본 연구는 국물음식의 섭취 형태에 따라 섭취하는 나트륨 함량이 다르게 나타나 국물 음식에서 국물과 건더기, 국물만, 건더기만의 각각의 나트륨 데이터 베이스를 확립하고, 이를 고려한 나트륨 섭취량을 계산하여 나트륨 저감화 정책의 기초자료로 사용하고자 한다. 조사 대상자들은 서울시 중학교에 재학중인 학생 252명으로 일반적 사항과 전반적인 식행동 조사, 나트륨 줄이기에 대한 인식 조사, 학교 급식에서 제공된 국물음식의 섭취 실태 조사, 학교 급식에서 제공된 3일치 식단의 섭취 실태 조사를 실시하였다. 국물 음식의 식행동은 ‘밥과 국물...
본 연구는 국물음식의 섭취 형태에 따라 섭취하는 나트륨 함량이 다르게 나타나 국물 음식에서 국물과 건더기, 국물만, 건더기만의 각각의 나트륨 데이터 베이스를 확립하고, 이를 고려한 나트륨 섭취량을 계산하여 나트륨 저감화 정책의 기초자료로 사용하고자 한다. 조사 대상자들은 서울시 중학교에 재학중인 학생 252명으로 일반적 사항과 전반적인 식행동 조사, 나트륨 줄이기에 대한 인식 조사, 학교 급식에서 제공된 국물음식의 섭취 실태 조사, 학교 급식에서 제공된 3일치 식단의 섭취 실태 조사를 실시하였다. 국물 음식의 식행동은 ‘밥과 국물을 따로 먹는다’가 207명으로 나타났으며, 남자가 여자보다 ‘국물에 밥을 말아 먹는다’가 많은 것으로 나타났다. 학교 급식에서 제공하는 3일치 식단의 선호도는 사과, 매운돼지갈비찜,보쌈김치순으로 나타났고, 3일치 식단의 각 음식의 평균 식사량의 결과 평균적으로 모두 1인 기준 섭취량보다 적게 섭취하는 것으로 나타났다. 학교 급식에서 섭취한 한끼 식사의 영양소 섭취량은 에너지는 682.1±178.78kcal, 탄수화물 89.7±23.22g , 지방18.6±5.54g, 단백질25.3±7.30g, 칼슘311.0±88.9mg, 칼륨975.1±208.57mg, 철분5.1±1.46mg, 나트륨 1603.7.±528.9mg 나타났다. 학교 급식에서 제공된 국물음식의 선호도의 결과로는 우동, 부대찌개, 갈비탕순으로 높게 나타났으며, 국물음식을 배식 받는 학생이 배식 받지 않는 학생보다 모두 높았으며, 여자가 남자보다 배식을 받는 비율이 높았다. 학교에서 제공된 국물음식을 섭취하지 않은 남자의 경우 국물음식을 아예 배식을 받지 않은 비율이 높게 나타났고, 여자의 경우 국물음식을 배식을 받고도 섭취하지 않은 비율이 높게 나타났다. 학교 급식에서 제공된 국물음식에 의하여 섭취하는 나트륨양은 점심식사 한끼 평균 470.6±188.94mg으로 나타났고, 설렁탕은 경우 남자가 여자보다 높게 섭취하는 것으로 나타났으며, 미역국, 김치수제비에서는 여자가 남자보다 높게 섭취하는 것으로 나타났다. 섭취 행태를 고려한 학교 급식에서 제공된 국물음식의 나트륨 섭취량은 38가지의 모든 국물음식에서 섭취행태를 고려한 국물음식이 섭취행태를 고려하지 않은 국물음식보다 낮게 나타났다. 국물음식을 섭취할 때 국물과 건더기를 섭취하는 형태에 따라 실제로 섭취하는 나트륨의 양이 달라질 수 있기 때문에 각 국물음식마다 국물과 건더기의 나트륨 데이터 베이스를 이용하여 나트륨 섭취량을 파악하는 것이 필요한 것으로 생각된다. 또한, 이렇게 파악한 나트륨 섭취량 데이터를 바탕으로 나트륨 섭취를 줄이기 위한 영양교육 및 실천을 실시해야 할 것이다.
본 연구는 국물음식의 섭취 형태에 따라 섭취하는 나트륨 함량이 다르게 나타나 국물 음식에서 국물과 건더기, 국물만, 건더기만의 각각의 나트륨 데이터 베이스를 확립하고, 이를 고려한 나트륨 섭취량을 계산하여 나트륨 저감화 정책의 기초자료로 사용하고자 한다. 조사 대상자들은 서울시 중학교에 재학중인 학생 252명으로 일반적 사항과 전반적인 식행동 조사, 나트륨 줄이기에 대한 인식 조사, 학교 급식에서 제공된 국물음식의 섭취 실태 조사, 학교 급식에서 제공된 3일치 식단의 섭취 실태 조사를 실시하였다. 국물 음식의 식행동은 ‘밥과 국물을 따로 먹는다’가 207명으로 나타났으며, 남자가 여자보다 ‘국물에 밥을 말아 먹는다’가 많은 것으로 나타났다. 학교 급식에서 제공하는 3일치 식단의 선호도는 사과, 매운돼지갈비찜,보쌈김치순으로 나타났고, 3일치 식단의 각 음식의 평균 식사량의 결과 평균적으로 모두 1인 기준 섭취량보다 적게 섭취하는 것으로 나타났다. 학교 급식에서 섭취한 한끼 식사의 영양소 섭취량은 에너지는 682.1±178.78kcal, 탄수화물 89.7±23.22g , 지방18.6±5.54g, 단백질25.3±7.30g, 칼슘311.0±88.9mg, 칼륨975.1±208.57mg, 철분5.1±1.46mg, 나트륨 1603.7.±528.9mg 나타났다. 학교 급식에서 제공된 국물음식의 선호도의 결과로는 우동, 부대찌개, 갈비탕순으로 높게 나타났으며, 국물음식을 배식 받는 학생이 배식 받지 않는 학생보다 모두 높았으며, 여자가 남자보다 배식을 받는 비율이 높았다. 학교에서 제공된 국물음식을 섭취하지 않은 남자의 경우 국물음식을 아예 배식을 받지 않은 비율이 높게 나타났고, 여자의 경우 국물음식을 배식을 받고도 섭취하지 않은 비율이 높게 나타났다. 학교 급식에서 제공된 국물음식에 의하여 섭취하는 나트륨양은 점심식사 한끼 평균 470.6±188.94mg으로 나타났고, 설렁탕은 경우 남자가 여자보다 높게 섭취하는 것으로 나타났으며, 미역국, 김치수제비에서는 여자가 남자보다 높게 섭취하는 것으로 나타났다. 섭취 행태를 고려한 학교 급식에서 제공된 국물음식의 나트륨 섭취량은 38가지의 모든 국물음식에서 섭취행태를 고려한 국물음식이 섭취행태를 고려하지 않은 국물음식보다 낮게 나타났다. 국물음식을 섭취할 때 국물과 건더기를 섭취하는 형태에 따라 실제로 섭취하는 나트륨의 양이 달라질 수 있기 때문에 각 국물음식마다 국물과 건더기의 나트륨 데이터 베이스를 이용하여 나트륨 섭취량을 파악하는 것이 필요한 것으로 생각된다. 또한, 이렇게 파악한 나트륨 섭취량 데이터를 바탕으로 나트륨 섭취를 줄이기 위한 영양교육 및 실천을 실시해야 할 것이다.
The purpose of this research was to examine sodium intakes in a meal and soup and stew from school lunch using sodium content database separately developed for each solid part and liquid part of soup and stew (liquid based dishes) in middle school students. Two hundred fifty two middle school studen...
The purpose of this research was to examine sodium intakes in a meal and soup and stew from school lunch using sodium content database separately developed for each solid part and liquid part of soup and stew (liquid based dishes) in middle school students. Two hundred fifty two middle school students in Seoul were asked about their general eating behavior, awareness towards reducing sodium intake, intake of soup dishes provided in school lunch and the menu and intake of school meals during the past 3 days. When they ate soup and stew, 82% of students replied that they had their rice and soup separately. More male students answered towards they put their rice in soup than female students. Students preferred apple followed by steamed short-ribs bone and Wrapped Kimchi among 3 day foods in the past 3 days school menus. The average calorie intake was 682.1±178.78kcal, carbohydrate was 89.7±23.22g, fat was 18.6±5.54g, protein was 25.3±7.30g, calcium was 311.0±88.9mg, potassium was 975.1±208.57mg, iron was 5.1±1.46mg and sodium was 1603.7±528.9mg. The average sodium intake from soup and stew in school lunch was 512.6mg when considering eating behavior of liquid parts in soup and stew and using sodium database newly developed for each liquid and solid part in soup and stew. However, the sodium intake was 782.6mg when not considering those eating behaviors and new sodium database. Students preferred udong followed by Spicy Sausage Stew and Spicy Sausage Stew among soup and stew dishes provided as school meals. Among students who did not consume soup and stew dishes, there were more percentage of male students who did not ask for the soup and stew dishes in the first place and more percentage of female students who asked but decided not consume. Average sodium intake of soup and stew dishes from school meals where about 470.6±188.94g. Males students tend to consume more Ox Bone Soup than female students, and female students tend to consume more Seaweed Soup and Kimchi Sujebi Soup. Based on the results that sodium intake depends on how we consume liquid parts of soup and stew dishes, it is necessary to establish and use a database for each solid part, liquid part, and both to calculate the accurate sodium intake. To decrease sodium intakes, it is important not only to consume less liquid part of soup and stew but also to develop a sodium reduced menu. Educating the proper eating behavior and reducing sodium intake will be the cornerstone of leading to a healthy life.
The purpose of this research was to examine sodium intakes in a meal and soup and stew from school lunch using sodium content database separately developed for each solid part and liquid part of soup and stew (liquid based dishes) in middle school students. Two hundred fifty two middle school students in Seoul were asked about their general eating behavior, awareness towards reducing sodium intake, intake of soup dishes provided in school lunch and the menu and intake of school meals during the past 3 days. When they ate soup and stew, 82% of students replied that they had their rice and soup separately. More male students answered towards they put their rice in soup than female students. Students preferred apple followed by steamed short-ribs bone and Wrapped Kimchi among 3 day foods in the past 3 days school menus. The average calorie intake was 682.1±178.78kcal, carbohydrate was 89.7±23.22g, fat was 18.6±5.54g, protein was 25.3±7.30g, calcium was 311.0±88.9mg, potassium was 975.1±208.57mg, iron was 5.1±1.46mg and sodium was 1603.7±528.9mg. The average sodium intake from soup and stew in school lunch was 512.6mg when considering eating behavior of liquid parts in soup and stew and using sodium database newly developed for each liquid and solid part in soup and stew. However, the sodium intake was 782.6mg when not considering those eating behaviors and new sodium database. Students preferred udong followed by Spicy Sausage Stew and Spicy Sausage Stew among soup and stew dishes provided as school meals. Among students who did not consume soup and stew dishes, there were more percentage of male students who did not ask for the soup and stew dishes in the first place and more percentage of female students who asked but decided not consume. Average sodium intake of soup and stew dishes from school meals where about 470.6±188.94g. Males students tend to consume more Ox Bone Soup than female students, and female students tend to consume more Seaweed Soup and Kimchi Sujebi Soup. Based on the results that sodium intake depends on how we consume liquid parts of soup and stew dishes, it is necessary to establish and use a database for each solid part, liquid part, and both to calculate the accurate sodium intake. To decrease sodium intakes, it is important not only to consume less liquid part of soup and stew but also to develop a sodium reduced menu. Educating the proper eating behavior and reducing sodium intake will be the cornerstone of leading to a healthy life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.