자유학기제는 중학교 1학년 학생을 대상으로 교육기간의 쉼을 주어 자유로운 체험 중심의 교육과정을 운영하는 제도이다. 본 연구에서는 자유학기제의 목적과 방향에 맞게 진로 교육의 목표를 수립하는데 도움이 될 수 있도록 상급학년에 진학해서도 진로성숙도를 함양하고 행복한 학교생활...
자유학기제는 중학교 1학년 학생을 대상으로 교육기간의 쉼을 주어 자유로운 체험 중심의 교육과정을 운영하는 제도이다. 본 연구에서는 자유학기제의 목적과 방향에 맞게 진로 교육의 목표를 수립하는데 도움이 될 수 있도록 상급학년에 진학해서도 진로성숙도를 함양하고 행복한 학교생활을 하고 있는지 알아보고자 하였다. 또한 자유학기제 교육과정을 경험한 학생의 만족도와 태도변화가 상급학년에 진학하였을 때 진로성숙도 발달에 얼마나 유의한 영향을 미치며 상관관계가 무엇인지 분석했다. 본 연구에서는 자유학기제 교육과정 안에서 시행되는 진로 교육활동의 효과를 분석하기 위해 자유학기제를 경험한 집단과 경험하지 않은 집단에게 설문조사를 실시한 후, 결과를 분석하여 자유학기제가 진로성숙도에 영향을 미치는 지를 알아보고자 하여 연구문제를 다음과 같이 정하여 연구하였다. 첫째, 자유학기제에 대한 만족도와 태도변화의 현황을 확인하고, 둘째, 자유학기제 교육과정 안에서 진로 교육 활동에 참여한 학생의 만족도와 태도가 2학년 진학 후 진로성숙도에 어떠한 영향을 미치는 지와 셋째, 자유학기제를 거치지 않고 2학년에 진급한 학생과 자유학기제를 경험하고 2학년에 진급한 학생의 진로성숙도의 차이가 유의한지를 비교하였다. 본 연구의 목적은 연구문제의 결과로 도출된 진로성숙도 향상을 위한 요인을 분석하고 그것을 바탕으로 2016부터 전면적으로 실시된 자유학기제가 성공적으로 정착될 수 있도록 하는데 실질적인 도움을 주고자 함에 있다. 이를 위해 자유학기제 진로교육 활동의 효과를 분석하기 위해 실험 집단(자유학기제를 경험한 집단)과 통제 집단(자유학기제를 경험하지 않은 집단)을 설계하고, 설문조사를 실시한 후 그 결과를 분석하여 자유학기제 진로교육의 효과를 검증하였다. 자유학기제를 경험한 1학년에서 만족할만한 수준의 진로교육 활동이 이루어졌다면, 2학년으로 진급한 후도 유의미하게 학생의 진로행동 및 발달을 촉진하는데 긍정적으로 작용할 것이라는 가정에 입각하여 진로성숙도에 유의한 영향을 주는지를 탐색하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제를 경험한 학생은 자유학기제에 만족도가 높았고 태도변화도 긍정적이었으며, 특히 학교생활 만족도가 높았다. 둘째, 자유학기제를 경험한 학생의 만족도와 태도변화가 진로성숙도에 유의한 영향을 준 것으로 나타났다. 진로성숙도에 영향을 주는 유의한 경로는 만족도가 먼저 태도변화에 영향을 주었고, 태도변화가 직접적으로 진로성숙도에 영향을 주는 것을 확인하였다. 셋째, 자유학기제를 경험한 집단의 경우 경험하지 않은 집단에 비해 진로성숙도가 높았고, 하위 영역 중 계획성, 독립성, 자기이해, 정보탐색에 유의한 영향을 주었다.
본 연구는 현재 정부가 추진 중인 중학교 자유학기제가 학생들의 진로성숙도를 촉진하는데 있어 얼마나 긍정적인 성과를 거둘지 살펴봄에 있어 진로교육에 관한 중요한 정책적 정보와 도움을 제공할 것으로 기대된다.
자유학기제는 중학교 1학년 학생을 대상으로 교육기간의 쉼을 주어 자유로운 체험 중심의 교육과정을 운영하는 제도이다. 본 연구에서는 자유학기제의 목적과 방향에 맞게 진로 교육의 목표를 수립하는데 도움이 될 수 있도록 상급학년에 진학해서도 진로성숙도를 함양하고 행복한 학교생활을 하고 있는지 알아보고자 하였다. 또한 자유학기제 교육과정을 경험한 학생의 만족도와 태도변화가 상급학년에 진학하였을 때 진로성숙도 발달에 얼마나 유의한 영향을 미치며 상관관계가 무엇인지 분석했다. 본 연구에서는 자유학기제 교육과정 안에서 시행되는 진로 교육활동의 효과를 분석하기 위해 자유학기제를 경험한 집단과 경험하지 않은 집단에게 설문조사를 실시한 후, 결과를 분석하여 자유학기제가 진로성숙도에 영향을 미치는 지를 알아보고자 하여 연구문제를 다음과 같이 정하여 연구하였다. 첫째, 자유학기제에 대한 만족도와 태도변화의 현황을 확인하고, 둘째, 자유학기제 교육과정 안에서 진로 교육 활동에 참여한 학생의 만족도와 태도가 2학년 진학 후 진로성숙도에 어떠한 영향을 미치는 지와 셋째, 자유학기제를 거치지 않고 2학년에 진급한 학생과 자유학기제를 경험하고 2학년에 진급한 학생의 진로성숙도의 차이가 유의한지를 비교하였다. 본 연구의 목적은 연구문제의 결과로 도출된 진로성숙도 향상을 위한 요인을 분석하고 그것을 바탕으로 2016부터 전면적으로 실시된 자유학기제가 성공적으로 정착될 수 있도록 하는데 실질적인 도움을 주고자 함에 있다. 이를 위해 자유학기제 진로교육 활동의 효과를 분석하기 위해 실험 집단(자유학기제를 경험한 집단)과 통제 집단(자유학기제를 경험하지 않은 집단)을 설계하고, 설문조사를 실시한 후 그 결과를 분석하여 자유학기제 진로교육의 효과를 검증하였다. 자유학기제를 경험한 1학년에서 만족할만한 수준의 진로교육 활동이 이루어졌다면, 2학년으로 진급한 후도 유의미하게 학생의 진로행동 및 발달을 촉진하는데 긍정적으로 작용할 것이라는 가정에 입각하여 진로성숙도에 유의한 영향을 주는지를 탐색하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제를 경험한 학생은 자유학기제에 만족도가 높았고 태도변화도 긍정적이었으며, 특히 학교생활 만족도가 높았다. 둘째, 자유학기제를 경험한 학생의 만족도와 태도변화가 진로성숙도에 유의한 영향을 준 것으로 나타났다. 진로성숙도에 영향을 주는 유의한 경로는 만족도가 먼저 태도변화에 영향을 주었고, 태도변화가 직접적으로 진로성숙도에 영향을 주는 것을 확인하였다. 셋째, 자유학기제를 경험한 집단의 경우 경험하지 않은 집단에 비해 진로성숙도가 높았고, 하위 영역 중 계획성, 독립성, 자기이해, 정보탐색에 유의한 영향을 주었다.
본 연구는 현재 정부가 추진 중인 중학교 자유학기제가 학생들의 진로성숙도를 촉진하는데 있어 얼마나 긍정적인 성과를 거둘지 살펴봄에 있어 진로교육에 관한 중요한 정책적 정보와 도움을 제공할 것으로 기대된다.
‘Free Semester System’ is a system which implements educational programs focusing on free experiences by giving the freshmen of middle school a pause in education. This study investigated if the students who experienced the educational process of free semester system foster their career maturit...
‘Free Semester System’ is a system which implements educational programs focusing on free experiences by giving the freshmen of middle school a pause in education. This study investigated if the students who experienced the educational process of free semester system foster their career maturity even after their promotion into upper grades (junior and senior year) and lead happy school lives so that the goal of career education can be established to fit the purpose and direction of free semester system and analyzed how much effect of their satisfaction and change in attitude has on the development of career maturity when they advance into upper grades. This study, in order to analyze the effect of career education activities practiced within the curriculum of free semester system, conducted questionnaire survey on the group with experience of free semester system and the group without the experience and, in order to investigate the effect of free semester system on career maturity after the analysis on the result of the suvery, established following research problems: first, to examine the level of satisfaction with free semester system and change in attitude, second, to investigate the effect of the satisfaction and attitude of students who participated in career education within the curriculum of free semester system on career maturity after becoming juniors (2ndgrade) and third, to compare junior students who experienced free semester system with those who didn’t to see if there is any significant difference in career maturity between the two groups. The purpose of this study is to analyze the factors which contributed to enhancement of career maturity drawn out as the result of research and, based on this, to provide practical help so that free semester system implemented across-the-board from 2016 can be successfully settled. For this purpose, in order to analyze the effect of career education activities in free semester system, this study designed an experimental group (students with experience of free semester system) and a control group (students without experience of free semester system), conducted questionnaire survey and analyzed the result of the survey to verify the effect of career education activities on free semester system. Under the assumption that satisfactory level of career education activities implemented in the freshman year when free semester system is conducted will have positive effect on students’ career behaviors and development even after students’ promotion to the junior year, this study explored if they really have significant effect on career maturity. Results of this study are as follows: First, students with experience of free semester system had high level of satisfaction with the system and positive change in attitude and, especially, had high level of satisfaction with school life. Second, students’ satisfaction with free semester system and positive change in attitude had significant effect on their career maturity. As for the significant path affecting career maturity, it was verified that satisfaction had effect on change in attitude first, which in turn had direct effect on career maturity. Third, the student group with experience of free semester system had higher level of career maturity than the student group without the experience and there was especially significant effect on planning, independence, self-understanding and information-seeking among sub-domains. This study is expected to provide significant policy information and clues for career education with investigation of effect on how many positive accomplishments free semester system in middle school implemented by the government will make in facilitating students’ career maturity.
‘Free Semester System’ is a system which implements educational programs focusing on free experiences by giving the freshmen of middle school a pause in education. This study investigated if the students who experienced the educational process of free semester system foster their career maturity even after their promotion into upper grades (junior and senior year) and lead happy school lives so that the goal of career education can be established to fit the purpose and direction of free semester system and analyzed how much effect of their satisfaction and change in attitude has on the development of career maturity when they advance into upper grades. This study, in order to analyze the effect of career education activities practiced within the curriculum of free semester system, conducted questionnaire survey on the group with experience of free semester system and the group without the experience and, in order to investigate the effect of free semester system on career maturity after the analysis on the result of the suvery, established following research problems: first, to examine the level of satisfaction with free semester system and change in attitude, second, to investigate the effect of the satisfaction and attitude of students who participated in career education within the curriculum of free semester system on career maturity after becoming juniors (2ndgrade) and third, to compare junior students who experienced free semester system with those who didn’t to see if there is any significant difference in career maturity between the two groups. The purpose of this study is to analyze the factors which contributed to enhancement of career maturity drawn out as the result of research and, based on this, to provide practical help so that free semester system implemented across-the-board from 2016 can be successfully settled. For this purpose, in order to analyze the effect of career education activities in free semester system, this study designed an experimental group (students with experience of free semester system) and a control group (students without experience of free semester system), conducted questionnaire survey and analyzed the result of the survey to verify the effect of career education activities on free semester system. Under the assumption that satisfactory level of career education activities implemented in the freshman year when free semester system is conducted will have positive effect on students’ career behaviors and development even after students’ promotion to the junior year, this study explored if they really have significant effect on career maturity. Results of this study are as follows: First, students with experience of free semester system had high level of satisfaction with the system and positive change in attitude and, especially, had high level of satisfaction with school life. Second, students’ satisfaction with free semester system and positive change in attitude had significant effect on their career maturity. As for the significant path affecting career maturity, it was verified that satisfaction had effect on change in attitude first, which in turn had direct effect on career maturity. Third, the student group with experience of free semester system had higher level of career maturity than the student group without the experience and there was especially significant effect on planning, independence, self-understanding and information-seeking among sub-domains. This study is expected to provide significant policy information and clues for career education with investigation of effect on how many positive accomplishments free semester system in middle school implemented by the government will make in facilitating students’ career maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.