자유학기제는 중학교 교육과정 중 한 학기 동안 학생들이 중간고사와 기말고사 등 시험 부담에서 벗어나 꿈과 끼를 찾을 수 있도록 수업 운영을 학생 참여 형태로 개선하고, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 교육과정을 유연하게 운영하는 제도이다. 이러한 자유학기제는 2016년 전면 시행을 앞두고 있으나 환경교육에서의 자유학기제 운영에 대한 연구와 준비는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 2015년 대구 지역 중학교의 자유학기제 자유학...
자유학기제는 중학교 교육과정 중 한 학기 동안 학생들이 중간고사와 기말고사 등 시험 부담에서 벗어나 꿈과 끼를 찾을 수 있도록 수업 운영을 학생 참여 형태로 개선하고, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 교육과정을 유연하게 운영하는 제도이다. 이러한 자유학기제는 2016년 전면 시행을 앞두고 있으나 환경교육에서의 자유학기제 운영에 대한 연구와 준비는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 2015년 대구 지역 중학교의 자유학기제 자유학기 활동에서의 환경교육 프로그램 현황을 분석하여 자유학기제에서의 환경교육 활성화 방안을 고찰하는 데 있다. 연구 방법은 자유학기제 관련 보고서와 문헌 조사를 통해 자유학기제 운영 방안을 검토하고, 자유학기제 환경교육 인식 조사를 위한 설문지와 환경교육 프로그램 운영 현황 조사를 위한 분석틀을 개발하였다. 자유학기제 환경교육에 대한 인식 조사는 중학교 교사 102명과 학생 871명을 대상으로 분석하였으며, 자유학기제 환경교육 프로그램 운영 현황은 2015년도에 자유학기제를 희망하는 대구 지역 중학교 125개교를 대상으로 ‘자유학기제 운영계획서’ 및 ‘자유학기 활동’ 운영 계획서를 수집하여 분석하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제 환경교육에 대한 중학교 교사 및 학생들의 인식을 조사한 결과, 학생과 교사의 대부분은 자유학기제의 시행에 대해 알고 있었다. 자유학기제에서 학생과 교사가 선호하는 수업방식은 체험중심의 수업으로 동일하게 조사되었다. 따라서 자유학기 활동의 환경교육 방법으로는 학생이 주도적으로 수업에 참여하여 체험하는 환경교육 프로그램으로 구성할 필요성이 있다. 둘째, 자유학기제 운영계획서의 ‘자유학기 활동’ 운영 시간을 분석한 결과, 238시간으로 운영하는 학교가 50개교로 가장 많았다. 170시간 이상을 운영하는 학교는 124개교로 99.2%였다. 대부분의 중학교는 자유학기제 운영 계획에서 ‘자유학기 활동’의 편성·운영 권장 사항을 준수하고 있었다. 셋째, 자유학기제의 자유학기 활동 프로그램에서 환경교육 프로그램 운영 현황을 분석한 결과, 환경교육 프로그램은 201개로 ‘2009 개정 중학교 환경교육과정’의 내용 체계와 관련하여 대부분 ‘환경과 나의 관계’, ‘우리 지역의 환경과 환경 프로젝트’와 관련되어 있었다. 넷째, 자유학기제의 자유학기 활동 프로그램에서 환경교육 프로그램의 운영 내용을 분석한 결과, 주제선택 활동에서는 ‘우리 지역의 환경과 환경 프로젝트’, 동아리 활동에서는 ‘환경과 나의 관계’, 진로탐색 활동과 예술·체육 활동에서는 ‘지속가능한 자원과 에너지’ 영역에서 가장 많은 비중을 차지하고 있었다. 이러한 연구 결과를 기초로, 중학교 자유학기제의 환경교육 시행에 있어서 주제선택 활동에서는 중·장기에 걸친 프로젝트 활동, 동아리 활동에서는 학교 밖 환경체험을 통한 참여와 나눔이 이루어지는 활동, 진로탐색 활동에서는 환경 관련 직업인을 선정하고 이를 직접 또는 간접 체험하는 진로 프로그램이 활용될 수 있다. 또한 예술·체육 활동에서는 환경을 주제로 하는 만화, 연극, 디자인, 요리, 뮤지컬, 노래 등 다양한 활동의 환경교육 프로그램이 활용될 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 중학교 환경 과목의 선택률이 낮은 현실에서 자유학기제의 시행은 중학교 선택교과로서의 환경교육에 대한 한계를 극복하는 대안이 될 수 있을 것이다. 또한 자유학기제에 운영 가능한 환경교육 프로그램을 주제선택 활동, 동아리 활동, 진로탐색 활동, 예술·체육 활동 영역별로 개발, 보급함으로써 중학교에서의 환경교육 활성화에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
자유학기제는 중학교 교육과정 중 한 학기 동안 학생들이 중간고사와 기말고사 등 시험 부담에서 벗어나 꿈과 끼를 찾을 수 있도록 수업 운영을 학생 참여 형태로 개선하고, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 교육과정을 유연하게 운영하는 제도이다. 이러한 자유학기제는 2016년 전면 시행을 앞두고 있으나 환경교육에서의 자유학기제 운영에 대한 연구와 준비는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 2015년 대구 지역 중학교의 자유학기제 자유학기 활동에서의 환경교육 프로그램 현황을 분석하여 자유학기제에서의 환경교육 활성화 방안을 고찰하는 데 있다. 연구 방법은 자유학기제 관련 보고서와 문헌 조사를 통해 자유학기제 운영 방안을 검토하고, 자유학기제 환경교육 인식 조사를 위한 설문지와 환경교육 프로그램 운영 현황 조사를 위한 분석틀을 개발하였다. 자유학기제 환경교육에 대한 인식 조사는 중학교 교사 102명과 학생 871명을 대상으로 분석하였으며, 자유학기제 환경교육 프로그램 운영 현황은 2015년도에 자유학기제를 희망하는 대구 지역 중학교 125개교를 대상으로 ‘자유학기제 운영계획서’ 및 ‘자유학기 활동’ 운영 계획서를 수집하여 분석하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제 환경교육에 대한 중학교 교사 및 학생들의 인식을 조사한 결과, 학생과 교사의 대부분은 자유학기제의 시행에 대해 알고 있었다. 자유학기제에서 학생과 교사가 선호하는 수업방식은 체험중심의 수업으로 동일하게 조사되었다. 따라서 자유학기 활동의 환경교육 방법으로는 학생이 주도적으로 수업에 참여하여 체험하는 환경교육 프로그램으로 구성할 필요성이 있다. 둘째, 자유학기제 운영계획서의 ‘자유학기 활동’ 운영 시간을 분석한 결과, 238시간으로 운영하는 학교가 50개교로 가장 많았다. 170시간 이상을 운영하는 학교는 124개교로 99.2%였다. 대부분의 중학교는 자유학기제 운영 계획에서 ‘자유학기 활동’의 편성·운영 권장 사항을 준수하고 있었다. 셋째, 자유학기제의 자유학기 활동 프로그램에서 환경교육 프로그램 운영 현황을 분석한 결과, 환경교육 프로그램은 201개로 ‘2009 개정 중학교 환경교육과정’의 내용 체계와 관련하여 대부분 ‘환경과 나의 관계’, ‘우리 지역의 환경과 환경 프로젝트’와 관련되어 있었다. 넷째, 자유학기제의 자유학기 활동 프로그램에서 환경교육 프로그램의 운영 내용을 분석한 결과, 주제선택 활동에서는 ‘우리 지역의 환경과 환경 프로젝트’, 동아리 활동에서는 ‘환경과 나의 관계’, 진로탐색 활동과 예술·체육 활동에서는 ‘지속가능한 자원과 에너지’ 영역에서 가장 많은 비중을 차지하고 있었다. 이러한 연구 결과를 기초로, 중학교 자유학기제의 환경교육 시행에 있어서 주제선택 활동에서는 중·장기에 걸친 프로젝트 활동, 동아리 활동에서는 학교 밖 환경체험을 통한 참여와 나눔이 이루어지는 활동, 진로탐색 활동에서는 환경 관련 직업인을 선정하고 이를 직접 또는 간접 체험하는 진로 프로그램이 활용될 수 있다. 또한 예술·체육 활동에서는 환경을 주제로 하는 만화, 연극, 디자인, 요리, 뮤지컬, 노래 등 다양한 활동의 환경교육 프로그램이 활용될 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 중학교 환경 과목의 선택률이 낮은 현실에서 자유학기제의 시행은 중학교 선택교과로서의 환경교육에 대한 한계를 극복하는 대안이 될 수 있을 것이다. 또한 자유학기제에 운영 가능한 환경교육 프로그램을 주제선택 활동, 동아리 활동, 진로탐색 활동, 예술·체육 활동 영역별로 개발, 보급함으로써 중학교에서의 환경교육 활성화에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
The free learning semester is flexible operating system that students find a dream and talents getting away from the burden on the mid-term and final exams, And it's the curriculum that induce students' participation in lesson and enable to explorate various career and experience. These the free lea...
The free learning semester is flexible operating system that students find a dream and talents getting away from the burden on the mid-term and final exams, And it's the curriculum that induce students' participation in lesson and enable to explorate various career and experience. These the free learning semester will begin in 2016 for all middle schools, but the free learning semester in environmental education's research and preparation is inadequate. The purpose of this study is to consider the vitalizing ways through analyzing environmental education program of the middle school in Daegu, Korea, in 2015 the free learning semester. Methods of this study review scheme a the free learning semester through reports and literature search for the free learning semester, and then developed a questionnaire for the recognition of the free learning semester environmental education, and a framework for environmental education program status. The recognition of the free learning semester environmental education is surveyed to 102 middle school teachers and 871 middle school students current status of operating the free learning semester environmental education program is collected and analyzed the free learning semester operation plan and the plan of free semester activity in 125 schools that hope the free learning semester in 2015 in Daegu. according to the results of this study is as follows. First, we found that most students and teachers knew about the free learning semester enforcement, through the searching of middle school students and teachers for the free learning semester environmental education in the free learning semester. students like experience in the center of class and so teachers do. Therefore teaching ways of learning in the free learning semester, activities that students lead and participate voluntarily are needed. Second, as a result of analyzing the 'operating time of free semester activity ' in operating plan of free semester, 238 hours time schools was 50, and 124 schools were running more than 170 hours, it was 99.2 percent. Most middle schools followed the free learning semester to comply with recommendations for organizing and operations. Third, as a result of analyzing current status of environmental education program in free semester activity programs, in the free learning semester, environmental education program was 201 pieces, that most were related to 'My relationship with environment', 'Environmental projects in the regions of us' which makes middle school environmental education contents of the education curriculum in 2009. Fourth, results which analyzes also the contents of environment education programs in the free learning semester's activities were as follows. The choice of subjects matter 'Our local environment and environmental projects' in club activities, 'My relation with environment', in career exploration activities and art·sports activities. 'Sustainable resources and energy' used the most heavily. These finding based on in the free learning semester environmental education's enforce, the choice of subject matter can be used a project activity over the medium, and in club activities, participation and sharing, in career exploration activities, to experience, directly and indirectly related vocation is selected and their environment program can be used. Also in art·sports activities, various environment education program which including cartons, paly, design, cooking, musical, singing can be used. The free learning semester can be an alternative to the environment education as an optional, in reality such as lower rate of environmental subjects in middle school. Also the free learning semester can contribute to enabling environment education in middle school, the choice of subject matter, club activities and career exploration activities, art·sports activities by area environment education programs by development and supply.
The free learning semester is flexible operating system that students find a dream and talents getting away from the burden on the mid-term and final exams, And it's the curriculum that induce students' participation in lesson and enable to explorate various career and experience. These the free learning semester will begin in 2016 for all middle schools, but the free learning semester in environmental education's research and preparation is inadequate. The purpose of this study is to consider the vitalizing ways through analyzing environmental education program of the middle school in Daegu, Korea, in 2015 the free learning semester. Methods of this study review scheme a the free learning semester through reports and literature search for the free learning semester, and then developed a questionnaire for the recognition of the free learning semester environmental education, and a framework for environmental education program status. The recognition of the free learning semester environmental education is surveyed to 102 middle school teachers and 871 middle school students current status of operating the free learning semester environmental education program is collected and analyzed the free learning semester operation plan and the plan of free semester activity in 125 schools that hope the free learning semester in 2015 in Daegu. according to the results of this study is as follows. First, we found that most students and teachers knew about the free learning semester enforcement, through the searching of middle school students and teachers for the free learning semester environmental education in the free learning semester. students like experience in the center of class and so teachers do. Therefore teaching ways of learning in the free learning semester, activities that students lead and participate voluntarily are needed. Second, as a result of analyzing the 'operating time of free semester activity ' in operating plan of free semester, 238 hours time schools was 50, and 124 schools were running more than 170 hours, it was 99.2 percent. Most middle schools followed the free learning semester to comply with recommendations for organizing and operations. Third, as a result of analyzing current status of environmental education program in free semester activity programs, in the free learning semester, environmental education program was 201 pieces, that most were related to 'My relationship with environment', 'Environmental projects in the regions of us' which makes middle school environmental education contents of the education curriculum in 2009. Fourth, results which analyzes also the contents of environment education programs in the free learning semester's activities were as follows. The choice of subjects matter 'Our local environment and environmental projects' in club activities, 'My relation with environment', in career exploration activities and art·sports activities. 'Sustainable resources and energy' used the most heavily. These finding based on in the free learning semester environmental education's enforce, the choice of subject matter can be used a project activity over the medium, and in club activities, participation and sharing, in career exploration activities, to experience, directly and indirectly related vocation is selected and their environment program can be used. Also in art·sports activities, various environment education program which including cartons, paly, design, cooking, musical, singing can be used. The free learning semester can be an alternative to the environment education as an optional, in reality such as lower rate of environmental subjects in middle school. Also the free learning semester can contribute to enabling environment education in middle school, the choice of subject matter, club activities and career exploration activities, art·sports activities by area environment education programs by development and supply.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.