2015 개정교육과정을 통해 진로 탐색 자유학기제가 중등교육과정에 도입 되었다. 이 제도적 변화로 학교는 지역사회와 연계된 창의적 체험활동에 대한 관심이 고조되고 있다. 이러한 시점에서 본 연구는 지역사회 연계 창의적 체험활동에 대한 중1년생의 인식을 알아볼 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 2016년 자유학기제 전면실시에 앞서 지역사회 연계 창의적 체험활동에 참여하고 있는 중1년생을 대상으로 설정하였다. 그리고 중학교 1학년생의 성별, 학...
2015 개정교육과정을 통해 진로 탐색 자유학기제가 중등교육과정에 도입 되었다. 이 제도적 변화로 학교는 지역사회와 연계된 창의적 체험활동에 대한 관심이 고조되고 있다. 이러한 시점에서 본 연구는 지역사회 연계 창의적 체험활동에 대한 중1년생의 인식을 알아볼 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 2016년 자유학기제 전면실시에 앞서 지역사회 연계 창의적 체험활동에 참여하고 있는 중1년생을 대상으로 설정하였다. 그리고 중학교 1학년생의 성별, 학교소재지를 배경 변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 지역사회 연계 자율활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
둘째, 지역사회 연계 봉사활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
셋째, 지역사회 연계 진로활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 지역사회 연계 자율활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식을 조사한 결과에서 지역사회 연계 자율활동에 대한 만족여부 대해서는 대체로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 보고 듣고 직접 체험할 수 있도록 내용이 색다르고 재미있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유는 직접 체험할 수 없고, 단순한 관광식의 형식적인 내용이라 아쉬웠다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 자율활동 진행방식의 적절성에 대해 대체로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유는 지루하지 않고, 새롭고 재미있는 체험활동을 하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였고, 진행방식이 적절하지 않은 이유는 지루하고, 재미없는 체험활동을 하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 자율활동에 대한 기대에 대해서는 더욱 다양한 지역사회를 체험하고 경험 할 수 있는 체험활동이 되었으면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
둘째, 지역사회 연계 봉사활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식 조사 결과에서 지역사회 연계 봉사활동에 대한 만족여부 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 다양한 종류의 봉사활동을 할 수 있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유에 대해서는 봉사활동에 나의 특기를 활용하지 못해서 아쉬웠다와 봉사활동이 힘이 들었고, 보람을 얻을 수 없어서 만족하지 않는다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 봉사활동 진행방식의 적절성에 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유에 대해서는 봉사활동 전에, 봉사활동을 통해 친구와 협력할 수 있는 기회가 되었기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 진행방식이 적절하지 않은 이유에 대해서는 별로 참여하고 싶지 않은데, 억지로 참여하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 봉사활동에 대한 기대에 대해서는 다양한 종류의 봉사활동에 참여하면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
셋째, 지역사회 연계 진로활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식 조사 결과에서 지역사회 연계 진로활동에 대한 만족여부 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 다양한 직업을 체험할 수 있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유는 직업인으로부터 다양한 직업에 대한 정보와 직업생활에 대해 접할 수 없어서 아쉬웠다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 진로활동 진행방식의 적절성에 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유에 대해서는 다양한 직종의 직업인을 만나 다양한 직업체험을 할 수 있었기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 진행방식이 적절하지 않은 이유에 대해서는 학생의 진로희망과 상관없이 진로활동을 진행하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 진로활동에 대한 기대에 대해서는 다양한 진로체험활동을 할 수 있었으면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
이상의 연구를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 바람직한 지역사회 연계 자율활동의 운영을 위해 다양하고 지속적인 경험을 제공할 수 있는 방안 모색이 필요하다.
둘째, 다양한 지역사회 연계 봉사활동을 통해 학생들이 통합적이고 지속적인 경험을 바탕으로 성장할 수 있도록 지원해야한다.
셋째, 바람직한 지역사회 연계 진로활동을 위해 전문성이 있는 지역의 인적자원 확보가 필요하다.
본 연구가 자유학기제의 목적과 맞게 지역사회 연계 창의적 체험활동을 구성하는데 유용한 참고자료를 제시할 수 있을 것으로 기대한다.
2015 개정교육과정을 통해 진로 탐색 자유학기제가 중등교육과정에 도입 되었다. 이 제도적 변화로 학교는 지역사회와 연계된 창의적 체험활동에 대한 관심이 고조되고 있다. 이러한 시점에서 본 연구는 지역사회 연계 창의적 체험활동에 대한 중1년생의 인식을 알아볼 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 2016년 자유학기제 전면실시에 앞서 지역사회 연계 창의적 체험활동에 참여하고 있는 중1년생을 대상으로 설정하였다. 그리고 중학교 1학년생의 성별, 학교소재지를 배경 변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 지역사회 연계 자율활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
둘째, 지역사회 연계 봉사활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
셋째, 지역사회 연계 진로활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식은 어떠한가?
연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 지역사회 연계 자율활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식을 조사한 결과에서 지역사회 연계 자율활동에 대한 만족여부 대해서는 대체로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 보고 듣고 직접 체험할 수 있도록 내용이 색다르고 재미있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유는 직접 체험할 수 없고, 단순한 관광식의 형식적인 내용이라 아쉬웠다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 자율활동 진행방식의 적절성에 대해 대체로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유는 지루하지 않고, 새롭고 재미있는 체험활동을 하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였고, 진행방식이 적절하지 않은 이유는 지루하고, 재미없는 체험활동을 하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 자율활동에 대한 기대에 대해서는 더욱 다양한 지역사회를 체험하고 경험 할 수 있는 체험활동이 되었으면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
둘째, 지역사회 연계 봉사활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식 조사 결과에서 지역사회 연계 봉사활동에 대한 만족여부 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 다양한 종류의 봉사활동을 할 수 있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유에 대해서는 봉사활동에 나의 특기를 활용하지 못해서 아쉬웠다와 봉사활동이 힘이 들었고, 보람을 얻을 수 없어서 만족하지 않는다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 봉사활동 진행방식의 적절성에 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유에 대해서는 봉사활동 전에, 봉사활동을 통해 친구와 협력할 수 있는 기회가 되었기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 진행방식이 적절하지 않은 이유에 대해서는 별로 참여하고 싶지 않은데, 억지로 참여하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 봉사활동에 대한 기대에 대해서는 다양한 종류의 봉사활동에 참여하면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
셋째, 지역사회 연계 진로활동의 만족여부와 이유, 진행방식 및 기대에 대한 중1년생의 인식 조사 결과에서 지역사회 연계 진로활동에 대한 만족여부 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 만족한 이유는 다양한 직업을 체험할 수 있어서 좋았다가 가장 높은 비율을 보였으며, 만족하지 않은 이유는 직업인으로부터 다양한 직업에 대한 정보와 직업생활에 대해 접할 수 없어서 아쉬웠다가 가장 높은 비율을 보였다. 지역사회 연계 진로활동 진행방식의 적절성에 대해서 대체적으로 긍정적인 응답이 나왔다. 진행방식이 적절한 이유에 대해서는 다양한 직종의 직업인을 만나 다양한 직업체험을 할 수 있었기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 진행방식이 적절하지 않은 이유에 대해서는 학생의 진로희망과 상관없이 진로활동을 진행하였기 때문이다가 가장 높은 비율을 보였다. 바람직한 지역사회 연계 진로활동에 대한 기대에 대해서는 다양한 진로체험활동을 할 수 있었으면 좋겠다가 가장 높은 비율을 보였다.
이상의 연구를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 바람직한 지역사회 연계 자율활동의 운영을 위해 다양하고 지속적인 경험을 제공할 수 있는 방안 모색이 필요하다.
둘째, 다양한 지역사회 연계 봉사활동을 통해 학생들이 통합적이고 지속적인 경험을 바탕으로 성장할 수 있도록 지원해야한다.
셋째, 바람직한 지역사회 연계 진로활동을 위해 전문성이 있는 지역의 인적자원 확보가 필요하다.
본 연구가 자유학기제의 목적과 맞게 지역사회 연계 창의적 체험활동을 구성하는데 유용한 참고자료를 제시할 수 있을 것으로 기대한다.
Through 2015 Revised Curriculum, a free semester system in career education was introduced in middle school education. This new curriculum allows schools having more interests in creative experience activities connected to the local community. From this point, this study tried to find out how 7th gr...
Through 2015 Revised Curriculum, a free semester system in career education was introduced in middle school education. This new curriculum allows schools having more interests in creative experience activities connected to the local community. From this point, this study tried to find out how 7th grade students in middle schools view community-related creative experience activities. To study the issue, before fully practicing a free semester system in 2016, 7th grade middle school students who were currently participating community-related creative activities, were selected. Students gender and school location were set as backgroud variables. Studying questions were as follows:
First, how do 7th grade middle school students perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related free activities?
Second, how do they perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related volunteering?
Third, how do they perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related career education?
The findings were followed:
First of all, regarding the first studying question, students were satisfied with community related free activities in general. The reason for satisfaction was that because those activities allowed students see, hear, and experience with their hands, students led to conclude that the activities were fun. Some were not satisfied with this because they could not experience activities and the contents of those activities were formal and tourism-related. Those students thought that proceeding community-related free activities were appropriate because activities were new and fun, and not bored. The reason for not being appropriate was boredom and no fun. perceiving not fun was because of inappropriate procedures, boredom, For the expections of proper community-related experience activities, many students suggested that community-related activities should include various local areas.
Secondly, 7th grade students' perceptions regarding local community-related volunteering activities, were satisfied with volunteering. The reasons for satisfaction were that the students had various volunteering activities. The reasons for being not satisfied was that volunteering activities did not require their special abilities, that they did not feel worthwhile, and that activities were very hard. Most of students perceive that proceeding activities were proper. The reason for that was that students could have an opportunity to work with friends together. Some said that they were not appropriate because they were forced to participate. Students would participate more various, different volunteering activities.
Lastly, in terms of studying question 3, students were satisfied with community-related career education in general. It wa sbecause they had some opportunities to experience various jobs. Some were not satisfied with those activities because they did not have chances to hear about diverse job information and working lives. Community-related career activities were very appropriate for 7th grade middle school students because they could meet various working people and experience different jobs. A few were not satisfied with these activitis due to mismatch between students' career expectations and career activities. Students would like to have diversified job experiences in future.
Based on the result, there are some suggestions.
First of all, in order to run proper community-related free activities, it is necessary to explore ways to provide various and consistent activities to students.
Second, students should be supported to grow based on integrated and sustainable experiences through various community-related volunteering activities.
Finally, it is necessary to ensure local personnel resources for appropriate community-related career activities.
Through this study, it may be expected to suggest useful references for constructing community-related creative activities in accordance with the purpose of a free semester.
Through 2015 Revised Curriculum, a free semester system in career education was introduced in middle school education. This new curriculum allows schools having more interests in creative experience activities connected to the local community. From this point, this study tried to find out how 7th grade students in middle schools view community-related creative experience activities. To study the issue, before fully practicing a free semester system in 2016, 7th grade middle school students who were currently participating community-related creative activities, were selected. Students gender and school location were set as backgroud variables. Studying questions were as follows:
First, how do 7th grade middle school students perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related free activities?
Second, how do they perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related volunteering?
Third, how do they perceive satisfactions, reasons for, and procedures and expectation of community-related career education?
The findings were followed:
First of all, regarding the first studying question, students were satisfied with community related free activities in general. The reason for satisfaction was that because those activities allowed students see, hear, and experience with their hands, students led to conclude that the activities were fun. Some were not satisfied with this because they could not experience activities and the contents of those activities were formal and tourism-related. Those students thought that proceeding community-related free activities were appropriate because activities were new and fun, and not bored. The reason for not being appropriate was boredom and no fun. perceiving not fun was because of inappropriate procedures, boredom, For the expections of proper community-related experience activities, many students suggested that community-related activities should include various local areas.
Secondly, 7th grade students' perceptions regarding local community-related volunteering activities, were satisfied with volunteering. The reasons for satisfaction were that the students had various volunteering activities. The reasons for being not satisfied was that volunteering activities did not require their special abilities, that they did not feel worthwhile, and that activities were very hard. Most of students perceive that proceeding activities were proper. The reason for that was that students could have an opportunity to work with friends together. Some said that they were not appropriate because they were forced to participate. Students would participate more various, different volunteering activities.
Lastly, in terms of studying question 3, students were satisfied with community-related career education in general. It wa sbecause they had some opportunities to experience various jobs. Some were not satisfied with those activities because they did not have chances to hear about diverse job information and working lives. Community-related career activities were very appropriate for 7th grade middle school students because they could meet various working people and experience different jobs. A few were not satisfied with these activitis due to mismatch between students' career expectations and career activities. Students would like to have diversified job experiences in future.
Based on the result, there are some suggestions.
First of all, in order to run proper community-related free activities, it is necessary to explore ways to provide various and consistent activities to students.
Second, students should be supported to grow based on integrated and sustainable experiences through various community-related volunteering activities.
Finally, it is necessary to ensure local personnel resources for appropriate community-related career activities.
Through this study, it may be expected to suggest useful references for constructing community-related creative activities in accordance with the purpose of a free semester.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.