이에 본 연구는 다중지능 이론에 기초한 진로독서프로그램이 고등학생의 진로정체감에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있다. 고등학교 1학년 남학생 30명을 대상으로 1차시부터 17차시까지 다중지능이론 기반 진로독서프로그램을 운영한 후 진로정체감의 변화를 분석하였다. 진로정체감의 변화를 검증하기 위하여 동일집단 t-test를 실시하였으며, 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 통계처리는 ...
이에 본 연구는 다중지능 이론에 기초한 진로독서프로그램이 고등학생의 진로정체감에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있다. 고등학교 1학년 남학생 30명을 대상으로 1차시부터 17차시까지 다중지능이론 기반 진로독서프로그램을 운영한 후 진로정체감의 변화를 분석하였다. 진로정체감의 변화를 검증하기 위하여 동일집단 t-test를 실시하였으며, 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 통계처리는 SPSSWIN 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 도출한 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능이론은 언어, 논리-수학, 공간, 음악적 지능 등 다수의 능력요인으로 구성되어 있기 때문에 진로독서 프로그램을 설계하는데 매우 적절한 이론적 근거를 제공하고 있음을 확인하였다. 둘째, 진로정체감 사전 평균 57.8, 사후 평균 66.1로 사전의 경우보다 사후가 높게 나타났으며, 평균 차는 8.3으로 t=5.21, p=.000으로 유의한 차이를 보였다(p<.001). 다중지능이론에 기초한 진로독서 활동이 고등학생 진로정체감 형성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다중지능이론 기반 진로독서 프로그램을 통해 학생 자신이 어떤 직업군에 속하는 지 이해하게 되었고, 자신의 욕구와 현실에 대한 적절한 타협을 통해 진로선택과정에서 진로를 결정하는 수준이 높아지고 있음을 확인하였다. 셋째, 다중지능이론에 기초한 진로독서활동은 자신이해, 직업이해, 능력자신감 등 진로정체감의 하위 영역에 있어서도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
이에 본 연구는 다중지능 이론에 기초한 진로독서프로그램이 고등학생의 진로정체감에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있다. 고등학교 1학년 남학생 30명을 대상으로 1차시부터 17차시까지 다중지능이론 기반 진로독서프로그램을 운영한 후 진로정체감의 변화를 분석하였다. 진로정체감의 변화를 검증하기 위하여 동일집단 t-test를 실시하였으며, 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 통계처리는 SPSS WIN 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 도출한 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능이론은 언어, 논리-수학, 공간, 음악적 지능 등 다수의 능력요인으로 구성되어 있기 때문에 진로독서 프로그램을 설계하는데 매우 적절한 이론적 근거를 제공하고 있음을 확인하였다. 둘째, 진로정체감 사전 평균 57.8, 사후 평균 66.1로 사전의 경우보다 사후가 높게 나타났으며, 평균 차는 8.3으로 t=5.21, p=.000으로 유의한 차이를 보였다(p<.001). 다중지능이론에 기초한 진로독서 활동이 고등학생 진로정체감 형성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다중지능이론 기반 진로독서 프로그램을 통해 학생 자신이 어떤 직업군에 속하는 지 이해하게 되었고, 자신의 욕구와 현실에 대한 적절한 타협을 통해 진로선택과정에서 진로를 결정하는 수준이 높아지고 있음을 확인하였다. 셋째, 다중지능이론에 기초한 진로독서활동은 자신이해, 직업이해, 능력자신감 등 진로정체감의 하위 영역에 있어서도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
This study aims to inquire about the influences of reading programs for career based on the theory of multiple intelligences on the career identity of high school students. This study intends to detect the changes of career identity after operating 17 sessions of reading programs for career based on...
This study aims to inquire about the influences of reading programs for career based on the theory of multiple intelligences on the career identity of high school students. This study intends to detect the changes of career identity after operating 17 sessions of reading programs for career based on the theory of multiple intelligences oriented to 30 male high school freshmen. The theory of multiple intelligences applied in the reading activities for career has a significance in the sense that it provides students with opportunities of experiencing a variety of career groups in an indirect way. The findings of this study show that reading programs for career based on the theory of multiple intelligences effectively influence the career identity. Based on the theory of multiple intelligences, students came to understand to which career group they belong. Also, it was confirmed that each student improved the level of decision-making in the process of career selection, through an appropriate compromise regarding each one's desire and reality. Furthermore, the result of which the reading activities based on the theory of multiple intelligences enhances the career identity not only helped to increase definite confidence in career decision-making, but also to give positive influences on the selection of the second career.
This study aims to inquire about the influences of reading programs for career based on the theory of multiple intelligences on the career identity of high school students. This study intends to detect the changes of career identity after operating 17 sessions of reading programs for career based on the theory of multiple intelligences oriented to 30 male high school freshmen. The theory of multiple intelligences applied in the reading activities for career has a significance in the sense that it provides students with opportunities of experiencing a variety of career groups in an indirect way. The findings of this study show that reading programs for career based on the theory of multiple intelligences effectively influence the career identity. Based on the theory of multiple intelligences, students came to understand to which career group they belong. Also, it was confirmed that each student improved the level of decision-making in the process of career selection, through an appropriate compromise regarding each one's desire and reality. Furthermore, the result of which the reading activities based on the theory of multiple intelligences enhances the career identity not only helped to increase definite confidence in career decision-making, but also to give positive influences on the selection of the second career.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.