최근 스마트 폰 이용자 증가와 무선 인터넷 기술 발전에 따라 SNS(Social Network Service) 이용자의 수가 증가 하고 있으며 이와 함께 다양한 서비스가 나오고 있다. SNS는 다양한 특징으로 인해 정보를 신속하게 공유하거나 이용자 간의 소통을 도와주는 사회적인 기능을 수행하고 있다. 이로 인해 SNS의 동기를 파악하는 등 다양한 연구가 진행되고 있으나 기존 연구에서는 SNS 이용자 집단을 하나로 규정하여 연구를 진행하였다는 한계점을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 SNS의 이용 행위를 ...
최근 스마트 폰 이용자 증가와 무선 인터넷 기술 발전에 따라 SNS(Social Network Service) 이용자의 수가 증가 하고 있으며 이와 함께 다양한 서비스가 나오고 있다. SNS는 다양한 특징으로 인해 정보를 신속하게 공유하거나 이용자 간의 소통을 도와주는 사회적인 기능을 수행하고 있다. 이로 인해 SNS의 동기를 파악하는 등 다양한 연구가 진행되고 있으나 기존 연구에서는 SNS 이용자 집단을 하나로 규정하여 연구를 진행하였다는 한계점을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 SNS의 이용 행위를 정보 획득 활동, 정보 확산 활동, 정보 생산 활동 등 3가지로 구분하여 SNS 이용 동기, 이용 만족과의 영향을 파악하고자 하였다. 또한, 본 연구에서는 2세대 SNS와 3세대 SNS의 차이를 파악하고자 페이스북과 인스타그램 이용자를 대상으로 분석을 시행하였다. 가설 검증을 위해 PLS 구조 모형 분석을 하였고 분석 결과, 즐거움, 정보 탐색은 정보 획득 활동에 긍정적인 영향을 미쳤고, 정보 탐색, 대인 관계 유지, 자기 표현은 정보 확산 활동에 영향을 미쳤으며 대인 관계 유지, 관계 형성, 자기 표현은 정보 생산 활동에 영향을 미쳤다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 SNS를 운영하는 실무자와 기획자 관점에서 서비스의 전략적 방향을 결정할 수 있는 시사점을 제공하였다.
최근 스마트 폰 이용자 증가와 무선 인터넷 기술 발전에 따라 SNS(Social Network Service) 이용자의 수가 증가 하고 있으며 이와 함께 다양한 서비스가 나오고 있다. SNS는 다양한 특징으로 인해 정보를 신속하게 공유하거나 이용자 간의 소통을 도와주는 사회적인 기능을 수행하고 있다. 이로 인해 SNS의 동기를 파악하는 등 다양한 연구가 진행되고 있으나 기존 연구에서는 SNS 이용자 집단을 하나로 규정하여 연구를 진행하였다는 한계점을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 SNS의 이용 행위를 정보 획득 활동, 정보 확산 활동, 정보 생산 활동 등 3가지로 구분하여 SNS 이용 동기, 이용 만족과의 영향을 파악하고자 하였다. 또한, 본 연구에서는 2세대 SNS와 3세대 SNS의 차이를 파악하고자 페이스북과 인스타그램 이용자를 대상으로 분석을 시행하였다. 가설 검증을 위해 PLS 구조 모형 분석을 하였고 분석 결과, 즐거움, 정보 탐색은 정보 획득 활동에 긍정적인 영향을 미쳤고, 정보 탐색, 대인 관계 유지, 자기 표현은 정보 확산 활동에 영향을 미쳤으며 대인 관계 유지, 관계 형성, 자기 표현은 정보 생산 활동에 영향을 미쳤다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 SNS를 운영하는 실무자와 기획자 관점에서 서비스의 전략적 방향을 결정할 수 있는 시사점을 제공하였다.
Recently, with increasing smartphone users and improving wireless internet service, Social Network Service (SNS) users’ number and thus various service types has been growing. SNS has functioned socially as a medium of users’ communication or information sharing. There have been many studies perform...
Recently, with increasing smartphone users and improving wireless internet service, Social Network Service (SNS) users’ number and thus various service types has been growing. SNS has functioned socially as a medium of users’ communication or information sharing. There have been many studies performed in order to understand users’ motivation. The limit was, however, different SNS users fell into the same category in the existing research. For that reason, this study separated the use of SNS into acquisition, diffusion and production of information for identifying how these influences a factor and satisfaction of the use of SNS. Partial least squares structural equation (PLS) was used to test the hypothesis. This study investigated Facebook and Instagram users as a second and third generation SNS each. Enjoyment and searching information had a positive effect on acquisition of information, searching information, relationship keeping and self-representation on diffusion of information, and relationship keeping and forming and self-representation on production of information. It will provide staffs and project managers with how to decide services’ strategic direction
Recently, with increasing smartphone users and improving wireless internet service, Social Network Service (SNS) users’ number and thus various service types has been growing. SNS has functioned socially as a medium of users’ communication or information sharing. There have been many studies performed in order to understand users’ motivation. The limit was, however, different SNS users fell into the same category in the existing research. For that reason, this study separated the use of SNS into acquisition, diffusion and production of information for identifying how these influences a factor and satisfaction of the use of SNS. Partial least squares structural equation (PLS) was used to test the hypothesis. This study investigated Facebook and Instagram users as a second and third generation SNS each. Enjoyment and searching information had a positive effect on acquisition of information, searching information, relationship keeping and self-representation on diffusion of information, and relationship keeping and forming and self-representation on production of information. It will provide staffs and project managers with how to decide services’ strategic direction
주제어
#SNS 동기
#SNS 이용 행위
#이용과 충족 이론
#SNS 만족
#페이스북
#인스타그램
#SNS(Social Network Service)
#SNS users' motivation and behavior
#uses and gratification
#satisfaction of SNS
#Facebook
#Instagram
학위논문 정보
저자
신동영
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
IT 서비스 전략기획과 관리전공
지도교수
이정훈
발행연도
2016
총페이지
vi, 70장
키워드
SNS 동기,
SNS 이용 행위,
이용과 충족 이론,
SNS 만족,
페이스북,
인스타그램,
SNS(Social Network Service),
SNS users' motivation and behavior,
uses and gratification,
satisfaction of SNS,
Facebook,
Instagram
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