우리가 의사소통에 사용하는 여러 가지 말하기 유형 중 설명하기는 새로운 정보를 구조화하여 이를 청자에게 이해시켜야 한다는 점에서 논리적이고 조직적인 의미전달이 이루어져야하는 주요한 언어활동으로, 청자가 요구하는 정확한 지식에 대한 전달과 이를 위한 설득력을 갖추기 위해서는 일상생활에서 꼭 갖추어야 하는 말하기 형태이다. 이러한 설명담화는 한명이나 그 이상의 사람들에게 정보를 전달하는데 목적이 있는 의사소통이기 때문에 사회적 능력 및 화용능력이 전제가 되어야 하고 표현에도 많은 방법들이 있으며, 복잡한 언어적 구조로 구성되기 때문에 이를 위해서는 다양한 이해력과 표현력이 필요하다. 특히 상황 설명하기는 단순히 자신의 경험만을 나열하는 것이 아니라 주제에 맞는 어휘와 문장을 사용하여 각 문장들이 연관되어 적절한 구조를 만들어야 하고 화자는 사건과 관련된 견해, 사건의 중심 요지, 특별한 목표나 사건을 참조하는 방법, 청자에게 요구되는 배경, 정보의 양 등을 가지고 있어야 한다. 이러한 화용적 능력 및 설명담화에 대한 많은 연구들은 이야기나 대화보다 상대적으로 늦게 연구가 시작되었으며, 설명하기를 비롯한 경계성지능 언어장애 아동의 설명담화에 관한 연구는 거의 없는 실정이다. 이러한 연구의 부족은 경계성지능 언어장애 아동들의 설명담화 특성을 비롯한 언어적 특성에 대한 이해를 어렵게 만든다. 이는 경계성지능 언어장애 아동들의 학교생활을 비롯한 이들이 속한 ...
우리가 의사소통에 사용하는 여러 가지 말하기 유형 중 설명하기는 새로운 정보를 구조화하여 이를 청자에게 이해시켜야 한다는 점에서 논리적이고 조직적인 의미전달이 이루어져야하는 주요한 언어활동으로, 청자가 요구하는 정확한 지식에 대한 전달과 이를 위한 설득력을 갖추기 위해서는 일상생활에서 꼭 갖추어야 하는 말하기 형태이다. 이러한 설명담화는 한명이나 그 이상의 사람들에게 정보를 전달하는데 목적이 있는 의사소통이기 때문에 사회적 능력 및 화용능력이 전제가 되어야 하고 표현에도 많은 방법들이 있으며, 복잡한 언어적 구조로 구성되기 때문에 이를 위해서는 다양한 이해력과 표현력이 필요하다. 특히 상황 설명하기는 단순히 자신의 경험만을 나열하는 것이 아니라 주제에 맞는 어휘와 문장을 사용하여 각 문장들이 연관되어 적절한 구조를 만들어야 하고 화자는 사건과 관련된 견해, 사건의 중심 요지, 특별한 목표나 사건을 참조하는 방법, 청자에게 요구되는 배경, 정보의 양 등을 가지고 있어야 한다. 이러한 화용적 능력 및 설명담화에 대한 많은 연구들은 이야기나 대화보다 상대적으로 늦게 연구가 시작되었으며, 설명하기를 비롯한 경계성지능 언어장애 아동의 설명담화에 관한 연구는 거의 없는 실정이다. 이러한 연구의 부족은 경계성지능 언어장애 아동들의 설명담화 특성을 비롯한 언어적 특성에 대한 이해를 어렵게 만든다. 이는 경계성지능 언어장애 아동들의 학교생활을 비롯한 이들이 속한 사회적 환경에서 분명한 어려움을 나타내고 있는 위험군 임에도 불구하고 정확한 판별과 적절한 접근의 어려움을 야기한다. 따라서 본 연구에서는 부산 및 경남에 거주하고 있는 일반 초등학교1∼2학년에 재학 중인 경계성지능 언어장애(BI-LI)아동 10명과 경계성지능 언어장애(BI-LI)아동과 언어연령이 일치하는 일반아동 10명을 포함하여 총 20명을 대상으로 경계성지능 언어장애아동들이 설명담화에서 어떠한 특성을 보이는지 알아보고, 경계성지능 언어장애 아동의 설명담화 오류 특성에 대해 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 경계성지능 언어장애 아동과 일반아동의 설명담화의 화용적 능력에 차이가 있는지 알아본 결과 경계성지능 언어장애아동과 일반아동은 설명담화의 화용적 능력에서 유의미한 차이를 보였고, 경계성지능 언어장애 아동들이 일반아동과는 다른 화용적 설명하기 기능을 사용하고 있다는 것을 나타냈다. 둘째, 경계성지능 언어장애 아동은 설명담화에서 어떠한 화용적 특성을 보이는지 살펴본 결과 경계성 언어장애 아동들은 일반아동에 비해 오류 유형의 출현 빈도뿐 아니라 내용에서도 질적으로 다른 점을 보였다. 결론적으로, 경계성지능 언어장애 아동은 언어 연령이 일치하는 일반 아동과 비교하였을 때 설명담화에서 오류 유형 및 질적으로 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 현재 경계성지능 아동들의 설명담화의 화용적 특성을 밝힌 선행연구가 없기 때문에 연구의 의미가 있다고 할 수 있으며, 상황을 설명하는 연구는 그들이 나타내는 학습 및 부적응에 대한 이해와, 더 나아가 적절한 중재에 도움이 될 것으로 보인다.
우리가 의사소통에 사용하는 여러 가지 말하기 유형 중 설명하기는 새로운 정보를 구조화하여 이를 청자에게 이해시켜야 한다는 점에서 논리적이고 조직적인 의미전달이 이루어져야하는 주요한 언어활동으로, 청자가 요구하는 정확한 지식에 대한 전달과 이를 위한 설득력을 갖추기 위해서는 일상생활에서 꼭 갖추어야 하는 말하기 형태이다. 이러한 설명담화는 한명이나 그 이상의 사람들에게 정보를 전달하는데 목적이 있는 의사소통이기 때문에 사회적 능력 및 화용능력이 전제가 되어야 하고 표현에도 많은 방법들이 있으며, 복잡한 언어적 구조로 구성되기 때문에 이를 위해서는 다양한 이해력과 표현력이 필요하다. 특히 상황 설명하기는 단순히 자신의 경험만을 나열하는 것이 아니라 주제에 맞는 어휘와 문장을 사용하여 각 문장들이 연관되어 적절한 구조를 만들어야 하고 화자는 사건과 관련된 견해, 사건의 중심 요지, 특별한 목표나 사건을 참조하는 방법, 청자에게 요구되는 배경, 정보의 양 등을 가지고 있어야 한다. 이러한 화용적 능력 및 설명담화에 대한 많은 연구들은 이야기나 대화보다 상대적으로 늦게 연구가 시작되었으며, 설명하기를 비롯한 경계성지능 언어장애 아동의 설명담화에 관한 연구는 거의 없는 실정이다. 이러한 연구의 부족은 경계성지능 언어장애 아동들의 설명담화 특성을 비롯한 언어적 특성에 대한 이해를 어렵게 만든다. 이는 경계성지능 언어장애 아동들의 학교생활을 비롯한 이들이 속한 사회적 환경에서 분명한 어려움을 나타내고 있는 위험군 임에도 불구하고 정확한 판별과 적절한 접근의 어려움을 야기한다. 따라서 본 연구에서는 부산 및 경남에 거주하고 있는 일반 초등학교1∼2학년에 재학 중인 경계성지능 언어장애(BI-LI)아동 10명과 경계성지능 언어장애(BI-LI)아동과 언어연령이 일치하는 일반아동 10명을 포함하여 총 20명을 대상으로 경계성지능 언어장애아동들이 설명담화에서 어떠한 특성을 보이는지 알아보고, 경계성지능 언어장애 아동의 설명담화 오류 특성에 대해 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 경계성지능 언어장애 아동과 일반아동의 설명담화의 화용적 능력에 차이가 있는지 알아본 결과 경계성지능 언어장애아동과 일반아동은 설명담화의 화용적 능력에서 유의미한 차이를 보였고, 경계성지능 언어장애 아동들이 일반아동과는 다른 화용적 설명하기 기능을 사용하고 있다는 것을 나타냈다. 둘째, 경계성지능 언어장애 아동은 설명담화에서 어떠한 화용적 특성을 보이는지 살펴본 결과 경계성 언어장애 아동들은 일반아동에 비해 오류 유형의 출현 빈도뿐 아니라 내용에서도 질적으로 다른 점을 보였다. 결론적으로, 경계성지능 언어장애 아동은 언어 연령이 일치하는 일반 아동과 비교하였을 때 설명담화에서 오류 유형 및 질적으로 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 현재 경계성지능 아동들의 설명담화의 화용적 특성을 밝힌 선행연구가 없기 때문에 연구의 의미가 있다고 할 수 있으며, 상황을 설명하는 연구는 그들이 나타내는 학습 및 부적응에 대한 이해와, 더 나아가 적절한 중재에 도움이 될 것으로 보인다.
Explaining, one of various speaking method that we use to communicate, is major language activity that requires logical and systematic communication of meaning in a sense of constructing new information and make listener to understand which is essential form of speaking that is required in daily lif...
Explaining, one of various speaking method that we use to communicate, is major language activity that requires logical and systematic communication of meaning in a sense of constructing new information and make listener to understand which is essential form of speaking that is required in daily life to have communication of accurate knowledge and persuading power that listener demands. This expository discourse is used for the purpose of communicating information to one or more persons hence social ability and pragmatic ability must be based and has various ways of expression. Also, it is comprised with complex language structure, various understanding and expression ability is required. Especially, explaining circumstances is not as simple as listing my experience but by using grammar and words that fits to topic, appropriate structure must be made with connection with each sentences and speaker must have informations regarding opinion of the case, main topic of the case, special purpose or method to refer the case, background required for listener and quantity of information. Research on this kind of pragmatic ability or expository discourse had begun comparatively later than research on tales and conversation, research on expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability along with explaining had not been done. This lack of research is resulted as difficulty in understanding expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability and other characteristics of language. This causes difficulty in accurate analyse and appropriate approach even though the group that expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability is included is high risk group that experiences difficulty in social environment and school life. Accordingly, in this research analysed what symptoms the expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability shows and error type of expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability subjecting total 20 1~2 grade elementary school child living in Busan and Kyungnam area, 10 with BI-LI and 10 ordinary child with same language age with BI-LI. Here is the result of the research. First, as a result of analysis in ability of expository disclosure pragmatic communication ability between ordinary child and child with borderline intellectual functioning language disability, it showed significant difference which showed that child with borderline intellectual functioning language disability uses different pragmatic explaining functions from ordinary child. Second, as a result of analysis in what pragmatic communication characteristics does child with borderline intellectual functioning language disability shows in expository disclosure, child with borderline intellectual functioning language disability showed difference not only in frequency of error occurrence but also in qualitative aspect. In conclusion, when child with borderline intellectual functioning language disability is compared to ordinary child in same age range, significant difference was observed in expository disclosure in error type and qualitative aspects. It can be said that it is meaningful as currently, no prior research indicating Expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability and research that explains circumstances will be helpful in understanding of education and maladjustment and further, in appropriate mediation.
Explaining, one of various speaking method that we use to communicate, is major language activity that requires logical and systematic communication of meaning in a sense of constructing new information and make listener to understand which is essential form of speaking that is required in daily life to have communication of accurate knowledge and persuading power that listener demands. This expository discourse is used for the purpose of communicating information to one or more persons hence social ability and pragmatic ability must be based and has various ways of expression. Also, it is comprised with complex language structure, various understanding and expression ability is required. Especially, explaining circumstances is not as simple as listing my experience but by using grammar and words that fits to topic, appropriate structure must be made with connection with each sentences and speaker must have informations regarding opinion of the case, main topic of the case, special purpose or method to refer the case, background required for listener and quantity of information. Research on this kind of pragmatic ability or expository discourse had begun comparatively later than research on tales and conversation, research on expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability along with explaining had not been done. This lack of research is resulted as difficulty in understanding expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability and other characteristics of language. This causes difficulty in accurate analyse and appropriate approach even though the group that expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability is included is high risk group that experiences difficulty in social environment and school life. Accordingly, in this research analysed what symptoms the expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability shows and error type of expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability subjecting total 20 1~2 grade elementary school child living in Busan and Kyungnam area, 10 with BI-LI and 10 ordinary child with same language age with BI-LI. Here is the result of the research. First, as a result of analysis in ability of expository disclosure pragmatic communication ability between ordinary child and child with borderline intellectual functioning language disability, it showed significant difference which showed that child with borderline intellectual functioning language disability uses different pragmatic explaining functions from ordinary child. Second, as a result of analysis in what pragmatic communication characteristics does child with borderline intellectual functioning language disability shows in expository disclosure, child with borderline intellectual functioning language disability showed difference not only in frequency of error occurrence but also in qualitative aspect. In conclusion, when child with borderline intellectual functioning language disability is compared to ordinary child in same age range, significant difference was observed in expository disclosure in error type and qualitative aspects. It can be said that it is meaningful as currently, no prior research indicating Expository discourse characteristics of child with borderline intellectual functioning language disability and research that explains circumstances will be helpful in understanding of education and maladjustment and further, in appropriate mediation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.