최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.30 no.4, 2019년, pp.115 - 134
공주현 (고려대학교 사범대학 부속중학교) , 이명희 (상명대학교 인문콘텐츠학부 문헌정보학과)
The purpose of this study was to evaluate the effect of a personalized reading instruction program with customized book selection for adolescents based on their personalities on their emotional intelligence and vocational maturity. The Enneagram personality test was utilized for selecting books base...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
청소년기는 어떤 시기인가? | 청소년기는 자아 발달과 정체감 형성 시기로서 학교에서 학업을 통해 차후 선택할 직업에 대한 정보를 습득하고, 독서와 체험활동 등을 통해 자신에게 맞는 진로를 탐색하는 시기이기도 하다. 그러나 대부분의 청소년들은 독서보다는 컴퓨터나 스마트폰으로 시간을 보내는 경우가 많다. | |
대부분의 청소년들은 어떻게 시간을 보내는가? | 청소년기는 자아 발달과 정체감 형성 시기로서 학교에서 학업을 통해 차후 선택할 직업에 대한 정보를 습득하고, 독서와 체험활동 등을 통해 자신에게 맞는 진로를 탐색하는 시기이기도 하다. 그러나 대부분의 청소년들은 독서보다는 컴퓨터나 스마트폰으로 시간을 보내는 경우가 많다. 문화체육관광부의 ‘국민독서 실태조사’에 따르면 청소년들의 37. | |
아동과 청소년이 독서흥미를 느끼지 못하는 이유는? | 독서교육의 목표 중의 하나는 학생들이 자발적으로 책을 읽을 수 있게 하며, 책을 읽지 않는 학생에게는 책을 잘 읽는 독서방법을 가르치기보다 스스로 독서하도록 독서동기를 북돋워주는 것이 중요하다. 그러나 현실적으로 많은 청소년들이 학업 관련 추천도서 위주로 독서하며 자신의 독서취향과는 전혀 다른 도서를 읽고 학업과제로 의무적 독서를 하게 되면서 독서에 흥미를 느끼지 못하고 있다. |
Kang, In-Sook and Jung-Taek Kim. 2006. "The Relationships between the Adolescents' Psychological Tendency, EmotionalIntelligence and Problem Behavior." Journal of the Korea Academy of Psychological Type, 13: 85-105.
Kim, Sun-Hee. 2004. Influence of Reading-Guidance Programs on Child Emotional Intelligence. M.A. thesis. Kwangwoon University.
문용린. 1997. 정서지능 진단검사. 서울: 대교과학연구소.
Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2017. 2017 National Reading Survey. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism.
Park, So-Hee. 2007. The Effect of Enneagram Career Exploration Program on Career Maturity of Middle School Students. M.A. thesis. University of Ulsan.
Paek, Jin Hwan. 2013. A Study on Effect of Reading Guidance Program based on Enneagram of Personality. Ph.D. diss., Kyonggi University.
Song, Eun-Jeong. 2011. The Effect of a Bibliotherapy Program on Emotional Intelligence of the Middle School Students. M.A. thesis. Kongju National University.
Ministry of Gender Equality and Family. 2017. 2017 Youth General Survey. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family.
Yeo, Seong-Kwang. 2007. Analysis of Relationship between Enneagram and the Stress Coping Behavior. M.A. thesis. Gyeongsang National University.
Oh, Eun-Jung. 2013. The Effects of Enneagram Career Program on Ego-Resilience and Career Maturity of Middle School Student. M.A. thesis. Changwon National University.
Lee, Eun-Ha. 2014. "Case Study on Youth Personality Patterns Using the Enneagram Personality Test for Youths." Journal of the Korean Enneagram Dynamic Psychological Academy, 1(1): 25-54.
Lee, Im-Jae and Bong-Hwan Kim. 2008. Career Maturity CMT Implementation Summary. Seoul: Maid Press.
Chang, Suk-Min. 1991. A Study on the Standardization of Career Maturity Inventory. RR91-05. Seoul: Korean Educational Development Institute.
Cho, Hyun-Yang and Miah Cho. 2018. "The Effect of Providing Books to Elementary School Students According to Their Personality Type on Their Reading Attitude: Focused on the Relationship between School Happiness and Reading Tendency." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 9(1): 23-46.
Choi, Kyoung-won. 2010. The Effects of Family Strengths Perceived by Children on Emotional Intelligence. M.A. thesis. Sookmyung Women's University.
Han, Yoon-Ok, Miah Cho, Jung-Won Ko, and Jin-Hwan Paek. 2012. "A Study on the Operation of the Reading Guidance Program for the Youth According to Personality Type." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(1): 77-97.
Han, Yoon-Ok and Miah Cho. 2011. "A Study on the Relations of Personality Type and Reading Tendency of the Youth in Reading Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(4): 69-88.
Ginzberg, Eli. 1952. "Toward a Theory of Occupational Choice." Journal of Counseling & Development, 30: 491-494.
Salovey, P. and J. Mayer. 1997. "Emotional Intelligence." Imagination, Cognition, and Personality, 9: 185-211.
Super, D. E. 1955. "Dimensions and Measurement of Vocational Maturity." Teachers College Record, 57: 151-163.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.