노인평생교육의 활성화 방안에 관한 연구 : 한국과 주요 외국사례를 중심으로 A Study on Lifelong Elderly Education for the Aged: with a focus on Korea and other four foreign countries원문보기
사람은 누구나 나이가 들면서 늙고 죽게 되지만, 평균수명의 연장으로 현대인의 노년기는 길어지고 있다. 그러나 예전처럼 노년기를 아무런 대책없이 보내는 것이 아닌 보람되고 행복하게 보내는 것이 인간의 기본권리라 할 수 있다. 전통사회에서는 특히 효를 강조하고 노인으로 하여금 권위를 유지할 수 있는 사회적 체제가 형성되어 있었다. 그러나 사회가 산업화, 근대화되면서 전통적인 가족구조는 해체되고, 정치적, 종교적, 교육적 기능이 점점 분화되어 갔다. 역시 과학기술의 발달도 ‘능률지상주의’를 추구하게 되었고, 이익의 극대화 현상은 ‘능력없는 자의 도태’를 의미하게 되므로 점점 인정과 정서가 메마르고, 이해타산 중심의 인간관으로 변모하기에 이르렀다. 이러한 상태에서 노인은 예전의 가부장적인 권위가 실추되고, 무기력하고 무능력한 그리고 비생산적인 존재로 위치가 전락하게 된 것이다. 이에 본 연구에서는 현재의 노인들에게 당면한 여러 가지 문제를 평생교육의 차원에서 이해해 보고자 하였다. 특히 한국의 노인평생교육과 주요 외국 사례를 중심으로 이 경우 외국은 주요 4개국 일본, 독일, 미국, 프랑스로 한정하여 상황을 비교분석해 보고 정책적 제언을 얻고자 하였다. 한국의 노인평생교육은 노인평생교육 관련법 규제에 대한 문제점, 둘째, 노인교육기관 관리, 감독 기관의 문제점, 셋째, 노인교육기관의 태만과 전문성 부족에 대한 문제점, 넷째, 노인교육시설 법령에 관련된 문제점, 다섯째, 노인교육기관 재정 지원의 문제점, 여섯째, 노인교육 프로그램 운영의 문제점 등이 있었다. 이를 위한 개선방향으로 첫째, 노인교육기관 예산 배정의 효율화, 둘째, 노인교육시설 전담 인력의 안정적 수급, 셋째, 노인교육예산의 투명성과 건전성 확보, 넷째, 노인교육기관의 협조 및 연계체계 구축, 다섯째, 노인교육 프로그램 개발 및 보급의 활성화, 여섯째, 노인교육 관련 대학의 적극적인 참여 촉진 등의 과제들이 있었다. 일본, 독일, 미국 프랑스의 노인평생교육과 한국의 비교 연구를 통해 한국의 노인평생교육 정책에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 정부 중심의 추진체제와 보급 기반의 정비이다. 정부 중심의 우리나라 노인교육 기관의 대대적인 추진체제와 보급 기반의 정비를 통하여 부족한 점을 보충, 보완할 필요가 있다. 둘째, 범국민적인 관심과 이해가 필요하다. 한국의 노인평생교육이 활성화되기 위해서는 노인들만의 관심이 아닌, 범국민적인 관심과 이해가 있어야만 가능한 일이다. 본 연구에서 살펴본 주요 외국 사례들에서 도출할 수 있는 공통점 중의 하나는 국가 전체적인 국민들의 관심과 이해가 밑바탕이 되어 있다는 점이다. 셋째. 전국적인 학습 네트워크의 구성과 인터넷을 통한 사이버 아카데미의 제공이다. 노인평생교육의 활성화를 위해서는 개개인들의 노력만으로 이루어지는 것이 아니다. 지속적인 학습의 공동체가 이루어져야만 평생교육이 지속될 수 있기에 전국적인 단위의 학습 네트워크가 구축되어져야 하고, 시간과 공간을 초월해 공부할 수 있는 사이버 아카데미가 제공되어져야 한다. 마지막으로 재정의 문제이다. 노인평생교육의 활성화를 위하여 기업부담금 제도가 구축되어져야 한다. 노인평생교육을 위한 기업들의 활발한 기부문화가 형성되어지고, 재정의 고갈로 인해 평생교육이 지장받는 일은 없어야 할 것이다. 그러나 본 연구에 있어 한계점 또한 밝히는 바이다. 이 연구의 한계점은 한국과 비교 연구를 하는데 있어 주요 외국 4개국에만 국한해 연구하였다는 점이다. 일본, 미국, 프랑스, 독일 4개국에 국한되어 있음으로 연구의 제한점이 있음을 밝히며, 현재 우리나라의 실정과 다른 부분들이 있어 완전히 4개국의 정책을 따르는 데에는 한계가 있음을 밝혀 두는 바이다. 지금까지 제시한 여러 방안들을 개선하여 노인평생교육에 활용함으로써 우리나라 노인평생교육은 더욱 발전될 수 있을 것이며 또한 전 생애에 걸친 평생교육 차원에서 노인들의 교육으로 거듭날 수 있을 것이다. 결론적으로 노인평생교육의 궁극적 목적은 노인의 ...
사람은 누구나 나이가 들면서 늙고 죽게 되지만, 평균수명의 연장으로 현대인의 노년기는 길어지고 있다. 그러나 예전처럼 노년기를 아무런 대책없이 보내는 것이 아닌 보람되고 행복하게 보내는 것이 인간의 기본권리라 할 수 있다. 전통사회에서는 특히 효를 강조하고 노인으로 하여금 권위를 유지할 수 있는 사회적 체제가 형성되어 있었다. 그러나 사회가 산업화, 근대화되면서 전통적인 가족구조는 해체되고, 정치적, 종교적, 교육적 기능이 점점 분화되어 갔다. 역시 과학기술의 발달도 ‘능률지상주의’를 추구하게 되었고, 이익의 극대화 현상은 ‘능력없는 자의 도태’를 의미하게 되므로 점점 인정과 정서가 메마르고, 이해타산 중심의 인간관으로 변모하기에 이르렀다. 이러한 상태에서 노인은 예전의 가부장적인 권위가 실추되고, 무기력하고 무능력한 그리고 비생산적인 존재로 위치가 전락하게 된 것이다. 이에 본 연구에서는 현재의 노인들에게 당면한 여러 가지 문제를 평생교육의 차원에서 이해해 보고자 하였다. 특히 한국의 노인평생교육과 주요 외국 사례를 중심으로 이 경우 외국은 주요 4개국 일본, 독일, 미국, 프랑스로 한정하여 상황을 비교분석해 보고 정책적 제언을 얻고자 하였다. 한국의 노인평생교육은 노인평생교육 관련법 규제에 대한 문제점, 둘째, 노인교육기관 관리, 감독 기관의 문제점, 셋째, 노인교육기관의 태만과 전문성 부족에 대한 문제점, 넷째, 노인교육시설 법령에 관련된 문제점, 다섯째, 노인교육기관 재정 지원의 문제점, 여섯째, 노인교육 프로그램 운영의 문제점 등이 있었다. 이를 위한 개선방향으로 첫째, 노인교육기관 예산 배정의 효율화, 둘째, 노인교육시설 전담 인력의 안정적 수급, 셋째, 노인교육예산의 투명성과 건전성 확보, 넷째, 노인교육기관의 협조 및 연계체계 구축, 다섯째, 노인교육 프로그램 개발 및 보급의 활성화, 여섯째, 노인교육 관련 대학의 적극적인 참여 촉진 등의 과제들이 있었다. 일본, 독일, 미국 프랑스의 노인평생교육과 한국의 비교 연구를 통해 한국의 노인평생교육 정책에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 정부 중심의 추진체제와 보급 기반의 정비이다. 정부 중심의 우리나라 노인교육 기관의 대대적인 추진체제와 보급 기반의 정비를 통하여 부족한 점을 보충, 보완할 필요가 있다. 둘째, 범국민적인 관심과 이해가 필요하다. 한국의 노인평생교육이 활성화되기 위해서는 노인들만의 관심이 아닌, 범국민적인 관심과 이해가 있어야만 가능한 일이다. 본 연구에서 살펴본 주요 외국 사례들에서 도출할 수 있는 공통점 중의 하나는 국가 전체적인 국민들의 관심과 이해가 밑바탕이 되어 있다는 점이다. 셋째. 전국적인 학습 네트워크의 구성과 인터넷을 통한 사이버 아카데미의 제공이다. 노인평생교육의 활성화를 위해서는 개개인들의 노력만으로 이루어지는 것이 아니다. 지속적인 학습의 공동체가 이루어져야만 평생교육이 지속될 수 있기에 전국적인 단위의 학습 네트워크가 구축되어져야 하고, 시간과 공간을 초월해 공부할 수 있는 사이버 아카데미가 제공되어져야 한다. 마지막으로 재정의 문제이다. 노인평생교육의 활성화를 위하여 기업부담금 제도가 구축되어져야 한다. 노인평생교육을 위한 기업들의 활발한 기부문화가 형성되어지고, 재정의 고갈로 인해 평생교육이 지장받는 일은 없어야 할 것이다. 그러나 본 연구에 있어 한계점 또한 밝히는 바이다. 이 연구의 한계점은 한국과 비교 연구를 하는데 있어 주요 외국 4개국에만 국한해 연구하였다는 점이다. 일본, 미국, 프랑스, 독일 4개국에 국한되어 있음으로 연구의 제한점이 있음을 밝히며, 현재 우리나라의 실정과 다른 부분들이 있어 완전히 4개국의 정책을 따르는 데에는 한계가 있음을 밝혀 두는 바이다. 지금까지 제시한 여러 방안들을 개선하여 노인평생교육에 활용함으로써 우리나라 노인평생교육은 더욱 발전될 수 있을 것이며 또한 전 생애에 걸친 평생교육 차원에서 노인들의 교육으로 거듭날 수 있을 것이다. 결론적으로 노인평생교육의 궁극적 목적은 노인의 삶의 질 향상과 창의적 사고와 자발적 학습풍토 조성에 있으며 사회구성원의 인식도 중요하지만 대학의 교수 직원, 노인학습자들이 노인평생교육 활성화와 자원봉사 활동 등을 통해 교육과 복지가 하나되는 사회를 실현하려는 의지가 중요하다고 하겠다.
사람은 누구나 나이가 들면서 늙고 죽게 되지만, 평균수명의 연장으로 현대인의 노년기는 길어지고 있다. 그러나 예전처럼 노년기를 아무런 대책없이 보내는 것이 아닌 보람되고 행복하게 보내는 것이 인간의 기본권리라 할 수 있다. 전통사회에서는 특히 효를 강조하고 노인으로 하여금 권위를 유지할 수 있는 사회적 체제가 형성되어 있었다. 그러나 사회가 산업화, 근대화되면서 전통적인 가족구조는 해체되고, 정치적, 종교적, 교육적 기능이 점점 분화되어 갔다. 역시 과학기술의 발달도 ‘능률지상주의’를 추구하게 되었고, 이익의 극대화 현상은 ‘능력없는 자의 도태’를 의미하게 되므로 점점 인정과 정서가 메마르고, 이해타산 중심의 인간관으로 변모하기에 이르렀다. 이러한 상태에서 노인은 예전의 가부장적인 권위가 실추되고, 무기력하고 무능력한 그리고 비생산적인 존재로 위치가 전락하게 된 것이다. 이에 본 연구에서는 현재의 노인들에게 당면한 여러 가지 문제를 평생교육의 차원에서 이해해 보고자 하였다. 특히 한국의 노인평생교육과 주요 외국 사례를 중심으로 이 경우 외국은 주요 4개국 일본, 독일, 미국, 프랑스로 한정하여 상황을 비교분석해 보고 정책적 제언을 얻고자 하였다. 한국의 노인평생교육은 노인평생교육 관련법 규제에 대한 문제점, 둘째, 노인교육기관 관리, 감독 기관의 문제점, 셋째, 노인교육기관의 태만과 전문성 부족에 대한 문제점, 넷째, 노인교육시설 법령에 관련된 문제점, 다섯째, 노인교육기관 재정 지원의 문제점, 여섯째, 노인교육 프로그램 운영의 문제점 등이 있었다. 이를 위한 개선방향으로 첫째, 노인교육기관 예산 배정의 효율화, 둘째, 노인교육시설 전담 인력의 안정적 수급, 셋째, 노인교육예산의 투명성과 건전성 확보, 넷째, 노인교육기관의 협조 및 연계체계 구축, 다섯째, 노인교육 프로그램 개발 및 보급의 활성화, 여섯째, 노인교육 관련 대학의 적극적인 참여 촉진 등의 과제들이 있었다. 일본, 독일, 미국 프랑스의 노인평생교육과 한국의 비교 연구를 통해 한국의 노인평생교육 정책에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 정부 중심의 추진체제와 보급 기반의 정비이다. 정부 중심의 우리나라 노인교육 기관의 대대적인 추진체제와 보급 기반의 정비를 통하여 부족한 점을 보충, 보완할 필요가 있다. 둘째, 범국민적인 관심과 이해가 필요하다. 한국의 노인평생교육이 활성화되기 위해서는 노인들만의 관심이 아닌, 범국민적인 관심과 이해가 있어야만 가능한 일이다. 본 연구에서 살펴본 주요 외국 사례들에서 도출할 수 있는 공통점 중의 하나는 국가 전체적인 국민들의 관심과 이해가 밑바탕이 되어 있다는 점이다. 셋째. 전국적인 학습 네트워크의 구성과 인터넷을 통한 사이버 아카데미의 제공이다. 노인평생교육의 활성화를 위해서는 개개인들의 노력만으로 이루어지는 것이 아니다. 지속적인 학습의 공동체가 이루어져야만 평생교육이 지속될 수 있기에 전국적인 단위의 학습 네트워크가 구축되어져야 하고, 시간과 공간을 초월해 공부할 수 있는 사이버 아카데미가 제공되어져야 한다. 마지막으로 재정의 문제이다. 노인평생교육의 활성화를 위하여 기업부담금 제도가 구축되어져야 한다. 노인평생교육을 위한 기업들의 활발한 기부문화가 형성되어지고, 재정의 고갈로 인해 평생교육이 지장받는 일은 없어야 할 것이다. 그러나 본 연구에 있어 한계점 또한 밝히는 바이다. 이 연구의 한계점은 한국과 비교 연구를 하는데 있어 주요 외국 4개국에만 국한해 연구하였다는 점이다. 일본, 미국, 프랑스, 독일 4개국에 국한되어 있음으로 연구의 제한점이 있음을 밝히며, 현재 우리나라의 실정과 다른 부분들이 있어 완전히 4개국의 정책을 따르는 데에는 한계가 있음을 밝혀 두는 바이다. 지금까지 제시한 여러 방안들을 개선하여 노인평생교육에 활용함으로써 우리나라 노인평생교육은 더욱 발전될 수 있을 것이며 또한 전 생애에 걸친 평생교육 차원에서 노인들의 교육으로 거듭날 수 있을 것이다. 결론적으로 노인평생교육의 궁극적 목적은 노인의 삶의 질 향상과 창의적 사고와 자발적 학습풍토 조성에 있으며 사회구성원의 인식도 중요하지만 대학의 교수 직원, 노인학습자들이 노인평생교육 활성화와 자원봉사 활동 등을 통해 교육과 복지가 하나되는 사회를 실현하려는 의지가 중요하다고 하겠다.
People get older, but all grow old and die, there is a modern long old age is an extension of life expectancy. However, it may be worthwhile to send, not to send the elderly as usual without any measures being happy will be a basic human right. In traditional society, in particular highlighting the ...
People get older, but all grow old and die, there is a modern long old age is an extension of life expectancy. However, it may be worthwhile to send, not to send the elderly as usual without any measures being happy will be a basic human right. In traditional society, in particular highlighting the effect and had formed a social system that allows the authorities to keep the elderly. But society industrialization, modernization as the traditional family structure is dismantled, political and religious differentiation is gone, more educational function. It was also pursuing the development of even 'efficiency supremacy' of science and technology, to maximize the phenomenon of profit because it means 'ability culled's not' getting the recognition and emotion barren, leading to the calculation of interest transformed into a center ingangwan. In this state, the elderly will have to patriarchal authority and the former loss, helpless and incompetent and unproductive positions degenerated into existence. The aim of this study was to evaluate the different problems facing the current understanding of the elderly in the context of lifelong learning. Especially if you are mainly elderly and continuing education major foreign practices of Korea 's foreign reports analyzed by comparing the situation limited to the four main countries Japan, Germany , USA, France, was to gain some policy suggestions. Elderly lifelong education in Korea is a problem for the elderly continuing education law regulation, second , senior education management , the issue of regulatory agencies , third , the issue of negligence and expertise to the lack of senior educational institution, fourth , issues related to the elderly Education Facilities Act Fifth, there was a senior education funding problems, sixth , senior management of issues such as education programs . Improvements directions for this First, the efficiency of the elderly education budget allocations , second , the elderly gyoyul facilities dedicated stable supply of personnel, third , securing transparency of the elderly education budgets and health Fourth, cooperation and linkage system construction, fifth of the elderly institutions , the elderly educational program development and dissemination of activation, the sixth , the elderly promote the active participation of the University of Education , there were problems such as . Various techniques and information for acquiring information and education , promote understanding of the elderly feel the rewarding of life for the elderly to intergenerational exchanges and joint participation in the program , which for seniors continuing education in Japan is to adapt to modern society, rapidly changing , this allows the elderly , such as programs that allow seniors to serve as leaders in the community to develop and utilize the skills they have are the main contents. To look at the implications of this policy or older continuing education of the Japanese , we can give the following points. Continuing education elderly aged students in Germany were able to get a lot of educational opportunities, without limitation, the age at an affordable tuition. German universities are opening a variety of courses according to the needs of older learners, offers seniors continuing education into the regular student courses and auditing processes, curriculum enhancement capability for post-retirement reemployment, social participation, self-improvement this training program taking into account the various characteristics of the elderly for the purpose of fostering academic research and general education qualifications has been operating through self-growth as well. Older people express their interests and needs through learning and participation in extracurricular activities and social activities. Support for Learning Circles are self-directed learning and to enable the elderly learners, and provide a pan-European learning network and model of Cyber Academy of elderly over the Internet. Elderly education in France again took place in a vast historical performance and year life means. Yet our country is one of the most rapidly aging countries, and its expected growth rate , while participation and social problems of the elderly aged groups for educational activities , university and corporate level is very incomplete due attention to the role of the world. Now we are an important resource in terms of senior members of the French society of the future elderly educational practices are presented the way we need to study and practice. Finally, the implications of the case in the US elderly education in the country , which is as follows: First, the policy of the government regarding the aging population should be conducted , by granting full autonomy to each local community. If US policy established by the federal units were to perform according to the situation in each state and local units. While it is of course with the permission of the US State Department fact that large compared to the country 's local government, greatly guarantee the implications that the autonomy of the states and local governments as possible. Japan, via Germany, in the elderly compared to the United States , France and South Korea Continuing Education Research Continuing Education suggestions for Korea 's elderly policy is as follows. Senior secured a lifelong spread awareness of the social and professional personnel training. The elderly and the elderly in lifetime appropriate professional system training personnel to train personnel capable of professionally responsible for the education system that can be linked with the elderly educational institutions should be established in the country. Second, the clarification and strengthening of financial support line ⋅ laws . Elderly lifelong learning policy is to become established and run more efficiently must be clearly stated a clear legal provision for the elderly educational projects , and also clear rules on the division of roles between the relevant laws in each ministry should prepare a legal basis.
People get older, but all grow old and die, there is a modern long old age is an extension of life expectancy. However, it may be worthwhile to send, not to send the elderly as usual without any measures being happy will be a basic human right. In traditional society, in particular highlighting the effect and had formed a social system that allows the authorities to keep the elderly. But society industrialization, modernization as the traditional family structure is dismantled, political and religious differentiation is gone, more educational function. It was also pursuing the development of even 'efficiency supremacy' of science and technology, to maximize the phenomenon of profit because it means 'ability culled's not' getting the recognition and emotion barren, leading to the calculation of interest transformed into a center ingangwan. In this state, the elderly will have to patriarchal authority and the former loss, helpless and incompetent and unproductive positions degenerated into existence. The aim of this study was to evaluate the different problems facing the current understanding of the elderly in the context of lifelong learning. Especially if you are mainly elderly and continuing education major foreign practices of Korea 's foreign reports analyzed by comparing the situation limited to the four main countries Japan, Germany , USA, France, was to gain some policy suggestions. Elderly lifelong education in Korea is a problem for the elderly continuing education law regulation, second , senior education management , the issue of regulatory agencies , third , the issue of negligence and expertise to the lack of senior educational institution, fourth , issues related to the elderly Education Facilities Act Fifth, there was a senior education funding problems, sixth , senior management of issues such as education programs . Improvements directions for this First, the efficiency of the elderly education budget allocations , second , the elderly gyoyul facilities dedicated stable supply of personnel, third , securing transparency of the elderly education budgets and health Fourth, cooperation and linkage system construction, fifth of the elderly institutions , the elderly educational program development and dissemination of activation, the sixth , the elderly promote the active participation of the University of Education , there were problems such as . Various techniques and information for acquiring information and education , promote understanding of the elderly feel the rewarding of life for the elderly to intergenerational exchanges and joint participation in the program , which for seniors continuing education in Japan is to adapt to modern society, rapidly changing , this allows the elderly , such as programs that allow seniors to serve as leaders in the community to develop and utilize the skills they have are the main contents. To look at the implications of this policy or older continuing education of the Japanese , we can give the following points. Continuing education elderly aged students in Germany were able to get a lot of educational opportunities, without limitation, the age at an affordable tuition. German universities are opening a variety of courses according to the needs of older learners, offers seniors continuing education into the regular student courses and auditing processes, curriculum enhancement capability for post-retirement reemployment, social participation, self-improvement this training program taking into account the various characteristics of the elderly for the purpose of fostering academic research and general education qualifications has been operating through self-growth as well. Older people express their interests and needs through learning and participation in extracurricular activities and social activities. Support for Learning Circles are self-directed learning and to enable the elderly learners, and provide a pan-European learning network and model of Cyber Academy of elderly over the Internet. Elderly education in France again took place in a vast historical performance and year life means. Yet our country is one of the most rapidly aging countries, and its expected growth rate , while participation and social problems of the elderly aged groups for educational activities , university and corporate level is very incomplete due attention to the role of the world. Now we are an important resource in terms of senior members of the French society of the future elderly educational practices are presented the way we need to study and practice. Finally, the implications of the case in the US elderly education in the country , which is as follows: First, the policy of the government regarding the aging population should be conducted , by granting full autonomy to each local community. If US policy established by the federal units were to perform according to the situation in each state and local units. While it is of course with the permission of the US State Department fact that large compared to the country 's local government, greatly guarantee the implications that the autonomy of the states and local governments as possible. Japan, via Germany, in the elderly compared to the United States , France and South Korea Continuing Education Research Continuing Education suggestions for Korea 's elderly policy is as follows. Senior secured a lifelong spread awareness of the social and professional personnel training. The elderly and the elderly in lifetime appropriate professional system training personnel to train personnel capable of professionally responsible for the education system that can be linked with the elderly educational institutions should be established in the country. Second, the clarification and strengthening of financial support line ⋅ laws . Elderly lifelong learning policy is to become established and run more efficiently must be clearly stated a clear legal provision for the elderly educational projects , and also clear rules on the division of roles between the relevant laws in each ministry should prepare a legal basis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.