지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동이 유아의 이타성 및 공동체의식에 미치는 효과 The effect of education for sustainable development(ESD)-based sharing project activities on children's altruism and sense of community원문보기
본 연구는 지구의 사회적·경제적·환경적 문제들이 우리 생활과 직·간접적으로 나타나면서 유아기부터 관심을 갖고 이를 해결하기 위한 노력의 일환으로 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하여 유아들의 이타성과 공동체의식이 함양될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통해 유아의 이타성 및 공동체의식에 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는지 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 이타성은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 공동체의식은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하기 위해 유네스코한국위원회(2014)가 제시한 지속가능발전교육의 세 가지 핵심요소를 기초로 하여 프로그램의 목표 및 기본방향을 설정하였다. 세 가지 핵심요소인 사회적·경제적·환경적 요소를 유아들이 일상생활에서 쉽게 경험하고 접할 수 있도록 주제를 선정하고, 프로그램의 각 내용 영역에 가장 적합하다고 판단되는 구체적인 활동(예: 이야기 나누기, 유치원·가정 연계하기, 작업하기, 표현하기)들을 포함시켜 21회로 구성하였다. 예비연구를 통해 본 프로그램을 수정·보완하고, 유아교육 전문가와 유아교육 현장에 근무하는 교사 4인에게 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 완성하였다. 프로그램은 나눔 활동에 대해 ‘마음을 나눠요’, ‘희망을 나눠요’, ‘깨끗함을 나눠요’, ‘자원을 나눠요’, ‘실천을 나눠요’, ‘장난감을 나눠요’, ‘빛을 나눠요’ 등 7가지 주제로 구성하였다. 각 주제에 대한 활동은 프로젝트 진행과정을 재구성하여 ‘1단계-주제에 대한 문제인식하고 관심 갖기’, ‘2단계-나눔 활동 준비하기’, ‘3단계-나눔 활동 실천하기’, ‘4단계-나눔 활동 공유하기’의 과정을 거쳐 유아들이 직접적으로 나눔을 경험해 볼 수 있도록 계획하였다. 본 연구대상은 충청북도 C시에 위치한 M유치원과 S유치원의 만 5세 유아 40명이다. 무선 표집을 하는데 어려운 점이 있어 M유치원을 실험집단, S유치원을 비교집단으로 임의 배정하여 두 집단의 동질성을 확보하였다. 본 프로그램을 실시하는 동안 실험집단의 경우 본 연구의 프로그램을, 비교집단의 경우 유치원의 누리과정 생활주제와 일상 프로그램으로만 실시하였다. ...
본 연구는 지구의 사회적·경제적·환경적 문제들이 우리 생활과 직·간접적으로 나타나면서 유아기부터 관심을 갖고 이를 해결하기 위한 노력의 일환으로 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하여 유아들의 이타성과 공동체의식이 함양될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통해 유아의 이타성 및 공동체의식에 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는지 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 이타성은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 공동체의식은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하기 위해 유네스코한국위원회(2014)가 제시한 지속가능발전교육의 세 가지 핵심요소를 기초로 하여 프로그램의 목표 및 기본방향을 설정하였다. 세 가지 핵심요소인 사회적·경제적·환경적 요소를 유아들이 일상생활에서 쉽게 경험하고 접할 수 있도록 주제를 선정하고, 프로그램의 각 내용 영역에 가장 적합하다고 판단되는 구체적인 활동(예: 이야기 나누기, 유치원·가정 연계하기, 작업하기, 표현하기)들을 포함시켜 21회로 구성하였다. 예비연구를 통해 본 프로그램을 수정·보완하고, 유아교육 전문가와 유아교육 현장에 근무하는 교사 4인에게 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 완성하였다. 프로그램은 나눔 활동에 대해 ‘마음을 나눠요’, ‘희망을 나눠요’, ‘깨끗함을 나눠요’, ‘자원을 나눠요’, ‘실천을 나눠요’, ‘장난감을 나눠요’, ‘빛을 나눠요’ 등 7가지 주제로 구성하였다. 각 주제에 대한 활동은 프로젝트 진행과정을 재구성하여 ‘1단계-주제에 대한 문제인식하고 관심 갖기’, ‘2단계-나눔 활동 준비하기’, ‘3단계-나눔 활동 실천하기’, ‘4단계-나눔 활동 공유하기’의 과정을 거쳐 유아들이 직접적으로 나눔을 경험해 볼 수 있도록 계획하였다. 본 연구대상은 충청북도 C시에 위치한 M유치원과 S유치원의 만 5세 유아 40명이다. 무선 표집을 하는데 어려운 점이 있어 M유치원을 실험집단, S유치원을 비교집단으로 임의 배정하여 두 집단의 동질성을 확보하였다. 본 프로그램을 실시하는 동안 실험집단의 경우 본 연구의 프로그램을, 비교집단의 경우 유치원의 누리과정 생활주제와 일상 프로그램으로만 실시하였다. 지속가능발전에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 실시한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이타성에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 공동체의식에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 지속가능발전교육에 기초한 나눔에 대해 생각해 보고, 직접적인 나눔 활동 경험을 통해 어려운 사람들을 이해하고 도와줌으로써 유아의 이타성에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 또한 유아가 나눔에 대해 관심을 가지고, 어려움에 처해 있는 사람에 대해 생각해 보는 기회를 가지고, 유아 자신이 속해있는 집단 안에서 본 활동을 경험해 볼 수 있었다는 점에서 공동체의식에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 유아들의 나눔 활동 경험이 지속가능발전교육에 일조할 수 있음을 시사해 보고, 실제로 유아교육 현장에서 교사들이 지속가능발전교육을 적용해 보고자 할 때 구체적인 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 지구의 사회적·경제적·환경적 문제들이 우리 생활과 직·간접적으로 나타나면서 유아기부터 관심을 갖고 이를 해결하기 위한 노력의 일환으로 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하여 유아들의 이타성과 공동체의식이 함양될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통해 유아의 이타성 및 공동체의식에 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는지 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 이타성은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 통한 유아의 공동체의식은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 지속가능발전교육에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 구성하기 위해 유네스코한국위원회(2014)가 제시한 지속가능발전교육의 세 가지 핵심요소를 기초로 하여 프로그램의 목표 및 기본방향을 설정하였다. 세 가지 핵심요소인 사회적·경제적·환경적 요소를 유아들이 일상생활에서 쉽게 경험하고 접할 수 있도록 주제를 선정하고, 프로그램의 각 내용 영역에 가장 적합하다고 판단되는 구체적인 활동(예: 이야기 나누기, 유치원·가정 연계하기, 작업하기, 표현하기)들을 포함시켜 21회로 구성하였다. 예비연구를 통해 본 프로그램을 수정·보완하고, 유아교육 전문가와 유아교육 현장에 근무하는 교사 4인에게 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 완성하였다. 프로그램은 나눔 활동에 대해 ‘마음을 나눠요’, ‘희망을 나눠요’, ‘깨끗함을 나눠요’, ‘자원을 나눠요’, ‘실천을 나눠요’, ‘장난감을 나눠요’, ‘빛을 나눠요’ 등 7가지 주제로 구성하였다. 각 주제에 대한 활동은 프로젝트 진행과정을 재구성하여 ‘1단계-주제에 대한 문제인식하고 관심 갖기’, ‘2단계-나눔 활동 준비하기’, ‘3단계-나눔 활동 실천하기’, ‘4단계-나눔 활동 공유하기’의 과정을 거쳐 유아들이 직접적으로 나눔을 경험해 볼 수 있도록 계획하였다. 본 연구대상은 충청북도 C시에 위치한 M유치원과 S유치원의 만 5세 유아 40명이다. 무선 표집을 하는데 어려운 점이 있어 M유치원을 실험집단, S유치원을 비교집단으로 임의 배정하여 두 집단의 동질성을 확보하였다. 본 프로그램을 실시하는 동안 실험집단의 경우 본 연구의 프로그램을, 비교집단의 경우 유치원의 누리과정 생활주제와 일상 프로그램으로만 실시하였다. 지속가능발전에 기초한 나눔 프로젝트 활동을 실시한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이타성에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 공동체의식에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 지속가능발전교육에 기초한 나눔에 대해 생각해 보고, 직접적인 나눔 활동 경험을 통해 어려운 사람들을 이해하고 도와줌으로써 유아의 이타성에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 또한 유아가 나눔에 대해 관심을 가지고, 어려움에 처해 있는 사람에 대해 생각해 보는 기회를 가지고, 유아 자신이 속해있는 집단 안에서 본 활동을 경험해 볼 수 있었다는 점에서 공동체의식에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 유아들의 나눔 활동 경험이 지속가능발전교육에 일조할 수 있음을 시사해 보고, 실제로 유아교육 현장에서 교사들이 지속가능발전교육을 적용해 보고자 할 때 구체적인 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
This study aims to improve children's altruism and sense of community using Education for Sustainable Development(ESD)-based sharing project activities, as part of effort to arouse interest of children in social, economic and environmental problems of the globe, which are directly and indirectly ass...
This study aims to improve children's altruism and sense of community using Education for Sustainable Development(ESD)-based sharing project activities, as part of effort to arouse interest of children in social, economic and environmental problems of the globe, which are directly and indirectly associated with our life and to solve these problems. In order to analyze the differences of children's altruism and sense of community in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group, research problems were set as follows. First, what is the difference of children's altruism in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group? Second, what is the difference of children's sense of community in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group? To organize ESD-based sharing project activities, the goal and the basic direction of the program were determined, based on the three key elements of Education for Sustainable Education presented by the Korean National Commission for UNESCO(2014). After choosing program themes to enable children to easily experience the three key elements: social, economic and environmental elements in ordinary life and 21 sessions of program including specific activities(e.g.: story sharing, kindergarten-family connecting, working and expressing), which were considered to be most suitable for each content of the program, were carried out. The program was modified, based on the preliminary study and the validity was verified by four early childhood education experts and teachers to complete the final program. The final program consists of 7 themes: 'Sharing heart', 'Sharing hope', 'Sharing cleanness', 'Sharing natural resources', 'Sharing practice', 'Sharing toys' and 'Sharing light'. To promote children's direct sharing experience, the activity of each theme was designed to have the following steps: 'Step 1 - Recognizing the problem regarding the theme and showing an interest', 'Step 2 - Preparing the sharing activity', 'Step 3 - Practicing the sharing activity' and 'Step 4 - Sharing the sharing activity'. This study was targeted at 40 young children aged 5 in M kindergarten and S kindergarten situated in C City, Choongcheongbuk-do. Due to the difficulty in random sampling, M kindergarten and S kindergarten were set as an experimental group and a control group respectively to acquire the homogeneity between the two groups. The program of this study was applied to the experimental group and only life themes of Nuri curriculum and daily program were applied to the control group. The study findings are as follows. First, the experimental group showed a significantly higher score in altruism than the control group. Second, the experimental group showed a significantly higher score in sense of community than the control group. The study results show that thinking of ESD-based sharing and experiencing the sharing activities positively influenced children's altruism by making them understand and help the needy. It also positively influenced children's sense of community by making them become interested in sharing, think of people in difficult situations and experience these activities in their groups. In conclusion, this study implies that children's sharing activity experience can contribute to Education for Sustainable Development and it is expected that this study can provide specific information when teachers apply Education for Sustainable Development to early childhood education.
This study aims to improve children's altruism and sense of community using Education for Sustainable Development(ESD)-based sharing project activities, as part of effort to arouse interest of children in social, economic and environmental problems of the globe, which are directly and indirectly associated with our life and to solve these problems. In order to analyze the differences of children's altruism and sense of community in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group, research problems were set as follows. First, what is the difference of children's altruism in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group? Second, what is the difference of children's sense of community in ESD-based sharing project activities between the experimental group and the control group? To organize ESD-based sharing project activities, the goal and the basic direction of the program were determined, based on the three key elements of Education for Sustainable Education presented by the Korean National Commission for UNESCO(2014). After choosing program themes to enable children to easily experience the three key elements: social, economic and environmental elements in ordinary life and 21 sessions of program including specific activities(e.g.: story sharing, kindergarten-family connecting, working and expressing), which were considered to be most suitable for each content of the program, were carried out. The program was modified, based on the preliminary study and the validity was verified by four early childhood education experts and teachers to complete the final program. The final program consists of 7 themes: 'Sharing heart', 'Sharing hope', 'Sharing cleanness', 'Sharing natural resources', 'Sharing practice', 'Sharing toys' and 'Sharing light'. To promote children's direct sharing experience, the activity of each theme was designed to have the following steps: 'Step 1 - Recognizing the problem regarding the theme and showing an interest', 'Step 2 - Preparing the sharing activity', 'Step 3 - Practicing the sharing activity' and 'Step 4 - Sharing the sharing activity'. This study was targeted at 40 young children aged 5 in M kindergarten and S kindergarten situated in C City, Choongcheongbuk-do. Due to the difficulty in random sampling, M kindergarten and S kindergarten were set as an experimental group and a control group respectively to acquire the homogeneity between the two groups. The program of this study was applied to the experimental group and only life themes of Nuri curriculum and daily program were applied to the control group. The study findings are as follows. First, the experimental group showed a significantly higher score in altruism than the control group. Second, the experimental group showed a significantly higher score in sense of community than the control group. The study results show that thinking of ESD-based sharing and experiencing the sharing activities positively influenced children's altruism by making them understand and help the needy. It also positively influenced children's sense of community by making them become interested in sharing, think of people in difficult situations and experience these activities in their groups. In conclusion, this study implies that children's sharing activity experience can contribute to Education for Sustainable Development and it is expected that this study can provide specific information when teachers apply Education for Sustainable Development to early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.