행을 위해 고려해야 할 국내 교차로 기하구조 설계의 개선방향을 제안하였다. 사고 심층 분석결과 고려해야할 교차로의 기하구조요인에 대하여는 일반운전자와 고령운전자의 자율주행실험을 통해 실제 주행시 신체능력과 인지-반응영향 등으로 나타나는 속도, 가속도, ...
우리나라는 2018년 고령자 인구가 전체인구의 14.4%를 차지하여 고령사회(aged society)로 진입하고 2026년에 초 고령사회(super-aged society)로 진입할 예정이다. 특히, 2050년에는 고령자 인구가 전체 인구의 38%로서 고령자 수가 세계에서 가장 많은 나라 중에 하나가 될 것으로 예측되고 있다. 결국 이러한 결과는 고령운전자 수의 증가로 이어져서 고령운전자를 위한 교통안전 대책을 수립할 시점에 이르렀다. 본 연구는 다가오는 고령화사회에 대비해 고령운전자들을 대상으로 교차로에서 발생하는 교통사고의 특성을 규명하고, 고령운전자들이 교차로에서 안전하게 주행할 수 있도록 도시부 교차로의 설계방향을 제시하는 것을 목표로 연구를 진행하였다. 본 연구의 대상인 고령운전자들은 단일로보다 교차로에서 사고가 집중되는 것으로 나타났고, 특히, 교차로 회전부에서 사고심각도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 심각성에 반해 국내연구는 고령보행자와 관련한 연구에만 집중되고 있어 고령운전자를 위한 과학적이고 체계적인 연구가 필요한 시점이다. 특히, 국내 고령운전자와 관련한 연구는 고령자의 신체능력 저하에 따른 표지판의 정보제공방법에 대한 연구로 진행되고 있을 뿐이다. 반면, 미국의경우는 위험도로구간에 대해서 고령자운전자의 교차로 도로 기하구조 설계 가이드라인(guideline)을 실제 설계에 활용할 수 있도록 보급하고 있다. 그러나 국내 고령운전자 안전을 위한 도로 기하구조 개선위주의 연구는 국외에 비해 매우 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 국외연구의 동향에 따라 국내 도로기하구조 측면에서 개선방향을 도출하고자 하였고 기존 교통사고 자료를 이용하여, 고령운전자의 사고특성을 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 기존교통사고자료 구성을 기반으로 일반운전자와 고령운전자의 교통사고특성을 비교하여 명확히 구분되는 고령운전자의 사고특성을 도출하였다. 둘째, 일반운전자와 구분되는 고령운전자의 특성을 도로의 기하구조측면에서 구성을 세분화 하여 고령운전자의 사고특성을 심층적으로 분석하였다. 셋째, 심층분석된 사고특성을 기반으로 고령운전자의 안전한 주행을 위해 고려해야 할 국내 교차로 기하구조 설계의 개선방향을 제안하였다. 사고 심층 분석결과 고려해야할 교차로의 기하구조요인에 대하여는 일반운전자와 고령운전자의 자율주행실험을 통해 실제 주행시 신체능력과 인지-반응영향 등으로 나타나는 속도, 가속도, 반응시간, 조향각, 회전반경,시야 움직임등과 같은 교통특성 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 본 연구에서는 도로의 기하구조측면에서 고령운전자가 주행하는데 가장 어려움을 느끼는 구간인 교차로의 회전구간에 대해서 고령운전자의 실험이 이루어졌다. 실험을통한 개선방안으로는 본 연구에서 고령운전자의 안전성에 영향을 미치는 요인으로 분석된 교차로간의 적정간격, 좌회전차로의 Positive offset 설치, 우회전차로의 가각부 도류화 설계방향 등에 대해서 개선안을 제시하였다. 본 연구에서 향후, 다뤄야 할 부분은 본 연구의 분석결과가 실제 도로운영에 적용하여 실제 고령운전자를 위한 교통사고 예방에 어느정도의 효과가 있는지에 대한 추가적인 연구가 필요하다는 점이다. 더불어, 본 연구에서 연구한 신호교차로, 비신호교차로외 최근 적용하고 있는 회전교차로(Roundabout)를 대상으로 한 연구 또한 필요할 것으로 판단된다. 본 연구에서 제시한 도시부 교차로의 설계개선 결과는 향후 정책적인 측면과 기술적인 측면에서 고령운전자의 안전을 위해서 바람직한 의사결정지원을 제공할 수 있을 것이다. 마지막으로, 본 연구는 향후 우리나라의 고령사회에 대비해 고령운전자의 교통안전향상 측면에서 우리나라 최초의 도시부 교차로 설계개선에 관한 연구 결과로서 장래 고령운전자에 대한 교통사고 감소를 통한 사회적 비용을 감소시키는데 기여할 수 있을 것이다.
우리나라는 2018년 고령자 인구가 전체인구의 14.4%를 차지하여 고령사회(aged society)로 진입하고 2026년에 초 고령사회(super-aged society)로 진입할 예정이다. 특히, 2050년에는 고령자 인구가 전체 인구의 38%로서 고령자 수가 세계에서 가장 많은 나라 중에 하나가 될 것으로 예측되고 있다. 결국 이러한 결과는 고령운전자 수의 증가로 이어져서 고령운전자를 위한 교통안전 대책을 수립할 시점에 이르렀다. 본 연구는 다가오는 고령화사회에 대비해 고령운전자들을 대상으로 교차로에서 발생하는 교통사고의 특성을 규명하고, 고령운전자들이 교차로에서 안전하게 주행할 수 있도록 도시부 교차로의 설계방향을 제시하는 것을 목표로 연구를 진행하였다. 본 연구의 대상인 고령운전자들은 단일로보다 교차로에서 사고가 집중되는 것으로 나타났고, 특히, 교차로 회전부에서 사고심각도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 심각성에 반해 국내연구는 고령보행자와 관련한 연구에만 집중되고 있어 고령운전자를 위한 과학적이고 체계적인 연구가 필요한 시점이다. 특히, 국내 고령운전자와 관련한 연구는 고령자의 신체능력 저하에 따른 표지판의 정보제공방법에 대한 연구로 진행되고 있을 뿐이다. 반면, 미국의경우는 위험도로구간에 대해서 고령자운전자의 교차로 도로 기하구조 설계 가이드라인(guideline)을 실제 설계에 활용할 수 있도록 보급하고 있다. 그러나 국내 고령운전자 안전을 위한 도로 기하구조 개선위주의 연구는 국외에 비해 매우 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 국외연구의 동향에 따라 국내 도로기하구조 측면에서 개선방향을 도출하고자 하였고 기존 교통사고 자료를 이용하여, 고령운전자의 사고특성을 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 기존교통사고자료 구성을 기반으로 일반운전자와 고령운전자의 교통사고특성을 비교하여 명확히 구분되는 고령운전자의 사고특성을 도출하였다. 둘째, 일반운전자와 구분되는 고령운전자의 특성을 도로의 기하구조측면에서 구성을 세분화 하여 고령운전자의 사고특성을 심층적으로 분석하였다. 셋째, 심층분석된 사고특성을 기반으로 고령운전자의 안전한 주행을 위해 고려해야 할 국내 교차로 기하구조 설계의 개선방향을 제안하였다. 사고 심층 분석결과 고려해야할 교차로의 기하구조요인에 대하여는 일반운전자와 고령운전자의 자율주행실험을 통해 실제 주행시 신체능력과 인지-반응영향 등으로 나타나는 속도, 가속도, 반응시간, 조향각, 회전반경,시야 움직임등과 같은 교통특성 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 본 연구에서는 도로의 기하구조측면에서 고령운전자가 주행하는데 가장 어려움을 느끼는 구간인 교차로의 회전구간에 대해서 고령운전자의 실험이 이루어졌다. 실험을통한 개선방안으로는 본 연구에서 고령운전자의 안전성에 영향을 미치는 요인으로 분석된 교차로간의 적정간격, 좌회전차로의 Positive offset 설치, 우회전차로의 가각부 도류화 설계방향 등에 대해서 개선안을 제시하였다. 본 연구에서 향후, 다뤄야 할 부분은 본 연구의 분석결과가 실제 도로운영에 적용하여 실제 고령운전자를 위한 교통사고 예방에 어느정도의 효과가 있는지에 대한 추가적인 연구가 필요하다는 점이다. 더불어, 본 연구에서 연구한 신호교차로, 비신호교차로외 최근 적용하고 있는 회전교차로(Roundabout)를 대상으로 한 연구 또한 필요할 것으로 판단된다. 본 연구에서 제시한 도시부 교차로의 설계개선 결과는 향후 정책적인 측면과 기술적인 측면에서 고령운전자의 안전을 위해서 바람직한 의사결정지원을 제공할 수 있을 것이다. 마지막으로, 본 연구는 향후 우리나라의 고령사회에 대비해 고령운전자의 교통안전향상 측면에서 우리나라 최초의 도시부 교차로 설계개선에 관한 연구 결과로서 장래 고령운전자에 대한 교통사고 감소를 통한 사회적 비용을 감소시키는데 기여할 수 있을 것이다.
In 2018, Korea will become an “aged society” when elderly population reaching 14.4% of total population and a “super-aged society” in 2026. Korea is expected to become one of the most aged nations in the world with 38% of the elderly population by 2050. Now, Korea is at this point of time to make an...
In 2018, Korea will become an “aged society” when elderly population reaching 14.4% of total population and a “super-aged society” in 2026. Korea is expected to become one of the most aged nations in the world with 38% of the elderly population by 2050. Now, Korea is at this point of time to make an plan of road safety for elderly drivers. This study aims to prove the pattern of accidents and establish the improvement of urban intersection design which is focused on elderly drivers for road safety. When it comes to severity of car accidents on the roads, fatality rates at Intersections are higher than uninterrupted roads. Particularly, most traffic crashes tend to occur when turning on the intersection. However, related studies of elderly drivers in Korea have conducted only researches of perceived physical condition and optimized road information sign etc, most study put the weights on parts of elderly pedestrian. so, it is necessary to conduct an in-depth research about elderly drivers through systematic and scientific approaches. While, USA have provided the applicable intersection guidelines which help road engineers to design safely on hazard sections for elderly drivers. But guidelines are not focused on elderly drivers in Korea. Therefore, this study presents the improved intersection guideline of reflecting newly introduced technical trends which has been used successfully abroad, also the patterns of elderly driver’s accidents by using car accident data were analysed and applied as follows. Firstly, this study derived characteristics of car accidents about elderly drivers based on comparative analysis between normal drivers and older drivers. Secondly, conducted in-depth analysis by appling the elderly drivers characteristics drawn from this study about how intersection geometric design have an impacts on accidents. Thirdly, suggested the direction of Korean urban intersection guideline for an older drivers. For the sake of this research, data containing speed, acceleration, reaction time, steering angle, turning radius, movement of sight angle etc were collected from autonomous navigation vehicle in the field experiments. The experiment of older drivers was tested on the lanes of right turn and left turn at intersection, where are required for treatments due to possibility of accidents. Through field investigation for elderly drivers, this study drew the improvement of intersection geometric design (proper intersection intervals, positive offset left turn lanes, channelized right turn lanes) which are regarded as critical factors of road safety. Further studies are needed to evaluate “before and after studies” how good or effective this results indicate for elderly drivers. In addition, it is necessary to study for application of roundabout besides signalized and unsignalized intersection that have been carried out in this study. In particular, this results will contributing to enhancement of guideline for older drivers. which can lead to better decision making of intersection design with view to the aspect of policy and technical process. Lastly, this study will be directing how to design urban intersection for older driver’s safe driving as first research in Korea as well as the reduction of social costs for Korea aged society in the future.
In 2018, Korea will become an “aged society” when elderly population reaching 14.4% of total population and a “super-aged society” in 2026. Korea is expected to become one of the most aged nations in the world with 38% of the elderly population by 2050. Now, Korea is at this point of time to make an plan of road safety for elderly drivers. This study aims to prove the pattern of accidents and establish the improvement of urban intersection design which is focused on elderly drivers for road safety. When it comes to severity of car accidents on the roads, fatality rates at Intersections are higher than uninterrupted roads. Particularly, most traffic crashes tend to occur when turning on the intersection. However, related studies of elderly drivers in Korea have conducted only researches of perceived physical condition and optimized road information sign etc, most study put the weights on parts of elderly pedestrian. so, it is necessary to conduct an in-depth research about elderly drivers through systematic and scientific approaches. While, USA have provided the applicable intersection guidelines which help road engineers to design safely on hazard sections for elderly drivers. But guidelines are not focused on elderly drivers in Korea. Therefore, this study presents the improved intersection guideline of reflecting newly introduced technical trends which has been used successfully abroad, also the patterns of elderly driver’s accidents by using car accident data were analysed and applied as follows. Firstly, this study derived characteristics of car accidents about elderly drivers based on comparative analysis between normal drivers and older drivers. Secondly, conducted in-depth analysis by appling the elderly drivers characteristics drawn from this study about how intersection geometric design have an impacts on accidents. Thirdly, suggested the direction of Korean urban intersection guideline for an older drivers. For the sake of this research, data containing speed, acceleration, reaction time, steering angle, turning radius, movement of sight angle etc were collected from autonomous navigation vehicle in the field experiments. The experiment of older drivers was tested on the lanes of right turn and left turn at intersection, where are required for treatments due to possibility of accidents. Through field investigation for elderly drivers, this study drew the improvement of intersection geometric design (proper intersection intervals, positive offset left turn lanes, channelized right turn lanes) which are regarded as critical factors of road safety. Further studies are needed to evaluate “before and after studies” how good or effective this results indicate for elderly drivers. In addition, it is necessary to study for application of roundabout besides signalized and unsignalized intersection that have been carried out in this study. In particular, this results will contributing to enhancement of guideline for older drivers. which can lead to better decision making of intersection design with view to the aspect of policy and technical process. Lastly, this study will be directing how to design urban intersection for older driver’s safe driving as first research in Korea as well as the reduction of social costs for Korea aged society in the future.
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