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고령운전자 특성 기반의 고속도로 주행 위험구간 도출 연구
An Investigation of Risk Spots on Expressways based on Older Drivers' Perception and Behavior Analyses 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.20 no.4 = no.90, 2018년, pp.59 - 72  

전진우 (서울시립대학교) ,  이동민 (서울시립대학교 교통공학과) ,  김영범 (서울연구원 교통시스템연구실) ,  이기영 (한국도로공사 도로교통연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

PURPOSES : This study was conducted to develop expressway safety treatments based on the analysis results of older driver behaviors through literature review, surveys, and driving simulator experiments. METHODS : In this study, three analyses were conducted: surveys of 700 older drivers to find the ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
고령운전자에게 나타나는 특성은 무엇인가? 이로 인해 고속도로에서 혼잡이 발생하게 되면 정체로 인해 잦은 운전조작이 필요하게 되어 운전자들의 사고위험과 피곤함을 높일 수 있다. 특히, 고령운전자는 인지반응시간 증대,시야감소, 시력감소, 주의력감소, 판단력저하 등 신체적 능력 감퇴로 인해 사고의 위험성이 젊은 운전자에 비해 높다.
우리나라의 고령인구 증가 전망은 어떻게 되는가? 이에 따라 2000년 이후 인구증가 현상이 둔화되기 시작하면서 2020년을 경계로 인구규모는 서서히 감소할 것으로 예측되고 있다. 또한, 2000년에 65세 이상의 고령인구 비율이 7%를 초과하면서 고령화사회로 진입하였으며, 2021년에는 고령인구 비율이 20%를 넘어가는 초고령사회로 진입할 전망인 상황이다.
고속도로의 특징은 무엇인가? 고속도로는 일반 도로와 달리 차량의 통행속도가 빠르고, 단거리 통행보다 장거리 통행이 많은 특징이 있다. 또한, 진출입이 제한되어 본선을 이용하는 차량들의 교통류는 일정하나 IC구간에서는 차량의 진출입으로 인한 교통류 변화가 발생한다. 이로 인해 고속도로에서 혼잡이 발생하게 되면 정체로 인해 잦은 운전조작이 필요하게 되어 운전자들의 사고위험과 피곤함을 높일 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (23)

  1. American Automobile Association foundation (2006). How to help an older driver. 

  2. Coalition for Transpertation Culture (2010). Survey of elderly people over 65. 

  3. Federal Highway Administration (1998). An investigation of older driver freeway needs and capability. 

  4. Federal Highway Administration (1998). Older Driver Highway Design Handbook. 

  5. Federal Highway Administration (2014). Handbook for designing roadways for the aging population. 

  6. Ji W.S., Lee C.K. (2003). A Study on the Driving Characteristics of Senior Drivers, Gyeongi Research Institue, Report 2003-11. 

  7. Jo K.T. et al. (2009). A Study on the Improvement of Highway Design for Aged Society, Korean Society of Road Engineers, Conference, pp.19-24. 

  8. Jung Y.S., Oh S.C., Chae C.D. (2011). A Study on Transportation Safety to Reduce Traffic Accident of Elderly Drivers, The Korea Transport Institute, Report 2011-04. 

  9. Kim J.K., Jo W.B., Kim Y.S. (2009). Design Strategies of Ergonomic Road Environment for the Safety of Older Drivers, Economics Society of Korea, Conference, pp.354-357. 

  10. Kim S.O., Jang I.J. and Lee C.K. (2009). Analysis of the Vulnerable Roadway Designs for Elderly Drivers and Its Improvement Schemes, The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, Vol. 8, No. 6, pp.163-173. 

  11. Lee S.G. (2014). Operational Audits and Improvements on Expressways to Prepare for the Aged Society, Korea Expressway Corperation, Report 2014. 

  12. Lee W.Y. (2006). A Study on Driving Characteristics of the Elderly Driver using a Driving Simulator, The Korean Society of Safety, Vol. 21, No. 5, pp. 103-111. 

  13. Lee Y.J., Lee S.K. (2005). Developmental Changes in Highway Design for Older Drivers, Korean Society of Civil Engineers, Vol. 25, No. 3, pp. 409-421. 

  14. Lunenfeld, H. (1993). Human Factors Associated with Interchange Design Features, Transportation Research Record 1385, Transportation Research Board, National Research Council, Washington, D.C., pp. 84-89. 

  15. Min B.C. et al. (2008). Driving Behavior Characteristic Analysis of an Older Driver on a Driving Simulator, Journal of the Society of Korea Industrial and Systems Engineering, Vol. 32, No. 1, pp.67-71. 

  16. Park J.G. (2008). A Study on the Standard of universal highway design, Graduate School of Industry Hanyang University. 

  17. Solomon, D. (1985), The older driver and highway design. 

  18. Song C.J. (2008). A Study on the Improvement of Highway Design for Aged Society, Korea Expressway Corperation, Report 2008. 

  19. Staplin, L., Lococo, K., Sim, J. (1990). Volume II : Traffic control design elements for accommodating drivers with dimnished capcatiy. 

  20. Sung N.M. et al. (2012). A study on Road Transportation Policies to Prepare for Change of Future Population Structure: Multi- Cutural Aging Sosiety, The Korea Transport Institute, Report 2012-10. 

  21. The Korea Road Traffic Authority (2005). A Study on Driving characteristics of the older drivers using a Driving Simulator. 

  22. Transportation Research Board (1988). Transportation in an aging society: Improving mobility and safety for older persons, Vol.2. 

  23. Transportation Research Board (2004). Transportation in an aging society, conference proceedings 27. 

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