갈수록 청소년들의 범죄와 사회적 타락이 만연해가고 있는 이 시대에 무엇보다도 성품교육이 필요시 되고 있다. 성품교육은 학생들의 발달 심리적 측면, 개인적인 측면, 시대적인 측면, 성경에서 말하는 축복적인 측면에서도 반드시 필요하다. 그중에서도 성경에서 가장 핵심으로 꼽고 있는 사랑성품은 모든 성품들 중에서도 가장 기본이 되고 가장 중요한 성품 중의 하나라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 사랑성품교육에 효과적인 협동학습방법을 적용하여 공교육에서 활용할 수 있는 사랑성품 교수학습 프로그램을 개발하는 것이다. 이를 위해 연구자는 크게 두 가지 단계의 연구를 진행했는데, 먼저 기존의 연구 논문과 전문서적을 바탕으로 성품교육과 사랑성품 그리고 협동학습에 대해 연구하고 분석해 보았다. 성품을 일반 성품(性稟, 性品)과 기독교 성품(聖稟)으로 나누어 비교․분석해 보았고, 사회 심리학자들의 서적과 성경을 연구하여 세속적 사랑과 기독교적 사랑의 의미와 특징을 비교․분석해 보았는데, 특히 성경에서 말하는 사랑 성품에는 다양한 의미와 특성들이 숨어 있었다. 그리고 협동학습에 관련된 연구 논문과 참고서적을 바탕으로 협동학습의 의미, 원리, 효과 등에 대해 알아보았다. 두 번째 단계로는 분석한 이론적 배경을 토대로 협동학습을 활용한 사랑성품 프로그램을 개발하고 그 활동을 남양주시에 소재한 H초등학교 4학년 26명을 대상으로 진행해보았다. 먼저 협동학습 적용을 위한 기초 다지기 활동으로 학급세우기, 모둠세우기 활동을 해 보았으며, 학급 세우기 활동으로는 학급규칙 정하기, 개인사다리 및 학급 온도계, 학급 협동화 등이 있었고 모둠세우기 활동에는 모둠 구성, 컵 쌓아 올리기, 여러 신문지 놀이, 몸으로 속담 표현하기 등이 있었다. 또한 협동학습이 더 잘 이루어지기 위해서 주기적으로 지도해야 하는 사회적 기술이 있었는데 종이컵 칭찬하기, ...
갈수록 청소년들의 범죄와 사회적 타락이 만연해가고 있는 이 시대에 무엇보다도 성품교육이 필요시 되고 있다. 성품교육은 학생들의 발달 심리적 측면, 개인적인 측면, 시대적인 측면, 성경에서 말하는 축복적인 측면에서도 반드시 필요하다. 그중에서도 성경에서 가장 핵심으로 꼽고 있는 사랑성품은 모든 성품들 중에서도 가장 기본이 되고 가장 중요한 성품 중의 하나라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 사랑성품교육에 효과적인 협동학습방법을 적용하여 공교육에서 활용할 수 있는 사랑성품 교수학습 프로그램을 개발하는 것이다. 이를 위해 연구자는 크게 두 가지 단계의 연구를 진행했는데, 먼저 기존의 연구 논문과 전문서적을 바탕으로 성품교육과 사랑성품 그리고 협동학습에 대해 연구하고 분석해 보았다. 성품을 일반 성품(性稟, 性品)과 기독교 성품(聖稟)으로 나누어 비교․분석해 보았고, 사회 심리학자들의 서적과 성경을 연구하여 세속적 사랑과 기독교적 사랑의 의미와 특징을 비교․분석해 보았는데, 특히 성경에서 말하는 사랑 성품에는 다양한 의미와 특성들이 숨어 있었다. 그리고 협동학습에 관련된 연구 논문과 참고서적을 바탕으로 협동학습의 의미, 원리, 효과 등에 대해 알아보았다. 두 번째 단계로는 분석한 이론적 배경을 토대로 협동학습을 활용한 사랑성품 프로그램을 개발하고 그 활동을 남양주시에 소재한 H초등학교 4학년 26명을 대상으로 진행해보았다. 먼저 협동학습 적용을 위한 기초 다지기 활동으로 학급세우기, 모둠세우기 활동을 해 보았으며, 학급 세우기 활동으로는 학급규칙 정하기, 개인사다리 및 학급 온도계, 학급 협동화 등이 있었고 모둠세우기 활동에는 모둠 구성, 컵 쌓아 올리기, 여러 신문지 놀이, 몸으로 속담 표현하기 등이 있었다. 또한 협동학습이 더 잘 이루어지기 위해서 주기적으로 지도해야 하는 사회적 기술이 있었는데 종이컵 칭찬하기, 감정코칭, 회복적 서클 등을 적용해 보았다. 협동학습 모형 중 하나인 ‘협동을 위한 협동학습 모형(Co-op Co-op)’과 대표적인 협동학습 구조를 활용하여 4학년 1학기 도덕 3단원 2차시와 국어 7단원 9, 10차시를 통합․재구성 하여 총 3차시의 수업과 1차시의 심화 수업을 적용해 보았다. 협동학습을 활용하여 사랑성품 프로그램을 개발 및 적용해 본 결과 시간이 지날수록 학생들의 결속력이 더 강해졌고 사랑과 배려가 삶에서 왜 중요한지를 스스로 깨닫고, 삶에서 실천하려는 모습을 보였다. 그리고 어떤 분야에서 더 뛰어난 학생이 부족한 학생을 도와주고 서로 협력하며, 수업에 더 흥미를 느끼고 적극적으로 참여하는 모습을 보였다. 사랑성품은 개인주의적이고 경쟁적이며 이기적인 이 시대의 교육현장에, 특히 어린 학생들에게 무엇보다 가장 필요한 성품이다. 본 연구를 토대로 협동학습과 사랑성품에 지속적인 연구가 이어져 좋은 기독교 사랑 성품 프로그램들이 개발 및 적용될 수 있기를 기대해 본다.
갈수록 청소년들의 범죄와 사회적 타락이 만연해가고 있는 이 시대에 무엇보다도 성품교육이 필요시 되고 있다. 성품교육은 학생들의 발달 심리적 측면, 개인적인 측면, 시대적인 측면, 성경에서 말하는 축복적인 측면에서도 반드시 필요하다. 그중에서도 성경에서 가장 핵심으로 꼽고 있는 사랑성품은 모든 성품들 중에서도 가장 기본이 되고 가장 중요한 성품 중의 하나라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 사랑성품교육에 효과적인 협동학습방법을 적용하여 공교육에서 활용할 수 있는 사랑성품 교수학습 프로그램을 개발하는 것이다. 이를 위해 연구자는 크게 두 가지 단계의 연구를 진행했는데, 먼저 기존의 연구 논문과 전문서적을 바탕으로 성품교육과 사랑성품 그리고 협동학습에 대해 연구하고 분석해 보았다. 성품을 일반 성품(性稟, 性品)과 기독교 성품(聖稟)으로 나누어 비교․분석해 보았고, 사회 심리학자들의 서적과 성경을 연구하여 세속적 사랑과 기독교적 사랑의 의미와 특징을 비교․분석해 보았는데, 특히 성경에서 말하는 사랑 성품에는 다양한 의미와 특성들이 숨어 있었다. 그리고 협동학습에 관련된 연구 논문과 참고서적을 바탕으로 협동학습의 의미, 원리, 효과 등에 대해 알아보았다. 두 번째 단계로는 분석한 이론적 배경을 토대로 협동학습을 활용한 사랑성품 프로그램을 개발하고 그 활동을 남양주시에 소재한 H초등학교 4학년 26명을 대상으로 진행해보았다. 먼저 협동학습 적용을 위한 기초 다지기 활동으로 학급세우기, 모둠세우기 활동을 해 보았으며, 학급 세우기 활동으로는 학급규칙 정하기, 개인사다리 및 학급 온도계, 학급 협동화 등이 있었고 모둠세우기 활동에는 모둠 구성, 컵 쌓아 올리기, 여러 신문지 놀이, 몸으로 속담 표현하기 등이 있었다. 또한 협동학습이 더 잘 이루어지기 위해서 주기적으로 지도해야 하는 사회적 기술이 있었는데 종이컵 칭찬하기, 감정코칭, 회복적 서클 등을 적용해 보았다. 협동학습 모형 중 하나인 ‘협동을 위한 협동학습 모형(Co-op Co-op)’과 대표적인 협동학습 구조를 활용하여 4학년 1학기 도덕 3단원 2차시와 국어 7단원 9, 10차시를 통합․재구성 하여 총 3차시의 수업과 1차시의 심화 수업을 적용해 보았다. 협동학습을 활용하여 사랑성품 프로그램을 개발 및 적용해 본 결과 시간이 지날수록 학생들의 결속력이 더 강해졌고 사랑과 배려가 삶에서 왜 중요한지를 스스로 깨닫고, 삶에서 실천하려는 모습을 보였다. 그리고 어떤 분야에서 더 뛰어난 학생이 부족한 학생을 도와주고 서로 협력하며, 수업에 더 흥미를 느끼고 적극적으로 참여하는 모습을 보였다. 사랑성품은 개인주의적이고 경쟁적이며 이기적인 이 시대의 교육현장에, 특히 어린 학생들에게 무엇보다 가장 필요한 성품이다. 본 연구를 토대로 협동학습과 사랑성품에 지속적인 연구가 이어져 좋은 기독교 사랑 성품 프로그램들이 개발 및 적용될 수 있기를 기대해 본다.
In the period of increasing juvenile delinquency and corruption of society, character education is becoming necessary, more than anything else. Character education is definitely needed in the aspects of psychological development, personal, periodical, and blessing according to the Bible. Love charac...
In the period of increasing juvenile delinquency and corruption of society, character education is becoming necessary, more than anything else. Character education is definitely needed in the aspects of psychological development, personal, periodical, and blessing according to the Bible. Love character that is mainly considered as the main value in the Bible, is one of the most basic and important character among all other characters. The purpose of this study is to develop a professor-education program of love character, which can be utilized in public education by applying effective cooperative learning methods for love character education. For this, the researcher has conducted a study that is largely divided into two stages. First, he studied and analyzed about character education, love character and cooperative learning according to previous researches, and professional books. It is analyzed by: dividing character into general character and Christian character, comparative analysis of secular love and Christian love by researching of books of social psychologists and the Bible. Various meanings and peculiarities were hidden, especially in the love character according to the Bible. Additionally, he has researched the meaning of cooperative learning, its principles and effects, in the basis of researches and reference books related to the cooperative studies. Secondly, he developed a love character program which applied the cooperative learning based on the analyzed theoretical background. Then, it was applied to 26 4th grade elementary students of ‘H’elementary school in Namyangju city. At first, he performed some basic enhancement tasks to apply cooperative learning, such as: making a class and making a group. Making a class activity includes activities like making class rules, personal ladder, class thermometer and etc. Making a group activity includes activities such as: group organization, stacking cups, various newspaper plays, expressing proverbs with gesture, and so on. Also, there were social skills that should be periodically guided in order for cooperative learning to be better achieved. Following activities including: make compliment to paper cups, emotion coaching and restorative circles were applied. Co-op Co-op is one of the cooperative learning models and by utilizing a structure of main cooperative learning, in the first semester of the moral class of the 4th grade students and the integration moral education in Chapter 3 2th lesson and in Chapter 7 9th and 10th lesson. Through this reconfiguration, I applied for 3 lessons in total and 1 reinforcement lesson. As a result of applying love character program using cooperative learning; students became more strongly bonded each other over time, realized an importance of love and care in their life and showed their efforts to apply to their life. In addition, the student who is better in particular filed was helping and cooperating with other student who is lagging behind. Students were actively participated and feeling of their interests in class. Love character, in this era of individualistic and competing educational environment is the most important character among others, especially for young students. On the basis of this research, we are expecting continuation of the studies about cooperative learning and love character, and nice Christian love character programs to be applied.
In the period of increasing juvenile delinquency and corruption of society, character education is becoming necessary, more than anything else. Character education is definitely needed in the aspects of psychological development, personal, periodical, and blessing according to the Bible. Love character that is mainly considered as the main value in the Bible, is one of the most basic and important character among all other characters. The purpose of this study is to develop a professor-education program of love character, which can be utilized in public education by applying effective cooperative learning methods for love character education. For this, the researcher has conducted a study that is largely divided into two stages. First, he studied and analyzed about character education, love character and cooperative learning according to previous researches, and professional books. It is analyzed by: dividing character into general character and Christian character, comparative analysis of secular love and Christian love by researching of books of social psychologists and the Bible. Various meanings and peculiarities were hidden, especially in the love character according to the Bible. Additionally, he has researched the meaning of cooperative learning, its principles and effects, in the basis of researches and reference books related to the cooperative studies. Secondly, he developed a love character program which applied the cooperative learning based on the analyzed theoretical background. Then, it was applied to 26 4th grade elementary students of ‘H’elementary school in Namyangju city. At first, he performed some basic enhancement tasks to apply cooperative learning, such as: making a class and making a group. Making a class activity includes activities like making class rules, personal ladder, class thermometer and etc. Making a group activity includes activities such as: group organization, stacking cups, various newspaper plays, expressing proverbs with gesture, and so on. Also, there were social skills that should be periodically guided in order for cooperative learning to be better achieved. Following activities including: make compliment to paper cups, emotion coaching and restorative circles were applied. Co-op Co-op is one of the cooperative learning models and by utilizing a structure of main cooperative learning, in the first semester of the moral class of the 4th grade students and the integration moral education in Chapter 3 2th lesson and in Chapter 7 9th and 10th lesson. Through this reconfiguration, I applied for 3 lessons in total and 1 reinforcement lesson. As a result of applying love character program using cooperative learning; students became more strongly bonded each other over time, realized an importance of love and care in their life and showed their efforts to apply to their life. In addition, the student who is better in particular filed was helping and cooperating with other student who is lagging behind. Students were actively participated and feeling of their interests in class. Love character, in this era of individualistic and competing educational environment is the most important character among others, especially for young students. On the basis of this research, we are expecting continuation of the studies about cooperative learning and love character, and nice Christian love character programs to be applied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.