고등학교 학습자의 수능 영어 독해력 향상을 위한 스키마 활성화 교육에 관한 사례연구 본 연구는 영어 독해를 학습하는 고등학교 학습자들을 대상으로 대학수학능력평가 영어 독해영역의 문항 유형에 따른 내용스키마 활성화 방식의 차이를 살펴본다. 또한 내용스키마를 활성화 시키는 학습활동이 제공되는 방식에 따른 학습자의 정의적 영역 및 학업성취의 변화를 알아본다. 연구...
고등학교 학습자의 수능 영어 독해력 향상을 위한 스키마 활성화 교육에 관한 사례연구 본 연구는 영어 독해를 학습하는 고등학교 학습자들을 대상으로 대학수학능력평가 영어 독해영역의 문항 유형에 따른 내용스키마 활성화 방식의 차이를 살펴본다. 또한 내용스키마를 활성화 시키는 학습활동이 제공되는 방식에 따른 학습자의 정의적 영역 및 학업성취의 변화를 알아본다. 연구에 참여한 학습자들은 수능대비 영어독해 수업을 수강중인 인문계 고등학교 학생 4명으로서 2015년 10월부터 8차시에 걸쳐 연구가 진행되었다. 본 연구에서 분석하고자 하는 자료는 피험자들의 영어 독해에 대한 인식 및 성취에 관한 설문지와 평가지이다. 먼저 첫 번째 연구 질문인 ‘영어 독해를 학습하는 고등학교 학습자들이 대학수학능력평가 영어 독해영역의 어느 문항에 내용스키마를 효과적으로 활용하는가?’에 대한 결과를 알아보기 위하여 수업 전과 수업 후 설문지 문항 및 평가지를 분석하여 피험자들의 변화를 살펴보았다. 또한 ‘내용스키마를 활성화 시키는 수업과제가 개인으로 주어졌을 때, 짝 활동, 소집단 활동으로 주어졌을 때 학습자들의 정의적 영역에 어떠한 차이가 있는가?’에 대한 결과를 알아보기 위하여 설문지와 인터뷰 및 학습일지를 분석하였다. 본 연구를 통해서 영어 독해 수업 시 내용스키마를 활성화 시키는 사전 활동은 학습자들의 수업 참여도와 흥미도를 높이며 영어 독해 학습에 긍정적인 영향을 준 다는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 내용스키마 활성화 활동을 통하여 문제를 풀었을 때 대수능 영어 문항 유형별로 각각 다르게 적용된 다는 사실을 확인하였다. 학습자들의 독해능력을 평가 한 결과 모든 차시가 끝난 후에 학습자들의 성적이 향상된 것을 볼 수 있었다. 읽기 전 실시한 선행활동은 지문의 내용에 대한 정보를 제공하고 독해를 위한 인지전략으로 작용하여 학습자들의 문제풀이에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 집단구성에 따른 수업 흥미도를 살펴 본 결과 학습자들은 읽기 전 짝 활동을 통한 수업방식에 가장 흥미를 느끼고 집중한다는 것을 확인하였다. 짝 활동은 긍정적인 정서적 분위기를 형성하며 학생들의 수업 참여과 동기를 높여주었다고 볼 수 있다. 학교 교육 현장에서도 이와 같은 교수·학습법을 이용하여 본 연구에서 다루었던 방식뿐만 아니라 확장된 수능영어독해 지도에 대한 연구가 이루어진다면 내용스키마를 활성화 시키는 활동을 통하여 독해 학습에 대하여 학습자들이 느끼는 인식이 긍정적으로 작용하는 효과적인 독해 수업을 진행 해 나갈 수 있을 것이다.
고등학교 학습자의 수능 영어 독해력 향상을 위한 스키마 활성화 교육에 관한 사례연구 본 연구는 영어 독해를 학습하는 고등학교 학습자들을 대상으로 대학수학능력평가 영어 독해영역의 문항 유형에 따른 내용스키마 활성화 방식의 차이를 살펴본다. 또한 내용스키마를 활성화 시키는 학습활동이 제공되는 방식에 따른 학습자의 정의적 영역 및 학업성취의 변화를 알아본다. 연구에 참여한 학습자들은 수능대비 영어독해 수업을 수강중인 인문계 고등학교 학생 4명으로서 2015년 10월부터 8차시에 걸쳐 연구가 진행되었다. 본 연구에서 분석하고자 하는 자료는 피험자들의 영어 독해에 대한 인식 및 성취에 관한 설문지와 평가지이다. 먼저 첫 번째 연구 질문인 ‘영어 독해를 학습하는 고등학교 학습자들이 대학수학능력평가 영어 독해영역의 어느 문항에 내용스키마를 효과적으로 활용하는가?’에 대한 결과를 알아보기 위하여 수업 전과 수업 후 설문지 문항 및 평가지를 분석하여 피험자들의 변화를 살펴보았다. 또한 ‘내용스키마를 활성화 시키는 수업과제가 개인으로 주어졌을 때, 짝 활동, 소집단 활동으로 주어졌을 때 학습자들의 정의적 영역에 어떠한 차이가 있는가?’에 대한 결과를 알아보기 위하여 설문지와 인터뷰 및 학습일지를 분석하였다. 본 연구를 통해서 영어 독해 수업 시 내용스키마를 활성화 시키는 사전 활동은 학습자들의 수업 참여도와 흥미도를 높이며 영어 독해 학습에 긍정적인 영향을 준 다는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 내용스키마 활성화 활동을 통하여 문제를 풀었을 때 대수능 영어 문항 유형별로 각각 다르게 적용된 다는 사실을 확인하였다. 학습자들의 독해능력을 평가 한 결과 모든 차시가 끝난 후에 학습자들의 성적이 향상된 것을 볼 수 있었다. 읽기 전 실시한 선행활동은 지문의 내용에 대한 정보를 제공하고 독해를 위한 인지전략으로 작용하여 학습자들의 문제풀이에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 집단구성에 따른 수업 흥미도를 살펴 본 결과 학습자들은 읽기 전 짝 활동을 통한 수업방식에 가장 흥미를 느끼고 집중한다는 것을 확인하였다. 짝 활동은 긍정적인 정서적 분위기를 형성하며 학생들의 수업 참여과 동기를 높여주었다고 볼 수 있다. 학교 교육 현장에서도 이와 같은 교수·학습법을 이용하여 본 연구에서 다루었던 방식뿐만 아니라 확장된 수능영어독해 지도에 대한 연구가 이루어진다면 내용스키마를 활성화 시키는 활동을 통하여 독해 학습에 대하여 학습자들이 느끼는 인식이 긍정적으로 작용하는 효과적인 독해 수업을 진행 해 나갈 수 있을 것이다.
A Case Study of Activating Schema for the Improvement of Korean High School learners' Reading Comprehension in College Scholastic Ability Test This study aims to investigate the effects of activating content schema on English reading and the way high school English learners utilize content schema de...
A Case Study of Activating Schema for the Improvement of Korean High School learners' Reading Comprehension in College Scholastic Ability Test This study aims to investigate the effects of activating content schema on English reading and the way high school English learners utilize content schema depending on the CSAT question types. Moreover, this study verifies the change of learning interest and scholastic achievement of learners by organizing activities. For the purpose of the study, four second year high school students were selected and English reading strategies activating content schema were guided for eight weeks. The research questions for this study are as follows: 1) To which CSAT question types high school English learners activate the content schema effectively? 2) What distinction can students make when they are given pre activities as individual work, pair work and group work in terms of learning interest? The major results for this study as follows: First, as to learners affective domain, pre-reading activities activating content schema have positive effect on learners' learning interest. This result demonstrates that pre-reading activities activating content schema have positive influence on comprehending the context and answering the questions as cognitive strategies. Second, in terms of the way of activating content schema, learners apply the strategies differently depending on the question types. Third, regarding scholastic achievement, the learners' English reading score were improved compared to the previous score. Fourth, as regard to the learning interest by group organization, students in pairs participated actively and showed a high interest in class. It is predicted that pre-activities in pairs play an important role to make positive affective atmosphere. On the basis of these results, learning English reading which activates content schema should be conducted in the long term not only to help learners acquire English Reading skills, but also make a positive recognition of English reading class.
A Case Study of Activating Schema for the Improvement of Korean High School learners' Reading Comprehension in College Scholastic Ability Test This study aims to investigate the effects of activating content schema on English reading and the way high school English learners utilize content schema depending on the CSAT question types. Moreover, this study verifies the change of learning interest and scholastic achievement of learners by organizing activities. For the purpose of the study, four second year high school students were selected and English reading strategies activating content schema were guided for eight weeks. The research questions for this study are as follows: 1) To which CSAT question types high school English learners activate the content schema effectively? 2) What distinction can students make when they are given pre activities as individual work, pair work and group work in terms of learning interest? The major results for this study as follows: First, as to learners affective domain, pre-reading activities activating content schema have positive effect on learners' learning interest. This result demonstrates that pre-reading activities activating content schema have positive influence on comprehending the context and answering the questions as cognitive strategies. Second, in terms of the way of activating content schema, learners apply the strategies differently depending on the question types. Third, regarding scholastic achievement, the learners' English reading score were improved compared to the previous score. Fourth, as regard to the learning interest by group organization, students in pairs participated actively and showed a high interest in class. It is predicted that pre-activities in pairs play an important role to make positive affective atmosphere. On the basis of these results, learning English reading which activates content schema should be conducted in the long term not only to help learners acquire English Reading skills, but also make a positive recognition of English reading class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.