본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 자아탄력성, 전문직 자아개념 및 직무만족도의 관계를 알아보고, 자아탄력성과 전문직 자아개념이 직무만족도에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 대상자는 C지역에 위치한 대학병원 1곳과 종합병원 1곳에 근무하며 학업을 병행하는 간호사 중 본 연구에 참여를 동의한 160명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2015년 8월 24일부터 8월 31일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 ...
본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 자아탄력성, 전문직 자아개념 및 직무만족도의 관계를 알아보고, 자아탄력성과 전문직 자아개념이 직무만족도에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 대상자는 C지역에 위치한 대학병원 1곳과 종합병원 1곳에 근무하며 학업을 병행하는 간호사 중 본 연구에 참여를 동의한 160명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2015년 8월 24일부터 8월 31일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 SPSS Win 22.0 프로그램을 이용하여 t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation coefficient, multiple regression analysis를 통하여 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 대상자의 자아탄력성의 평균은 3.19(0.45)점으로 나타났다. 하위영역별 점수는 활력성 3.25(0.70)점, 대인관계 3.22(0.61)점, 호기심 3.20(0.48)점, 감정통제 3.18(0.68)점, 낙관성 3.08(0.74)점이었다. 대상자의 전문직 자아개념의 평균은 2.61(0.37)점으로 나타났고, 하위영역별 점수는 기술 2.72(0.42)점, 융통성 2.67(0.49)점, 지도력 2.62(0.47)점, 만족감 2.52(0.71)점, 의사소통 2.52(0.53)점이었다. 직무만족도의 평균 점수는 3.18(0.35)점으로 나타났다. 하위영역별 점수는 필수적 직무 3.57(0.45)점, 직업적 긍지 3.25(0.54)점, 자율성 3.08(0.59)점, 인간관계 3.04(0.50)점, 보수 2.92(0.47)점, 조직적 요구 2.88(0.42)점이었다. 자아탄력성은 전문직 자아개념과 높은 순상관관계(r=.63, p<.001)를 보였다. 직무만족도(r=.26, p=.001)와는 낮은 순상관관계(r=.63, p<.001)가 나타났다. 전문직 자아개념은 직무만족도와 낮은 순상관관계(r=.34, p<.001)가 나타났다. 대상자의 직무만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 단계별 회귀분석 결과, 유의한 변수는 간호직에 대한 만족도, 연령, 근무기간, 전문직 자아개념으로 나타났으며(F=22.32, p<.001) 설명력은 44.6%로 나타났다. 본 연구 결과 학업을 병행하는 간호사의 직무만족도에 영향을 미치는 요인으로 간호직에 대한 만족도와 전문직 자아개념이 높을수록 직무만족도가 높았다. 또한 자아탄력성이 높을수록 전문직 자아개념이 높아지고, 전문직 자아개념이 높을수록 직무만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 학업을 통해 간호직에 대한 자부심과 긍지를 높여 직무만족도를 향상시키기 위한 제도적 뒷받침과 조직의 행정적 지원이 필요하다. 주요 용어 : 학업병행, 간호사, 자아탄력성, 전문직 자아개념, 직무만족도
본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 자아탄력성, 전문직 자아개념 및 직무만족도의 관계를 알아보고, 자아탄력성과 전문직 자아개념이 직무만족도에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 대상자는 C지역에 위치한 대학병원 1곳과 종합병원 1곳에 근무하며 학업을 병행하는 간호사 중 본 연구에 참여를 동의한 160명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2015년 8월 24일부터 8월 31일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 SPSS Win 22.0 프로그램을 이용하여 t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation coefficient, multiple regression analysis를 통하여 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 대상자의 자아탄력성의 평균은 3.19(0.45)점으로 나타났다. 하위영역별 점수는 활력성 3.25(0.70)점, 대인관계 3.22(0.61)점, 호기심 3.20(0.48)점, 감정통제 3.18(0.68)점, 낙관성 3.08(0.74)점이었다. 대상자의 전문직 자아개념의 평균은 2.61(0.37)점으로 나타났고, 하위영역별 점수는 기술 2.72(0.42)점, 융통성 2.67(0.49)점, 지도력 2.62(0.47)점, 만족감 2.52(0.71)점, 의사소통 2.52(0.53)점이었다. 직무만족도의 평균 점수는 3.18(0.35)점으로 나타났다. 하위영역별 점수는 필수적 직무 3.57(0.45)점, 직업적 긍지 3.25(0.54)점, 자율성 3.08(0.59)점, 인간관계 3.04(0.50)점, 보수 2.92(0.47)점, 조직적 요구 2.88(0.42)점이었다. 자아탄력성은 전문직 자아개념과 높은 순상관관계(r=.63, p<.001)를 보였다. 직무만족도(r=.26, p=.001)와는 낮은 순상관관계(r=.63, p<.001)가 나타났다. 전문직 자아개념은 직무만족도와 낮은 순상관관계(r=.34, p<.001)가 나타났다. 대상자의 직무만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 단계별 회귀분석 결과, 유의한 변수는 간호직에 대한 만족도, 연령, 근무기간, 전문직 자아개념으로 나타났으며(F=22.32, p<.001) 설명력은 44.6%로 나타났다. 본 연구 결과 학업을 병행하는 간호사의 직무만족도에 영향을 미치는 요인으로 간호직에 대한 만족도와 전문직 자아개념이 높을수록 직무만족도가 높았다. 또한 자아탄력성이 높을수록 전문직 자아개념이 높아지고, 전문직 자아개념이 높을수록 직무만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 학업을 통해 간호직에 대한 자부심과 긍지를 높여 직무만족도를 향상시키기 위한 제도적 뒷받침과 조직의 행정적 지원이 필요하다. 주요 용어 : 학업병행, 간호사, 자아탄력성, 전문직 자아개념, 직무만족도
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the ego resilience, professional self concept, and job satisfaction of nurses juggling work and study and investigate the effects of ego resilience and professional self concept on job satisfaction among them. The subjects ...
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the ego resilience, professional self concept, and job satisfaction of nurses juggling work and study and investigate the effects of ego resilience and professional self concept on job satisfaction among them. The subjects include 160 nurses that were working at a university hospital or a general hospital in the C area, were juggling work and study, and agreed to participate in the study. They were asked to fill out a structured questionnaire. Data were collected from them on August 24~31, 2015. Collected data were analyzed in t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression analysis with the SPSS Win 22.0 program. The findings were summarized as follows: The subjects scored mean 3.19(0.45) points on ego resilience. Of its subareas, their scores were 3.25(0.70) points on vitality, 3.22(0.61) on interpersonal relationships, 3.20(0.48) on curiosity, 3.18(0.68) on emotion control, and 3.08(0.74) on optimism. The nurses scored mean 2.61(0.37) points on professional self concept. Of its subareas, their scores were 2.72(0.42) on skills, 2.67(0.49) on flexibility, 2.62(0.47) on leadership, 2.52(0.71) on satisfaction, and 2.52(0.53) on communication. They scored mean 3.18(0.35) points on job satisfaction. Of its subareas, their scores were 3.57(0.45) on essential work, 3.25(0.54) on professional pride, 3.08(0.59) on autonomy, 3.04(0.50) on human relations, 2.92(0.47) on salaries, and 2.88(0.42) on organizational needs. Their ego resilience had high positive correlations with their professional self concept and low positive correlations(r=.63, p<.001) with their job satisfaction(r=.26, p=.001). Their professional self concept showed low positive correlations with their job satisfaction(r=.34, p<.001). The study conducted stepwise regression analysis to analyze the factors influencing their job satisfaction and found that satisfaction with the nursing profession, age, duration of service, and professional self concept were significant variables(F=22.316, p<.001) with explanatory power of 44.6%. The findings indicate that the job satisfaction of nurses juggling work and study increased when they had higher satisfaction with the nursing profession, had higher professional self concept, were older, and had longer duration of service. Those findings raise a need for institutional supports to increase satisfaction with the nursing profession and reinforce the professional self concept of nurses juggling work and study and for organizational administrative supports to establish the conditions to enable their long-term service. Keywords: nurses in schoolwork , nurse, ego resilience, professional self concept, job satisfaction
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the ego resilience, professional self concept, and job satisfaction of nurses juggling work and study and investigate the effects of ego resilience and professional self concept on job satisfaction among them. The subjects include 160 nurses that were working at a university hospital or a general hospital in the C area, were juggling work and study, and agreed to participate in the study. They were asked to fill out a structured questionnaire. Data were collected from them on August 24~31, 2015. Collected data were analyzed in t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression analysis with the SPSS Win 22.0 program. The findings were summarized as follows: The subjects scored mean 3.19(0.45) points on ego resilience. Of its subareas, their scores were 3.25(0.70) points on vitality, 3.22(0.61) on interpersonal relationships, 3.20(0.48) on curiosity, 3.18(0.68) on emotion control, and 3.08(0.74) on optimism. The nurses scored mean 2.61(0.37) points on professional self concept. Of its subareas, their scores were 2.72(0.42) on skills, 2.67(0.49) on flexibility, 2.62(0.47) on leadership, 2.52(0.71) on satisfaction, and 2.52(0.53) on communication. They scored mean 3.18(0.35) points on job satisfaction. Of its subareas, their scores were 3.57(0.45) on essential work, 3.25(0.54) on professional pride, 3.08(0.59) on autonomy, 3.04(0.50) on human relations, 2.92(0.47) on salaries, and 2.88(0.42) on organizational needs. Their ego resilience had high positive correlations with their professional self concept and low positive correlations(r=.63, p<.001) with their job satisfaction(r=.26, p=.001). Their professional self concept showed low positive correlations with their job satisfaction(r=.34, p<.001). The study conducted stepwise regression analysis to analyze the factors influencing their job satisfaction and found that satisfaction with the nursing profession, age, duration of service, and professional self concept were significant variables(F=22.316, p<.001) with explanatory power of 44.6%. The findings indicate that the job satisfaction of nurses juggling work and study increased when they had higher satisfaction with the nursing profession, had higher professional self concept, were older, and had longer duration of service. Those findings raise a need for institutional supports to increase satisfaction with the nursing profession and reinforce the professional self concept of nurses juggling work and study and for organizational administrative supports to establish the conditions to enable their long-term service. Keywords: nurses in schoolwork , nurse, ego resilience, professional self concept, job satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.