인간이 자신의 삶을 주도적으로 개척해 나가기 위해서는 올바른 자기 이해와 긍정적인 태도의 형성이 필요하다. 이는 자신의 적성, 가치관, 흥미 등에 대해 폭넓은 성찰을 바탕으로 이루어지며, 자신에 대한 올바른 이해는 긍정적인 자아를 형성하며 나아가 자아정체성을 신장시킬 수 있다. 2015 개정 교육과정에는 ‘전인적 성장을 바탕으로 자아정체성을 확립하고 자신의 진로와 삶을 개척하는 자주적인 사람’을 추구하는 인간상으로 제시하였다. 이에 자아정체성 신장은 국어과 교육이 지향해야 할 하나의 ...
자아정체성 신장을 위한 성장소설 교육방법 연구
인간이 자신의 삶을 주도적으로 개척해 나가기 위해서는 올바른 자기 이해와 긍정적인 태도의 형성이 필요하다. 이는 자신의 적성, 가치관, 흥미 등에 대해 폭넓은 성찰을 바탕으로 이루어지며, 자신에 대한 올바른 이해는 긍정적인 자아를 형성하며 나아가 자아정체성을 신장시킬 수 있다. 2015 개정 교육과정에는 ‘전인적 성장을 바탕으로 자아정체성을 확립하고 자신의 진로와 삶을 개척하는 자주적인 사람’을 추구하는 인간상으로 제시하였다. 이에 자아정체성 신장은 국어과 교육이 지향해야 할 하나의 핵심역량 될 수 있음이 분명하다. 그리고 이러한 역량은 성장소설 교육을 통해 길러줄 수 있음이 많은 선행 연구를 통해 밝혀졌다. 청소년 학습자는 자아정체성 신장이라는 서사교육의 과제에 부합하는 성장소설을 통해 자신과 유사한 인물의 경험과 성찰을 간접 체험하고, 이를 내면화하는 내적 성찰의 과정에서 자신의 삶에 대해 생각할 수 있다. 이러한 과정에서 학습자는 올바른 자기 이해를 바탕으로 자아정체성의 신장이 가능해진다. 그러나 성장소설에 대한 많은 선행 연구들 중 등장인물의 자아정체성 유형을 바탕으로 문학교육에 활용하는 연구는 미흡하다. 이에 본 연구는 등장인물의 자아정체성 신장 과정이 청소년 학습자에게 교육적 유용성을 가진다는 점을 밝히고, 이를 바탕으로 성장소설 교수‧학습 방법을 모색하여 학습자의 자아정체성 신장을 돕고자 하였다. 이를 위하여 본 연구의 제Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 성장소설과 성장소설 교육과 관련된 선행 연구들을 검토하고 연구 방법을 살펴보았다. 제Ⅱ장에서는 자아정체성과 성장소설의 이론을 바탕으로 자아정체성 신장과 성장소설 교육의 관계를 검토하였다. 그리고 현재 교육과정의 고등학교 교과서에 수록된 성장소설 작품들을 분석하여 성장소설 교수‧학습의 현황을 살펴보고, 등장인물의 자아정체성 분류 기준과 유형에 대해 강구해 보았다. 본고에서는 성장소설 속 인물의 자아정체성 유형을 J. Marcia의 정체감 상태 이론을 전제로 ‘자아의 성찰’과 ‘행위의 실천’, 두 기준의 경험여부에 따라 분류하였다. 첫 번째 기준인 자아의 성찰은 개인이 자기 자신의 존재를 고민하고, 내면에 존재하는 욕망을 바라보고 우선시할 가치들을 정하기 위해 고민하는 것이다. 두 번째 기준인 행위의 실천은 삶의 방향이나 가치관 선택의 방향을 정하고, 이를 성취하기 위해 적극적인 활동을 하는 것이다. 이 두 기준의 경험 유무에 따라 성장소설 등장인물의 자아정체성 유형은 ‘성찰 이전의 비주체적 자아의 혼미형’, ‘주체성을 상실한 수동적 행위의 유실형’, ‘도약을 위한 혼란의 과정의 유예형’, ‘성찰을 거친 미래지향적 실천의 성취형’의 4가지로 분류된다. Ⅲ장에서는 앞장에서 도출한 성장소설 인물의 자아정체성 분류 기준과 유형을 바탕으로 현재 교육과정의 고등학교 교과서에 수록된 성장소설을 분석하였다. 분석 대상이 되는 작품은 박완서의 「나목」, 오정희의 「중국인 거리」, 박민규의 「그렇습니까? 기린입니다」, 전상국의 「우상의 눈물」, 신경숙의 「외딴 방」, 김려령의 「완득이」, 이순원의 「19세」 이다. Ⅳ장에서는 자아정체성 신장을 위한 교수‧학습 목표와 모형을 구안하였다. 또한 구안한 모형에 각 자아정체성 유형의 대표 작품인 「나목」, 「그렇습니까? 기린입니다」, 「우상의 눈물」, 「완득이」를 소설 수업에 적용하여 자아정체성을 신장시킬 수 있는 구체적인 교수‧학습 방법을 제시하였다. Ⅴ장에서는 Ⅰ장부터 Ⅳ장까지의 연구 내용을 요약하고 정리하면서 본 연구의 의의와 한계점을 다루었다. 나아가 본 연구의 한계점을 보완하고 발전시킬 수 있는 의미 있는 연구 방향을 제언하였다. 21세기를 살아가는 데 있어서 전인적 성장을 기반으로 자기주도적으로 자신의 삶을 영위하기 위해서는 자아정체성의 확립이 필수적이다. 이에 성장소설 교육이 자아정체성 신장에 적합하다는 점을 전제로 본 연구가 진행되었다. 이 연구가 기반이 되어 학습자들이 성장소설 수업을 통해 자아정체성을 신장함으로써 주체적인 인재로 성장할 수 있기를 기대한다.
자아정체성 신장을 위한 성장소설 교육방법 연구
인간이 자신의 삶을 주도적으로 개척해 나가기 위해서는 올바른 자기 이해와 긍정적인 태도의 형성이 필요하다. 이는 자신의 적성, 가치관, 흥미 등에 대해 폭넓은 성찰을 바탕으로 이루어지며, 자신에 대한 올바른 이해는 긍정적인 자아를 형성하며 나아가 자아정체성을 신장시킬 수 있다. 2015 개정 교육과정에는 ‘전인적 성장을 바탕으로 자아정체성을 확립하고 자신의 진로와 삶을 개척하는 자주적인 사람’을 추구하는 인간상으로 제시하였다. 이에 자아정체성 신장은 국어과 교육이 지향해야 할 하나의 핵심역량 될 수 있음이 분명하다. 그리고 이러한 역량은 성장소설 교육을 통해 길러줄 수 있음이 많은 선행 연구를 통해 밝혀졌다. 청소년 학습자는 자아정체성 신장이라는 서사교육의 과제에 부합하는 성장소설을 통해 자신과 유사한 인물의 경험과 성찰을 간접 체험하고, 이를 내면화하는 내적 성찰의 과정에서 자신의 삶에 대해 생각할 수 있다. 이러한 과정에서 학습자는 올바른 자기 이해를 바탕으로 자아정체성의 신장이 가능해진다. 그러나 성장소설에 대한 많은 선행 연구들 중 등장인물의 자아정체성 유형을 바탕으로 문학교육에 활용하는 연구는 미흡하다. 이에 본 연구는 등장인물의 자아정체성 신장 과정이 청소년 학습자에게 교육적 유용성을 가진다는 점을 밝히고, 이를 바탕으로 성장소설 교수‧학습 방법을 모색하여 학습자의 자아정체성 신장을 돕고자 하였다. 이를 위하여 본 연구의 제Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 성장소설과 성장소설 교육과 관련된 선행 연구들을 검토하고 연구 방법을 살펴보았다. 제Ⅱ장에서는 자아정체성과 성장소설의 이론을 바탕으로 자아정체성 신장과 성장소설 교육의 관계를 검토하였다. 그리고 현재 교육과정의 고등학교 교과서에 수록된 성장소설 작품들을 분석하여 성장소설 교수‧학습의 현황을 살펴보고, 등장인물의 자아정체성 분류 기준과 유형에 대해 강구해 보았다. 본고에서는 성장소설 속 인물의 자아정체성 유형을 J. Marcia의 정체감 상태 이론을 전제로 ‘자아의 성찰’과 ‘행위의 실천’, 두 기준의 경험여부에 따라 분류하였다. 첫 번째 기준인 자아의 성찰은 개인이 자기 자신의 존재를 고민하고, 내면에 존재하는 욕망을 바라보고 우선시할 가치들을 정하기 위해 고민하는 것이다. 두 번째 기준인 행위의 실천은 삶의 방향이나 가치관 선택의 방향을 정하고, 이를 성취하기 위해 적극적인 활동을 하는 것이다. 이 두 기준의 경험 유무에 따라 성장소설 등장인물의 자아정체성 유형은 ‘성찰 이전의 비주체적 자아의 혼미형’, ‘주체성을 상실한 수동적 행위의 유실형’, ‘도약을 위한 혼란의 과정의 유예형’, ‘성찰을 거친 미래지향적 실천의 성취형’의 4가지로 분류된다. Ⅲ장에서는 앞장에서 도출한 성장소설 인물의 자아정체성 분류 기준과 유형을 바탕으로 현재 교육과정의 고등학교 교과서에 수록된 성장소설을 분석하였다. 분석 대상이 되는 작품은 박완서의 「나목」, 오정희의 「중국인 거리」, 박민규의 「그렇습니까? 기린입니다」, 전상국의 「우상의 눈물」, 신경숙의 「외딴 방」, 김려령의 「완득이」, 이순원의 「19세」 이다. Ⅳ장에서는 자아정체성 신장을 위한 교수‧학습 목표와 모형을 구안하였다. 또한 구안한 모형에 각 자아정체성 유형의 대표 작품인 「나목」, 「그렇습니까? 기린입니다」, 「우상의 눈물」, 「완득이」를 소설 수업에 적용하여 자아정체성을 신장시킬 수 있는 구체적인 교수‧학습 방법을 제시하였다. Ⅴ장에서는 Ⅰ장부터 Ⅳ장까지의 연구 내용을 요약하고 정리하면서 본 연구의 의의와 한계점을 다루었다. 나아가 본 연구의 한계점을 보완하고 발전시킬 수 있는 의미 있는 연구 방향을 제언하였다. 21세기를 살아가는 데 있어서 전인적 성장을 기반으로 자기주도적으로 자신의 삶을 영위하기 위해서는 자아정체성의 확립이 필수적이다. 이에 성장소설 교육이 자아정체성 신장에 적합하다는 점을 전제로 본 연구가 진행되었다. 이 연구가 기반이 되어 학습자들이 성장소설 수업을 통해 자아정체성을 신장함으로써 주체적인 인재로 성장할 수 있기를 기대한다.
A Study on the education method of Growth Novel for Self-identity Enhancement
The formation of correct self-understanding and positive attitude is required in order to actively pioneer his own life. This is performed based on the wide range of introspection on his own aptitude, value, inter...
A Study on the education method of Growth Novel for Self-identity Enhancement
The formation of correct self-understanding and positive attitude is required in order to actively pioneer his own life. This is performed based on the wide range of introspection on his own aptitude, value, interest, and the right understanding about oneself can form the positive self-concept and further enhance the self-identity. 2015 revised curriculum suggested ‘Independent person who establishes self-identity based on holistic growth, pioneers his own career and life’ as a human character to be pursued. Accordingly it is evident the enhancement of self-identity can be one of the core competencies which Korean language education should orient. And previous studies have verified such a competency can be obtained through the education of growth novel. Youth learners can go through indirectly the experience and reflection of the persons who are similar with themselves through the growth novels that correspond the task of narrative education, the enhancement of self-identity, and think of their life during introspection to internalize such experience. But we have few study which has been utilized to literature education based on the type of self-identity of characters among many previous studies on growth novels. Accordingly the purpose of this study is to reveal that the enhancement of self-identity of characters is effective educationally, to help the enhancement of self-identity of learners by searching the teaching, learning skill for growth novel based on this. Chapter I of this study revealed the purpose and necessity of study, reviewed the previous studies related to the education of growth novel and researched the study method. Chapter II reviewed the relation between self-identity enhancement and growth novel education based on the theory of identity and growth novel. And we studied the status of growth novel teaching, learning, and devised the type and classification standard of self-identity of characters by analyzing the examples of growth novel contained in high school textbooks of current education curriculum. This study classified the type of self-identity of characters in growth novel according to two experiences 'self-reflection' and 'Practice of Action' based on identity status theory by J. Marcia. The first criteria, ‘self-reflection’ means that an individual thinks about the existence of oneself, look at one’s inner desires to determine one’s priority and value. The second criteria, ‘practice of action’ is to determine the direction of life or value selection, actively pursue these kinds of value to achieve these. The type of self-identity of characters of growth novel is classified as 4 types which include ‘the mixed type of dependent identity before reflection’, ‘the loss type of passive behavior which lost the self-identity’, ‘the delayed time during chaos process for takeoff’ and ‘the achievement type of future oriented practice which went through the reflection’ depending on whether two experiences exist or not. Chapter III analyzed the growth novels contained in high school textbook of current education curriculum based on the classification criteria and type of self-identity of characters of growth novels concluded in the previous chapter. The works to be analyzed include 「Namok」by Park Wan Seo, 「Chinese street」 by Oh Jeong Hee, 「Is that so? Giraffe.」by Park Min Gyu, 「Tears of idol」by Jeon Sang Guk, 「Secluded room」 by Shin Gyeong Suk, 「Wan-deuk」by Kim Rye Ryung and 「Nineteen」by Lee Sun Weon. Chapter IV designed the goal and model of teaching, learning for the enhancement of self-identity. Also it suggested the detailed teaching, learning method which can enhance the self-identity by applying 「Namok」, 「Is that so? Giraffe.」, 「Tears of idol」 and 「Wan-deuk」 which are representative self-identity typed works to the designed models in the novel class. Chapter V dealt with the significance and limitations of this study by summarizing and organizing the study from Chapter I to IV. Further it suggested the meaningful study direction which can compensate and develop the limitation of this study. The establishment of self-identity is essential to enjoy the self initiated life based on holistic growth for the life of 21th century. Accordingly this study was performed based on that the growth novel education is suitable to enhance self-identity. It is expected that learners can be grown up to be subjective talents by enhancing self-identity through growth novel studying based on this study.
A Study on the education method of Growth Novel for Self-identity Enhancement
The formation of correct self-understanding and positive attitude is required in order to actively pioneer his own life. This is performed based on the wide range of introspection on his own aptitude, value, interest, and the right understanding about oneself can form the positive self-concept and further enhance the self-identity. 2015 revised curriculum suggested ‘Independent person who establishes self-identity based on holistic growth, pioneers his own career and life’ as a human character to be pursued. Accordingly it is evident the enhancement of self-identity can be one of the core competencies which Korean language education should orient. And previous studies have verified such a competency can be obtained through the education of growth novel. Youth learners can go through indirectly the experience and reflection of the persons who are similar with themselves through the growth novels that correspond the task of narrative education, the enhancement of self-identity, and think of their life during introspection to internalize such experience. But we have few study which has been utilized to literature education based on the type of self-identity of characters among many previous studies on growth novels. Accordingly the purpose of this study is to reveal that the enhancement of self-identity of characters is effective educationally, to help the enhancement of self-identity of learners by searching the teaching, learning skill for growth novel based on this. Chapter I of this study revealed the purpose and necessity of study, reviewed the previous studies related to the education of growth novel and researched the study method. Chapter II reviewed the relation between self-identity enhancement and growth novel education based on the theory of identity and growth novel. And we studied the status of growth novel teaching, learning, and devised the type and classification standard of self-identity of characters by analyzing the examples of growth novel contained in high school textbooks of current education curriculum. This study classified the type of self-identity of characters in growth novel according to two experiences 'self-reflection' and 'Practice of Action' based on identity status theory by J. Marcia. The first criteria, ‘self-reflection’ means that an individual thinks about the existence of oneself, look at one’s inner desires to determine one’s priority and value. The second criteria, ‘practice of action’ is to determine the direction of life or value selection, actively pursue these kinds of value to achieve these. The type of self-identity of characters of growth novel is classified as 4 types which include ‘the mixed type of dependent identity before reflection’, ‘the loss type of passive behavior which lost the self-identity’, ‘the delayed time during chaos process for takeoff’ and ‘the achievement type of future oriented practice which went through the reflection’ depending on whether two experiences exist or not. Chapter III analyzed the growth novels contained in high school textbook of current education curriculum based on the classification criteria and type of self-identity of characters of growth novels concluded in the previous chapter. The works to be analyzed include 「Namok」by Park Wan Seo, 「Chinese street」 by Oh Jeong Hee, 「Is that so? Giraffe.」by Park Min Gyu, 「Tears of idol」by Jeon Sang Guk, 「Secluded room」 by Shin Gyeong Suk, 「Wan-deuk」by Kim Rye Ryung and 「Nineteen」by Lee Sun Weon. Chapter IV designed the goal and model of teaching, learning for the enhancement of self-identity. Also it suggested the detailed teaching, learning method which can enhance the self-identity by applying 「Namok」, 「Is that so? Giraffe.」, 「Tears of idol」 and 「Wan-deuk」 which are representative self-identity typed works to the designed models in the novel class. Chapter V dealt with the significance and limitations of this study by summarizing and organizing the study from Chapter I to IV. Further it suggested the meaningful study direction which can compensate and develop the limitation of this study. The establishment of self-identity is essential to enjoy the self initiated life based on holistic growth for the life of 21th century. Accordingly this study was performed based on that the growth novel education is suitable to enhance self-identity. It is expected that learners can be grown up to be subjective talents by enhancing self-identity through growth novel studying based on this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.