본 연구는 물질경험중심 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 협응력 향상에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시 소재 D아동발달센터와 K아동발달센터에 다니는 8세부터 9세까지의 ADHD 아동으로서 총 16명을 선정하였다. 선정인원은 실험집단 8명과 통제집단 8명으로 나뉘어 구성하였으며, 실험은 총 12주 동안 주 2회, 매회 60분으로 진행되었다. 테스트 도구는 Kiphard와 Schilling이 1974년에 표준화한 협응력 검사도구 KTK를 이용하였으며, 테스트는 집단별 사전과 사후 각각 실시하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 물질경험중심 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 협응력 향상에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시 소재 D아동발달센터와 K아동발달센터에 다니는 8세부터 9세까지의 ADHD 아동으로서 총 16명을 선정하였다. 선정인원은 실험집단 8명과 통제집단 8명으로 나뉘어 구성하였으며, 실험은 총 12주 동안 주 2회, 매회 60분으로 진행되었다. 테스트 도구는 Kiphard와 Schilling이 1974년에 표준화한 협응력 검사도구 KTK를 이용하였으며, 테스트는 집단별 사전과 사후 각각 실시하였다. 자료처리는 SPSS 22.0을 이용하였으며, 그룹 및 시기 간의 비교를 위해 two-way ANOVA를 실시하였다. 가설 검증을 위한 통계적 유의수준은 p<.05 수준으로 하였다. 이와 같은 연구과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 후진 균형잡기 MQ1은 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 외발뛰기 MQ2는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 좌우뛰기 MQ3는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 옆으로 이동하기 MQ4는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, KTK 종합 MQT는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이상의 결과를 종합해 보면, 물질경험중심 심리운동 프로그램은 ADHD 아동의 협응력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 물질경험중심 심리운동 프로그램에 참가한 ADHD 아동과 참가하지 않은 ADHD 아동의 협응력 향상 차이에도 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 물질경험중심 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 협응력 향상에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시 소재 D아동발달센터와 K아동발달센터에 다니는 8세부터 9세까지의 ADHD 아동으로서 총 16명을 선정하였다. 선정인원은 실험집단 8명과 통제집단 8명으로 나뉘어 구성하였으며, 실험은 총 12주 동안 주 2회, 매회 60분으로 진행되었다. 테스트 도구는 Kiphard와 Schilling이 1974년에 표준화한 협응력 검사도구 KTK를 이용하였으며, 테스트는 집단별 사전과 사후 각각 실시하였다. 자료처리는 SPSS 22.0을 이용하였으며, 그룹 및 시기 간의 비교를 위해 two-way ANOVA를 실시하였다. 가설 검증을 위한 통계적 유의수준은 p<.05 수준으로 하였다. 이와 같은 연구과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 후진 균형잡기 MQ1은 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 외발뛰기 MQ2는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 좌우뛰기 MQ3는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 옆으로 이동하기 MQ4는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, KTK 종합 MQT는 시기간 및 그룹간의 주 효과에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 시기와 그룹간의 상호작용 효과에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이상의 결과를 종합해 보면, 물질경험중심 심리운동 프로그램은 ADHD 아동의 협응력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 물질경험중심 심리운동 프로그램에 참가한 ADHD 아동과 참가하지 않은 ADHD 아동의 협응력 향상 차이에도 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the effects of psychomotor program for material experience on the coordination of children with ADHD, aged 8 to 9. The subjects of this study were divided into two groups : an experimental group of 8 children and a controll group of 8 children, who are all enr...
The purpose of this study is to analyze the effects of psychomotor program for material experience on the coordination of children with ADHD, aged 8 to 9. The subjects of this study were divided into two groups : an experimental group of 8 children and a controll group of 8 children, who are all enrolled in the D Children's Development Center and the K Children's Development Center in Seoul. The study was conducted for 12 weeks, twice per week, 60 minutes in for one session. Coordination tests were conducted in the before- and after-session, respectively, for both groups. As a coordination test instrument, the KTK, which was designed and standardized by Kiphard and Schilling in 1974, was used. SPSS 22.0 was used to process the data, and two-way ANOVA was conducted to compare the data between groups and times. The hypothesis testing is fixed to significance level of p<.05. The results of the analysis were as follows : First, rear balancing MQ1 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Second, single foot jumping MQ2 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Third, left and right jumping MQ3 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Fourth, lateral movement MQ4 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Fifth, KTK MQT showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. In conclusion, the psychomotor program for material experience has shown a positive effect on the coordination of children with ADHD, as well as the difference in the improvement of coordination between children with ADHD who have participated in the program and those who did not participate.
The purpose of this study is to analyze the effects of psychomotor program for material experience on the coordination of children with ADHD, aged 8 to 9. The subjects of this study were divided into two groups : an experimental group of 8 children and a controll group of 8 children, who are all enrolled in the D Children's Development Center and the K Children's Development Center in Seoul. The study was conducted for 12 weeks, twice per week, 60 minutes in for one session. Coordination tests were conducted in the before- and after-session, respectively, for both groups. As a coordination test instrument, the KTK, which was designed and standardized by Kiphard and Schilling in 1974, was used. SPSS 22.0 was used to process the data, and two-way ANOVA was conducted to compare the data between groups and times. The hypothesis testing is fixed to significance level of p<.05. The results of the analysis were as follows : First, rear balancing MQ1 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Second, single foot jumping MQ2 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Third, left and right jumping MQ3 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Fourth, lateral movement MQ4 showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. Fifth, KTK MQT showed a statistically meaningful difference not only in the interaction effect between time and group, but also in the main effect of time and group. In conclusion, the psychomotor program for material experience has shown a positive effect on the coordination of children with ADHD, as well as the difference in the improvement of coordination between children with ADHD who have participated in the program and those who did not participate.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.